Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: sällskapsdjur
Läst 3314 ggr
VildaVittra
9

Protestlista mot gatuhundsimporten

Jag funderar på att skapa en protestlista mot gatuhundsimporten, då denna medför risker för vår fauna, hälsa samt innebär ett stort lidande för djuren.

Hur skulle man kunna utforma en sådan? Vad ska man ta upp?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alenzi
5

Ingen aning, men här har du en underskrift. Kanske en facebooksida (försedd med välgrundad, saklig information) har störst chans för spridning?

VildaVittra
0

Jag har inte facebook, men är det någon som har och vill hjälpa till så vore det säkert ett bra sätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
0

Vad skulle de innebära för lidande?

Avels hundar skall vi inte importera de häller?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Emma--]
5

Ta upp riskerna med sjukdomarna vi riskerar att få in i Sverige. 

Här kanske du kan hitta lite tips, och kanske också kan vara värt att länka till. 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/undvikadoptionavgatuhundar.4.6223f767134a3048c1e80001886.html

Jag skriver då lätt under. Tycker vi ska hjälpa djuren vi har i Sverige. Och vill man hjälpa djuren utomlands så tycker jag man ska hjälpa på plats.

indra-bus
7

Men de är ok att inportera aveld djur då?

De kan ju ha falska veterinär intyg o ha dolda sjukdomar? O de blir ju en resa för dessa oxå.

[Emma--]
4

#5 Det är ju hundar med hem och som inte utsätts för samma smittorisker som gatuhundar.

indra-bus
8

# Inte ? De är väl ute o rastas. Hundar luktar på varandras urinavföring osv. Finns smitta i landet finns risken.

O de går i avel vilket inte gatuhundar gör, de är kastrerade.

[Emma--]
4

#7 Det blir fortfarande inte samma risk för en hund med hem som en hund utan hem. Och dom föds inte kastrerade, så risken finns att många hunnit para sig ett flertal gånger innan om de nu inte hittas som valpar.
Läs länken i #4. 

De är utsatta för många fler risker än för hundar med hem. Sen om man avlar och måste ta in nytt blod ska man alltid vara medveten om riskerna och vara noga med varifrån man importerar. Men det kan ibland vara en nödvändig risk.

indra-bus
13

När de kommer till Sverige är de kastrerade o kan då inte paras här.

Ja har läst länken. Men jag köper inte att de inte att risken för smitta skulle vara mindre bara för att hunden har ett hem. För smitta finns överallt. En människa som haft kontakt med en gatuhund kan föra smitta vidare.

O de gatuhundar ja träffat har ingen varit sjuk. Jätte trevliga hundar.

Varför inte hjälpa en hund som riskeras att den slås ihjäl med en pinne. De har oxå rätt att leva. Köper man en hund kan en annan räddas. De finns hjälp på plats men den räcker inte till alla.

[Emma--]
4

#9 Skulle rekommendera att du söker runt lite och läser om det. Ett djur som inte har ett hem utsätts för många olika sätt att bli smittade, och får heller ingen vård när dom blir smittade.

Det är en stor risk, vi får in sjukdomar som i vanliga fall inte finns i Sverige. 
Det finns hundar i Sverige som behöver nya hem hela tiden, varför inte hjälpa dom först och främst istället för att importera en gatuhund med alla dess risker? Det hindrar ju inte att man kan hjälpa på andra sätt.

http://www.svf.se/sv/Tidningen/Ledare/2005---nummer-13/

http://www.dt.se/djurliv/1.5595389-gatuhundarna-valler-in

indra-bus
14

De hundar som kommer hit kommer inte direkt från gatan o de får behandling o kastreras o veterinär besiktas innan de kommer.

O ja har kontakt med olika hjälp organissationer. 

Inga hundar i Sverige slås inte brutalt ihjäl de lever inte ett liv på gatan.  O varför avla nya i stället för att ta hand om de som redan finns?

VildaVittra
9

#11 Varför smitta de djur som redan finns i Sverige när det redan finns hemlösa hundar här? Lider inte de när de inte får veterinärvård?

[Emma--]
5

#11 Tydligen fungerar det inte så väl som det låter eftersom många kommer in och är smittade med både det ena och det andra. 
Djur som sägs vara friska men är väldigt sjuka. 

Smittor som kan spridas både till andra hundar och även människor.

indra-bus
12

De finns inga gathundar i Sverige.

Är de ok o inportera avelshundar? Varför skulle ja inte få adoptera en hund som behöver hjälp. När de är helt ok att inportera tex, en Amstaff bara för att den e kuperad.

O visst skulle ja kunna adoptera en i Sverige. Önskar att fler ville adoptera i stället för att produsera nya

VildaVittra
7

#14 Ingen har skrivit det heller, jag skrev hemlösa hundar, vilket inte är samma sak.

Nej, jag tycker inte att man ska importera aveldjur från högriskområden, dock från andra platser. Ett avelsdjur har med största sannolikhet inte levt ett så pass hårt liv som en gatuhund och kommer inte med samma mentala bagage.

Varför svarade du inte på om huruvida djuren som kommer smittas i Sverige lider?

[madelaine]
5

Du skriver att "många kommer in och är smittade med både det ena och det andra" - Har du någon källa bakom det påståendet?

[madelaine]
16

#17 Tackar!

Jag ser dock inga konkreta exempel på att "många kommer in och är smittade med både det ena och det andra" och vad som står i tidningar tar jag gärna med en nypa salt då "det händer" att det vinklas och att hela sanningen inte riktigt kommer fram.
Lite hållbar statistik vore intressant att se men är inte så lätt att få tag på.

Jag skulle inte att skriva på någon protestlista eftersom jag inte delar era åsikter, men jag tycker absolut att man som köpare/adoptör måste vara noggrannare med att kolla upp föreningen/personen man köper eller adopterar från.

[Emma--]
3

#16 läs t.ex länken i #10. Och den i #4. Leishmanios kan det dessutom ta lång tid att upptäcka. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/Leishmanios/

indra-bus
11

# 15, De var svar på din fråga att de finns inga gatuhundar därför anser jag behovet är större att hjälpa dem.

#11 De finns oseriösa överallt, bland hundräddare, katt räddare uppfödare som extrem avlar hur många djur har inte fått lida för den, O detta ligger de pengar i. 

Tror inte alls på att gatuhundar bär på mer smitta än andra hundar.

VildaVittra
7

#20 Det är ingen som heller skrivit att man inte ska hjälpa dom, men hjälpen är bättre att den ges på plats, då djuren slipper stressen samt vi slipper importera sjukdomar som faktiskt kan smitta våra vilda djur.

indra-bus
3

De går inte att hjälpa alla på plats smitta sprids över allt. O andra djur importeras oxå. Tror inte på att gat hundar bär på mer smitta än andra djur. De är vaxinerade veterinär besiktade när de kommer.

De blir ändå mindre stress än ett bo på gatan hundar är mycket anpassbara.

O de är långt ifrån alla som är snäll mot dessa hundar.

Skulle mer än hjärna åka o hjälpa till på plats men har ep  med stora den håller sig under kontroll längre tider men endå.

VildaVittra
5

#22 Nej, smitta sprids inte överallt om man vidtar försiktighetsåtgärder, som tex ett importförbud. 

Vet du hur en rabiesvaccination fungerar? Förmodligen inte då du sätter en väldigt stor tilltro till just detta. Alla vaccineringar tar inte, av idag krävs det bara att djuret fått vaccinationen, det testas inte längre om den faktiskt tagit.

Sedan testas inte djuren för allt, då skulle de kosta 5 till 6-siffriga belopp. Dessutom är de veterinärbesiktningar som ser knappt värt pappret de är skrivna på. Det är många gånger djur med deformationer gått igenom som helt friska, något som tydligt setts på djuret så fort det kommit på plats i Sverige.

Nej, hundar kan inte anpassa sig till hur mycket som helst, det vittnar alla bortsprungna och skräckslagna gatuhundsimporter om. 

