De vill slippa kosläpp
Sånt här gör mig galen. Ett lantbrukarpar har inte släppt ut sina kor på betet, för att betet är för näringsfattigt och det är för varmt för den rasen. När glömde man bort kunskapen om hur man sköter en betesmark?
Stackars djur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Samtidigt så kan ju frågan om värme stämma, många hästägare tar in sina hästar under dygnets varmare timmar. Däremot så skulle ju frågan i sådana fall vara om de kunde flytta på utetiden, inte ställa in den…
Många kohagar innehåller enligt mig alldeles för lite skugga för djuren.
BS
Har man/skaffar sig 170 mjölkkor + rekrytering så torde man känna till lagstiftningen o se till att betena har tillräckligt med skugga i form av träd/ligghallar etc.
Arbetsinsatser o kostnader för produktion kalkylerar man utifrån gällande lagstiftning/förutsättningar. Ett gäng vältränade BCs minskar drastiskt arbetsinsatsen av tvåbeningar. Mjölkbönder har ofta dåligt med tid att träna hundar, men det finns vuxna "färdiga" hundar att köpa, de kostar visserligen en del, men de är lika avdragsgilla som traktorn, likaså deras mat o försäkringar.
Om betet är för dåligt får man stödutfodra dem, blir knappast dyrare än att utfodra dem inomhus.
Holstein/Friesiska/SLB kor är den vanligaste mjölkrasen i världen, skulle de inte kunna vara utomhus, ens i Sverige?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 Jag håller med. Och man anpassar väl ändå djurslaget/rasen till vad som passar på gården? Varför ska det vara djuret som ska tvingas till ett onaturligt liv?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
`` Vi vill ha en förändring eftersom vi inte tycker beteskravet är rimligt eller nödvändigt för djuren, säger Per Andersson till Sörmlandsbygden. ´´
Är det bara jag som blir förbannad av sådana här uttalande? Nej där handlar allt om hur mycket de ska producera, inte att djuren ska må bra och ha det så naturligt som möjligt. 😡
#4 Djur producerar inte maximalt om de inte mår bra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Men vad! Det är ingen speciell ras de har utan vanliga hederliga SLB (bregottkossan). Skitsnack vad de skriver att det är för djurens skull. Har de aldrig hört talas om ligghallar eller lösdrift? Det går utmärkt att ha luftkonditionering där om det behövs, med fritt in och utsläpp (klimatplast i öppningarna bara som håller den svala luften inne). Naturligtvis krävs mer arbete att lotsa kor till och från bete om det inte ligger i direkt anslutning till mjölkrummet, men varför skulle just dem få konkurera på andra villkor än alla andra mjölkbönder?