Annons:
Etikettövrigt
Läst 793 ggr
wingren
2018-08-13 14:58

Val 2018 bra "djurparti" ?

Hej allihopa, väldigt OT här! Jag skulle vilja få tips om partier (främst okända) som har en bra djurpolitik och bryr sig om djurrättsfrågor. Jag är så kallad röd och kommer alltid vara det 😎, men tänker att det är fler som är intresserade så ni kan ju skriva efter partinamnet om det är rött eller blått. Det behöver absolut inte vara ett parti du kommer rösta på eller har sympatier för, och om du inte vill posta så alla kan se kan du skicka i PM så kan jag lägga ut det här. Antar att fler än jag tänker på djuren även i dessa tider då allt verkar gå åt fanders med det mesta. Tack och hej!

Annons:
koppargaller
2018-08-14 01:10
#1

Värt att tänka på innan man kastar bort sin röst i valet.

"Att det krävs 4 procent av rösterna för att ett parti ska bli representerat i riksdagen kan synas rimligt. Att inte ha någon undre gräns skulle leda till stor partisplittring och risk för parlamentariskt kaos.

Den andra extremen representeras av majoritetsval i enmansvalkretsar som i USA eller Storbritannien.Detta system leder dock till att det blir nästan omöjligt för nya partier att få representation, vilket konserverar maktförhållanden. Som exempel kan nämnas valet i Storbritannien 2015 då det EU-kritiska partiet Ukip fick närmare 15 procent av rösterna, men bara en plats i parlamentet.

Inför riksdagsvalet den 9 september ligger enligtopinionsmätningar tre partier nära fyraprocentsspärren: Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna. Det innebär att upp till 12 procent av rösterna kan bli bortkastade, vilket ter sig odemokratiskt."

https://asikt.dn.se/asikt/debatt/lat-oss-valja-partier-aven-i-andra-hand/

wingren
2018-08-15 20:26
#2

Jag vet att det svenska systemet (och många andra) är helt åt helsike. Röstar man på något av de sittande partierna så dealar dem med varandra och röstar tvärtemot vad de sagt från början för att att deala fram att andra partier ska göra likadant i vissa frågor. Jag tror inte ett jota på systemet, men som "vanlig" människa är den enda möjligheten jag har att rösta på något som inte verkar helt bajs. Förstår precis vad du menar dock.

Kedi99
2018-09-09 10:46
#3

Direktdemokraterna är ett bra förslag om majoriteten av Sverige vill ha bättre djurpolitik (i min egna erfarenhet så är det så, men egna erfarenheter ska man ta med en nypa salt dock).

Upp till toppen
Annons: