Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: sällskapsdjur
Läst 3289 ggr
Cragan
0

lösklor till hund och katt

http://www.blocket.se/stockholm/Losklor_katt___hund__klosskydd__48612405.htm?ca=10&w=2

vad tusan är detta o har nån hörttalats om det tidigare?

VildaVittra
3

Ytterligare ett steg mot att göra om djur till håriga bebisar, för inte kan dom väl må bra av att få vara djur? Det sjuka är att förmodligen kommer någon att köpa skräpet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
0

uppfinnings förmågan på totalt onödiga o rent dumma saker slutar aldrig o förvåna 😛

vallhund
3

Som sagt, vad är det för fel på folk?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
0

Folks dumhet är gränslös. 

Sexdocka för hundar. http://www.pawprintsthemagazine.com/?p=6395

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
0

#5 Folk skulle ju inte alls bli misstänksamma om de kom hem till en manlig hundägare, som hade en sådan stående med en flaska glidmedel bredvid. 😃

Cahira
0

*fniss*

enbartmalin
0

Haha! Dom har funnits på ebay länge :P
jag och vänner har suttit och fnissat åt det en aning.

Verkligen löjliga.

Hälsningar Malin

Silvestris
12

En fantastisk temporär lösning om man har en katt som håller på att klösa hemmet sönder och samman. Djuret lider inte av att ha dem på (jeep, jag har en god vän som har provat) och katten kan inte fortsätta förstöra under tiden man arbetar vidare med att lösa problemet.

Dessa klokapslar räddar faktiskt liv. Tänk på det innan ni förlöjligar, dumförklarar eller tom. anklagar någon för att plåga djur (någon sådan kommentar brukar alltid komma upp).

Sedan kan man ju tänka på att dessa ursprungligen uppstod som ett alternativ till declawing i USA. Dessa kapslar har alltså genom åren räddat ett antal katter från att bli lemlästade.

Det är lätt att döma innan man har tänkt till.

Cahira
3

#9 Måste fråga, hur lär du en katt att klösa på rätt ställe om den har gummitutor på?

enbartmalin
7

#9 Döma?

Mina katter hade avskytt något sådant, precis som en hund med skor.
Jag anser inte att det finns någon som helst vettig anledning att klä sina djur i det om inte det finns något medicinskt problem där det skulle hjälpa.

Om man är så korkad att man skaffar katt och inte förstår att den kommer klösa kanske man inte ska skaffa en från första början eller så får du som ägare ta smällen, inte djuret.

Räddar liv, jo pyttsan.
Katten kommer aldrig klösa sig själv till döds.

Hälsningar Malin

Cahira
2

Min tanke är… varför inte klippa klorna på katten? Går ursmidigt, jättefort och trubbar av klorna utan problem. 

Känner jag USA rätt så är det gjort för att det ska se ut som nagellack på djuret.

Silvestris
5

På samma sätt som om den inte har kapslar på klorna. Skillnaden är att den inte förstör hemmet under tiden du lär den. Dessa kapslar hindrar inte katten från att utföra själva klösbeteendet. 

Tyvärr lever vi i ett samhälle där folk skaffar tex. katter helt utan kunskap om dem. Det är lätt att skaffa katt och människor lever i någon slags villfarelse att man inte behöver anstränga sig som kattägare. Något som ofta leder till att katten uppvisar ett problem tex. att den klöser eller kissar där den inte bör. Vad du än tycker om att folk bör få ta den smällen så är det ju i slutänden så att det är katten som får ta smällen. Antingen blir den utkastad eller så får den sona med sitt liv.

Jag lever i verkligheten, jag arbetar med "beteendeproblem" hos katter och jag välkomnar verkligen de hjälpmedel som kommer som är till verklig hjälp och dessa kapslar ger katten den respit som behövs för att ägaren ska orka med att träna katten till att göra rätt. Det är en temporär lösning. Ett hjälpmedel.

Cahira
5

Tycker fortfarande kloklippning känns snällare mot katten.

Silvestris
3

Vilket inte hindrar katten från att klösa sönder både tapeter och möbler. Har man ett genuint problem med en katt som klöser sönder hemmet så räcker inte kloklippning. I normalfallet så har ju katten klösställen och man klipper klorna (iaf på de flesta innekatter), men jag talar inte om normalfallen.

Cahira
1

Att tejpa upp gladpack på väggarna där katten klöser har hjälpt problemet för de jag känt med tapetklösare. :) Tycker det känns mer humant det med.

Silvestris
7

Funkar ju bra om det är begränsat till vissa områden. Rätt opraktiskt att klä in stora delar av hemmet med gladpack.

Och jag undrar varför ni tror att katterna far illa av kapslarna? Har ni sett någon katt live med dessa? Jag har det. Katterna märker inte av dem. Störs de till en början? Ja (precis som de störs av en krage efter kastreringen). Går det över? Ja, rätt snabbt.

Cragan
2

Tillverkade av miljövänlig Polyvinylklorid (PVC)  nån mer än mig som reagera på den roliga raden?

http://support.fagerhult.com/sv/pvc-polyvinylklorid/

#17 tror du efter att ha läst på lite om pvc o ftalater att dom där plast hättor är ofarliga?

Silvestris
2

Jepp, jag tror att de är helt ofarliga att använda temporärt för att avhjälpa ett klösproblem. Faktiskt.

Tror du att katterna (eller dess ägare) kommer falla ner döda av förgiftning eller börja få missbildade ungar av att katterna har dessa hylsor på klorna? Folk borde oroa sig mer vad det är för plastleksaker, nappflaskor, plastbestick och tallrikar de omger sina barn med.

Inte ett par klokapslar som används av ett fåtal kattägare… Börjat gripa efter halmstrån?

Cragan
2

#19 nä men tycker inte man ska utsätta sig för extra miljö gifter bara för att dom finns lite överallt utan att man hellre ska försöka undvika att få hem mer i största möjliga mån.  fast jag vet jag är lite konstig 😉

Silvestris
4

Men nu var det knappast miljövänlighet tråden handlade om utan huruvida det är lämpligt att använda klokapslar, ur djurhållningsaspekt (utgår jag ifrån då vi befinner oss på forumet etisk djurhållning).

Låtsas som att det finns kapslar i miljövänligt material. Ändrar det din inställning till dem? Antagligen inte.

Cahira
5

#17 "Funkar ju bra om det är begränsat till vissa områden. Rätt opraktiskt att klä in stora delar av hemmet med gladpack."

Om katten klöser till den extrem du förklarar skulle jag försöka räkna ut vart problemet sitter istället för att sätta gummituttar på klorna. Ogillar katten klösträdet? Står den på dåligt ställe? Är katten stressad? Understimulerad? Överskottsenergi? 

Skulle hellre skaffa fler klösträd och ta undan soffkuddarna en stund, sätta upp lite gladpack, klippa klorna och leka mer med katten först innan jag skulle ens överväga dessa gummisaker eftersom jag har en känsla av att de blir väldigt varma, huden närmast kanten kan inte andas, kanske skavs eftersom klorna dras in i tassarna, och gör klorna bredare än de är byggda att vara. 

Det skulle med andra ord kräva enormt mycket innan jag sätter på sånt på mina djur. Klor ska nötas ned, inte kapslas in.

Cragan
0

#21 inte om dom ska va glittriga och säljas som bling till husdjuren skulle man behöva nån liknande kapsel av en medecinsk orsak så är det ok. blir ju ett konstant tryck över klon med en såndär kan jag tänka mig iaf och sånt brukar inte vara skönt

Silvestris
6

Och medan du sitter och funderar klöser katten sönder ditt hem? Du får magsår över att veta hur kostnaderna för renoveringen av din hyreslägenhet bara ökar dag för dag. 

