Hormonbehandla höns?
Vad tycker du om det?
En forskare vid SLU har kommit fram till att om man hormonbehandlar höns med östrogen så ökar skalkvaliteten och äggskalen blir mer hållbara.
Läs mer:
http://www.atl.nu/lantbruk/h-llbarare-gg-n-r-h-nan-f-r-strogen
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
På ett sätt vore det ju bra om produktionen kunde effektiviseras så att färre höns "behövs" hållas och färre ägg går till spillo. Å andra sidan måste ju östrogenet komma någon stans i från också. Tar man med det i beräkningen kanske det inte alls lönar sig att ge hormoner.
Tycker det är intressant är att isoflavoner som finns i t.ex. sojabönor (vanligt i foder för värphönor) både kan vara agonister och antagonister för östrogen. Kanske är det mer ekonomiskt att justera foderstaterna i stället.
den kan få behandla min marans hönor med det o sen försöka öppna dom äggen eller som ena syrran kallar dom, dom där förbannade inbrottssäkra äggen 😃
men nä inget jag vill se att dom börjar använda sig av är väll bättre då att kolla vilka raser som har bra ägg och använda dem istället fast det kommer innebära att folk inte får 18 ägg för 20-25kr längre eller vad ett 18 pack nu kostar då dom inte producerar lika bra som värphybriderna.
#1 vet inte om det med högre produktivitet på hönsen är så önskvärt om man kollar på problemen som finns redan nu med ägg sprutande värphybrider 😮
#2 Nej, det var inte så jag menade. I utdraget står det att 4% av äggen förstörs för att skalen går sönder. Det vore ju bra om det kan undvikas. Om skalkvaliten skiljer mellan raser så är det såklart bäst att avla fram höns som lägger bra ägg och inte bara trycker ur sig så många som möjligt :)
Vore intressant att se om det är skillnad på ekologisk och konventionell produktion också.
#3 gissar att det är ungefär samma siffror på eko äggen då det är samma hybrider kan nog till och med vara lite högre svinn i ekologisk produktion,
fast det beror nog på vilken typ av reden dom har och hur många av hönsen som beslutar sig för att redena inte duger så dom gräver små gropar lite här o där o lägger äggen. (nää mina höns lägger alltid sina ägg i reden dock inte alltid i redena jag gjort i ordning)
Jomenvisst. Moderna höns är slut som äggläggare vid 50 veckors ålder därför att deras skelett då inte innehåller tillräckligt mycket kalk för att de ska kunna producera äggskal. Man skulle kunna ge dem kalk i maten, men det är för dyrt och dessutom blir äggen större ju äldre hönsen blir och de skulle inte längre passa i de standardiserade äggkartongerna. Då är det ju en LYSANDE idé att ge dem skeletturkalkande östrogen, som det redan finns alldeles för mycket av i våra vattendrag, så att deras skelett kan släppa ifrån sig ytterligare en del kalk innan de nackas! PRECIS vad som behövdes!
*not*
#5 Håller med dig i stort MEN: det var östrogenupptaget som ökade, någon förändring på skelettet syntes inte :) Skulle även gissa att kalk är billigare än östrogen, men det är bara en gissning ;)
#6: Östersjön innehåller redan mer östrogen än vad som är bra för den, men betydligt mindre kalk.
#5 😃 Väl skrivet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus