Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikett: övrigt
Läst 3913 ggr
Cragan
1

Tvättbjörn i sverge

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16838053.ab

inget jag blir lyckliga av direkt o undrar lite vad det är för nån nöt som haft den om den inte rymmt från en djurpark. 

söta djur men har inget i detta land o göra så är dom ju kända bärare av vissa sjukdomar vi inte vill få in i landet.

VildaVittra
1

Mycket intressant. Hoppas de inte lyckas föröka sig de också utan att detta tas på allvar i tid, innan de får en lika livskraftig stam som minken och vildsvinen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
5

Hoppas kan man alltid, men mårdhunden är etablerad här.

shaneekung
0

Vart i sverige finns det mårdhundar? Dom är livsfarliga har jag hört. En jag känner fick sin katt uppäten av mårdhundar i tyskland.

Denna kommentar har tagits bort.
[Mustangcab]
1

Kan någon förklara för mig som inte begriper vad jag skrivit i inlägg #2 som gjort att jag blev bortröstad?

db-2
1

Nu finns ju #2 men om det varit bortröstat vore det intressant att veta anledningen till att några ✨ röstat bort det. Fråga till sajtvärd; vad har du ställt in för antal anmälningar för att inlägg ska tas bort? Kan ju inte vara såå många som tycker #2 är provocerande?

[Mustangcab]
1

# 7 Jag fick ett pm om att det var bortröstat och ett om att det var tillbakalagt.

db-2
4

Förstod det😉 Men faktum kvarstår ju. Några mindre vetande har missbrukat anmälningssystemet. Eftersom det samtidigt finns ett antal rabiata motståndare mot allt som har med avlivning att göra som är på sajten med jämna mellanrum, så kommer knappast information att räcka. Då tycker jag att det vore ide att höja antalet anmälningar som behövs för automatisk borttagning.

Cragan
0

#6 det kan inte vara inlägg 5 det gällde där jag gjorde bedömningen att det var en dubbel post. gissar på felaktigt eftersom att det är tillbaks fast det ska du ha fått ett pm om.  inlägg 2 vet jag dock inte vad det kan ha hänt med ska fråga runt och se om det går o få någon klarhet i det.

[Mustangcab]
1

# 10 Men jag har inte postat det dubbelt och du får gärna ta bort ett av inläggen.

VildaVittra
0

#11 inlägg två har aldrig varit bortröstat. Öppnade du det automatiska meddelandet och kollade vilken text det gällde? För är det samma text som inlägg två bör du posta ett inlägg o det i supporten, för det finns inte en enda anmälan på det inlägget och inget i vår loggbok.

Dessutom lade jag tillbaka inlägg fem, efter att du skrivit att du fått pm om att det lagts tillbaka, och har nu plockat bort det igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
0

Varför är det dåligt med tvättbjörn i Sverige?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
2

Läs länken i det första inlägget och sen kan du fortsätta med denna länken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4ttbj%C3%B6rn

Tvättbjörnen hör inte hemma i Sverige och inte i Europa. Den är inplanterad av människor.

Magi-cat
3

Tack, men jag läste länkarna, men är ändå inte övertygad.

Mårdhunden anses inte heller höra hemma i Sverige. Men - om den tassar in på egna tassar och etablerar sig här? Vem bestämmer då om den hör hemma eller inte?

[Mustangcab]
3

Om ett nytt djur etablerar sig i Sverige så betyder att några andra tar stryk. Se på Australien, där har du ett avskräckande exempel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5rdhund

Magi-cat
1

Hmm…inte jämförbart med Australien….

Om djuret vandrar in på egna tassar är bara det en stor skillnad…

[Mustangcab]
4

Djuren har inte vandrat in på egen tass i Europa heller. Vare sig mårdhund eller  tvättbjörn. Vad har du fått det ifrån?

shaneekung
2

Mårdhunden importerades från Asien till Ryssland för päls, därifrån har den tagit sig till övriga Europa.