Det är just här jag menar att kapslarna fyller en bra funktion. Du räddar hemmet och slipper magsår samtidigt som du försöker lösa problemet genom att gå till botten med det.

Du har en känsla av att dessa kapslar är obehagliga för katten. Jag har sett katter med dessa katter och nej, de förefaller inte ha det obehagligare än katter utan kapslar.

Det är väldigt lätt att sitta och tro saker innan man har egen erfarenhet av dem. Jag var också skeptisk innan jag såg dem IRL, men jag gick in med ett öppet sinne och fokuserade på att se hur katten som bar dem mådde (en katt som jag följt från dagen den föddes) och jag kunde ärligt talat inte finna några tecken på att katten mådde dåligt av dem. Har därefter stött på fler fall.

VildaVittra
3

#19 Då djursaker och människosaker inte faller under samma lagstiftning är de plaster som nappar osv är tillverkade av mer miljösäkra.

Så med ditt resonemang så skulle det vara okej att sätta en hund i en bur dagtid, för de kan ju fortfarande utföra sitt ångestbeteende, men skadar inte lägenheten under tiden. 

Eller, så ser man till att katten inte får problembeteenden från första början, ex genom att låta dom aktiveras som katter ska, alternativt skaffar en aktiv dagmatte, kan vi hundägare det, så varför ska kattägare slippa?

Silvestris
9

Som sagt, det var väl nu inte miljögifter som diskuterades utan huruvida det ur djurhållningsaspekt är okej med dessa kapslar?

Du förstår tydligen inte mitt resonemang öht. Att klösa är ett naturligt beteende för katten, ett beteende den behöver få utlopp för. I vissa fall skapar detta problem dvs. när ägaren har misslyckats med att träna sin katt att klösa på rätt ställen eller om katten är stressad. Under sådana förhållanden anser jag att det är helt okej att använda dessa kapslar under tiden som man arbetar med det grundläggande problemet. På samma sätt anser jag att det är helt okej att sätta en krage på en katt som stresslickar bort sin päls under tiden man arbetar med det grundläggande problemet. På samma sätt som jag anser att det är okej att begränsa en katts utrymme till ett rum, tills man har rumsrenhetstränat den. På samma sätt som jag anser att det är okej att ge en hund ångestdämpande medicin mot rädsla för åska, under tiden man arbetar med det grundläggande problemet. Det tar nämligen tid att arbeta bort "beteendeproblem" och det är enormt stressande för ägaren att tex. se sitt hem förstöras under tiden man arbetar på problemet. Eller se sin hund tappa all kroppskontroll när den faller ihop i total ångest när åskan går. Hur effektiv och bra fungerar en djurägare om denne är totalt sönderstressad? Det finns många bra hjälpmedel att ta till när man arbetar med beteendeproblem. Jag har aldrig påstått att hjälpmedel ska ersätta beteendeanalys och aktiv träning för att lösa problemet. Jag har tvärtom understrukit hur viktigt det är att hjälpmedel används temporärt under tiden man arbetar med det grundläggande problemet.

Du vet precis lika väl som jag att människor skaffar djur utan tillräckliga kunskaper. Ja, i en utopi har alla djurägare långtgående kunskaper och beteendeproblem uppstår aldrig men vi lever inte i en utopi utan i verkligheten. I verkligheten är det tyvärr så att katten är ett av de mest misstförstådda och utsatta sällskapsdjur vi har. Låt oss anpassa oss därefter så kan vi göra störst nytta. Istället för att låtsas som att vi lever i en perfekt värld.

VildaVittra
3

#26 Så då menar du på att det är okej att man stänger in en hund i en bur, så länge man jobbar på problemet? Och att kattägare inte behöver ta samma ansvar som hundägare genom att katten slipper vara själv?

