Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: etik-och-moral
Läst 2991 ggr
[Thorbahn]
10

Ang koppeltvång :)

I lagen står det:

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Hur resonerar man då om man släpper ut katter vind för våg utan uppsikt.. Att katter förstör är ju mer eller mindre allmänt känt och det kan ju inte vara roligt för allergiker att få in grannars katter i sina bostäder eller tvingas ha dörrar och fönster stängda 24 timmar om dygnet likt ett fängelse..

:holmgreen:
2

Mycket bra👍

tlover
2

Vi gör så att vi bor så lång ute i tjotahejti att hon inte går över till grannarna.

När det är "fågelungesesong" får hon antingen vara inne (då dom lär sig att flyga) eller ha bjällra och vara ute då vi är ute så vi har nån slags koll iallafall (vilket är typ alltid på sommaren).

l'm back

Silvestris
2

De flesta resonerar nog inte utan gör det av vana. "Det är så man har katt."

Vill man sedan gräva djupare i juridiken finns tyvärr en dom från Miljödomstolen att det är okej att ha katter lösa ute eftersom man då "tar hänsyn till deras natur". Ser man till juridisk praxis är det så illa att alla som inte vill ha andras katter i sin närhet själva är skyldiga att hålla katterna borta…

0

#3 Vad sjukt egentligen!

Silvestris
5

Ja, det är det. Det är ju inte så att katten har ett större behov av att utöva sina naturliga beteenden (ströva fritt och göra som de vill?) än andra djur.

1

#5 Precis. :0

Fridaaaa
9

Berorpå hur man bor samt att man inte riktigt kan jämföra katter och hundar: olika arter och olika behov. Samt att många lösa hundar gör större skada än vad katter gör. Upplever inte att katter förstör mycket. Häromkring har de flesta katt men deras förstör inte hos oss och tvärtom

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
5

#7 den enda katt jag varit med om som förstört nått har varit min egen så jag har ingen som helst erfarenhet av katter som förstör.

Men skulle man bo i en by där vissa inte vill ha katt får man ju anpassa sig på ett eller ett annat sätt, men tex mammas by är en "kattby" för alla har katt och dom har inga bråk ang katter där mig veterligen. Men en annan by jag vet om har näst intill ingen katt och där skulle jag inte skaffa katt om jag bodde där.

Man får anpassa sig helt enkelt

l'm back

Silvestris
3

Lösa småhundar är knappast mer skadliga för miljön än lösa katter och hundar har väl lika stort behov av att ströva fritt som vilket annat tamdjur som helst (katter, kossor, hästar, kaniner osv.) men katten är i princip det enda djur som lever semi-vilt här i Sverige.

VildaVittra
3

#9 Så katter driver älgar över vägbanor? Även en vavva kan få stora djur att springa i panik.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

7

#7 Varför skulle man inte kunna jämföra katter och hundar? Visst, olika arter, olika behov. Men vad säger att katten har ett större behov av att ströva fritt än tex kaniner. Du kan omöjligtvis påstå att kaniner är ämnade för att sitta inne i en bur dag ut och dag in? Jag har varit med om att katter stör och förstör. Jag bor för tillfället i en "trädgårdsstad", villaområde. Det är små frimärkestomter, vilket betyder att tomterna ligger väldigt nära varandra. Varje dag vistas minst en katt på min tomt. Jag vill inte ha någon annans katt på min tomt. Jag har utekaniner och man märker varje gång det kommer hit en katt. Mina kaniner blir inte glada. Sen händer det också att de springer in i huset, det hände senast i somras. Jag och flera familjemedlemmar är riktigt allergiska mot katter, vad händer när det kommer in en random katt i vårt hus? Akuten. Nej det är riktigt fel att folk låter sina katter ströva fritt. Jag vi kunna ha mitt fönster öppet utan att behöva vara orolig och beredd på att åka till akuten.

Silvestris
2

Kan en vavva få igång en älg kan en katt det också. Eller varför inte en björn?

http://www.youtube.com/watch?v=57VbE0J9niw

Skulle tro att det är ungefär lika vanligt att vavvor stöter upp älgar som att katter gör det.

Om vi sedan ska tala om trafik kan jag fråga er om ni tycker att de är acceptabelt att trafiken skördar 44 katter/dag? 44 hundar/dag hade sannolikt inte ansetts vara acceptabelt.

tlover
3

#12 eh har du aldrig hört talas om älghundar? härikring flyr älgar sekunden dom hör hundskall

l'm back

Silvestris
0

Jodå, jag är uppvuxen med jämtar.

