Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettdjurhållning-och-miljön
Läst 1299 ggr
Gronstedt
0

Renskötsel?

Någon som vet något om renskötsel, historiskt och i nutid? Det borde ju vara ett mycket naturligt sätt att hålla djur!

Som sörlänning har jag bara sett renar på Nordens Ark, men finns här någon med kunskaper att skriva en artikel om renar och renskötsel?

Taxelina1
1

Nu i kväll gick en dokumentär om samer. Den hette 8 årstider. Tydligen en serie. Kolla på den. Jag tror det kan vara rätt givande.

Hälsning från en stor djurvänCool

VildaVittra
1

Finns att se på Svtplay.

http://www.svtplay.se/atta-arstider

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2

Det är ju stoooor skillnad hur det är nu och hur det ar förr, tex nu så måste man ha så sjukt många renar för att det ska funka, förr hade man betydligt mindre (föra samerna började skatta hade dom ju bara några få renar som mjölk och dragdjur annars var dom jägare samlare och inte herdefolk som dom var tvungen att bli pga skattningen)

Det finns ju en bok som heter "ren och varg" av Yngve Ryd. Jag har inte läst den men jag har läst "Eld" och "Snö" och dom är super duper bra.

l'm back

Gronstedt
0

#3: Jag har Timmerhästens bok av Yngve Ryd, den verkar tämligen saklig och rättfram. Är de böcker du skriver om faktaböcker eller mer berättande?

tlover
0

#4 det är lite blandad, den är baserad på intervjuer av gamla samer, många och långa intervjuer

l'm back