Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: övrigt
Läst 1890 ggr
linn8
1

Vill bara skriva av mig lite

Hej! På en gård där jag är skötare ska ett får (ca 6 år) slaktas eller säljas. För att gården har för många får. Jag kan förstå om dom säljer henne (kommer sakna henne då hon är det enda får jag gillar). Men slakta? Det gör mig så ledsen:(

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Lorita
1

det är alltid jobbigt att ta bort en gammeltacka, tyvärr finns det inga bra köpare till en så gammal tacka och risken finns att hon ändå blir halalslaktad vilket är något man absolut inte vill att ett djur ska utsättas för, då är riktig slakt mycket bättre. 

Troligen finns det också någon annan orsak till att som tar bort henne som att hon inte bör få fler lamm eller börjar tappa tänder.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

linn8
0

#2 dom fick välja vilken och dom valde "de svarta fåret" hon är inte svart men hon ser mest annurlunda ut (hon är brun och det ser ut som om någon spillt grädde i ansiktet på henne) Hilda är äldre än Luna men dom valde min Luna. Dom valde henne då hon kan vara lite bufflig vilket småbarn kan tycka är läskigt. Men då undrar jag varför dom inte tar bort en av getterna för en av dom stångade till min bror ordentligt.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Lorita
1

#2 den frågan kan bara ägarna svara på, dom kanske tycker fåren är jobbigare att ha än getter 🤔

vad är det för ras på får och getter?

linn8
0

Värmlands får, jämtgetter och dvärggetter (jämtgetterna är besvärliga) Alex ska avlivas (jämtget bocken då han är mycket sjuk) Alex är den snällaste.

Lorita
1

det var vad jag trodde genbanks djur då måste man se till bevarade värdet också 

Getterna är mer hotad än Värmlandsfåret så där av deras val av individ

linn8
0

#5 ja fåren är inte direkt utrotnings hotade men det är getterna:( men kan dom ha kvar ett "aggressivt" djur bara för att det är utrotnings hotat? Dom ska dessutom ta killingar på den "aggressiva" geten.

Lorita
0

#6 för att kunna svara på den frågan måste jag träffa geten för det finns olika orsaker till "aggressivitet" 

Getter och getuppfödare är tyvärr så få så man kan inte var så kräsen på individ.

linn8
0

#7 okej

linn8
0

Tänkte fel:( Luna är född 2012 !

VildaVittra
7

#1 Fortfarande är inte halalslakt per automatik emot svensk praxis vid slakt. Tycker det är väldigt tråkigt att den myten fortsätter att spridas och späder på klyftan mellan muslimer och svenskar. Ska man skriva om någon typ av olaglig slakt vore det väl i så fall kosher som man ska välja.

#0 Det är tyvärr vardagen på en gård. Man tar bort det djuret som minst passar in i gruppen eller som är olämplig att avla på, vilket i längden är en vinst för framtida får, då de blir exempelvis lugnare och då inte skadar varandra. 

Getter är mer bångstyriga än får, därför gillar jag dom mer. Men den där bångstyriga bocken, kan mycket väl vara en enormt lugn getabock, jämfört med andra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
1

#10 jag har fått ett flertal förfrågning från folk som vill köpa och slakta själv (halal eller vad *censur* det heter när man skär halsen av djuret utan bedövning innan) sen jag skaffade får, tyvärr det är fårägarens baksida 

Jag säljer enbart till liv/genbank eller slaktar och då på "mitt" slakteri

tyvärr är det så säljer man en 6 år gammal tacka så går hon ändå till slakt

VildaVittra
3

#11 Slakta själv betyder inte per automatik att de inte kommer att bedöva.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lorita
2

#12 Nej, men dom som frågat har velat slakta religiöst

När jag erbjuder köttlådor vill dom inte köpa för det är inte halalslaktat, tack men det är min verklighet och jag får frågan ofta och jag värnar mina djur mer än att dom ska få en plågsam död då slaktar jag hellre själv

VildaVittra
3

#13 Och religiöst innebär fortfarande inte att man inte bedövar.

vallhund
3

I princip allt kött som slaktas i Sverige är halal slaktat, förutom att slaktaren inte har 7 års koranstudier bakom sig o vänder djuret mot Mecka.

All fjäderfäslakt lkassas som halal

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lorita
2

#14 för dom som vill köpa för religiös hemmaslakt, ja

Då är det bättre att ta bort tackan själv med bedövning innan avblodning och inte sälja en så gammal tacka med dom risker som finns.

tlover
2

#16 min svärmor säljer gärna till halalslakt, då med krav att hon ska vara med och hon säger att det är bra slakter även hemmaslaktat (vänd mot mecka, inget annat dött i närheten, bön, bedövning och avblodning) Det enda hon säger är att dom är väldigt snabb på att avbloda.

Däremot har hon som krav att hon ska vara med (utifall att det finns nån som vill köra kosher)

l'm back

VildaVittra
2

#16 "Får och getter får bedövas med bultpistol, kulvapen, hagelgevär och elektricitet."

Du menar på att muslimer inte är betrodda med möjligheter att bedöva i Sverige? Någon mer respektfull slakt får man leta länge efter.

Lorita
1

99% är det säkert men det finns dom som vill köpa för att slakta på sitt ena vis och till det så kommer även andra som inte vet hur man slaktar, då är det bättre att slakta själv.

Jag skulle aldrig ge bort en häst heller eftersom risken är förstor att dom får en enkel till Italien.

Ibland är slakt bättre än att sälja för billigt

tlover
1

#19 säljer man till slakt kollar man ju upp så att dom kan, och man kan ju göra som svärmor och vara med på det hela också (för att se till att allt går rätt till)

l'm back

Lorita
1

#20 Hemmaslagt är inte ens lagligt att sälja till, men däremot finns det som som säger att dom ska ha det som livdjur och sen slaktar (det är dom som är risken för fåret) 

Nu spelar det inte så stor roll för #0 ville inte att fåret skulle slakta alls och jag bara förklarade hur jag tror fårägaren tänker.

Det är nästan omöjligt att bli av med en 6 år gammal tacka som livdjur så hur man än vänder på det så kommer troligen fåret slaktas och då är det bättre att ägaren ser till att det går rätt till.

VildaVittra
4

#21 Vart står det i lagen att det är olagligt att sälja till hemmaslakt? I så fall skulle man ju inte få köpa kycklingar av köttras.

tlover
3

#22 eller sommargrisar (eller vad man nu ska kalla det)

l'm back

linn8
0

Gården är en "kel och klapp gård" så det kommer besökare och hälsar på djuren.

vallhund
0

När jag hade får o kor så sålde jag levande djur till slakt, men de fick slakta hos mig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Djurälskaren87
0

fåret var ej sex år gammalt utan ett år:(

linn8
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Luna