Tvångsparning
Hur ser ni på tvångparning? Tänker mest på hund, men jag antar att det sker med fler djur?
totalt förkastligt endligt mig
Förstår inte hur det skulle kunna vara försvarbart..
Hälsningar Malin
Det är en komplicerad fråga. Jag tycker det är hemskt om man håller i en tik och tvingar henne att paras, men samtidigt då inom hönseriet så stänger man in hönan med den tupp man vill att hon ska para sig med under ganska lång tid (de kan spara sperma från tidigare tuppar) och det är ju en typ av tvångsparning då hon inte kan komma undan.
Sen tycker en del att inseminering är en typ av tvångsparning, medan jag tycker det är ett utmärkt sätt att få nytt blod till en ras från områden med smittor vi inte vill få hit.å frågan är som sagt svår att svara på.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ser det som våldtäkt, inget annat uttryck går att använda!
Läste för några år sedan om en tik som blev tvångsparad, hon hade haft valpar innan som hon tog bra hand om. Denna kullen som hon blev tvångsparad med brydde hon sig minimalt om. Tredje kullen hon fick hade hon valt hane själv och de valparna tog hon bra hand om igen. Så nog visste hon vad som var rätt och fel!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det beror på hur man ser det. Vi hade uppe det här på en kurs jag gick som handlade om parning/valpning. Att TVÅNGSPARA en tik påverkar även dom kommande valparna. Det var en fertilitets veterinär som höll i kursen ska jag väl också tillägga. Fast det är svårt att tvångspara. Vill dom inte, så vill dom inte.
MEN man måste faktiskt hålla i båda hundarna då dom riskerar att skada sej under parningen. I hanhundens penis finns ett väldigt tunt ben som riskerar att gå av om inte tiken står still och det gör hon inte i många fall eftersom det kan göra ont i henne när dom fastnar. Hon kan även hugga hanen rejält.
Men det är från fall till fall. Många okunniga skriker högt om att det är rena våldtäkten med mera, men man behöver ju inte överdriva allt.
Nej, man måste inte hålla i tiken vid parning. Jag känner ingen hunduppfödare som gör det. De låter hundarna sköta det där själva och det går jättebra.
Allmänt: Jag har ingen som helst förståelse för tvångsparningar. Djur som inte parar sig med varandra kan ha mycket goda anledningar till det eftersom partnerval sker ända ner på molekylärgenetisk nivå. Därav mitt problem med AI också. Man ger inte individerna möjlighet att aktivt utföra ett partnerval. På kattsidan (där AI av tekniska skäl är svårt att genomföra) känner jag till fall där man valt AI just för att katterna ifråga inte parar sig med varandra frivilligt.

det är ju skillnad på tvångsparning eller att hålla i.
hålla i kan man ju göra som %#5 säger, det vet jag många som behövt göra.
Katter stänger man ju som regel oxå in tillsammans för att dom ska paras,, men visst sker det att dom inte går ihop, honan är för arg eller hanen för mesig what ever, då skulle jag inte hålla fast eller på något vis göra så då blir tvingade,, däremot kan man behöva hålla i honan för att hon ska fatta och ge honom en chans..
//L
Har aldrig behövt hålla i en honkatt för att hon ska fatta hur man parar sig. Ett djur som inte fattar galoppen av sig självt är i min mening inget bra avelsmaterial. Att djuren kan reproducera sig utan hjälp (partnerval, parning, förlossning, ungomvårdnad osv.) är grundläggande i min avelsfilosofi.

#8 såklart är det så.. men vissa honor är ju jäkligt arga och behöver en gång för att fatta att det inte var så farligt,,,
men gällande partnerval,, det är väl iaf du som gör eller?
/L
En hona som är så aggressiv att hon inte vill para sig är inte en honkatt jag vill avla på. Jag har avskrivit en sådan hona för avel. Surt för hon var förbannat snygg, men vad gör det med ett sådant humör?
Självklart är jag inblandad i partnervalet eftersom jag bestämmer vilka hanar mina honor får träffa (och vilka honor mina hanar får träffa), men katterna har det slutgiltiga valet och jag har haft fler än en katt som vägrat para sig och då får man prova någon annan.

MEn nu menar jag ju inte att honan har dåligt temrament,, men en hona kan faktiskt vara arg på hanen utan att vara aggresiv..
jag vet inte om jag formulerar mej fel eller bara helt enkelt inte kan förklara hur jag menar.
//Linda
Vill ett djur inte paras med en viss partner eller inte alls, så vill den inte. Så det så. :)
Jag skulle aldrig klara av att tvångspara ett djur.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nästan samtidigt startad tråd:
http://hundar.ifokus.se/discussions/514f69668e0e742f050003da-tvangsparning?discussions-1
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sker också på hästar, dock inte så vanligt nuförtiden när många insemineras. Tex engelskt fullblod måste betäckas naturligt.
Det går till så här:
Man ställer stoet på lämplig plats, tvättar eventuellt henne och lindar svansen. I många fall förekommer det att man sätter långa linor på hennes bakben som man fäster kring halsen. På det viset kan hon inte sparka hingsten.
Hingsten leds fram och hoppar upp.
Naturligt hade hingsten först hälsat på och uppvaktat stoet, tyvärr låter man dom sällan göra det. Många ponnyer går på fribetäckning, då går hingsten i hagen med stona. Tyvärr vågar man inte göra det med stora hästar i de flesta fall, de kan ju skada sig..
Skynda långsamt så går det fortare.
#14 Det är nog därifrån Hera fick sin fråga :)
Hälsningar Malin
Nej, en katt kan inte vara arg utan att vara aggressiv. Aggressivitet behöver inte betyda tåligt temperament, men om temperamentet förhindrar parning… ja, då är det dåligt temperament för en avelskatt. Det är ju ingenting man vill föra vidare, eller hur?
Förutom det jag skrev i den andra tråden om parningsvaggor till aggressiva kamphundstikar så har jag oxå sett en kennel i England som använder dem för att kunna para sina engelska bulldoggar, tydligen klarar tikarna inte av att paras naturligt, deras ryggar klarar inte hanens vikt.
Uppfödaren var mycket stolt över alla fina rosetter hans groteskt överdimensionerade bullar kammade hem i utställningsringarna.
kräksmilie.

#18 Ett grundläggande krav på avelsdjur bör väl vara att de kan para sig på egen hand. Det ska ju finnas folk till allt tydligen..
Det är ju viktigt att hålla isär tvångsparning och en hjälpande hand.
Att lugnt hålla i hundar som sitter fast och inte ska skada sig är en sak om allt annat gått naturligt.
Men hur avel på hästar gått till och går till med bundna ben och grejer… nej tack. Inte okej.
Och att ha så trasiga hundar att dom behöver en vagga… eller så aggressiva hundar… då ska man nog ta bort hela den linjen faktiskt.
Nej jag är inte okej med tvångsparning, sen kan man ju fråga sig om insemination också är det eller inte men. ah.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
AI på hundar (den ras jag är mest insatt i) är helt OK om kontrahenterna befinner sig på var sin sida av planeten, båda har förökat sig på egen tass tidigare o kombinationen har något att bidra till rasen med.
Var inne på ett pitbullforum för några år sedan och där verkade det vara helt naturligt att tvångspara. Många gånger sa man att det var enda sättet för att bevara rasen då rasen var hund aggressiv och inte gick att para annars… Jag tyckte det lät otäckt..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tror jag formulerade mej lite luddigt i #5.
Man låter ju hundarna göra det dom ska och fastna. Sen kan man hålla i dom. MEN det gäller att ha koll för tiken kan göra hanen väldigt illa.
Vaggor och andra hjälpmedel är ju inte klokt att det får förekomma. Eller får och får….?
Vi skulle para med en stövare en gång. Han visade inga som helst idee´r när det gällde parning. Tiken var i höglöp men det blev inget. Jag tror hanen hade för lågt testosteron. Men han hade en kull tidigare efter sej. Sen fick vi reda på att det skett genom insemination i Norge. Helt galet. Och sånt avlar dom på !!! Här i Sverige skulle han blivit diskad och fått avelsförbud.
O sen påstås det att det är utställningar som förstör våra raser, vilket det naturligtvis är till stor del.
Tvångsparning är inte tillåtet eftersom man anser att det kan innebära ett lidande, och jag tycker att det i sig säger ganska mycket om det.. Nej, jag tycker att tvångsparning är fel.
En C-uppsats har skrivits om tvångsparning och hur det kan påverka valparna. Jag har inte läst mer än summeringen själv, men tänkte det kunde vara intressant för diskussionen att tipsa om det.
Paulina
Värt att understryka är det i examensarbetet även tas upp hur viktigt det är att tiken får utöva partnerval. Något som åsidosätts inte bara vid tvångsparningar utan även vid AI.
#24 Domarna har otroligt stor makt i utställningsringarna. Men nu har ju även dom ögonen på sej när det gäller dom mest trasiga raserna.
#25 Bara genom att tvångspara en tik gör att valparna redan i fosterstadiet påverkas negativt. Och allt som tiken har, nedärver hon till sina valpar. Skotträdsla, vattenskräck mm men även positiva saker som det sociala.
OT
Så därför är jag orolig för hur dom utplanterade vargvalparna fungerar i det fria då dom nedärvt allt från sin biologiska mor. Kontakten med människan, dofterna, födan och allt annat.
#26 Ja, jag tror att partnervalet är väldigt viktigt. Man har ju funnit, i alla fall indikationer, för att doft styr människors partnerval på så sätt att vi prefererar dofter som är förknippade med immunförsvar som kompletterar vårt eget. Ganska (bio)logiskt egentligen, det borde ge en starkare avkomma. Det vore ju inte konstigt att anta att det finns skäl för varför man föredrar vissa partners framför andra och att detsamma gäller djuren. Nu är det ju svårt att låta sin tik träffa 100 hanar för att låta henne välja "rätt" hane, men man kan ju i vart fall låta bli att tvångspara två djurindivider där det är uppenbart att de själva inte vill.
Paulina
Absolut, partnerval sker ner på molekylärgenetisk nivå så jag finner det rätt oroande att det tas så lätt på AI. Många verkar resonera som att om djuren bara parats naturligt och fått avkomma naturligt tidigare är det fritt fram, oproblematiskt.
Visst blir partnervalet begränsat när människor väljer ut potentiella partners, men jag upplever att det är ganska vanligt att två individer inte parar sig med varandra trots "optimala förhållanden" så någon mekanism om "not good enough" verkar ju finnas. I ärlighetens namn tror jag inte heller att hundens förfäder hade så där himla många partners att välja på. Inte heller katter som är solitära djur. När de träffar en partner och honan är i höglöp är det liksom premissen "good enough" som gäller om det ska bli ungar.
Håller med. Hade en tik i höglöp hemma för parning för något år sedan. Vår hane hade tidigare parats två gånger, men med denna tik så var det noll intresse från bådas sida. De bodde ihop, promenerade ihop och trivdes faktiskt bra tillsammans. Men knappt en sniff i "sexuellt syfte". En besviken tikägare som hämtade hem henne efter några dagar. Vid nästa löp parades hon med en annan hane utan problem, och vår hane har fått en kull efter denna händelse med. Anekdot, jag vet. Men det var så tydligt att det där inte ens var "good enough".
Paulina
Klart djuren vet vilken partner som är bäst, om de får välja!!
ALDRIG tvängsparning, ALDRIG seminering om jag fick styra!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är på samma spår som #31, tvångsparning och seminering är inte okej!
"Some people say that breeding bulldogs naturally is not possible, but we are going to show you that it is possible"
Vad jag har lärt mig så går en naturlig parning (hund) till så att hanen bestiger honan, PÅ EGEN HAND?
Vad är det här för dubbelmoral?
Han säger att de "assisterar", jaha, genom att hålla i tiken som de gör?
Överreagerar jag eller är den enda som ser hur fel det är? Det spelar väl ingen roll om hon löper eller inte, det där är tvångsparning till 100%. Det är iallafall så jag ser det.
Sjukt naturlig parning. Och andningen…
#33 Ja verkligen. 😐
Jag förstår inte varför man vill avla på en hund som knappt kan andas. (OT)
jag mår så fruktansvärt dåligt av att se detta, och att folk stolt visar upp det, bara för att något är genomförbart betyder inte det att det är ok!
förstår inte heller varför dem inte skulle kunna ha grejat det själva? Hanhunden verkade inte överhuvud taget intresserad av att para tiken, hade dem blivit lämnade i fred och "gjort" det när dem själva ville och hade lust hade det antagligen inte behövts tvångshållas och stimulera hanhunden så att han skulle bli upphetsad. Djur vill även dem lära känna partnern innan dem samtycker till parning, och ibland stämmer inte kemin överens alls. jag har tex en hane som inte är ett dugg intresserad av 2 av mina honor, inte tvingar jag han att para sig med dem då!
Sajtvärd på Perser iFokus
#35 Eller hur! Det är helt sjukt!
en än mer viktig fråga, varför vill man avla på hundar som enligt en själv inte kan fortplanta sig själva.
#37 Absolut, håller med dig till 100% där.
Tvångsparning är bara sjukt och fel.
#32 USCH! Och så påstår de att det är naturligt och så en parning ska gå till. Fyfan.
Djur som inte kan utföra en parning själva utan iblandning från människor ska inte gå i avel.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#32 Och detdär kallar dom naturligt?!? Jag kallar det djurplågeri… Och så blandar dom in barn i det hela! Vad får hon för värderingar av såntdär?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
hon ska väl lära sig så hon kan ta över en vacker dag😉

