Annons:
Etikettdjurhållning-och-miljön
Läst 923 ggr
Gronstedt
2018-07-19 08:15

"Slopa filébeteendet"

… uppmanar tydligen COOP sina kunder. Igår när jag var på det lokala COOP:et fanns det ingenting annat än de allra snordyraste styckningsdetaljerna i hyllorna, plus några duktigt prissatta grytbitar och lite färs. Och det var ingen brist på danskt, tyskt och sydamerikanskt kött heller. Det enda som var annorlunda  var att det fanns lite mer nötlever än vanligt. 

Så är det bara kunderna som ägnar sig åt "filébeteende"?

Annons:
Åsa S
2018-07-19 08:33
#1

De vanliga svenska matkedjorna har bara vissa styckningsdetaljer och det är urtråkigt att gå och handla mat där men jag tror att de tror att folk bara vet hur man tillagar kycklingbröst, fileer och köttfärs. Jag brukar åka till matvärlden ibland när jag är less på detta och jag kan köpa olika lammdetaljer, fårkött, 3-4kg kötthönor mm. det finns även udda saker som fårhuvuden och liknande men de köper jag inte, det finns både svenskt och utländskt kött att köpa. Det brukar vara fullt av folk hos matvärlden och det är ju lika stort som willys som ligger bredvid förhoppningsvis dyker det upp liknande stora matbutiker på många ställen i Sverige där man erbjuder kött från hela djuret.

Gronstedt
2018-07-19 09:19
#2

Nä, jag vet knappt när jag såg ens lår och bog i butikerna, för att inte tala om bringa eller lägg. Blir allt sådant färs och grytbitar? Men högrev tycks det ha gått trend i ihop med pulled beef-hysterin …

Cragan
2018-07-19 10:45
#3

så är inte bara jag som tycker att utbuden i affärer på kött sidan blivit sämre 

är ju nästan som att dom bara tar 1/3 av djuren o resten går till färs och till hund/katt foder

Pyttelite
2022-06-02 11:47
#4

Har det skett någon ändring sedan 2018 - tycker att kunskapen om köttdetaljer är låg.

Har själv inte koll på allt - då är det lättare att köpa köttfärs eller filéer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Åsa S
2022-06-02 12:36
#5

Jag tycker det är uruselt urval i butikerna ex. var tog de där 4kg kötthönorna vägen jag köpte dem ofta det blev ju jättegoda grytor. Tycker det mest är fläskkkarre, lövbiff, ytterfile, köttfärs och kyckling och det är jag så less på. LIDL har ofta kycklinglever den brukar vara bra men lever i vanliga butiker som ICA och COOP ser jag nästan aldrig numera. Det är nog bättre för miljön ifall vi äter hela djuret inte bara vissa delar

Upp till toppen
Annons: