Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: lagar-och-regler
Läst 4161 ggr
VildaVittra
2

Ingen ny djurskyddslag

SVT uppger att den nya djurskyddslagen som skulle börja att gälla i januari 2014 inte går igenom, utom på den punkten att djursex nu kommer att bli olagligt.

Tyvärr så kommer det fortsätta att vara tillåtet att avla på missbildade djur som klubbarna gärna kallar för rastypiska.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ingen-ny-djurskyddslag

Vad tycker ni om detta? Jag undrar verkligen varför den inte gick igenom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niiinah92
3

Ja varför går inte hela lagförslaget igenom? Det borde absolut vara krav på ID-märkning och kastrering bl.a.

VildaVittra
0

Hoppas på att det kommer en förklaring snart.

Registrering av djur stödjer jag till fullo, jag kommer stå först i kön den dagen som jordbruksverket börjar registrera katter. Kastrering av sällskapskatter, absolut! Men inte av arbetskatter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lamina
8

#2 och hur har du tänkt att man ska kunna skilja på dessa 2?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VildaVittra
3

#3 Det är enkelt, dvs att de som har registrerade lantdjur/jordbruk/osv har dispens.

Lamina
13

#4 Nu vet jag om din avel på bondkatter. Och även om jag inte helt håller med dig i hurpass nödvändig den är så har du iaf ett mål med den, och jag antar att du ser till att "överskottet" får bra hem och inte bidrar till det enorma överskott av katter här i Sverige. Men menar du på fullt allvar att alla som har kor, får, grisar, hästar osv ska få fortsätta att få spotta ut oönskade kattungar bara för att "det är så kul med bebisar" bara för att du ska få fortsätta med denna avel? Gör inte det lagen tämligen verkningslös?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VildaVittra
4

#5 Nej, det är inte för att det är "kul med bebisar", utan för att de är väl behövliga arbetsdjur i ett ekologiskt jordbruk.

Lorita
13

Vi har mer problem med katter än med råttor i området, inte jag då jag har en kastrat som vaktar sitt revir stenhårt och inte släpper in några främmande katter. 

Men en bit bort finns en "uppfödare" av jägarkatter, hur någon skulle kunna se skillnad på mina och hennes katter är för mig obegripligt, vi bor på gård och i vanligt hus.

På vår gård på 8 hektar är två kastrerade huskatter lagom, då är vi mus/rått-fria, jag skaffar alltid vuxna omplaceringskatter, då ser man kattens egenskaper och ofta är det just jägarkatter folk i lägenhet tröttnar på.

Jag ser inga problem med att märka mina katter, det är inte så dyrt om man slår ut kostnaden på 15-20 år.

Jag skulle aldrig komma på tanken att "avla" på bondkatter, det finns så gott om dom ändå och utan en avelsförening och stam så kan man ändå inte följa egenskaper och oönskade egenskaper dyker lätt upp om man inte har koll på stammen.

Jag har avlat en del på häst och det är inte bara att ta ett prestationsdjur och korsa med ett annat prestationsdjur, det kan gå riktigt illa för några led bakåt kan det finnas gener man inte vill ska mötas.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

VildaVittra
3

#7 Nån måste ju börja med avelsarbetet och renraserna är så pass förstörda att jag inte skulle ta i dom med tång. Men vad kan man förvänta sig från uppfödare som baserar sin kunskap om arv på det en gubbe kom fram till på 1800-talet och tycker katter är det djur som ska dra det korta strået när det gäller att förbättra djurhållningen så de inte ens sett en mus?

Jag vet att funktionsavel ringer illa i folks öron, men funktion och hälsa är det jag finner vara primärt, inte utställningsresultat.

Jag har inte plats till fler katter som går och dräller, det är därför jag gör detta val, då jag genom det ökar min chans att få bra katter. 

Men nu tycker jag vi håller oss till ämnet, mitt avelsarbete har redan debatterats 4597638 gånger. Jag vet att jag gör rätt.

Gronstedt
9

Problemet ligger väl inte i funktionsavel, utan i alla dessa gårdskatter som "bara händer" utan att någon människa tar ansvar för det. Om det ska finnas dispens tycker jag inte att den automatiskt ska tilldelas alla med registrerad jordbruksfastighet, utan att var och en som vill idka avel ska få ansöka om dispens för vissa utvalda och identifierade djur.

Lorita
11

#8 jag har aldrig haft problem med att få tag i bra jägare och har haft en raskat (han hade kostat första ägaren nästan 35 tusen med inköp, kastrering och karantän) ett är säkert brittisk-korthår är duktiga jägare fortfarande.

Men som sagt jag tar katter som folk inte vill ha längre och omskolar dom till fina duktiga jägare.

