Har du någon länk till eller beskrivning av dem och deras avslöjanden? Jag vet inte riktigt vilken av alla organisationer det är.
Om du menar på kalkonfarmen så är det ju inte direkt något avslöjande då fjäderfäproblematiken vid masshållning av dessa djur varit känt lika länge som man har hållit på med det.
I övrigt gillar jag inte missionerande grupper som ägnar sig åt trakasserier och i förlängningen får djur att lida ännu mer.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
håller med #2
Nej jag tänker på grisarna o minkarna de filmade. Kan inte länka måste ha hjälp med de. Men ni kan gå in på deras hemsida o titta.
De är ju för några år sedan. Men jag tror de gjort mycket för Sveriges grisar.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Var det de som filmade grisuppfödning för ett par år sedan? Har det haft någon som helst inverkan på hur grisarna har det, utom att det knäckte en del uppfödare så att vi får importera köttet i stället? Det är ju att göra grisarna en björnstjänst, för importerade grisar åtnjuter inte ens det nominella svenska djurskyddet …
Exakt vad gjorde de för svenska grisar? Lagstiftningen är densamma. Kontrollen är densamma. Svenskarna fortsätter sukta efter billig fläskfilé och djurhållningen har inte förändrats.
Och minkarna, det var väl ingen nyhet för någon egentligen att minkarna lever bedrövliga liv? Det har rapporterats om de stackars minkarna i 15 år. Djurättsalliansen har inte gjort någonting för dem heller. Lagstiftningen har förbättrats marginellt, men det var före Djurättsalliansens tid.

Så sorgligt…vad arbetar för egentligt "djurskydd" ?!
Som så sant som
#5 skriver, en "björntjänst".
Inte bra alls. :(
Vilken organisation har drivit i system att släppa ut minkar? Till massdöd på vägarna? Vad är tanken, syftet till det agerandet?
"Bättre dö i det fria än profit och päls" ? Eller vad? För djurens bästa…är det det bästa?
Jag som försöker hålla höns, tycker inte alls att minken är särskilt "kul", och antagligen inte heller särskilt bra för de vilda fåglarna i "vårt" ekosystem?!
Ingen höjdare. De där olagliga metoderna drar bara ner alla andra också med resultatet att man inte tas på allvar i exempelvis diskussioner.
Okej om det faktiskt gjort nytta om man fört fram djurens förhållanden i ljuset - men det gör ingen nytta för folk glömmer så fort de inte matas med det. Hur många svenssons kommer öht ihåg dunskandalen när de köper jackor och täcken?
Hade man faktiskt kommit framåt med det som djurrättsalliansen gjort så hade jag inte haft några större problem med de. Men nu gör de noll nytta på bekostnad av trovärdigheten hos alla som öht öppnar käften ang djurs levnadsvillkor och det är bara korkat.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Oj, nu ett halvår senare ser jag denna tråd. Så otroligt fin organisation med många fina personer involverade. De vill djurens bästa och det lyser igenom. Riktigt härliga är de som riskerar och uppoffrar så mycket tid och energi och omtanke. Älska.
Om dem tycker jag INTE.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#9: Jag känner vad jag vet inga djurrättsallierade personligen, men deras handlingar är verkligen inte fina eller älskansvärda.
# 11 Vilka handlingar menar du då?
Att skaffa bevis för att gris djurhållningen är bedrövlig är väl bra?
#12: Se inlägg 5, 6 och 7.
De har fått folk medvetna om hur grisarna har de. O här på djursaiterna köper alla närprodserat från bra bönder skriver de i alla fall där grisarna har de så bra. Vet 2 som blev vegitarianer efter första avslöjandet Så de gör grisarna en björn tjänst genom att avslöja sanningen??. DE SLÄPPER INTE UT MINKAR!!!
De har fått många klädkedjor att sluta sälja päls. Genom demonstration.
I morgon demonstrerar de utanför Japanska ambasaden mot delfin slakten. DE GÖR NÅGOT, vad gör du?
Många bryr sig inte om djurhållning bara maten är billig, de är svåra att på värka, men de på verkar alltid någon.
Majoriteten av Sveriges befolkning vill inte ha päls men de är politikerna som bestämmer men de kan ju på värka på sikt att vi inte vill ha pälsuppfödning.
Jag vet inte om jag skulle vilja kalla folk som bryter sig in och konstaterar att grisarna fortfarande har det hemskt men vägrar anmäla producenten för folk som "gör nånting"…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#14: 2 vegetarianer är 2 mer som utarmar jorden utan att ge den något tillbaka, så det är inte direkt någon fördel. Jag för min del har inte ändrat mitt grisätande på grund av Djurrättsalliansens brott, utan på grund av betydligt mer balanserade grunder, och det är knappast bevisat att Djurrättsalliansen har påverkat någon annan här heller.
"Så de gör grisarna en björn tjänst genom att avslöja sanningen??." Absolut, eftersom de sett till att lika många grisar föds upp men utan ens svenskt djurskydd. För att inte tala om alla de extra transporterna de har orsakat.
Både personerna i djurrättsalliansen och deras handlingar är riktigt härliga. De har inte släppt ut minkar, men stöddade aktionen.
De har anmält ägare till gårdar (när ni talade om det i samband med grisavlöjanden), vad det har lett till tänker jag inte dela med mig av då det inte är mina egna erfarenheter, vill ni veta har de ju alltid en mail man får bra svar på. eller facebook för den delen.
#14 var du utanför japanska ambassaden i torsdags? :)
#17: Du kanske tycker det är härligt att orsaka djurplågeri, arbetslöshet och koldioxidutsläpp - jag gör det inte. Och att stöda kriminella handlingar är inte stort bättre än att utföra dem, om det nu stämmer att de inte släppt ut minkar.
#17 Vet du om att jag älskar mina höns, så som du älskar dina djur? Varför ska då dina "härliga" vänner stödja att mina djur blir massakrerade av ett djur som inte hör hemma i denna fauna?
Tycker du att det är okej?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#17: Vid den här andra kollen av grisar gick de själva ut med att de inte tänker anmäla gårdarna därför att de själva anmäldes förra gången. Men de är iaf duktiga på att komma med dåliga bortförklaringar, alltid nåt.
ooooj vad upprörda alla blir hahah.
Jag stödjer att man kämpar mot djurplågeri. Jag tycker inte att det är okej att man behandlar djur som skit. Jag stödjer fredliga (och lagliga) demonstrationer där man informerar och uppmärksammar, Jag sa inte att jag stödjer olaga handlingar eller arbetslöshet.
#19 förstår faktiskt inte vad du menar. Men om du äter dina höns visar du raka motsatsen mot vad du säger att du tycker om dem, inte för att jag är säker på att du äter dem dock.
#20 ja, de har haft dålig erfarenhet. De själva vart anmälda. Om de anmäler kan de lika bra gå till polisen och berätta de olaga handlingar de gjort och få en böteslapp direkt. Tycker du att det verkar smart? Dessa små olagliga handlingar de gör är nödvändiga. Att åka dit för det är inte det.
#21 Nej, det är ju mycket bättre att göra som du och köpa hundmat från djur som inte sett dagens ljus och har frätskador på benen då de får sova i sitt eget bajs. Då älskar man djur, bara man inte tar den absolut jobbigaste biten av djurhållningen själv dvs slakten.
Eller?
Ja, jag äter kött, därför ser jag till att de djur som jag gagnar har det så bra som det bara går. Mina djur får se solen och har grönt gräs under fötterna. Jag älskar alla djur så mycket att jag genomlider slakten, för jag måste äta kött (kommentarer om att "alla kan bli veganer" undanbedes då det inte är sant).
Djurrättsalliansen har jag absolut ingenting till övers för. När dom smyger omkring på gårdar och verkligen letar efter något att slå ner på. Tror dom har rätt att göra vad som helst. Ärligt talat var vi många som hade rätt roligt åt historien där en minkfarmare fick ovälkommet besök från djurrättare och när dom vägrade gå därifrån kom grannbonden över med gödselspridaren och satte i gång den.
Hälsning från en stor djurvän
#23 😂 Åhh, vad jag skulle velat vara en fluga på väggen då.
Jag köper inte hundmat så det blir nog väldigt svårt. Vad skulle jag med den maten till? utfodra min kanin eller mina orkidéer? haha smart individ.
varför kan inte alla bli veganer?
och nej, jag anser att älskar man sina djur dödar man dem inte bara för att de smakar bra.
#23 Djurrättsalliansen eller någon över huvud taget behöver nog inte leta så mycket för att finna fel i den svenska djurhållningen tack vare konsumenter som er. var stolta.
#25 På hund iFokus påstår du dig vara en blivande hundägare. Hur förklarar du det?
Tack för komplimangen att jag är smart, där lyckades du sätta huvudet på spiken. 👍
Varför alla inte kan bli veganer är för att de dör tillslut av brister, däribland jag.
"Djurrättsalliansen eller någon över huvud taget behöver nog inte leta så mycket för att finna fel i den svenska djurhållningen tack vare konsumenter som er. var stolta. "
Då tar vi lite allmänbildning här. Vi måste ju gödsla åkrarna, eller hur? Om man inte gödslar med kobajs osv så får man ta till konstgödsel, i konstgödslet så finns inte bara sånt man vill ha, utan även tex kadmium.
Vet du vad kadmium gör? Jo, du förstår, det grundämnet är så farligt att både människor samt djur att de kan dö. Du måste känna dig väldigt stolt över att medverka till att förgifta jorden samt de varelser som bor på den planeten, så du kan sitta här och sätta dig till doms över oss, där du egentligen enbart visar att du inte läst på.
Jag är blivande hundägare. Jag är inte hundägare nu. Står det också där att jag tänker utfodra min hund med skitmat, från djur som haft det dåligt. hur kan du tro dig veta vad jag ska ge min hund för mat? sluta anta saker.
jag tror inte att du förstår dig på sarkasm.
bara för att man slutar äta de kött innebär det inte att man slutar äta de protein och näringsämnen de innehåller. om vissa på denna jord dog av näringsbrist skulle jag inte bli så ledsen dock.
jag säger inte att vi ska sluta ha kor, jag säger bara att vi inte ska föda upp dem, ta deras barn och äta, dricka deras bröstmjölk o sen slakta de utnyttjade korna. jag känner personer som har kor som sällskapsdjur. vad är felet i det?
Det var förresten en jävla koll du har på min aktivitet här på iFokus.
förresten är det vi talar om nu inte ens relevant för tråden, vill du fortsätta med diskussionen kan du skicka mig ett meddelande för jag känner mig skapligt färdig här.
#27 Så du ska alltså också börja föda upp djur då som jag?
Du menar att du skulle bli glad om jag dog? Trevlig inställning. Förväntar mig en ursäkt omedelbart.
Om vi inte ska hålla djur till slakt, har du räknat ut vad en tomat kommer att kosta när bönderna måste ta överpriser på gödslet för att kunna försörja sig? Vad kommer den att kosta?
Det är lite roligt att du skriver att jag inte ska anta saker, när du själv i nästa mening inte har den blekaste.
#28 Ja, jag kollar om folk som sätter sig till doms lider av dubbelmoral, vilket du gjorde. 👍
som jag sa tänker jag inte diskutera mer med dig här. behöver inte berätta vad jag ska ge mina djur för foder.
jag skulle inte bli glad om du dog. sa att om vissa människor jag vet av skulle göra det skulle jag inte bli ledsen. du tog åt dig utan att jag antydde att det var dig jag menade.
jag har inte visat någon dubbelmoral här jämför med vad jag skrivit på andra fokus-sajter. ÅTER IGEN har du inte den blekaste om vad jag ska utfodra min hund med. och ÅTER IGEN vill du veta det eller någonting annat kan du skicka ett meddelande.
#31 Då måste du berätta vad jycken ska äta, annars är det dubbelmoral och att du inte tänkt igenom saken förrän jag förde det på tal.
Vad baserar du dessutom ditt påstående att alla kan överleva på vegetabilier? För det är lite roligt, jag har nämligen läst näringslära på högskolan och där sa de att alla inte kunde det.
Skulle vara intressant att läsa den forskningsrapporten.
gick inte budskapet fram om att jag inte har någon större lust att fortsätta diskutera detta
här
?
#33 Okej, dubbelmoral alltså. Klart slut!
Gav dig dock chansen, du valde att inte ta den. Hade ju varit bra om det fanns ett färdigfoder för hundar som inte innebar lidande för foderdjuren, så jag kunde rekommendera det till folk. Men vill du hålla den kunskapen för dig själv, så kan ju inte jag tvinga dig.
#21: Dåliga bortförklaringar kallas det. Man blir inte anmäld för att man anmäler en djurhållare, man blir anmäld för att man begår olaga intrång. Om de är så rädda för att bli anmälda för de brott de begått så får de låta bli att begå de brotten, dölja sina ansikten så det inte kan bevisas vilka individer som är inblandade eller låta bli att publicera bilder iom att djurhållaren kan se på bilderna att de varit där. Anmälda kan de liksom bli varesig de själva anmäler eller inte, deras anmälningar har ingenting med det att göra.
Anmäla själva kan de mycket väl göra anonymt om det nu är så farligt. Att inte göra det låter för mig enbart som hyckleri. "Hej vi kämpar mot djurplågeri men de lagliga metoder som finns törs vi inte använda".
Det finns de som använder veganfoder till sina djur. Katter är det förbjudet att utfodra med det fodret. Hundar vet jag inte. Men hundar är rovdjur och måste även dom få köttprodukter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#34 har saker att göra men IGEN så angår inte vår diskussion tråden. det är något av det jag säger som inte går in..
#35 "Hej vi kämpar mot djurplågeri men de lagliga metoder som finns törs vi inte använda".
De använder sig av många lagliga metoder även fast intrång inte är en av dem. Deras intrång har ju gett någonting, det har uppmärksammats av t.ex. svt och sänts. feghet har inte med saken att göra. De har inte slagit in fönster eller väggar för att ta sig in. de har öppnat en olåst dörr.
#36 jo precis, ett exempel då är ju att kanske (var inte så snabba med att anta saker den här gången, garanterar inte att jag ska göra så här) ge ett veganskt torrfoder och komplettera med kött från en väns gård där djuren haft det bra, fått vara i hagar och där djurskyddslagen faktiskt hållts?
#38 Vem bestämmer vad som ingår i tråden?
Tycker du kan svara istället för att försöka skylla på trådämnet. Var det tex on topic enligt dig när du syftade på att jag inte älskade mina djur?
Det finns ett fantastiskt sätt att kämpa mot djurplågeri, dvs det jag gör, föregår med gott exempel och försöker utbilda konsumenterna. Det är de som sitter med makten.
#38: Men de anmäler fortfarande inte djurhållare som bryter mot våra djurskyddslagar, det är det jag menar. Vill man sätta stopp för en djurhållare som bryter mot djurskyddslagar så anmäler man, det är liksom i stort sett den enda lagliga metod som finns. Om och om igen om så krävs. Och de gör inte det utan kommer istället med dåliga bortförklaringar istället.
Man kan även stötta djurhållarna i stället för att sparka på dom som redan går på knäna. Gå hem till dom och fråga ärligt om dom vill ta emot er hjälp någon dag i veckan till exempel. Djurhållarna jobbar hela tiden i motvind och flera skulle nog bli glada att få ett handtag. Så erbjud er hjälp UTAN DOLD KAMERA OCH FÖRTAL BAKOM RYGGEN.
#41 En utmärkt ide! ❤️
#41: Jag skulle vilja se någon som helst rimlighet i att folk som i vissa fall anser det fel att döda djur ska hjälpa till så fler djur kan dödas…
Nej, det där är inte rimligt alls. Klarar en djurhållare inte av att sköta om sina djur så får djurhållaren anställa personal eller lägga ner sin verksamhet. Att lantbruk har svårt att klara sig i Sverige bör rimligtvis åtgärdas på politisk nivå och inte med gratis arbetskraft.
#43 Det är inte alltid frågan om huruvida folk orkar, utan att skulle man ta hand om djuren på bästa sätt, så får du inte tillbaka pengarna när du säljer.
Skulle jag sälja mina slaktade tuppar, skulle konsumenten få betala runt en 300 kr styck, hur många tror du skulle vilja betala det? Magra är dom dessutom du det inte finns minsta gnutta broiler i dom.
Det finns ett nätverk om man vill jobba som volontär på ekogårdar på www.wwoof.se
#44: Ja, jag är medveten om problemen i svensk industri. Men det löser man inte genom att förvänta sig gratis arbetskraft eller att propsa på att djurrättsaktivister ska hjälpa en verksamhet vars blotta existens de ofta är helt emot, utan genom att förändra på politisk nivå.
