Svenska IKEA med kinesiska fällar?
Jag slog slag i saken för en tid sedan och ringde upp IKEA för att fråga om ursprunget på deras storsäljare Ludde fårskinnsfäll.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/83235110/
Mycket riktigt var det som jag misstänkte en produkt från "djurskyddslandet" Kina, vilket jag efter mycket om och men lyckades dra ur den ovilliga personen som råkade få mig på tråden. På frågan om vilken metod som användes vid garvningen stod denna person svarslös. Det finns ju metoder och metoder inom garvningen. Vissa där vattendrag och personal lider illa, sen andra som är en ganska rejäl skopa vänligare. Men det var tydligen inte viktig information för dom.
Varför säljer man dessa fällar? Det är billigt som satan. Att garva ett enda skinn som producent i Sverige går på mer än de fjuttiga 229 kronorna som deras kunder får punga ut i kassan i det blågula varuhuset. Tydligen tror de att deras kunder inte alls uppmärksammat de djurskyddsdebatter eller miljödebatter som cirkulerat runt i media de senaste decennierna.
Kommer IKEA vara inblandad i nästa miljö-, djur- och arbetsmiljöskandal?
Och varför har de inte svenska fällar som valmöjlighet till sina kunder?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nu vet jag inte hur just får hålls och avlivas i Kina men en del andra djur har det ju absolut inte bra under sin levnad och när de ska avlivas blir det än värre.. Så nej, Kina är inget föregångsland vad gäller djurskydd och man bör inte köpa den typen av produkter därifrån. Synd att dom inte skriver ut varifrån sakerna kommer.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Precis min tanke. Undrar om det går att luska ut vilka gårdar fällarna kommer ifrån och var de bereds?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
En fin matta…
oh…. jag råkar ha just ett sådant skinn a från Ikea… jag trodde att det var fejk TT TT usch jag kan bara föreställa mig vad detta får har fått gå igenom :'T
#4 IKEA har fuskskinn också. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30229077/
kanske är den jag köpt iaf då? :'DD