Opastöriserad mjölk
Ja, som sagt, hur pass farligt är det att dricka opastöriserad mjölk egentligen?
Man hör från den ena sidan att det är väldigt bra då den behåller sina näringsämnen och enzymer. Och att man bör undvika pastöriserad mjölk för att den saknar ämnet laktas som bryter ned laktos, vilket alltså bör innebära att konsumenter av opastöriserad mjölk löper mindre risk att bli laktosintoleranta.
Medans man hör från ett annat håll att det är jättefarligt att dricka och att man kan få både E-coli, salmonella och även dö…
Jag känner ju att om det går att få tag på opastöriserad mjölk någonstans så dricker jag ju hellre den. Dock måste ju dessa bönder vara väldigt noga med hygienen, som att torka av spenarna noga innan mjölkning så det inte följer med bakterier från urin eller avföring som kan ha hamnat på spenen när kon utför sina behov.
Dessutom känns det ju "farligare" med pastöriserad mjölk på det viset att man inte vet vilken kossa som en sjukdom kommer ifrån om det mot all förmodan skulle vara så att den överlever pastörisering, eftersom tusentals kossor mjölkas varje dag och mjölken blandas mellan olika kossor. Och köper man tex. från en lokal bonde så är inte mjölken blandad med flera tusen andra + att dom har bättre koll på sina djur (oftast) och att djuren får gå ute på sommaren (förhoppningsvis). Och de känns ju bättre för djurens skull också.
Så egentligen tror jag att folk i allmänhet skulle få ett bättre immunförsvar om man drack opastöriserad mjölk och jag tror att mycket av all skit som är i mat överhuvudtaget beror på denna fruktansvärda massproducering av djur. Så har man noga utvalda djur med en god stamtavla där det är väldigt friska djur bakåt i ledet så tror jag inte att risken är särskilt stor att bli smittad. Och då får man väl ha regelbundna kontroller på de djur som man väljer att ta/sälja opastöriserad mjölk ifrån.
Ni får gärna argumentera både för och emot för jag vill veta hur det egentligen står till med detta. Och jag valde att posta detta på denna sida då det känns mest relevant och att ni kanske har koll eller rent av till och med dricker opastöriserat från era egna djur och mår bra av det?! 😃
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Du kommer alltid att få olika svar beroende på vem du frågar. Själv har jag druckit opastöriserad mjölk av och till hela livet, mest då jag jobbade inom jordbruket. Nu får jag ibland mjölk från bonden jag jobbade hos och den försvinner som smör i solsken här.
Då jag jobbade inom jordbruket så provmjölkade man en gång i månaden för att se hur mjölken "låg till" med en mängd saker som jag inte riktigt kommer ihåg…
För min del så mår jag faktiskt bättre på den "riktiga" mjölken och är inte sjuk lika ofta. Ser samma hos dottern. Sen är den ju massor godare och allt du gör på den mjölken blir bättre. (Tycker jag iaf)
Förr drack man mjölken opastöriserad och överlevde, jag har överlevt. Många gånger tror jag skräckpropagandan sprids för att folk INTE ska köpa mjölken direkt av bonden utan i affären. Det är så med allt som kommer från bonden, är det inte "behandlat" (hittade inget annat ord) så är det inte tjänligt som föda. Hemägg, hemmjölk, hemkött osv är bland det bästa man kan ha i kylen/frysen men risken finns att du dör av det 🤔 eller? Jag lever än och har vuxit upp på detta så jag kommer att fortsätta äta det och med nöje.
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
#1 Jamen precis, åhh vad bra att du svarade! 😃
Nu är ju jag vegetarian, men innan jag blev det så bad jag mina föräldrar att köpa närproducerat dels för smaken, men mest för att de djuren behandlas så mycket bättre (oftast) än djuren som blir massproducerade och masslaktade.
Jag håller med dig att det känns som att man sprider all denna "information" för att på något sätt skrämma bort folk från dom lokala bönderna just för att dom större (massproducerande) bönderna är dom som ska tjäna på att deras pastöriserade mjölk säljs.
Som jag skrev tidigare så blir ju barn nuförtiden väldigt ofta laktosintoleranta pågrund av den pastöriserade mjölken. Och den opastöriserade mjölken ska tydligen kunna förebygga allergier och astma hos barn pågrund av att näringsämnena och enzymerna "får vara kvar" i mjölken och inte försvinner som det då gör när mjölken pastöriseras. Så jag tror även att immunförsvaret byggs upp av opastöriserad mjölk och det är ju du ett litet bevis på hehe 😃
Och det är till och med så att det sägs att unga människor utvecklas bättre på opastöriserad mjölk. Därför kanske den pastöriserade mjölken är ett bidragande problem till varför barn i skolan lär sig mindre, alltså pågrund av att man inte får i sig de nyttigheter som tidigare generationer har fått genom bland annat den opastöriserade mjölken?
Men hur och var får du tag på den opastöriserade mjölken? Och hur vet man att man har hittat en bra bonde som testar och kollar att mjölken är bra med jämna mellanrum? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#2 Jag tror att alla bönder som skickar mjölk till mejerier måste göra denna provmjölkning.
Jag får tag i mjölken hos bonden jag jobbade hos och har även en kompis som har kor. Det är nog bästa sättet att få tag i den. Du får luska i din vänkrets och se om någon känner någon som känner någon…
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
#0 Angående laktas: Laktas är ett enzym som bryter ner laktos. Hittar inga källor på att det skulle finnas i mjölk överhuvudatget, spelar ingen roll om mjölken är pastöriserad eller inte. Man blir lika intolerant av opastöriserad mjölk. Det är ingen skillnad i det avseendet.
Pastöriseringen dödar alla bakterier, så den kan inte bli farligare för att den kommer från många kor. Det gör ständigt kontroller på celltal och bakterier.
Miljön är viktigare för hälsan än härstamning när det gäller bakteriella sjukdomar. Bra immunförsvar hos kon behöver inte hänga ihop med mentalhälsa, ledhälsa och så vidare.
#1 Visst överlevde folk förr. Det var också många som blev sjuka och till och med dog. Medellivslängden har aldrig varit så hög som den har varit de senaste åren.
Med det sagt så är jag inte emot att man dricker opastöriserad. Har inte gjort det själv men skulle gärna prova. Jag tycker bara inte att man ska underskatta riskerna och överdriva fördelarna med opastöriserad mjölk :)

Det är inte farligt i sig att dricka opastöriserad mjölk, men det finns ju en bakterieflora i mjölken som man kan bli dålig av om man inte är van vid den. Ungefär som att dricka vatten utomlands. Man kan bli dålig av det för att det inte är samma bakterieflora som hemma, men man vänjer sig. Förr drack ju alla opastöriserad mjölk och deras magar van vana vid bakterierna. Idag är allt vi äter och dricker så rent så vi är mycket känsligare mot främmande bakteriefloror. Så man kan bli dålig av mjölken om man har otur, men man vänjer sig.
Salmonella finns "i regel" inte i Sverige (även om det upptäcks ibland). Det innebär att vi kan käka sockerkakssmet (med råa ägg) utan att vara speciellt rädda för att få salmonella ^^
Är det mycket E.coli i mjölken så ha den behandlats fel och kanske kommit i kontakt med gödsel. E.coli finns annars överallt och märks bara om man får i sig mycket.