Sedan återigen, lider inte svenska djur? Jag menar på de vilda djuren som smittas och givetvis inte får veterinärvård.

indra-bus
3

Vilda djur smittar varandra men de kommer inte i kontakt med vilda djur. I så fall vore ju vilda djur där de finns gathundar var utrotade?

Dvärgband masken kommer ju hit vi räven från Norge om ja inte mins fel. Har aldrig hört talas om någon hund som blivit smittad av rabies i Sverige av någon gatuhund.

Hundarna som kommer hit bor i häng innan o kontrolleras där bor de ett tag. De vinns säker oseriösa i denna branchen men inte alla.

De importeras djur hit o dit smuggel djur, avels djur. Varför skall inte dessa få en chans till ett bättre liv?

VildaVittra
9

#24 Norge har inte dvärgbandmask så det låter föga troligt och jag hoppas att även svenska hundägare rastar sina hundar, vilket ger att smittor smittar vilda djur (hundar bajsar ju som sagt). 

Varför ska inte svenska vilda djur ha en chans till bra liv? Varför ska hela stammens livskvalitet ge vika för en individ?

Nej, det är aldrig seriöst när man aktivt väljer att plåga djur där det är fullt möjligt att undvika, så det finns helt enkelt inga seriösa. 

Det är bara en tidsfråga innan vi har rabies i Sverige, inte en fråga om huruvida det kommer att hända.

Silvestris
9

"Gatuhundar" innebär en betydligt större smittorisk än avelshundar. Avelshundar hålls under kontrollerade former. De undersöks av veterinär regelbundet, behandlas med profylax och betalar man som uppfödare 40000 kr för att få hem en avelshund är jag helt övertygad om att man ser till att hunden blivit ordentligt testad för relevanta sjukdomar. Man tar en grymt stor ekonomisk risk och då försäkrar man sig så gott man bara kan.

Bland dessa "hittehundsföreningar" har det visat sig myglas med friskhetsintyg, vaccinationer och långt ifrån alla hundar som kommer hit är kastrerade. Det har fötts valpar efter hittehundstikar här i landet. Utöver detta har det visat sig att alla "hittehundar" inte alls är "hittehundar" utan på sina håll har det uppstått en industri att föda upp all sköns blandraser (gärna av mindre raser som är lättare att hitta hem till) och sedan sälja dem som hittehundar till tex. glada svenskar som vill hjälpa.

Vi har i Sverige en alldeles utmärkt kultur där hundar omplaceras privat via sina ägare eller uppfödare. Visst innebär det att vi inte ser dessa ledsna hundar ute på gatorna eller i hundtall, men det är en kultur värd att värna om och svenska hundar som behöver omplaceras är i lika stort behov av ett nytt hem som en utländsk hittehund.

Em_
4

Tänkte att detta skulle bli en intressant tråd om hur man gör en bra protestlista. Nu handlar den något helt annat. Lite synd tycker jag.

OT då: Jag tycker det är konstigt att folk lägger ner så mycket tid och pengar på att rädda en enda hund. Om man istället skänker pengarna man lägger på sin/a och hundens resor, hälsokontroller, lära-känna-vistelse, mm till en organisation som fångar, kastrerar, vaccinerar och släpper ut hundarna igen får många fler hundar nytta av pengarna. Säg att summan räcker till att kastera fem unga tikar. Anta att de skulle fått fem kullar var men fem valpar per kull. Då har du räddat 125 (!!!) hundar från att växa upp på gatan. 

Ett annat alternativ är att få organisationer att ta kontakt med barn och unga, typ föreläsa i skolor och så vidare. Kan man påverka barnen tidigt kommer problemet försvinna på längre sikt.

Linnea
1

Jag stödjer inte import av gatuhundar men det som jag tror är det största problemet är att djur kollas alltför sällan när de tas över gränsen. Om tullen inte ens är bemannad då spelar det ingen roll hur mycket man gjort eller inte gjort med djuret. Även ägda hundar kan enkelt ta med sig smitta, hur många finns det inte som kan tänka sig att chansa på att de inte bli kollade för att slippa betala extra vacc eller avmaskning?