Alla utom en som jag tog för att hon inte jagar och inte vill gå ut, den perfekta inne katten.

Om du sysslar med "avel" då förutsätter jag att du är lika mån om vilken hane du tar till dina honor, för även han har ju gener att ärva ner.

Har man bra jägare då behöver man inte mer än 2 katter på en gård för att hålla mus/rått fritt och en katt jag i 15-20 år då kan det ju inte vara någon vits att avla på katter. Man behöver ju bara två kastrater som gör sitt jobb.

OCH två kastrater är det ju nästan ingen kostnad att öronmärka, samtidigt som man kastrerar 😉 den kostnaden klarar även en fattig bonde av 🤫

VildaVittra
2

#10 Nej, jag sysslar inte med "avel", utan med avel.

Har jag sagt att jag inte lägger pengar på mina djur?🤔

Det är jättefint för dig att du kan ta andras katter, det fungerar inte om man har huskies.

Lorita
5

#11 det är sju år sen jag skaffade ny jägare senast här på gården är det inte så stor omsättning på katter 🙂 och jag hoppas det dröjer minst sju år till innan vår äldsta inte och längre, då är han 20 år.

VildaVittra
2

#12 Trevligt för dig, livet skulle vara tråkigt om alla hade samma behov. Men som ägare till en 24-åring så vet man att det inte blir någon vidare musjakt efter 12-14 års ålder.

Har du något att tillägga om den nya djurskyddslagen som inte gick igenom?

Lorita
9

#13 ja, jag tycker alla ska behöva märka alla sina katter utan undantag Skämtar

VildaVittra
0

#14 Det vore ju verkningslöst så länge jordbruksverket inte registrerar katter.

Lorita
6

#15 det går att lagstifta om ett register är inte så svårt att fixa och borde ligga i alla katthems intresse för att lätt få tillbaka katter till sina rätta ägare.

indra-bus
6

Ja undrar varför de är mer ok att avla fram fluffiga hårbollar som vill ligga o mysa i soffan o vinna fina priser i en bur på utställning än katter som skall vara ljust katter?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Denna kommentar har tagits bort.
Zandrama
3

Kastreringskravet för de som vill föda upp katter är lätt att kunna fixa!
Då registrerar man sig som uppfödare… Fixat! 😃

Men ja, det var väldigt tråkigt att alla andra punkter i den nya djurskyddslagen inte kom igenom :( Det som var så mycket bra med där…

//Belinda aka Zandrama

[Mustangcab]
1

Det har inte kommit så långt som en proposition ännu på riksdagens bord. Frågan är om regeringen får igenom förslaget för de har ingen egen majoritet och jag  tvivlar på att MP kommer att stödja dem och inte S heller för den delen återstår alltså SD och dem vill de inte ha att göra med.

[Mustangcab]
4

# 17 Titta in på perser i fokus så får du se en som kör agility med sin perser.

De allra flesta som har raskatter har det inte för att ställa ut dem. Uppfödare gör det ibland, ja. Det är mindre än 15 % av kattpopulationen som utgörs av raskatter.

indra-bus
6

#30 O hur stort behov har en katt av att lära sig agility ? Vens ego tillfredsställer de att katten kan springa slalom ? En katt är en katt o inget annat.

Lorita
10

#31 en del katter har ett väldigt behov att lära sig trix, jag har en katt som lär sig nya konster hela tiden och vi låter henne vara den hon är = en trixande katt.

Alla djur mår bra av att aktivera hjärnan och det kan man göra på många sätt slalom är ett och tycker matte/husse att katten är duktig så får den säkert en väldig tillfredsställelse.

indra-bus
3

Behov av att lära sig trick har inte djur, de gör de för att få belöningen. Mat för överlevnad. Försök utan muta.

Lorita
7

#33 hon tycker det är roligt och hon belönas inte med mat och hon ser det som en lek 🤫den katten är nämligen omutbar då hon enbart äter mat som knastrar och ur matskålen 😉

[Mustangcab]
2

# 33 Du har uppenbarligen inte följt mitt råd att se på videon?

indra-bus
1

Kattens behov består av smyga, jaga, äta vakta sitt revir o sova. Har aldrig sett en katt mamma leka agility med din katt. Katter leker jakt lekar o brottning. Varför kan inte katter få vara katter?

Lorita
3

#36 men det gör hundmamman med sina valpar 😎

[Mustangcab]
8

# 36 Och du tror inte att agility kan vara jakt för katten?😂

Solitaire
12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31, #33 Det är jag som äger perserkatten Solitaire, även kallad Solis, som älskar att hoppa över hinder. Inte bara hon, utan även våra andra tre perser, tycker att det är jätteroligt. De har lärt sig att hoppa över små kaninhinder helt utan belöning (godis). Hur kan du tycka att det är fel att leka med och aktivera sina katter? Är du motståndare till agility med hundar också? Kaninhoppning?