Gronstedt
4

#11: Katter är strövjagande rovdjur, kaniner är kolonilevande herbivorer. En frisk utekatt strövar normalt minst någon kilometer per dag, det är ovanligt att en kanin rör sig mer än 50-100 meter från sin koloni och i allmänhet rör de sig långsamt medan de äter. Kaniner i det vilda springer sällan, och ännu mer sällan långt.

#12: Katter varken skäller eller drevjagar och påminner därför inte älgen om dess naturliga eller invanda fiender.

För övrigt är inte utegående katter på något sätt ekvivalent med trafikdödade katter. Det finns andra sätt att minska trafikriskerna för katterna än att kategoriskt förbjuda dem att vistas utomhus.

VildaVittra
3

#12 Du har alltså missat att en katt max jagar sitt byte ca 50 meter, medan en hund kan driva djuren kilometervis (de jagar genom att utmatta bytet).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
6

Och? Hundar är flockjagande rovdjur och kan under naturliga förhållanden flytta sig 4-5 mil/dag (jämför med varg). De har väl också ett naturligt stort rörelse- och jaktbehov? Några av de mer extrema raserna avlas än idag för hetsjakt (om än inte i Sverige), ska inte de få utlopp för sina jaktbehov precis som katterna?

Eller är det bara skador på människor och människors egendom ni tänker på när ni bedömer om ett djur ska få ströva fritt eller inte?

Silvestris
4

Precis, hundar har naturligt ett större behov av att röra sig över långa sträckor och hur många orkar släpa runt sina hundar på några mils promenad varje dag?

Vilka behöver egentligen vara lösa i störst omfattning, långdistansjägarna eller sprinterjägarna? Kattens korta jakter är tämligen lätta att imitera under kontrollerade former.

Gronstedt
3

#17: Om olämpliga hundägare inte ger sina hundar adekvat motion är det knappast ett argument för att katter inte heller ska få det.

#18: Katters attackruscher, ja, men inte katters strövtåg.

tlover
2

#14 ok så du vet att hundar väldigt lätt kan skrämma en älg medan en katt i värsta fall smyger sig på den men vanligtvis bara stirrar på den (utan att skrämma älgen i nån större skala).

l'm back

[Thorbahn]
5

Jag kan heller inte se att hundar skulle ha mindre rörelsebehov än katter, snarare tvärtom…

Ingen i tråden har sagt att katter inte ska få motion, däremot är frågan tråden handlar om katten ska ströva fritt utan uppsikt - varför och vem har koll på vad en katt gör när man inte ser den?

En underfråga är även varför t.ex. allergiker inte ska kunna vädra sina hus utan att ha t.ex. kattnät..

44 katter dödas i trafiken, men som #12 skriver vore det nog en helt annan melodi om det vore 44 hundar om dagen…

Dessutom med tanke på att katten inte är ett innhemskt djurslag i Sverige - var kommer de hemlösa katterna ifrån om inte ifrån tamkatter…

Hoppas det blir bättre när lagen om id-märkning av katt träder i kraft!

Silvestris
0

Ströva kan du göra med katten i koppel.

Silvestris
0

Lätt och lätt. Jag vet att älgar inte är att leka med varken för människor eller hundar. Sparkskador på ställande älghundar förekommer.

Jag vet även att djur kan veta skillnaden mellan olika ljud. Det är därför djur utvecklar olika slags ljud att kommunicera med. En liten skällande vavva låter inte som jämthund ens på långa vägar. Inte heller låter en vavva som en drivande stövare. Inte tror jag att vavvor ställer till med något kaos bland viltet. Inte ett större kaos än vad katter antagligen kan åstadkomma.

tlover
5

#23 jag trodde vi pratade om vad katter kan göra för skada inte tvärt om eftersom det är det egentligen tråden handlar om (koppeltvång)

Våra kattermärker då ingen skillnad mellan skallet/lukten på en liten hund (vilket jag gissar en vavva är, har aldrig hört talas om det förut) och på en stor hund, dom blir skitskraja hursom. Men om man jämför hur ofta hundar driver älg och katter driver älg så är nog katterna inget att räkna med.

l'm back

Silvestris
8

Själv har jag råkat ut för sattyget att lösgående katter kutat in till mig när jag öppnat dörren för att gå ut. Jag gillar katter och jag har katter, just för att jag har katter vill jag inte ha främmande katter som springer in. De skapar stress och aggression och kan dra med sig sjukdomar.

Kul att sitta med en kull nyfödda kattungar och inte veta om katten som sprang in drog med sig kattpest eller något annat gott… För att inte tala om den fullständigt onödiga stress den nyblivna kattmamman utsattes för. Kattpappan gick upp i stridsmode och var på vakt i flera dagar (skitkul med en testosteronstinn hane som bara väntar på att få spöa på någon).

Silvestris
3

Det finns ett småviltsliv katter kan göra skada på, men det är tydligen bara bekvämt att tala om sådant som skapar skador för människor.

Och jag tror att vavvor driver älg ungefär lika ofta som katter så släpp vavvorna fria. 

De katter jag har haft som även har levt med hundar har definitivt hört skillnad på olika typer av skall. De lär sig dessutom känna igen individuella skall (dvs. hur "kompishunden" låter).

Sådär generellt inom biologin vet man att djurs storlek påverkar deras rösten. Dovheten i rösten ökar med ökande storlek hos djuret. Detta är inte någonting bara vi människor vet, det vet andra djur också. Det finns även djur (tex. katter) som har utvecklat förmågan att utstöta dova ljud för att (tillsammans med andra signaler) inför ett hot förefalla större än den är.

tlover
2

#26 det var du som tog upp älgar "Skulle tro att det är ungefär lika vanligt att vavvor stöter upp älgar som att katter gör det." i #12

och som sagt det jagas ju älg med hund så jag är säker på att hundar driver älg mer än katter.

l'm back

Silvestris
4

Och jag är säker på att ett det är rätt rasberoende hur vanligt det är att hundar driver älgar. Som sagt, vavvor driver nog ungefär lika mycket älg som katter gör. 

Ska man använda sig av skadeargumentet får man ta hänsyn till storleken på hundarna. Toy-hundar orsakar knappast någon nämnvärd skada, inte relativt katter iaf så de borde man ju kunna ha lösa. De kan säkert ses som nyttodjur när de kniper en och annan sork eller råtta också.

Men nej, just det. Ingen släpper sin 18000 kr dyra vavva för att jaga råttor på gården…

tlover
2

#28 Som sagt hundar driver älgar annars skulle man inte jaga med dom, katter jagar heller inte med att driva djur utan dom jagar på ett helt annat sätt = 0 katter som driver älgar och massor av hundar som driver älgar.

det finns hundar att köpa för betydligt mindre och det finns raskatter som är utekatter också

l'm back

Silvestris
4

Du vill inte ta poängen helt enkelt. 

Sedan kan du försöka lura någon annan att tro att pengar inte spelar roll. Visa mig den kattägare (sannolikt en uppfödare) som släpper sin 15000-18000 kr dyra katt lös ute (de flesta raskattägare är faktiskt rätt obenägna att släppa sina katter lösa men jag vet att det finns undantag).

Och visst finns det billigare hundar men även en billig hund är i regel en shit load dyrare än de flesta katter. Du får lätt 6000 kr för vilken byracka som helst. Det priset får du inte för någon bondkatt inte. Folk är knappt ens benägna att betala 500 kr för en bondkatt.

tlover
2

#30 jaha vad jag vet betalar inte många härikring mer än 500:- för en hund men jag kan ju ha hört fel alla gånger

l'm back

Silvestris
0

500 kr för en hund? Vilket land bor du i? Även om man lägger till en nolla är det skitbilligt.

tlover
2

#32 Sverige, det är ju däremot blandraser

l'm back

Taxelina1
0

(Jagar man älg med hund jagar man med "Ställande" inte "Drivande")

Hälsning från en stor djurvänCool

tlover
2

#34 där ser du vad jag kan om jakt, är det fåglar som driver? för drivjakt med hund finns så mycket vet jag.

Hursom så varken ställer eller driver katter älgar

l'm back

Silvestris
0

Drevjakt sker väl främst på rådjur och hare.

Taxelina1
1

Känns som om man skriver om det som inte gäller själva tråden. Ber om ursäkt.

Drevjakt är med till exempel stövare då dom jagar hare eller räv. Drevjakt utförs också med små drivande hundar så som basset, tax, beagel och liknande och som driver rådjur lugnt i skogen. Jagar man älg används ställande så som olika spetsraser som jämthund, gråhund, norrbottenspets, laika och så vidare. Sen finns många avvikelser med olika raser. Norrbottenspetsen jagar och ställer även vildsvin och är även en så kallad trädskällare. Skäller på skogsfågel som sitter i träden.

Har en bekant som är drev och spårdomare. Han har dömt pappilon på spår och vet även pappilon som jagat och ställt älg😉

Hälsning från en stor djurvänCool

indra-bus
5

De beror väl på var man bor. 

Bor man på landet så varför inte? Själv skulle jag vara rädd att de skulle hände katten något om jag hade den fritt ute. Men vad skulle de förstöra? Varför skulle de kissa på ute möbler tex de vill ju gräva över när de gjort sitt behov de äter ju inte växter. Gräs försig men bor man på landet så finns de ju överallt o är de kastrerade så går de inte så långt o de vill ju vara på sitt revir.

Jag tycker inte att de är ok att ha ute katt i stan, men på alla de ställen ja bott har de funnits ute katter o ja vet inte om de förstört något, men de kissar o bajsar i barnens sandlådor o rabatter de är ju inte bra. Har aldrig fått in en katt när jag vädrat. Där ja bodde förut var de ofta ett fönster öppet till källaren där tvättstugan låg , där katter kröp in men de låg där o sov bara kände aldrig att någon kissat där de luktar ju starkt.

Hundar är ju flock djur o har inte samma behov av att ströva fritt de vandrar ju med flocken, o de jagar i flock. Men ett springande djur kan ju såklart trigga jakt instinkten på de flesta hundar o drar de iväg jagar de länge driver. Men att få icke jakt hundar skulle triggas att jaga en älg tror jag inte möjligen skalla för att skrämma iväg den.

Min hund har träffat både rådjur o älg i skogen men de har inte brytt sig om varandra sniffat lite i luften bara. Så ja har svårt att tro att en katt skulle skrämma en älg o att en katt skulle börja jaga ett så stor djur de smyger ju sig på bytet o tar de innan de börjar fly eller jagar efter en bit om de inte då fångas slutar de.

När vi varit i sommar stugan ligger min hund ute o"har koll på flocken"  har aldrig haft någon tendens att dra iväg på egen hand på  strövtåg har dragigt iväg en gång, de var när pappa tog bilen o åkte en ur flocken försvann. Men där i mot om ja är på väg ut i skogen är hon på. Hon bryr sig inte ett dugg om vilt. Om en hare hoppar framför henne bryr hon sig inte. Så när vi vandrar så springer hon runt lös luktar o ja kastar en pinne som hon får leta efter så hon går/ springer  säker 3 gr längre än än mig. 

Så ja tycker inte de går att jämföra katter hundar är flock djur o katter är de inte.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

tlover
3

#38 vadå gratis gödsel i rabatterna, redan nedgrävt också är det så illa 😃

l'm back

indra-bus
0

#39 Nej, kanske inte de levererat o färdigt.😃

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VildaVittra
0

#25 Tar du ungar på en hona du inte vaccinerat mot kattpest??? Hur oansvarig kan man vara?😮

Silvestris
4

Självklart var honkatten vaccinerad, det är alla mina katter. Det var inte honan jag var orolig för utan de nyfödda kattungarna som av helt förklarliga skäl inte var vaccinerade mot kattpest (de var nyfödda). 

Sedan finns ju annat smittsamt som kan dras in.

VildaVittra
1

#42 Som jag misstänkte, du avlar alltså utan att ha den minsta aning om att ungarna är skyddade via honans mjölk.

Smittsamt drar man ju in med skorna också. En liten kisse som i några få sekunder råkar beträda dina golv är i sammanhanget ett i princip obefintligt hot.

Silvestris
5

Du vet aldrig hur bra skydd den individuella kattungen har mot i det här fallet kattpest. Jag besitter tillräckligt mycket kunskap för att känna till detta om biologisk variation. En faktor när det gäller tex. maternell immunitet är ju då (förutom honans individuella immunrespons) hur mycket råmjölk kattungarna fått i sig och jag erkänner, jag mäter faktiskt inte hur mycket råmjölk mina kattungar får i sig. 

Skorna har jag f ö i hallen, de kommer inte kattungarna åt förrän de blivit vaccinerade.

Dessa få sekunder du snackar om handlar om lite mer än så då kattsaten sprang raka vägen in under badkaret och gömde sig där. jag fick först och främst ta undan min hane (alltså stänga in honom) så att han inte skulle ge sig på inkräktaren. Sedan fick jag slingra mig in under badkaret för att få tag i katten och det tog sin stund.

Sedan som sagt, kattpest är inte det enda som kan dras med. Det finns många goa smittsamma sjukdomar och en del är tämligen lättöverförda också.

Du anser inte att främmande katter som springer in till folk är en smittorisk. Jag är av en annan åsikt. I vanliga fall bryr jag mig inte om smittor så mycket, men när jag har kattungar är jag rätt så noga faktiskt. Fram tills de har utvecklat ett eget immunförsvar och vaccinerats (så har jag också sluppit infektionssjukdomar hos mina kattungar).

VildaVittra
1

#44 Så du flyger alltså ut ur hallen utan att beträda golvet med dina strumpor?

Åk till ett hönseri och påstå att man hindrar smitta bara genom att ta av sig skorna, de lär ha ganska många åsikter om det.

Sedan är det inte bara råmjölken som skyddar.

Silvestris
7

Nej, men man minskar smittorisken rätt ordentligt genom att ta av sig skortan på mattan (och sätta de skolösa fötterna på golvet) och ställa upp skorna i ett skoställ.

Sedan tänker iaf inte jag jämföra min kattuppfödning med 3 vuxna individer med ett hönseri som har flera tusen fåglar instängda på en alldeles för liten yta. Mina katter är inte riktigt så trångbodda.

Visst är det inte bara råmjölken som skyddar, men det är den som ger bäst skydd. Halterna antikroppar i mjölken senare varierar och även varje enskild kattunges intag av mjölk. Du kan inte komma ifrån att du helt enkelt inte vet hur bra skydd den enskilda kattungen har.

Sedan kan vi leka tanken att min hankatt (eller mamma katt för den delen, hon kan slåss hon också om det behövs) hade varit snabbare än jag och blodvite hade uppstått. Då hade vi haft en betydligt allvarligare situation ur smittsynvinkel. Då hade jag även haft blodsmitta och övrig direktkontaktsmitta att oroa mig för.

Vi kan även leka leken att katten hade smitit in några veckor senare, precis när kattungarna befinner sig i skedet där den maternella immuniteten avtar och de ska börja bygga upp ett eget immunförsvar (typiskt sett runt 6 veckors ålder). Då är de ännu mer sårbara för infektionssjukdomar.

Jag testar inte mina katter för infektionssjukdomar av ingen anledning alls.

Kort sagt, jag vill inte ha andras katter inrännandes till mig. Hur mycket jag än tycker om katter. Det är ett jävla sattyg att det är jag som ska behöva värja mig från andras katter och inte andra som ska behöva ta ansvar för sina katter. För mig är det en självklarhet att mina katter inte ska störa andra. Jag skulle önska att andra kunde ta samma hänsyn.

VildaVittra
5

#46 Nej, smittrisken hindras inte av ett skoställ då golvet du gått med skorna på fortfarande finns kvar. Ska du hindra smitta ska du ta av dig skorna utanför (och då givetvis inte beträda marken).

Ska man använda smitta som argument, kan det vara bra att veta hur smittvägar ser ut. 

Sen kan man ju fundera på det rimliga i att avla på individer som ger en så pass känslig avkomma. Det lär ju inte gynna djuren i det långa loppet.

[Thorbahn]
4

Den här tråden handlar framförallt om katter, men även till viss del hundar..

VildaVittra - Ska vi ha utekatter för att hönorna på ett hönseri lever som de gör? Eller ska vi ha innekatter av den anledningen? Varför ens ta upp hönorna i den här tråden. Starta gärna en annan tråd om hönor ifall du vill diskutera det!

Silvestris
7

Alla kattungar är infektionskänsliga innan de har börjat bygga upp ett eget immunförsvar och har fått sina första vaccinationer.

VildaVittra
0

"VildaVittra - Ska vi ha utekatter för att hönorna på ett hönseri lever som de gör? Eller ska vi ha innekatter av den anledningen? Varför ens ta upp hönorna i den här tråden."

Ska vi då ha innekatter för att hundar promeneras så som i koppel?

Varför höns kom på tal är som exempel på hur man ska göra för att förhindra smitta. Kan man då beskylla enstaka utekatter för vad man själv släpar in i sitt hus när man inte ens tar minsta lilla försiktighetsåtgärd med sina skor?