Och att det är okej att katter plågas så mycket att de förstör en hel lägenhet, för då kan man ju dölja problemet genom kapslarna, att de fortfarande ändå mår dåligt spelar ingen roll?

VildaVittra
2

#26 Och om du läser TS så ser du att det handlar om hela annonsen, inte bara en del av den.

Cragan
1

#26 så då skulle man ju sätta dom klokapslar på recept med återlämning av dem efter behandling

för du tror väll inte dom där försäljarna riktar sig mot folk som villa ha dem för träning  eller att dom ens sätter på dem helt rätt på sina katter dom som har dem till katter

Silvestris
1

Okej då. Ja, det vore kanske bättre ett annat material (även om det faktiskt inte framgår att denna PVC har mjukgjorts med ftalater, det finns andra mjukgörande ämnen och stabilisatorer). PVC idag är inte vad den var för 20 år sedan.

Kan vi gå vidare till diskussionen ni verkar försöka undvika dvs. möjligheten att dessa kapslar faktiskt kan vara bra om de används på ett korrekt sätt?

tlover
3

Det är väl bättre än att operera bort klos som dom gör i USA då kan dom ha på plastskydden tills dom hittat en bra ägare till djuret (dom flesta reagerar innan hela huset är förstört om inte dom lever i ett fantasiland)

men huvudanledningen kan man nog fatta här "Unna ditt husdjur lite bling bling!"

l'm back

VildaVittra
2

#30 Du undviker att svara på dagmatte, bur och recept. Skulle du kunna svara på det?

Silvestris
6

Hur ska en dagmatte vara till nytta om katten klöser pga. att den inte har tränats till att klösa rätt? 

Du verkar utgå ifrån att alla problem orsakas av understimulans. Så är inte fallet. Innan man kan säga om ett hjälpmedel/en lösning är bra måste man ju veta vad som är orsaken till problemet. I fallet med katter som klöser handlar det oftast om att de inte fått lära sig rätt, då är en dagmatte rätt värdelös. Iaf kan dagmatten inte göra någonting som ägaren inte kan göra själv nämligen träna katten.

Att sätta hundar eller katter i bur är sällan en bra lösning på ett beteendeproblem, att begränsa ytan (tex. genom att ge djuret ett eget rum eller rastgård) kan vara bra och hjälpa att lösa problemet beroende på vad det är för problem man hanterar (det anses allmänt vedertaget inom etologin att det är viktigt för djurs välmående att kunna kontrollera sin miljö och där kan en temporär begränsning av ytan fylla en viktig funktion men en bur är en för stor inskränkning).

Att receptbelägga klokapslar vore ytterst oklokt eftersom veterinärer inte är rätt personer att behandla beteendeproblem. Det bör vara en etolog/hundinstruktör eller liknande inom etologi utbildad person som bedömer vilka hjälpmedel som är lämpliga att använda i en specifik situation.

[Emma--]
10

Jag kan ju erkänna att jag var en av dom som var väldigt dömande när jag först hörde om detta tills jag fick höra om fördelarna och fick tänka efter lite. 

När dom används rätt, och som ett hjälpmedel (inte lösningen) så kan det ju underlätta när en katt klöser sönder tapeter och möbler osv.

Visst kan jag hålla med om att man får räkna med lite när man skaffar djur. 

Jag skulle gärna se att det här är något som man kan köpa via en som jobbar med katters beteenden så inte vem som helst kan köpa för att använda permanent. I Sverige åtminstone. I andra länder är detta ett framsteg där många annars förlorar sina klor helt..

Jag skulle även gärna se att dom inte annonseras som "bling bling", och kanske bara skulle finnas i någon neutral färg.

[Tilde!]
2

Jag undrar om alla människor som sätter på chihuahuor klänningar och lösklor bli en stackars chihuahua med en rosa klänning som skaver varje dag, i sitt nästa liv?(om man nu tror på sånt)