Etisk djurhållning iFokus

Etisk djurhållning

Etikettpresentationer
Läst 4242 ggr
VildaVittra
2013-03-14 14:09
4

Välkomna!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[PuffBuck]
2013-03-17 15:55
2

Åh, vad glad jag är över att ni skapat Etisk djurhållning i fokus! Jag som läser djurvård är mycket intresserad av detta och har nu möjlighet att bli mer insatt. Stort tack! :)

VildaVittra
2013-03-17 16:03
0

Vad trevligt! Kanske är det du som kommer lära oss?🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[PuffBuck]
2013-03-17 16:21
2

Det är inte helt omöjligt! Kanske blir det till att lägga upp någon artikel framöver :)

VildaVittra
2013-03-17 16:34
0

Det ser vi fram emot. Säg till när du har skrivit så lägger jag n dig som artikelförfattare.

[PuffBuck]
2013-03-17 16:36
0

Det ska jag göra! Tack så mycket :)

E-l-vira
2013-03-17 20:58
2

har nu bläddrat igenom åtminstione rubrikerna på alla inlägg samt läst om sajten men undrar fortfarande - vad är etisk djurhållning? för som en av era artiklar klargjorde är ju "etik" inte något bestämt utan beror på var och ens moral! den här sidan gör ju det ännu svårare för en djurrätts-sajt så nu går det inte att diskutera djurrätt någonstans?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

VildaVittra
2013-03-17 21:07
3

Detta är inte en djurrättssajt utan en sajt som tar upp etiska tankegångar med djurhållning som tex "är det rätt att vi har så många sällskapsdjur då de faktiskt påverkar miljön?" osv.

Visst får du diskutera djurrätt här, så länge tonen hålls god, då postar man den under "övrigt". Men det finns en annan sida på iFokus där det finns flera som är intresserade av djurrätt och det är på djurskydd i fokus.

E-l-vira
2013-03-17 21:39
3

#7 jag tycker att din sajt är fin och superviktig men att den har fått helt fel namn. den här borde bli den nya djurskyddssajten och så kan djurskydd ändra namn till djurrätt…. för en etisk tanke kring djurhållning är ju att det är fel att föda upp dem för slakt t.ex.?

Cragan
2013-03-17 21:45
3

#8 jo det är en etisk tanke det  men finns många andra som för mig är det att ge djuren så bra liv jag bara kan innan dom hamnar i frysen

E-l-vira
2013-03-17 21:49
1

men vad är det för skillnad på er syn på etisk djurhållning och djurskydd?

Cragan
2013-03-17 21:51
5

djurskydd är ju mer om lagarna som reglerar djurhållningen och dom ser ju inte alltid till djurens bästa och ur en ren produktions synpunkt så är det helt förståligt.

VildaVittra
2013-03-17 21:52
3

Miljöaspekten som exempel.

E-l-vira
2013-03-17 22:00
1

#11 fast djurskyddslagar är ju till för djurens skull (eller för konsumenter med tungt samvete) men för produktionens skull är de ju såklart inte optimala. men djurskyyd.ifokus handlar om djurskydd och inte djurskyddslagarna.

#12 miljö.ifokus

VildaVittra
2013-03-17 22:02
2

Miljö i fokus tar inte upp helhetssynen på de djur vi gagnar.

E-l-vira
2013-03-17 22:17
1

men det är ju inte bara Sajtvärd och Medarbetare som kan starta en tråd? ;)

[PuffBuck]
2013-03-17 22:22
2

Detta rör som jag har fattat det just om saker är rätt och fel. Så som jag har förstått definitionen av etik så är det hur man "bör" göra i vissa saker och ting och moral är vad man själv anser är rätt och fel. Djurhållning är som jag har förstått allt som rör ägandet av djuret. Från köpa till slakt och allt däremellan.

Alltså inriktar sig denna sidan på rätt och fel inom djurhållning och inte de konsekvenser som drabbar ex. miljön under en transport. Det är snarare hur transporten ser ut för djuren och om den är rätt och fel som är det som skall diskuteras här. Korrekt?

VildaVittra
2013-03-17 22:23
2

Men miljö tar ju inte upp ämnen där man väger miljöaspekten mot god djurhållning som exempel.

E-l-vira
2013-03-17 22:25
0

#16 det var inte jag som drog in miljön. etik och moral rör även klimatet vilket även djurhållning gör så därför ska alla tre samsas på den här sajten.

VildaVittra
2013-03-17 22:37
3

#16 Tanken är att sajten ska ta upp miljöaspekterna på djurhållning också.

Aviendha
2013-03-18 20:56
5

#10 "men vad är det för skillnad på er syn på etisk djurhållning och djurskydd?"

Jag, som är utbildad inom djurskydd, har väl en etisk hållning som i en del lägen går i linje med den etiska synen som lagstiftningen baserar sig på. Men en sajt blir vad medlemmarna gör den till och jag som Medarbetare ser ingen begränsning vid min egen etiska hållning när det kommer till sajtens utformning - och det är inte heller mitt intryck att de andra moderatorerna gör det heller.

Hur man håller djur på ett etiskt sätt beror ju på vad man har för etik. Därför kan man inte säga att "detta är etisk djurhållning" som ett absolut faktum. Men jag tycker att frågor som rör djur, djurhållning, attityder och värderingar kring djur är väldigt intressanta.

Och ser man det ur den vinkeln så finns det ju faktiskt knappt någon gräns för vad som ryms inom sajten.

CatchFatch
2013-03-19 14:49
0

Jätte kul att ni startat denna sida! :D

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Hubert.prp
2013-03-19 15:08
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för en intressant sajt. Lärorikt att läsa mycket här. En del synpunkter förstår jag inte och ibland tycker jag att vissa åsikter är något verklighetsfrämmande, men min verklighet ser kanske annorlunda ut.

VildaVittra
2013-03-19 15:21
0

#21 o 22 Tack så mycket!

Tuva-Lena
2013-04-08 10:34
0

Jättebra att du har startat den här sajten!🙂 Om inte annat så finns det ett utrymme där man kan diskutera VAD etisk djurhållning är och om möjligt, försöka påverka dem som har sin egen etik dom går efter. Dom finns det alltför många av..

Ju fler sajter och ju fler artiklar, inslag i TV m m som tar upp det här ämnet, desto större är chansen att djuren kan få leva under bättre villkor, även om deras öde är att hamna på våra fat i slutändan.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

VildaVittra
2013-04-08 10:50
0

"Ju fler sajter och ju fler artiklar, inslag i TV m m som tar upp det här ämnet, desto större är chansen att djuren kan få leva under bättre villkor, även om deras öde är att hamna på våra fat i slutändan."

Precis min tanke. 🙂