Här är en bild på Solitaires bror Zorin när han hoppar:

vallhund
2

#33 Väldigt många hundar lär sig saker utan mutor i form av godis/mat, tror du man har fickorna fulla med godis när man tränar en vallhund att valla? Eller en jakthund att jaga?

Hundar är sociala flockdjur som kan göra nästan vad som helst för att du skall tycka om o uppskatta dem, de behöver sällan mutas med godis/mat. Många gör vad som helst för att få vara en del o tillhöra flocken.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

indra-bus
1

Nu pratade jag om katter. #33 Hundar ja de är tillags o lojala mot flocken  en flock samarbetar. De behöver flocken för överlevnad. De tjänar på att samarbeta.

Ja har aldrig i mitt liv sbk sett någon lära in något utan belöning de är ljust de som får hunden att förstå den gör de vi vill. O den tjänar på de den får de den vill ha.

#38 Nej de liknar inte jakt på något sätt. Jaga en boll rätta o tuss. Är jakt.

Hundar e flock djur inte katten därför är de helt olika.

Varför kan inte djur få vara som de är?

indra-bus
1

Att jaga o valla tillfredställer hundens behov de behöver den inte lära sig. De man lär den är att jaga de vi vill,  som vi vill. vi är "jakt ledare".

Att valla hålla ihopp en flock är oxå naturligt. Vi ledare bestämmer vilka som skall ingå i den.

Genom  selektiv avel har vi förstärkt dessa egenskaper hos olika raser. Så att lära en jakt hund valla eller en vallhund jaga är svårare då de egenskaperna avlats bort.

En gång när ja var ute med min kanin o denne kom ur selen så vallade hon tebax den till mig utan jag lärt henne att valla.

Om vi är fler i skogen mamma pappa pojkvän. Vallar hon oxå kommer någon efter eller går bakom en buske hon ser de direkt o är där.

Hunden tjänar på att asmmarbeta vid jakt o hålla ihopp flocken. Då är de själv belönande.

Lorita
5

Man kan lära en katt väldigt mycket och det behöver inte alls vara godis inblandat man lär dom genom lek, jag har och haft flera katter som lärt sig massa trix och dom tycker/tyckte det var roligt.

Det är bara fördomar att tro att en katt inte gillar att jobba med hjärnan och att leka med matte och husse.

indra-bus
0

Om du skall lära katten tex sitt. hur gör du då?

Lorita
9

Jag säger sitt när hon är på väg att sätta sig och den berömmer jag när hon satt sig, nu är den jag har nu tio år så det kan hon redan + ligg + maxiz (hon hoppar genom mina armar när jag knäpper dom som en ring, hon klarar tre personer på raken) + hopp och sätt dig (då hoppar hon upp på den stol pall jag pekar på och sätter sig) + hon hoppar också rakt upp i luften på befallning, det är hennes favorit trix sen kommer maxiz och några till………….slalom har jag inte lärt henne än men tänker nog börja med det för jag tror hon skulle tycka det var kul.

Ofta är det hon (Puma) som inbjuder till lek på kvällen, då hoppar hon mot lyskontakten i köket och sen leker vi en stund. Mycket bättre än att ha en kat som får ut sin energi på tex möbler 😉

Det är som all djurdressyr man förstärker det dom gör, jag brukar inte pilla i mina hästar godis heller och ridningen är ett förstärkande av det en häst redan kan utföra, med mycket beröm.

indra-bus
0

Ja frågade inte vad hon kan utan hur du gör. Hur berömmer du? Är inte trick djur dressyr?

Om men lär en hund ett lydnads program kallas de lydnads dressyr annars vardags lydnad.

Lorita
8

#46 jag berömmer alla mina djur med rösten, klappar och smek, klart det är dressyr, dressyr är att få djur att utföra vad dom kan och gillar på kommando.

Jag skulle kunna kämpa hela mina hästars liv för att lära dom att gå i pass, det är inget naturligt för som så det kan jag inte lära dom att göra på kommando………..däremot kan jag på ett par timmar lära dom att komma när jag visslar med ett braaaaaaaaaaaaa + en klapp som belöning, för det är något som är naturligt för dom och dom gör något dom gillar med förstärkning med beröm.

Det är samma med katten jag ser vad hon kan lära sig att göra på kommando och lär henne det……….jag kommer aldrig komma lära henne skälla på kommando, för det är inte naturligt för henne att göra.