Samtidigt ställs inte tillräckligt höga krav på djurhållningen, ta exempelvis utrymme åt grisar. Vad får de grisarna för ytskillnad av att de matas av en djurrättsaktivist istället för sin ägare en gång i veckan?
#45 Det hjälper genom att man har tid för fler djur och genom det tjänar mer pengar, som man sedan investerar i verksamheten.
Nej, man ska inte förvänta sig hjälp, men det vore trevligt om dessa kunde lägga sin energi på en uppbyggande verksamhet, snarare än en raserande.
#46: Fast det är ju raka motsatsen mot vad de vill åstadkomma. Det är som om folk skulle kräva att du ska arbeta för att fler ska bli militanta veganer, vore det rimligt tycker du? 😛
#47 Det är synd att de lägger så mycket energi på något som inte går att genomföra, istället för att lägga den energin på realistiska mål som gagnar djuren.
#48: Det håller jag med om, men i vanlig ordning har folk helt olika åsikter och värderingar. I deras ögon är det ju just realistiska mål som gagnar djuren, om än på sikt och inte omedelbart, och att begära att de ska jobba mot sina egna värderingar ser iaf jag ingen rimlighet i.
Själv vill jag att djuren ska ha det bra innan de hamnar på min tallrik bara, typ naturbete och sådär. Innebär det att jag måste springa runt och hjälpa djurhållare jag inte vill ska existera eller innebär det att jag kan nöja mig med att köpa det kött som levt så som jag tycker att de ska leva á la konsumentmakt liksom? 😉
(Vi har ju val i år förresten, både till riksdag och EU. Ypperligt tillfälle för exempelvis en artikel/artikelserie kring olika partiers ståndpunkter i sånahär frågor, eftersom det är just ett sätt att påverka!)
#49 Är du sugen på att skriva kan jag lägga till dig som artikelförfattare igen (om jag tagit bort dig).
Nej, jag har inte menat på att alla ska springa och göra sånt, utan de som lägger ner massa energi på att vara "djurvänner", notera parantesen. 😎
hahah jag orkar inte ens läsa allt flum ni skriver. vi tycker olika. jag orkar inte bry mig om era åsikter för tillfället. ha en trevlig helg.
Flum? Fakta är flum? 🤔
vissa åsikter är flum
Har du något som helst adekvat att bidra med?
Nej. därför lämnar jag nu som sagt
#50: Tyvärr, jag orkar inte sitta och skriva artiklar och göra den efterforskningen. Har fullt upp med att hinna mata mina djur innan energin för dagen är helt slut typ. Åren med skitmat och slarvande med tillskott har förmodligen gett struma med resultatet att jag för tillfället är utmattad efter att ha rensat kattlådan… Och, well, ska jag sitta och göra efterforskningar på moderater, kristdemokrater och sverigedemokrater kommer precis all energi gå till att sitta och vara förbannad på de jävla asen. Heck, jag skulle inte ens kunna skriva artiklar på området om jag faktiskt haft energi, jag är så vansinnigt skitdålig på att vara politiskt opartisk så det finns inte 😛
Jadå jag fattar vad du menade, det var bara en jämförelse 🙂
#56 Aj då. Är det därför du slutat vara vegan (som jag tolkade ett inlägg)?
För min egen sinnesfrid hoppar jag själv över artikeln, men känner sig någon manad så säg till.
#57: Vegan var jag aldrig, utan lakto/ovovegetarian. Men ja, delvis - jag hade ju funderat på det i typ ett år redan som det var, delvis av de anledningar jag tog upp i artikeln jag skrev. Mina skitvärden och den misstänkta struman blev droppen som rann över den redan ganska fyllda bägaren helt enkelt. Så det blev kött även för mig till slut 🙂
Åt första köttet för precis 3 månader sen idag faktiskt, kanske borde fira med lite buffalo wings framför Rambo ikväll 😃
Håller tummarna för att dina värden normaliseras och önskar dig Bon Apetit!
#59: Tackar! Det gör de säkert så småningom med medicin och sådär om inte annat, jag hoppas mest på att läkaren inte vill göra en finnålsbiopsi på mig 😛
Vi har haft två vegetarianer på jägarexamens kurserna. Dom kände att dom behövde äta kött igen men ville då ha vilt som dom jagade själva och visste att djuren haft det bra.