men fyyy… :-(
Sjukt är bara förnamnet!
Att man kan behöva stödja hundarna när de sitter fast, speciellt om de är nybörjare så att de inte får panik o gör sig illa är en sak, men det där är våldtäkt o inget annat!
Kräks…
Den där bulldogguppfödaren får hans döttrar att tro att tvångsparning är okej… Vilket det INTE är!
Ännu en anledning att förbuda avel på vissa raser, kan de inte föröka sig på ett trevligt sätt (för de båda) utan tvång, så ska de inte föröka sig.
Ja, det där med att ge barn värderingar är en viktig poäng! Det är de som ska ta hand om djuren i framtiden!
#45 Vilka raser avser du? Tänker på hundraser som det avlas på i Sverige.
tänker på t.ex. fransk bulldog (som inte kan föda utan kejsarsnitt), engelsk bulldog (inte hälsosam)
#47 jasså, kan de inte? Här har du hälsosamma engbullsuppfödning
O hur var det nu med frallorna?
Det finns en hel del självvalpande frallor, annars skulle rasen dött ut, med tanke på vad snitt kostar o att försäkringsbolagen har väldigt strikta regler för att ersätta snitt för raser med problem.
Har man ambitioner att tas på allvar så håller man sig till fakta.

#48 Då är det ju också viktigt att man i sitt avelsarbete undviker de hundar som kräver snitt såvida hunden inte har väldigt ovanligt blod eller liknande. Krävs det snitt en gång så är risken stor att det krävs igen. Ska man använda avkomman till avel sen?
#49 Du uppfattade precis det jag glömde skriva, dvs att vissa individer med exceptionella kvaliteter för rasen kan användas trots andra brister, dock är dylika parningar sällan motiverade om det inte sker hos väldigt kunniga uppfödare.
Dessutom måste man ta hänsyn till orsaken för snittet. 2 snitt på tik, oavsett ras o orsak borde leda till avelsförbud.
2 snitt på en tik leder till avelsförbud enligt svensk djurskyddslagstiftning (L102).😉
Tidigare stod inskrivet att tvångsparningar var förbjudet, men idag är just den formuleringen borttagen men tvångsparning borde falla under 24 § punkt 6 som säger att djur inte får användas i avel om de inte kan föröka sig på ett naturligt sätt.
Ja det blev något fel när man tog bort kravet för att kunna producera avkomma på naturlig väg innan hundarna inseminerades.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
(Jag vet tråden är gammal) Men här är ett till exempel på tvångsparning….
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
fruktansvärt
#53 Men herregud, stackars tiken 😭 Det gör ont i bröstet att se det där! Usch och fy!

#551 och 52 Det är inte alls tillåtet med tvångsparning.
24 § Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.
25 § En tik eller en honkatt som har förlösts två gånger med kejsarsnitt får fortsättningsvis inte användas i avel.
16 § En tik får inte paras förrän tidigast i andra löpet, dock inte tidigare än vid 18 månaders ålder. Om en tik får två valpkullar inom 12 månader ska tiken ges minst 12 månaders vila före nästa valpning.
17 § Tvångsparning av tikar får inte förekomma. Med tvångsparning menas att tvinga tiken till parning genom att hålla fast tiken trots att tiken uttrycker obehag eller försöker komma undan.
Om man skulle följa föreskrifterna helt så hade vissa hundraser dött ut ganska hastigt.. Det är ju något för uppfödarna att tänka på.
#56 Hur kommer det sig att det fortfarande finns engelsk bulldogg i Sverige om dessa lagar gäller här? 😮
Eller man kanske avlar på de engelska bulldoggar som kan föröka sig naturligt, utan assistans, i Sverige?
ja,dem flesta låter djuren para sig själva. tvångsparning handlar ju inte om att dem inte alltid kan själva utan att honan inte alltid är villig när vi människor vill att dem ska para sig, det sker inom alla raser.
hästar och kor är ju rätt klassiskt, där har man ju till och med ställningar där hondjuret står fast spänt
#58 Finns parningsvaggor för hundar oxå, fanns nån video på tuben där en uppfödare av engelska bullar stolt visar upp/demonstrerar hur han låter sina tikar paras i den (ej Sverige). Den amerikanske idrottaren Micheal Vance (?) som födde upp illegala kamphundar hade en sådan hemma, de behövs för att kunna para riktigt aggressiva tikar för att de inte skall kunna bita ihjäl hanen.
Seriösa hunduppfödare låter tiken säga ifrån om hon inte vill ha hanen o vice versa + att tik o hane själva väljer vilken dag de vill paras på.

#57 Det finns många raser där man fortsätter avla på individer som bär på olika defekter som orsakar lidande för avkommorna men det verkar som att jordbruksverket och länsstyrelserna tycker det är ok för att uppfödarna följer SKK:s regler eller nåt.. En del raser är så sjuka att dom egentligen inte borde födas upp.
eller så väljer uppfödarna att föda upp rasen på ett sunt sätt, det är ju inte rasen i sig som är sjuk utan vad uppfödaren väljer att fokusera på i sin avel.
Man måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva avel på viss nivå, dem kommer hem till en och kollar så att djuren mår bra och att man sköter verksamheten på korrekt sätt, sedan förra året skall dem även ta i hänsyn ärftliga problem och utvärdera om djurets fysik är så illa att individen ej får avlas på. Köp hund från uppfödare som har länsstyrelsens godkännande, som öppet följer RAS och avlar på hundar som valpar och förökar sig på normalt sätt.

#61 Finns det tillräckligt många, tillräckligt friska hundar av raser som ex engelsk bulldogg i det här landet så att man kan bedriva en bra avel där man bara väljer de bästa individerna? Görs detta verkligen med tanke på hur domarna dömer på utställningar där en hund som knappt kan gå eller andas kan bli BIS? Tillräckligt många uppfödare måste göra tillräckligt mycket för att förändra detta, görs det? Annars kommer det bara bli så att raserna delas upp i en modern version och en mer gammaldags, sundare version och det kommer ju inte hjälpa rasen i stort.
En grej som jag tror är väldigt viktig är att få ägare av dessa raser att förstå hur raserna såg ut förr och varför dom inte bör se ut som dom gör nu. Att alla som vill köpa den typen av hund uppmärksammas på detta och väljer en kennel som jobbar för att förbättra hälsan, inte enbart för att få en massa fina titlar på utställningar.
man måste också tänka på vad rasen var från början, om man skall avla den efter gammal modell, bulldoggen idag är inte samma som den var förr.
Det handlar om en process, liksom alla raser har sitt utseende har ju då tex bulldoggen sitt utseende, skall vi ha raser över huvud taget? vart drar vi gränsen? bör alla hundar egentligen se ut som vargar?
När det gått fel inom en ras och människan avlat hej vilt utan att tänka på hälsa och väl för djuret så tar det lång tid att rätta till de misstagen tidigare generationer gjort. Dem flesta bulldoggs uppfödare i sverige strävar efter friska hundar som kan valpa själva och som har fria luftvägar, det är inte gjort i en handvändning.
Antingen lägger man ned helt och hållet. beslutar att rasen skall dö ut och ger avelsförbud på alla inom rasen, eller så ger man uppfödarna chansen att rätta till dem fel som begåtts genom att ge restriktioner och guidning. Jordbruksverket valde det sista. Uppfödarna skall, om dem är ärliga och bryr sig om rasen, avla på hundar som kan föda själva, andas själva etc. dem flesta följer detta men sedan finns det många som struntar i det och bara tänker på titlar, visst. Min åsikt är att komma åt dem uppfödare som struntar i rasens väl och ve, inte rasen i sig. Men vi har ju alla våra åsikter och erfarenheter. Ofta plockas ju bulldoggar, mopsar, schäfer upp som exempel på raser som har problem, sällan belyser man alla dessa toy raser så som dvärgspets och chihuahua som låter som grisar för att gommen är för mjuk och svalget för kort så det ofta kollapsar och skapar stora problem. dessa raser har ofta större problem med andning än vad frallor och mopsar har.
ledsen TS för OT, tråden handlar ju om tvångsparning och jag tycker det är vedervärdigt i all sin bemärkelse oavsett djurslag eller ras.