VildaVittra
1

#49 Så du tror att raskatter gynnas evolutionärt av att födas i en steril miljö? Och nej, alla är inte känsliga, hört talas om "survival of the fittest"?

Silvestris
4

Mina raskatter växer inte upp i en steril miljö, inte någon annans heller vad jag vet. Ingen uppfödare i Sverige bedriver sin uppfödning i en lab-miljö. Och jo, alla kattungar är infektionskänsliga och det beror på att de inte har utvecklat något immunförsvar. Människobebisar är också infektionskänsliga, av samma anledning. Det är därför man inte rekommenderas att dra ut sina spädbarn i folksamlingar.

Jag talar alltså inte om någon särskilt nedsatt immunkompetens utan om den generella som i princip alla nyfödda däggdjursungar föds med (dvs. det outvecklade immunförsvar). 

Sedan nämnde jag ETT exempel på en sjukdom som en inspringande katt kan föra med sig. Det finns som sagt andra smittor som är betydligt värre som du inte kan beskylla mig för att dra hem med skorna. Vad gäller för just kattpest är det ju så att vaccinerade katter inte infekteras och således inte heller sprider virus. Därav den ökade smittorisken om du får in en ovaccinerad katt som är infekterad och som fäller virus.

Dessutom vet nog även du att om man håller skorna i skoställ och på en dörrmatta som rengörs regelbundet håller man nere smittorisken på en helt okej nivå för ett vanligt hem (mina nyfödda kattungar har som sagt inte heller tillgång till hallen, inte heller trampar jag runt i bolådan). Jag har heller inte möjlighet att ta av skorna utanför hemmet eftersom jag bor i ett flerfamiljshus och fastighetsskötaren obönhörligt kastar sådant som står ute i trapphuset. Jag försöker verkligen inte bedriva min uppfödning i en steril miljö, men det betyder inte att jag vill utsättas för onödiga risker. 

Och ju fler katter som springer lösa och härjar som de vill, ju fler onödiga risker.

VildaVittra
0

#52 Jag vet också att en utekatt som är inne i några sekunder är en så liten smittrisk jämfört med dörrmattan att den är obefintlig.

Sedan undrar jag hur det var med motionen samt berikningen av dina katters liv. Var inte du en av dem som påstod att koppelpromenader ersatte motion osv för katter? Hur gör du då med dina katter när du har en kull? Om du nu är så rädd för smitta menar jag. Då kan du ju inte gå ut med någon av dem vare sig före eller efter att kattungarna fötts.

Silvestris
2

Katterna får hålla sig till balkongen om de vill gå ut när kattungarna är nyckläckta. Det handlar om några veckor och det klarar de av alldeles galant.

VildaVittra
0

#54 Hur ska det kunna ersätta motion? Det är som att jag skulle låta mina hundar kissa utanför dörren och sedan gå in. Låter det som ett drägligt liv?

Silvestris
7

De motionerar inomhus. De mår alldeles utmärkt. Att de hålls inne några veckor på vintern varannat år är ingenting de far illa av alls. Gammelkatten hos mamma gick i ide varje vinter och vägrade i princip gå ut under hela vintern, det är också alldeles fruktansvärt antar jag?

Jag vet alldeles precis hur mina katter mår så du behöver inte försöka ge mig dåligt samvete eller utmåla mig som en dålig kattägare, vad det nu är du försöker göra.

Niiinah92
3

Jag tycker visst att en del katter kan gå fritt ute men det bör inte vara normen då det är få ställen som lämpar sig för katt. En hel del katter trivs lika bra som innekatter.

[EmmiieErixon]
1

tycker det är jättesynd att folk ska fara illa av lösa katter…där jag växte upp vilket är på landet så gick hundar och katter lösa på gården…de visste att de va 5 hektar som gällde och inte mer…katten utökar möjligen detta mått men inte hunden. Nu har jag flyttat till stan med en egen katt som är innekatt…när han går ut så är han i koppel och de dagar han vill ha mer frihet så tar jag helt enkelt en längre lina och har han i skogsdungor utanför bostadsområden för att förarga så lite folk som möjligt. Men visst får han vara med på bussar och tåg så länge de är välkomna. Och även vi utan körkort måste ju med få komma någonstans, brukar av artighet fråga om det är många runt mig om någon är allergisk. Och om jag är först att kliva på så tycker jag att folk iaf kan ha vett att inte sitta precis brevid mig :)

Denna kommentar har tagits bort.