Att hoppa, sitta, ligga, jama osv det är naturligt för henne och nästa trix kommer bli slalom för det tror jag hon kommer att gilla, en pinne i taget och många braaaaaaa senare

Jag kan avsluta en pass med mycket braaaaaaaaa och klappar med en hink/skål med lite gott men efter det är vår träning alltid färdig.

vallhund
2

#41 Läs på om shaping! Belöning för en hund behöver inte vara godis/mat, belöning är det som hunden uppfattar som belöning, det kan vara kamp, leksak, gos eller bara uppskattning i en eller annan form.

En hund/häst som inte tränas öht kan bli farlig att hantera, hundar har en förmåga att lära sig saker själva som vi inte alltid uppskattar. Vilket brukar bli resultatet av att låta ett djur vara ett djur. O andra sidan lär sig våra djur väldigt mycket bara av att umgås med oss.

Vad nu allt detta har med ev ny djurskyddslag att göra.

Starta en ny tråd om du vill diskutera djurträning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lorita
0

#48 det är ju så en diskussion växer man ren leder åt olika håll, så varför ska man döda (diskussions) tråden och historiken genom att börja på en ny?

johnnys girl
0

_Bortredigerat!

*Modereringsiskussioner tas inte i trådarna. Ett tips är att läsa den enda regeln forumet har och följa den*/moderator_

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Solitaire
8

Märklig diskussion…
Hade aldrig kunnat tro att någon skulle uppröras över, och kritisera, att man umgås och leker med sina katter. Men det går tydligen att hitta fel i allt.

Lorita
4

#53 ja tydligen, det kanske är så att vissa förknippar att lära djur saker med våld?

VildaVittra
1

#54 Skärp dig, det där tror jag inte ens du tror att Indra-bus tror.

[Jawa´s]
0

Kan man läsa om förslagen lite mer utförligt nånstans?
Utan att veta mer än det svt har skrivit så känns punkterna "förbud att släppa ut och överge husdjur tex katter" och "förbud att låta djur stå uppbundna" lite konstigt i mina öron, men det beror ju självklart på vad som verkligen menas med det. Tänker att det vore konstigt om man då inte fick ha utekatter eller inte binda fast sin hund i ett träd eller binda fast en häst medan man fixar med den. Men det låter bra om det gäller att man inte får släppa ut djur och tro att de ska lyckas överleva på egen hand, samt att inte låta t.ex. kor stå uppbundna.

Som sagt, lite mer utförlig info?

[Mustangcab]
1

Det går bra att googla om man vill veta mer. Här har du några läsexempel

Det är Statens offentliga utredningar angående  förslaget om ny djurskyddslag

http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

Lorita
1

#55 det går inte att lära ett djur något med förstärkt possessiv inlärning om det inte är något som är naturligt för djuret, då åter står bara en metod och den sysslar inte jag med.

Om man då påstår att det jag berömmer och leker fram hos min katt inte är naturligt för katten, då återstår bara en inlärningsmetod.

[Skyggisen]
2

Djur ska vara djur,och inget man ska utnyttja till att lära saker,det är inte deras naturliga beteenden.Och vad gäller att avla på huskatter för att få fram "råttfångare"är ju !Det är ochså att utnyttja djuren till något man själv har nytta av.Jakt instinkten finns hos alla kattdjur,men om de vill utöva den är en annan femma,om inte skaffa råttfällor."Jag har inte plats till fler katter som går och dräller, det är därför jag gör detta val, då jag genom det ökar min chans att få bra katter." ????Och vad händer med de katter som "går och dräller"? Hamnar dom förr eller senare i statistiken för hemlösa katter?<🌺>

VildaVittra
3

#59 Försök nu att tänka lite logiskt. Om katterna går och "dräller här", tyder det på att jag kört iväg dom?😃

Och som vanligt svarar jag på den "briljanta" idén med råttfällor är att jag har frigående höns som pickar på allt.

[Skyggisen]
1

Hm,,om nu katterna går och dräller,varför då föda fler?Alla kanske inte vill det som du vill,dvs jaga,tills du har avlat fram "den optimala bondkatten"så kanske du till slut har 100 katter som "dräller omkring",,😴

VildaVittra
0

#61 Kära nån. 😂 Perfekt ju, då har jag ju massor med mat till voffsarna.

[Emma--]
6

Blir så ledsen för främst katternas skull när inget blir av.
Lag på idmärkning och kastrering av katter som går fritt skulle vara ett stort framsteg för katter. 

VildaVittra, jag har inte alls hängt med i hur din avel fungerar men du är nog en på miljonen om du gör det med en tanke. Tyvärr. 

Dom flesta låter både honor och hanar springa fertila ute och para sig och även bidrar till fler hemlösa. Speciellt hanarna riskerar ju att para sig med hemlösa honor som då skapar fler hemlösa istället om ingen har turen att hitta honan innan. Och utan en tanke på sjukdomar. 
Jaktinstinkten är stark hos katter, även raskatter. Sen varierar det förstås bland olika individer.