#63 Det låter ju bra att dom har tagit tag i det men det känns ju lite som i sista minuten. Det borde ha påbörjats för länge sen.
Bättre sent än aldrig, MEN jag säger såhär, det ska inte behöva gå fel från början
Min kompis har en häst, han berättade att i en kanske max tre meter bred box hade man släppt in tre hanar hos en hona(hur de nu fick plats) och de hade blivit så stressade så att två av de blev ihjäl trampade.:(
#67 menar du tre hingstar med ett sto som var brunstigt eller vad? Fribetäckning är något helt annat o faktiskt ganska farligt o det går inte till på det sättet du beskriver.
Din vän, eller du, har fått något om bakfoten.

#68 På vilket sätt skulle fribetäckning vara farligt?
#67: Kan någon vara så dum att man gör det? Det var inte så att hingstarna slitit sig?
Om man släpper in 4 hästar av samma kön och helt sexuellt ointresserade i en 3 meter bred box, så får man räkna med svåra skador bara av det.
#69: Skaderisken är större vid fribetäckning än om man använder språnglinor. Speciellt med oerfarna djur. Det räcker med en spark som tar illa.
Dubblett borttagen av adm.
Jag menar bara att de i lungn och ro kunde fått hälsa på varrandra, inte i en trång box allihop. De kunde väl fått para sig i en hage ifred istället?
#72 Jag vet ff inte vad du menar eftersom scenariot du presenterade i #67 inte är trovärdigt. Har det inträffat så är det ett flagrant brott mot djurskyddslagen.
Ingen med sina sinnen i behåll släpper ihop tre hingstar med ett brunstigt sto, oavsett storlek på utrymmet.
Så berättade han, och de andra höll med
#74 Hörsägen från någon som kan 0 om hästar är inte trovärdigt. Du får be uppgiftslämnaren att bekräfta dina påståenden.

#70 Föredrar du språnglinor, vilket är att jämställa med tvångsparning? Om stoet är i rätt tid och hingsten har alla hemma så går det bra med fribetäckning. Om man däremot lär hingsten att man bara leder honom fram till stoet och hoppar upp så lär han inte vara nån lämplig fribetäckare sen.
#76: Har jag uttalat mig till förmån för språnglinor? Vilket för övrigt inte med automatik är att jämställa med tvångsparning.

#77 Nej inte alls förutom att man binder bakbenen….
#78: Linorna hindrar stoet från att sparka, ja, men det är inte automatiskt så att de människor som assisterar vid betäckningen inte låter henne slippa om hon markerar att hon inte vill. Språnglinor KAN användas som tvångsmedel, men MÅSTE inte användas som det.

#78 Om hingsten får hälsa på stoet i lugn och ro och stoet vill bli betäckt så sparkar hon inte..
#80: Utöver att du hänvisar till ditt eget inlägg, så kan jag bara svara att du har fel, både hingst och sto kan mycket väl både bita och sparka under uppvaktningen och det kan ta illa om man har otur. Detta medför naturligtvis viss skaderisk.
För övrigt undviker du att bemöta det faktum att språnglinor kan men inte måste användas som tvångsmedel.

#81 Jag anser att det är tvång (även om det inte från personens sida är menat så) om man binder fast benen på hästen.