Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettlagar-och-regler
Läst 2309 ggr
VildaVittra
0

Djurens parti

Någon som vet något om detta?

http://www.djurensparti.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
0

Det håller på att bildas Vargens parti ocksåSkrattar Också Flummigt värre. Partiledaren har ett indiannamn+sitt vanliga. Bara det säger väl en del om verklighets förankringen. 

Ungefär som när dom startade kalle Ankas parti😴

Nää, det räcker nog med det som finns redan.

Hälsning från en stor djurvänCool

VildaVittra
0

Är det Våga vägra varg du menar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
3

Tror man kommer längre om man engagerar sig i ett befintligt parti och ser till att personligen hamna i relevanta riksdagsutskott. Då de tar upp en fråga som (tyvärr) inte är speciellt aktuell ur main stream perspektiv lär de inte få något utrymme i debatterna och därmed inte kunna göra en markering som når ut till massorna heller. Men det ska bli intressant att följa, de kanske har ett marknadsföringsgeni med.

Gronstedt
1

De svenska delarna av hemsidan var ju mer sentimentalitet än politik, men manifestet verkade riktigt vettigt vid en hastig titt. De verkar ju inte totalveganvansinniga, utan mer på spåret att det är OK både att hålla och äta djur, men det ska ske på etiskt vis.

Undrar var de står i frågan om vildsvin. Det parti som har en vettig vildsvinspolitik skulle vara en god kandidat för min röst.

Taxelina1
0

#2 Försökte svara igår men mitt nät är som det är😭

Nej det är inte våga vägra varg. Det här är vargens parti. Flum flum. 

Våga vägra varg är en facebook grupp med närmare 10 575  medlemmar nu. Det finns även Våga värna varg och medans våga värna varg sitter och hittar på en massa osanna saker om varg och en person sitter på Gotland och talar om att inte vargen är något problem, så jobbar våga vägra varg intensivt och får fram en hel massa information om vad som händer och sker i vårt land. Kostnader, beslut med mera.

Taxelina1
1

#4 Vi och grannar jagar vildsvin så gott som dygnet runt. Vi har även grannar som är osäkra och inte vill jaga dom vilket är förståeligt. Den jakten har mina grabbar tagit över och hjälper dom med det. Markägaren får vildsvinet som blir skjutet men oftast vill dom inte ha utan grabbarna får det som tack för hjälpen.Sen finns det dom som gnäller över vildsvinens härjningar och när dom erbjuds hjälp ska dom ha betalt !?! för att folk jagar på deras mark.

Det har varit möten om detta och dom flesta börjar väl förstå att dom inte kan ta betalt för att få hjälp. En annan förbjöd vildsvinsjakt runt sin sommarstuga. Som resulterade i att hela hans fina nya gräsmatta blev upp och ner vänd. Alla måste hjälpas åt.

Gronstedt
0

#6: Vad jag förstått är det stora problemet att det är krångligt att få ut vildsvinsköttet i affärerna, på grund av alla regler och krav.

Em_
0

Jag försökte förstå mig på manifestet. Jag hänger upp mig på en mening "people should show respect for the physical and mental integrity of animals in the very broadest sense". Det tolkar jag som en nolltolerans mot alla typer av djurhållning medan resten av texten har en mindre strikt syn.

Gronstedt
0

#8: Det behöver det väl inte betyda? Djurhållning måste ju inte vara ond och tamdjur är ju just tamdjur, som inte får sin fysiska eller mentala integritet kränkt av att hållas som tamdjur.

Em_
0

Jag tolkar "integritet i sin bredaste mening" som att man aldrig gör något med djuret mot dess vilja och jag kan inte komma på någon typ av djurhållning som inte gör det. (Fast jag tycker inte att djur automatiskt lider bara för det.) Men ordet integritet är svårtolkat tycker jag, speciellt när det används om djur.

vallhund
0

Jag hittade till:

http://www.partyfortheanimals.nl/index.php/home/english/
http://www.meatthetruth.nl/en/

Verkar vara seriösa o anser att det bästa för djuren inkluderar avskaffandet av fattigdom i välden, upplysning samt mindre köttkonsumtion.

#6 ja en del verkar tro att det är en ynnest att få jaga vildsvin!

#7 ett stort problem är att de är svårjagade o mycket farliga för hundarna..

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gronstedt
2

#11: "ett stort problem är att de är svårjagade o mycket farliga för hundarna.." Det också, men det finns ändå folk som jagar dem. De flesta dock bara till husbehov. Om det var lätt att få ut köttet i butikerna skulle många fler jaga dem och vi skulle alla få fördelen av en rik och tämligen etisk proteinkälla.

vallhund
1

Slaktkroppar som går till affärer/resturanger måste besiktigas av veterinär (veterinärers tvångsarbete typ) vildsvins o björnkött måste dessutom testas för trikiner, det fördyrar. Måste iofs testas för privatkonsumtion oxå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Taxelina1
1

Ett trikintest kostar 156 kr och man får oftast resultatet dagen efter per mail.  Inga vi skjutit har haft trikiner. Och ingen i vår omkrets heller.  Det är så pass billigt att det inte finns någon orsak att låta bli testet.

Det finns viltuppköpare som köper upp vildsvin. Jag letade på länsstyrelsen om information för försäljning men hittade inget. Enklast är nog att ringa och ställa frågan.