Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: övrigt
Läst 2069 ggr
Darwin3
4

Äta djur som haft det bra.

Frun föreslog nyligen att vi skulle sluta äta kött på grund av hur många djuren behandlas. Jag höll med henne så nu har vi slutat att köpa kött produkter där vi inte vet hur djuren behandlats.

Det betyder att det ända vi köper just nu är lam och gris från min bror som är hobby bonde.

Jag undra om det är någon som vet vart man kan köpa kött/kött produkter där djuren behandlats väl?

/Björn

Hip hop! blip plop!

Cragan
2

ställen som har gårdsförsäljning brukar ha bra djurhållning o lever av att kunna visa upp att deras djur har det bra.  men svårt o veta om dom haft det så lungt o stress fritt som möjligt under slakten då inte så många har råd med eget slakt rum (bara köpa ett modulärt för kanin o andra smådjur kostar över 600.000kr om man ska hålla livsmedels standard för försäljning)

Mantissa
1

Vart bor ni? Lättare att föreslå om man vet inom vilket område som är intressant

[fabienne]
1

http://www.gardsnara.se/

Den sidan tycker jag är jättebra. Där finns många småställen som man kan kika på. :)

Jullanhugo
1

VILT! :D

Gronstedt
2

#4: Vilda djur har det sällan speciellt bra - de lever korta, hårda liv med skador, parasiter och sjukdomar. Det bästa som kan sägas om dem är att det inte i första hand är människor som ställer till eländet för dem.

Linnea
2

#5 Hellre det än att stå i en liten fyrkant inomhus på ett betonggolv hela livet.

Skynda långsamt så går det fortare.

Jullanhugo
0

Jag tycker vilda djur har det enormt bra! Och isåfall har ju inga djur det särskillt bra

Silvestris
0

Så kan man väl se det som en befrielse att de vilda djuren får dö då, att vi gör dem en tjänst när vi tar dem av daga.

Inte för att jag tycker att man ska romantisera vilda djurs liv, men nog kan de leva goda liv om än kantat av hårda inslag.

Gronstedt
1

#6: Har aldrig påstått annat.

#7: Vad är det som är så bra med svält, parasiter, skador och tidig plågsam död? Det finns ett skäl till att djur i fångenskap vanligen lever mer än dubbelt så länge som sina vilda artfränder.

#8: Tror du att du har något slags plikt att gå omkring och avliva djur för deras egen skull? På samma sätt som vissa veganska aktivister "befriar" djur till en plågsam död, eller vad?

Silvestris
0

Att förhindra och avsluta lidande ser jag i stort som någonting gott. Jag är dock inte av samma åsikt som dig, att vilda djur lever genomjävliga liv. Periodvis hårda liv, absolut men inte bara.

Gronstedt
1

#10: Jag kan knappast bemöta detta, eftersom jag varken hyser eller har uttryckt den så kallade åsikt du försöker tillskriva mig.

Jullanhugo
2

#9 Tama djur får också parasiter och sjukdomar. Dessutom lever många hårda liv, tama djur löper dessutom myyycket större risk för att bli misshandlade än vilda djur

Linilouu
0

Som du märker är det ganska svårt att avgöra om ett djur haft det bra eller vad "bra" innebär så är det inte enklare att helt enkelt inte äta något kött öht :)

Gronstedt
1

#13: Nej.

Linilouu
0

Hehe ok. Kör på vilt då kanske.