Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: vilda-djur
Läst 1991 ggr
VildaVittra
1

Två vargar sköts i Dalarna

ATL skriver om två vargar som sköts igår i Dalarna pga att de attackerade en jakthund. Är det rätt tycker ni? Ska jägare ha möjligheten att skjuta vargar genom att släppa sina hundar lösa så de blir attackerade? Har man sin hund kopplad så är hunden trygg, det har jag själv erfarit.

http://www.atl.nu/skog/tv-vargar-sk-ts-i-dalarna

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ixectrona
2

Om jag går med hundarna lösa i vargmarker så är det ingen annans fel än mitt om de dör. Jag skulle inte släppa min hund i vargrevir mer än jag skulle släppa min råtta (om jag hade en) i ett kvarter med massa lösa katter, och sedan skjuta katterna när de dödar råttan.

Vargarna försvarar sitt hem och sin familj, då de tror att hunden är en annan varg som är ett hot mot deras flock. Att skjuta vargarna för det är helt förjävligt.

Taxelina1
2

Här kan man läsa om paragraf 28 som gäller när hundar och andra tamdjur attackeras av rov. Att jaga med löshund är en mer än 5000 år gammal jakttradition. Jag försvarar inte vargens vara eller inte vara. Här får ni läsa vad som gäller.

Tror det är länsstyrelsen som handhar utredningarna nu. Men jag är inte riktigt säker.

Jaktförordningens paragraf 28 i sin helhet

28 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att skrämma bort rovdjuret.

Rovdjur som avses i första stycket får dödas av ett tamdjurs ägare eller vårdare för att skydda tamdjuret:

1. när rovdjuret angriper och skadar tamdjuret eller om det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart förestående,

2. om det finns skälig anledning att befara ett angrepp på tamdjuret och dödandet sker i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur, eller

3. om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret och det finns skälig anledning att befara ett angrepp där.

Rovdjuret får bara dödas när det inte går att skrämma bort rovdjuret eller på något annat lämpligt sätt avbryta eller avvärja angreppet.

Åtgärder enligt andra stycket 3 får, när det gäller lo, vidtas även för att skydda vilt som hålls i vilthägn eller liknande anläggning enligt 41 a §. Förordning (2009:310).

_28 a § Åtgärder enligt 28 § andra-fjärde styckena får även vidtas av annan som handlar på uppdrag av ägaren eller vårdaren för att skydda jakthund som används i jaktlag, tamdjur som befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret eller vilt som hålls i vilthägn eller liknande anläggning enligt 41 a §.
_

Detsamma gäller när uppdrag saknas men den som vidtar åtgärden har skälig anledning att anta att ett sådant skulle ha lämnats om det funnits möjlighet till det. Förordning (2009:310).

28 b § Åtgärder enligt 28 och 28 a §§ får vidtas på annans jaktområde och trots bestämmelserna i 9 §. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalparker. Förordning (2009:310).

28 c § Naturvårdsverket ska fortlöpande bedöma om möjligheten att döda rovdjur med stöd av 28 § andra-fjärde styckena och 28 a § försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde eller annars används i stor omfattning.

Om Naturvårdsverket bedömer att så är fallet ska verket genast anmäla detta till regeringen. Förordning (2009:310).

28 d § Den som i fall som avses i 28–28 b §§ har dödat ett djur ska snarast möjligt anmäla händelsen till närmaste polismyndighet. Djuret får inte flyttas utan medgivande från polismyndigheten. Förordning (2009:1265).

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
3

Hundar klassas inte som tamdjur, men väl som egendom.

Om jägarna skötte sig så skulle de kunna få information om var pejlade vargar befinner sig så att de kan låta bli att jaga med löshund där. Tyvärr missbrukades detta i början o informationen användes för tjuvjakt på varg  bl a Dalarna.

Det var den 5000 år gamla jakttraditionen som ledde till att vargen utrotades i Sverige, skall vi låta det inträffa igen?

Undras hur det kommer sig att det nästan bara är drivande hundar som blir rivna av varg? Lika intressant att det nästan bara är grönklädda gubbar med vapen som blir anfallna av björn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Linnea
1

#3 Jag tror att de flesta björnattacker sker med skadeskjuten björn eller i fall där jägaren försökt smyga närmare men att björnen upptäcker denne. Isåfall är ju detta anledning till varför mest grönklädda gubbar attackeras av björn. Dom smyger (överraskar björnen) och skjuter.

Så länge inte alla vargar bär pejl så blir det ju inte riktigt tillförlitligt, att man inte ser en varg på gps:en innebär inte att där inte är någon varg.

Drivande och ställande hundar arbetar långt från föraren. Tex apporterande hundar har man bättre uppsikt över och ev varg märker förmodligen att där är en människa i närheten och undviker hunden. Men jag har läst, bla här på iFokus om folk som har fått sina hundar attackerade av varg då hunden gått precis bredvid ägaren och även attacker i trädgårdar så enbart jakthundar är det inte. Däremot tycker jag det har blivit lite överdrivet med vargattackerna, det är såklart synd varje gång det händer men hur ofta hör man att en hund blivit attackerad av vildsvin trots att detta händer minst lika ofta?

Skynda långsamt så går det fortare.

Taxelina1
2

#3-4 Man kan gå in på "vargwebben" och kolla läget. Men den uppdateras 1 gång per dygn. Och på ett dygn har vargen kunnat förflytta sej flera mil, tyvärr. Och alla vargar är inte sändarförsedda. Det finns ca 500 individer i dag, så det är svårt att säga var dom exakt uppehåller sej. Den 5000 år gamla jakttraditionen började troligtvis med att man använde sej av mindre skygga vargar till att börja med, som jakthund.

Att det är drivande som stryker med vet nog dom flesta om redan. De nordiska stövarraserna går ner så extremt i registreringar nu, att det är tal om att slå ihop dom till en enda ras. Nordisk stövare. Men även hundar som sprungit vid benen hos ägaren har blivit tagna. Vargen är blockerad vid attacken.

Att det är nästan bara är grönklädda män (jägare kallas dom för i allmänhet) som råkar ut för björn brukar vara pga att hunden ställer älg och jägaren väntar på skottchans. När sedan hunden kommer farande och gömmer sej bakom husse så har den en sur björn efter sej i stället. Skottet går av snabb och tyvärr fel ibland. Det här händer med blixtens hastighet och man hinner inte reagera.

Förra året var det fler sällskapshundar än jakthundar som dog i vargattacker. Och dom gick in i trädgårdar och tog flera av dom. Det hände även vid två tillfällen att vargen försökte ta kopplade hundar med Husse i andra änden av kopplet. Här hade vi minst 3 som strök omkring. Jagade tjejer på häst, förföljde en tjej från stallet och stog sedan och blängde på henne på henne på ena sidan staketet. Hon såg en ordentligt. De andra två såg hon bara ögonen på. En var inne i centrala Örebro och knallade omkring vid slottet. Den återkom en gång till senare. Gillade väl historiska byggnader misstänker jag. Två fårägare blev av med får. Det var då så fruset att det inte gick att ha ner flera stolpar i backen men länsstyrelsen hängde flaggor runt hagarna. Ena jagade grannens katt på verandan.

Klart man inte ska utrota dom. Bara dom inte är här hos mej och min omgivning.

Hälsning från en stor djurvänCool