Hundar i Kina
Såg ett inlägg där man fick se en bur där c:a 10 hundar
var slängda över varandra. De skulle säljas på torget.
Och hur går då avlivningen till ?
Jag grät förtvivlat när jag såg det fruktansvärda.
Såg programmet om gränsen till Australien. Ett ungt par hade
med sig strutstunga och strutsstrupe och de blev besvikna
över att inte få ta med det in.
Gäller detta fruktansvärda djurplågeri Kina eller Japan ?
Gränsen till Australien?
Ditt inlägg är obegripligt o går därför inte att svara på.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ber om ursäkt om mitt inlägg var så illa skrivet.
Vad gäller hundarna så undrar jag om detta djurplågeri
sker i Kina eller Japan.
"Gränsen till Australien" gäller programmet "Gränsbevakarna"
där ett par försökte smuggla in strutstunga och strutsstrupe.
Samma sak där, är det i Kina eller Japan som de äter dessa
"delikatesser" som paret klassade det som.
Jag tyckte inte att det var det minsta svårt att förstå! 🙂
Jag såg också det där om hundarna. så fruktansvärt… Satt och kramade min egen hund länge länge efteråt. Vad jag förstår så är det i Kina.
Strutstunga och strutsstrupe är knappast mer oetiskt än resten av strutsen - snarare tvärt om, heder åt alla som äter mer än bara muskelköttet av de djur som slaktas!
Angående hundar som livsmedel, så behandlas de knappast sämre eller avlivas på mindre etiskt sätt än alla andra djur på detta slags djurmarknader. De far kanske till och med mindre illa än vilda djur på samma marknad, då de sannolikt är mer människorana och därmed mindre rädda. Det är djurmarknadernas djurhantering, inte att de hanterar hundar, som är problemet.
Det förekommer i Kina, Sydkorea, Thailand, Taiwan, Filippinerna mm. Fruktansvärt! Både kött, skinn o pälsindustrin är vedervärdiga! Det finns mycket information på nätet hur det går till, det borde alla veta om. Något att tänka på när Thailandsresan hägrar.
Naturligtvis gäller ju inte djurhållningen enbart hundar, men jag tror hundar är bland de djuren som har det värst i Asien. Många asiater tror att köttet blir bättre o nyttigare om hundarna plågas så mycket som möjligt innan de dör. De kokas levande, spetsat på pinnar, slås brutalt, trampas på för att få upp adrenalinet innan de dör. De som används till päls flås ofta levande för att inte skada skinnet o för att det är lättare att få av en levande varelse. De kan också trampas på, de förlamas så de inte kan göra motstånd eller bindas fast, alternativt slås i huvudet så de blir groggy, i bästa fall svimmar de av, sticks i ljumsken för att ligga o dö av blodförlust. Skinnet/pälsen ska ju ändå skäras upp på magen när skinnet/pälsen dras av. Man häpnar över uppfinningsrikedomen.
Transporterna är vidriga. De kan ligga helt packade och det är verkligen så många hundar som kan pressas in, ofta nätburar. Det sticker ut ben o svansar hur som helst. De kan inte röra sig, så trångt är det. Burarna kastas sedan hur som helst, t ex från en lastbil ner till marken. De lyckliga hundarna dör på ett tidigt stadium. Mat o vatten existerar inte. Det är inte bara "gatuhundar", det finns speciella farmer och många familjehundar stjäls.
#5: Nåja, att försätta djuret i medvetslöst tillstånd och sedan avbloda det är den slaktmetod som tillämpas på svenska slakterier, så just det är knappast värre där än här.
I övrigt kan jag inte annat än hålla med om att det är bedrövligt, även om jag skulle önska en kvantifiering av påståendet att "[många] asiater tror att …". Hur stor andel är det som har den övertygelsen?
#6 det är nog så att de djuren som blir medvetslösa för att sedan avblodas är de som dör lyckliga, de dör en någorlunda smärtfri död. Bl a finns tron att köttet smakar bättre ju mer hunden lidit innan den dör, när det gäller mat. När det gäller päls o skinn är det tydligen lättare att flå ett djur som lever, det innebär att det inte behöver betyda att det är medvetslöst, det kan vara vid fullt medvetande. Djuren avblodas ofta också genom att skäras i ljumsken för att sedan vid fullt medvetande ligga o förblöda. För att inte tala om de som kokas levande eller torteras på något annat sätt.
Jag vet att inte alla asiater stödjer denna djurhållning, det finns många som kämpar för djurens rättigheter. Har inga siffror på hur många som tycker på olika sätt, men med tanke på det utspridda djurplågeriet o att myndigheterna inte reagerar på mycket gör att jag känner att det är alldeles för många i alla fall. Vissa förbud finns i en del länder, men tyvärr verkar förbuden många gånger vara ganska tandlösa. Ibland agerar dock myndigheterna och det är ju jättebra.
#7: Hur skulle det kunna vara lättare att flå ett djur som lever och rör sig och försvarar sig allt vad det förmår? Döda eller medvetslösa djur borde vara åtskilligt enklare att hantera.
Har du någon källa till dina påståenden? Finns verkligen denna önskan att åsamka lidande, handlar det inte om frånvaro av medkänsla? Är det verkligen viktigt att djuret lider? Är det inte snarare så att det finns en uppfattning om att blödningar i köttet förhöjer kvaliteten? Är det verkligen så att man i avsikt att plåga kokar djur levande? Är det inte snarare så att man kokar dem levande (om man nu gör det, det verkar allt annat än vettigt att koka djur som varken är flådda eller urtagna - vem vill ha päls och skit i soppan?) för att det är enklare att hoppa över separat avlivning?
#8 Förr trodde man ju att nötkött blev godare om djuren hade ordentligt adrenalinpåslag när de dog, därav bullhundarna.
Det sägs att det är lättare att få av djuren päls när de fortfarande lever o blodet pulserar. Det går bra även om de lever, det går att stå på huvudet, bryta av ben, de kan förlamas, bindas fast, hållas fast, slås i backen eller slås i huvudet, skulle de inte bli medvetslösa så blir de oftast mindre rörliga i alla fall.
Det finns hur mycket fakta som helst. Tror att det var för ungefär 10 år sedan, då visades t o m en undercoverdokumentär om hund- och kattpäls/skinn på svensk tv, tror det kan ha varit Kalla Fakta, är inte säker. På nätet finns mycket fakta, bilder o videos, antagligen är mycket undercover.
När det gäller adrenalinet är det verkligen meningen att djuret lider. Ibland är det säkert enklare att hoppa över avlivningen också, men adrenalindet anses göra köttet nyttigare, mörare och mer "potent".
Finns många källor. Bl a finns en svensk organisation som jobbar för att stoppa hund o kattkött på Filippinerna, Animal Protection Network. Läs om deras fantastiska arbete, det finns även möjlighet att stödja dem. http://www.animalprotection.se/
Peta, WSPA och andra stora organisationer som hjälper djur. Finns väldigt mycket dokumenterat:
En tröst är att en del handlar om myndigheter som försöker stoppa handeln.
PETA är inte en trovärdig källa.