Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: kluringar-och-undersökningar
Läst 2476 ggr
Em_
0

Katt som lyser i mörkret

Det finns katter som har fått gener från maneter för att underlätta forskningen på FIV och i längden mänskliga sjukdomar. 

http://www.livescience.com/15994-glow-dark-cats-aids-virus-research.html

Tycker du det skulle vara etiskt acceptabelt att sätta in genen i sällskapskatter för en häftig effekt? Aveln har ju redan skapat så många färgvarianter, en till spelar väl inge roll, eller?

AkaiTsuki
1

Det är extremt dumt att göra så katter lyser, de är ju rovdjur som jagar och ofta på kvällen, de kan ju inte lysa för då skrämmer de ju iväg alla djur förutom insekter som kommer komma till dem istället

Nej det här tycker jag är oacceptabelt, detta förekommer hos både fiskar och kaniner. Visst är det en cool idé men det är så fel. Det nyttjar inte djuren så varför göra det?

//Joanna

[Memento Mori]
1

Som försöksdjurs kan jag kanske tycka det är okej men verkligen inte som sällskapsdjur. Måste ju vara störande för katten att vara självlysande, tex. deras mörkerseende och jakt blir ju i princip omöjligt.

shaneekung
2

#1 klart att det hjälper djuren, dom försöker ju forska om sjukdomen FIV, katt aids. Och hur många av katterna tror du lever ute och får leva som rovdjur? jag tror knappast att dom släpper ut djuren för att jaga.

AkaiTsuki
0

#3 Men TS frågade om åsikten om att ha de lysande katterna som sällskapskatter

//Joanna

Em_
5

#1 Många innekatter får aldrig se en mus och de flesta utekatter behöver inte jaga för att överleva. Om man vänder på det, är det inte bra att t.ex. katter som får gå ut nära vägar syns i mörker? 

Provocerar lite med flit nu ;) Kul att höra var ni tycker att gränsen går för "djurförädling".

AkaiTsuki
3

#5 Nej det tycker jag inte, för att folk skulle vilja ha dem bara för att de lyser och då skulle den antaligen bli tjuvad om det var en utekatt  och därför skulle ägarna ha dem som innekatter och då uppfyller de ändå inte sitt mål

Tycker många raser av olika arter har gått över gränsen.

Jag som kaninintresserad tycker synd om de tyska hermeliner och dvärgvädurar, snart kommer de ju inte kunna andas liksom och ögona kommer poppa ut på sidorna för att få plats med hjärnan

//Joanna

kattvalp2
1

Jag ser egentligen inget fel i det om katterna inte lider av det… Många katter idag jagar ju inte för överlevnad eller att fånga levande djur utan kan få sina jaktbehov tillgodosedda av leksaker och de mår lika bra för det…

enbartmalin
2

Rakt av nej. Det där är för forskning och inget annat. Har vi inte att välja på som det är redan?

Hälsningar Malin

Gronstedt
1

De flesta varianter i fråga om färg, hårlag, kroppsform, storlek etc. har uppkommit genom avel, där olika individer parats med varandra på gammalt vanligt, sexuellt vis. Jag tycker det är både långsökt och ohederligt att låtsas att det är samma sak att i laboratorium tillverka varianter som aldrig skulle kunna uppkomma genom naturlig parning. Även om det är ett argument som används för att legitimera genmanipulering.

Minka040
0

Vill förtydliga att katterna inte är självlysande i egentlig mening. Ett protein i katten har fuserats med ett fluoroscerande proteinderivat från en manet, vilket i sin tur avger grönt ljus under blått/ultaviolett ljus. Ljus av rätt våglängd måste alltså appliceras för att man ska kunna se katten lysa. 

Vi som verkar vara predisponerade att snubbla över våra katter mitt i natten har med andra ord inte kommit närmare en lösning, hehe.