Magi-cat
2

Många djurarter migrerar och sprider sig. De känner inte till ett lands gränser. Var drar man gränsen för när de får räknas till platsens fauna?

[Mustangcab]
5

# 21 Inte när det gäller mårdhund och tvättbjörn i varje fall. Där är det mänsklig dumhet. Precis som när det gäller minkar som någon idiot fick för  sig att ta hit för skinnet skull och som några andra idioter släpper ut.

Magi-cat
4

#22 Men var drar man gränsen?

Mårdhund finns förvildad i Finland sedan länge. Vad har man för erfarenheter där? Därifrån har den naturligtvis vandrat för egen tass till Norrland, och från övriga Europa till södra Sverige.

Varför så mycket utrotningslusta mot just den?

Och EN tvättbjörn har man sett, förvildad, utsläppt eller invandrad kan man väl inte veta? EN tvättbjörn ger inte heller upphov till spridning eller kolonisering. Eller så stora problem att man måste slå på trumman, för den delen. Jag kan utan svårighet tänka mig många mycket större problem för naturen och mångfalden.

Undvik f.ö. att kalla folk "idioter". Det ser inte seriöst ut.

Gronstedt
0

#23: "Sedan länge?" Sedan hur länge? Något hundratal år?

Magi-cat
3

#24 Sedan 30-talet troligen.

Enligt denna länk är mårdhund fast etablerad i Finland och man skjuter man 150000 individer varje år.

Det talas om alla möjliga livsfarliga sjukdomar, men väldigt få belägg presenteras. Varför skulle mårdhund (och tvättbjörn) nödvändigtvis bära så många fler otäcka sjukdomar än alla andra djur?

Mårdhunden är allätare och äter vad som helst, även kadaver. Därför borde den inte vara utrotare av specifika arter t.ex.

Mycket fokus läggs på invandrade arter och deras farlighet. Är det för att de är lätt åtgärdade och man får skjuta?

Varför inte lägga samma emfas på bevarande av våtmarker, eliminerande av plast i haven, kemikalier i vattendragen och se, verkligen SE, och helst göra något åt, orsaker till sjöfågelsdöden i skärgården?

Mårdhund – förebyggande naturvård - Svenska Jägareförbundet

grodprinsessa
2

Ojnej…. Jag såg en dokumentär för någon månad sedan om hur tvättbjörnen tagit över hela Japan? tror jag det var och stora delar av europa… Det blir INGE bra alls med tvättbjörnar… jätteproblem överallt med dom.. 😕

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

[Mustangcab]
2

Mårdhund importerades till Rysslnad för dess päls. Varför man tog tvättbjörnen till Europa är mer än vad jag vet men har för mig att  Göring var en av dem som låg bakom detta. Då det inte finns några naturliga fiender så sprider de sig fort. I Tyskland har man jätteproblem med tvättbjörnar.

Cahira
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns gott om tvättbjörn här och de är tyvärr så hatade att folk kör på dom med flit om dom ser dom på vägen. 😕

Tvättbjörnarna kan sprida sjukdomar, de äter i princip allt de får tag på, inklusive sopor, kattmat och kattungar om de får tag på det (folk kanske skulle tänka en och två gånger innan de släppte ut en kattunge för att bli utekatt?), fågelägg och så vidare. De rubbar ekobalansen rätt duktigt om dom blir för tätbodda. 

Och bajset luktar förjävla illa - om man inte är hund. 🤮

Bilden är ett fotspår av en tvättbjörn som jag såg i maj.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mustangcab]
3

Och nu är den infångad med hjälp av pommes frites😃

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17001381.ab

Denna kommentar har tagits bort.
Cazzos
2

Invasiva arter är inte välkomna tycker jag…

CupcakeGod
1

Dom får bo hemma hos mig  ❤️ Tättbjörnar är världens gulligaste djur.