Skynda långsamt så går det fortare.

[Thorbahn]
7

Ser inte riktigt problemet… De invaderar inte Sverige…

Om man vill undvika smitta ska man snarare jobba för att skriva in i vaccinationsprogrammet med sjukdomarna man är rädd för…

En råtta/kackellacka kan komma in i Sverige genom någons resväska t.ex. De kan ta med sig smittor de med…

[Emma--]
3

#29 Även om dom vaccineras så kan det redan vara försent med tanke på hur gatuhundarna levt och så upptäcks det inte förrän flera månader senare. 

Dessutom riskerar man att hundarna blir sjukare genom att man utsätter dom för stressen som det innebär vid en flytt. 

Vi har ju redan hundar i Sverige som behöver hem. Varför ska man riskera att få in smittor vi i normala fall inte har i Sverige? 
Varför riskera att fästingen som sprider vissa sjukdomar etableras i Sverige?

Det går ju att hjälpa hundarna på plats. 🙂

Silvestris
6

Vaccin finns inte mot allt. Vissa av smittorna går bara på hundar och vi har inget nationellt vaccinationsprogram att skriva in vaccinationer i för hund. Det är bara rabies vi ibland måste vaccinera hundar mot.

Sedan haltar väl jämförelsen med råttor och kackerlackor. Dessa är skadedjur som vi aktivt bekämpar mycket pga. hygieniska skäl. Hundar bekämpar vi inte, de lever vi nära inpå så om de bär på zoonoser är risken mycket större för smitta än om en vild råtta smittad med någonting råkar springa förbi dig. Hundar söker vi närhet till, skadedjur söker vi oss aktivt bort ifrån.

Och nej, vi invaderas inte av "gatuhundar" men en ökande trend har det allt blivit. Sveriges traditionellt sett goda hundkultur som innefattar att man skaffar hund för ett specifikt ändamål och köper den av en seriös uppfödare börjar bytas ut mot en kultur där hundar blir accessoarer och/eller en symbol för ägarens goda hjärta ("titta vad snäll jag är som köpt en spanjor").

Kalli
8

#19: Leishmanios smittar generellt inte i Sverige eftersom vi saknar mellanvärd.

Dvärgbandmask finns mig veterligt inget som tyder på att det förts in med s.k. gatuhundar men ser gärna källor som pekar på motsatsen.

Fransk Hjärtmask tror man väl (tror dock inte man vet säkert) hamnade på Koster med båtburna turister.

Två fall av Brucella Canis har upptäckts i Sverige, båda på kennlar, båda renrasiga hundar och åtminstone i ett av fallen hos en importerad avelstik.

Så det enda sättet att vara riktigt säker är såklart att stänga gränserna helt, både för djur och människor.

#31: Är det därför du sysslar med hittekatter? För att kunna visa vilket gott hjärta du har? "Titta vad snäll jag är som tar en hittekatt". Takes one to know one antar jag.

Själv är "vad andra människor ska tycka och tänka" inte ens med på listan över anledningar till att jag skaffar ett djur. :)

[Emma--]
1

#32 Nej men känns onödigt att riskera att fästingen som sprider sjukdomarna etablerar sig i Sverige. 

Tror det stämmer angående dvärgbandmasken. Borde stå om allt på SVA i alla fall. 

Man bör åtminstone vara mer försiktig och det går ju undvika områden med större risker.

VildaVittra
0

#33 Vilka sjukdomar?

[Emma--]
0

#34 leishmanios, monocytär ehrlichios och babesios sprids med den bruna hundfästingen.

VildaVittra
3

#35 Leishmanias mellanvärd är sandmyggan, inte den bruna hundfästingen.

[Emma--]
0

#36 då stod det fel eller så misstolkade jag vilka tre jbv menade

FunkyShrimp
4

är inte emot det, så tänker inte skriva på nån lista du tänker försöka dig på, men då antar jag att du är emot mänskliga adoptioner också från andra länder? annars vore det ju väldigt motsägelsefullt.

FunkyShrimp
0

.

[Emma--]
2

#38 varför skulle det vara motsägelsefullt?

VildaVittra
4

#38 Du får gärna fullfölja det resonemanget. 🙂

Dentaku
5

Jag skulle skriva på en sådan lista och vet flera andra som skulle göra det. Förutom den ökade risken för att få in sjukdomar så kan man fråga sig om man inte gör flera av gatuhundarna en björntjänst som tar hit dem öht. Det är ju mer än en hund som rymt och varit på rymmen under en lång period. Det verkar som om man skickar hit hundar som skulle må bättre av att bo kvar i hägn hos räddningsorganisationerna och slippa en drastisk omställning där de ska kunna fungera som familjehundar.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Taxelina1
4

Visst kommer många smittor med smuggelhundar och andra småknepiga hundaffärer. Svarta hundar görs vita. 

Veterinärkåren larmar ju om det stora problem som uppkommit. Eller har dom också fel? Även i Hundsport tas problemet upp.

#42 Håller absolut med. Här är det flera som stuckit från sina ägare och levt ett bra liv som "gatuhund" igen. Dom flesta har dom fått tag på efter ett tag med stora problem, men en hund var på rymmen ca ett år. Vet inte vad som hände den sedan. Det pratades om avlivning men sen blev det tyst.

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
1

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1083017-hund-avlivades-pa-landvetters-landningsbana

Inte den första o inte den sista hund som rymmer o dör.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

marathos
4

Jag skulle inte skriva på listan. Håller med indra-bus i mycket av det hon skriver.

Många gånger finns det mycket fördomar mot importerade hundar o jag ser mycket av det i denna tråden. Det är alldeles för lätt att dra alla över en kam och mycket okunskap vad det gäller "gatuhundar".

Det går bra att hjälpa djur både i ett annat land och i Sverige, det ena utesluter inte det andra.

EU har satt reglerna för de länderna som är med. Naturligtvis är det aldrig bra med sjuka djur som smittar friska. Istället för förbud tycker jag att det borde satsas på att försöka sätta stopp för de som är oseriösa vid importen av hundar och andra djur, oavsett om det är uppfödare eller inte.

VildaVittra
5

#45 Fördomar beror på kunskapsbrist, som jag ser det så har du fel om vilken sida som lider av det. 😉

Taxelina1
6

Och hela veterinärkåren har fel alltså?

Hälsning från en stor djurvänCool

indra-bus
4

#47 Vad skulle hela veterinär koren ha fel om?

# 44 Så svenska hundar rymmer inte? I dag just brukar de vara några stycken tex. 

De är klart att hunden utsätts för stress när de reser hit, de förstår inte vad som händer. Men ja e helt säker på att de har de bättre hos en ägare än på gatan.

vallhund
3

Självklart rymmer svenska hundar, de som rymmer idag t ex ägs förmodligen av ägare som inte har förstått ansvaret det innebär att ha hund, precis som många av de som importerar gatuhundar.

Svenska hundar rymmer inte från flygplatsen när de landar eller första veckan i nya hemmet pga att ägarna är så okunniga att de inte vet att det behövs koppel.

De flesta svenska hundar som rymmer har en relation till sina ägare o återfinns.

marathos
3

#46 Håller med dig om att fördomar ofta beror på okunskap o även rädsla för det man inte känner till.

Har försökt sätta mig in i "bägge" sidorna ganska mycket angående sjukdomar osv, men tycker att det mesta täcks in om kraven följs. En del organisationer gör mer än vad som krävs också. Det gäller verkligen att allt är seriöst, annars kan det bli väldigt fel.

Hundarna som kommer till Sverige kan vara väldigt olika också. Jag har varit jourhem åt både spanska o svenska. Överlag är jag väldigt imponerad över omplaceringshundar som besitter förmågan att repa sig så bra som de gör många gånger o bli de mest fantastiska hundar. Men de spanska har varit alldeles enastående. Men jag vet också att det verkligen inte gäller alla hundar som kommer från andra länder.

Ibland tror jag att många blandar ihop hundar som tagits in lagligt i Sverige med alla vaccin o papper osv, med hundar som smugglas illegalt. Där finns ingen kontroll på något sätt med sjukdomar, vaccin, smittor, ID-märkning. Det är en förskräcklig hantering, inte minst för hundarna som verkar transporteras på hemska sätt, en del överlever inte o hittas de i tullen blir de avlivade i vilket fall.

En sak som jag inte tycker är bra är att avmaskningskravet för dvärgbandmask är avskaffat i Sverige. Det är bra om kraven är höga för att få ta in hundar i Sverige.

VildaVittra
2

#50 Vilka organisationer anser du vara seriösa?

Tyvärr har du fel i att allt täcks in med vaccinationer osv, det finns exempelvis en smittsam tumörsjukdom som inte testas för av något land och den är bara ett exempel av många. 

Och nej, jag tror att få blandar ihop gatuhundarna med smuggelhundar.

vallhund
4

Och jag tycker inte att hundar skall tas hit för att placeras i fosterfamilj innan det ens finns en familj/person som är villiga att ta hand om den.

marathos
6

En organisation som jag tycker är seriös är DogRescue (svensk förening som stödjer djur, främst hundar, i Rumänien) och det finns fler. Vet också att det tyvärr finns sådana som inte är seriösa. Även en organisation som är seriös kan dock misslyckas med placeringar precis som även svenska omplacerare/uppfödare kan. Mycket av problemen som ofta tas upp med "gatuhundar" tycker jag inte verkar ovanligt även hos svenska hundar. Vet också att det alltid finns negativa saker att säga om alla föreningar, men jag tycker att de är väldigt seriösa. Jag  vill veta att det jag stöder är seriöst, det känns väldigt viktigt. Försöker att undersöka så mycket jag kan. Oavsett om det är i Sverige eller något annat land.

DogRescue arbetar mycket för att hjälpa på plats, information kastreringar, hjälpa de människor som bor i landet att hjälpa hundarna, försöker påverka så mycket politiskt som går mm. Eftersom det nu finns en lag om massavlivningar av hundar så är också adoptioner en stor del av att kunna hjälpa fler hundar på plats då de bra hägnen ofta är överfulla. Det skickas även ner saker till Rumänien som gör nytta nere på plats t ex foder, mediciner, sjukvårdsmaterial, vinterkläder till personalen osv.

Det är bra om smuggelhundar inte blandas ihop med lagligt införda hundar, trodde det var en vanlig missuppfattning.

Är det brucella canis som är tumörsjukdomen? Om det är det, trodde jag att den bara kommit in i Sverige med avelshundar. Eftersom den är sexuellt överförbar är en fördel att de som är seriösa o tar in hundar från andra länder kastrerar hundarna innan de kommer till Sverige.

http://www.bozita.com/sv/Allt-om-hund-och-katt/Manadens-amne/Brucella-canis-hos-hund-/

http://www.agria.se/hund/artikel/forsta-fallet-av-brucella-canis-i-Sverige

http://www.skk.se/nyheter/2013/9/brucella-canis-i-sverige/

VildaVittra
2

#53 En kastrerad hund kan fortfarande para sig. Därför så är det aldrig någonsin klokt att importera djur där man inte kan kartlägga varifrån smittan kom. 

Situationen är ohållbar i Rumänien, tycker du att de skulle låta alla hundarna leva? Jag skulle stödja en förening som verkar för att avliva djuren humant utan att försöka exportera problemet, men en sådan finns inte.

vallhund
2

Tiken jag avser var importerad långt tidigare än dessa artiklar skrevs. Hon var typ 13 år med synliga utväxter runt vulvan.

I andra fall har kastrerade tikar, enligt veterinärintyg, valpat straxt efter ankomst till Sverige.

En engagerad förening sökte ny ägare till en gatuhund från St Petersburg för något år sedan, de hade tagit hit en äldre tik med allvarlig hjärtsjukdom som behövde dyr medicin för att kunna leva, en äldre dam med hjärtproblem "adopterar" tiken. Damen blev sämre o kunde inte ta hand om hunden. Vem skall ta hand om hunden? Damen o organisationen ansåg förmodligen att det var behjärtansvärt. Undras om tiken blev avlivad eller dumpad på St Petersburgs gator?

St Petersburg ligger inte så långt bort, vill man ha en hund därifrån så är det bara att själv åka dit o hämta.

Avelshundar o personliga importer skall naturligtvis vara tillåtna. Mitt hjärta värms ff vid tanken av den väldigt unga tjejen som fick familjen att ta med sig 2 gatuhundar hem som de blivit adopterade av av 2 gatuhundar i Sydamerika när de flyttade hem igen.

marathos
6

Ja, det finns massor med exempel på adoptioner som inte gick bra av olika anledningar. Är man seriös försöker man göra så bra som möjligt, men alla kan göra fel. Kan inte uttala mig angående fallet i Petersburg då jag inte känner till det. Men det finns både seriösa o oseriösa organisationer. De som är oseriösa drar ner förtroendet för de andra organisationerna och det är tråkigt. De som är seriösa har en oerhörd press på att vara så noggranna det bara går. En sak som jag tycker är bra med DogRescue är att de hjälper så mycket på plats o försöker trycka på politiskt. Att bara adoptera ut hundar löser inga problem i längden.

Nej, jag tycker inte alla hundar i Rumänien ska leva vidare. Det finns så oerhört mycket lidande som borde avslutas så snabbt som möjligt, skadade sjuka, många hundar ligger o självdör efter trafikolyckor, många som sitter i kommunala shelters (ett av helvetena på jorden), aggressiva hundar. Det är många föreningar som hjälper till med det, att se till att hundarna slipper lida längre, att de avlivas humant. De som däremot är friska osv tycker jag borde kastreras o vaccineras. Gör man så kontinuerligt så minskar antalet "gatuhundar", det finns exempel på att det har fungerat väldigt bra i städer där föreningar fått tillåtelse att arbeta på det sättet. Tyvärr blir många föreningar o människor som jobbar med det ofta motarbetade av kommunen o privatpersoner. Det finns även kommuner som väljer att samarbeta med föreningar o privatpersoner för att lösa gatuhundsproblemet och de tycker jag är värda ett helt knippe rosor.

Kommunala shelters går ju en lysande framtid till mötes nu när massavlivningslagen trätt i kraft. Hundfångare anlitade av kommunen fångar så många hundar som möjligt o dödar en del på vägen. Även privathundar stryker med. De kommunala sheltren får betalt efter antal hundar de har i hägnet o hur många de avlivar. Det är fullständigt vedervärdigt på det sättet hundarna fångas in o hur de har det i sheltren, ingen mat, ingen sjukvård, efter 14 dagar avlivas hundarna på de mest bestialiska sätt, dvs de som överlevt de 14 dagarna, många har självdött innan, eller blivit dödade av de andra hundarna, eftersom de ofta inte får mat blir det kannibalism. Hundarna blandas utan urskiljning, tikar, hannar, valpar, sjuka, friska, förlamade osv. Tyvärr fångas även de hundar in som kastrerats o vaccinerats av olika föreningar också. De får öronmärkningar så det är lätt att identifiera dessa hundar. Eftersom det också är lättare att fånga in de hundarna som redan litar på människor och ofta inte är något problem, är det många sådana hundar som fångas in istället för hundar som är ett problem för befolkning. Många föreningar försöker också utbilda befolkningen på ett eller annat sätt, det är ju bra att satsa på barnen då det är de som är framtiden.

P g a mycket av det ovanstående tycker jag att det känns rätt att stödja en förening som arbetar för att försöka lösa problemen på lång sikt på ett humant sätt. Det finns exempel på när föreningar fått tillåtelse att gå in o avliva alla hundar i kommunala hägn på ett humant sätt, även om de inte fått tillåtelse att ta hand om någon av hundarna. Bara det är ju en lättnad för både hundarna och föreningarna.

Det här gäller tyvärr inte bara Rumänien utan fler länder i Europa och EU. Önskar att EU skulle kunna sätta större press på länderna. Vad jag vet är Rumänien det enda land som just nu har en massavlivningslag, men det finns fler länder som vill följa efter. Det finns många föreningar som arbetar för djurens bästa, både inhemska o utländska föreningar men många gånger verkar det inte som politikerna vill ha hjälp. Tror att det kan vara att det tolkas som svaghet att ta emot hjälp. Skulle alla hjälpas åt skulle nog mycket kunna lösas bra mycket bättre. Korruptionen är också väldigt utbredd o jag tror pengarna för att lösa hundproblemet ofta hamnar i fel fickor o i så fall skulle också en stor inkomstkälla försvinna för vissa högt uppsatta personer.

En sak som är bra är att befolkningar börjar resa sig upp mot regeringen o protesterar mot korruptionen o mycket annat som inte är bra, befolkningen är ofta väldigt fattig o ändå är Rumänien ett väldigt rikt land på naturtillgångar.

Drömmen skulle naturligtvis vara att respektive länder klarade av att ta hand om sina djur på ett bra o humant sätt själva men det känns tyvärr som den drömmen är långt borta, men förhoppningsvis tas ett litet steg i taget.

Många exempel kommer upp nu när vi diskuterar "gatuhundar" o det är klart eftersom det är det som diskuteras. Det jag hoppas är bara att alla inte glömmer bort problemen i Sverige, att det är lätt att det blir lite vinklat att vissa saker inte händer i Sverige t ex felplaceringar. Eftersom jag är aktiv i omplaceringshundar i Sverige också ser jag även hur fel det blir både bland SKK-reggade hundar och icke reggade. Även i Sverige önskar jag att fler kastrerade sina icke SKK-reggade hundar för att inte lockas att ta valpar i onödan. Min åsikt är att det finns alldeles för många hundar överhuvudtaget  även i Sverige. Det är naturligtvis helt annorlunda mot exvis Rumänien. Det går ju knappt att jämföra. Men eftersom vi har en annan kontroll på hundarna här o kan välja vilka hundar vi sätter till världen, så känns det onödigt med billiga blandrasvalpar som många gånger köps av människor som inte vet vad det innebär att ha en hund. Det gäller naturligtvis inte alla. Men det är ofta de hundarna som efter ett tag behöver omplaceras. Istället för en valp välj gärna en vuxen hund så borde efterfrågan minska på blilliga valpar.

Alla tycker vi olika och jag ber verkligen TS om ursäkt att det gärna blir en hel följetång när jag skriver om "gatuhundar", där även de svenska hundarna också ramlade med. Eftersom det blev mer diskussioner än utformningen av en protestlista hade jag så svårt att vara tyst. Det är så viktigt för mig med hundar både i Sverige o utlandet, det ena utesluter inte det andra.

Det jag skulle önska, ifall en protestlista skulle skrivas, det skulle vara att den kunde kompetteras med krav på att politikerna skulle agera mer kraftfullt inom EU för att förbättre på plats.

Än en gång, ursäkta att det blev långt, det är svårt att svara på en enstaka fråga eller ta upp enstaka saker, för situationen är mer komplicerad än så känns det som.

VildaVittra
0

#56 Så en kastration hjälper emot att hunden ligger och självdör efter bilolyckor?

marathos
2

Nej, men det blir fler individer som behöver råka ut för detta elände. Det är borde inte vara någon större ide att födas till ett lidande.

indra-bus
1

Taxelina1
3
Denna kommentar har tagits bort.
FunkyShrimp
2

#40 & 41 ja folk från andra länder kan(har) ju andra sjukdomar än vad vi vanligtvis har i sverige också, så om vi inte kan ta in djur med andra sjukdomar, varför ska vi uppskatta folk med sjukdomar som kan drabba oss?

VildaVittra
2

#62 Så du menar på att djursjukvården är lika utvecklad som sjukvården? Det sker lika mycket forskning om smittsamma sjukdomar hos djur, som människor?

Ditt resonemang haltar.

FunkyShrimp
3

jag tycker du haltar ;)

VildaVittra
0

#64 Håll diskussionen till att röra sak och inte person.

Svara sedan gärna på frågorna istället för att undvika dom.