Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 1613 ggr
VildaVittra
12/28/16, 4:35 PM

Fri rörlighet med djur

När vi gick med i EU, så öppnades gränserna även för våra djur, vilket har medfört att folk tar med sig sina djur även på semestern och även tar med sjukdomar och parasiter tillbaka till Sverige. 

Vad tycker du om det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[AnimeV4]
12/28/16, 4:46 PM
#1

Jag tror nog att jag ändrar mig från alternativ 2 till 3. Dumt att jag kom på det såhär i efterhand..😕

Em_
12/29/16, 11:55 AM
#2

Helst hade jag sett att man var tvungen att ha ett tillstånd för att föra in djur. I ansökan är man tvungen att motivera resan och styrka detta. Jordbruksverket skulle göra bedömningar i varje fall baserad på en nytta-risk-bedömning för individen och Sveriges hundpopulation. De skulle kunna ha en mall att utgå ifrån.  T.ex. skulle man inte få ta in rena sällskapshundar, men om man har en kennel och kan motivera införsel av avelsdjur skulle det bli godkänt.  Och så klart skulle det kosta att skicka in ansökan. Sen är det ju skillnad på land och land och hund och hund. En internationell utställning i Tyskland, en gatuhund från Spanien och en vandringssemester i Norge innebär helt olika risker.

Smuggling är ju också ett problem. Jag vet inte om striktare regler skull öka smugglingen?


Wellcraft
12/29/16, 12:23 PM
#3

Jag vill fortfarande kunna ta omplaceringar från Irland. Men Irland har samma sjukdomsbild som oss, förutom att de inte har  bandmask. Så finns inga direkta risker heller.

Tycker inte gatuhundar bör tas in öht. Speciellt inte från riskland. 

Tycker det r lite roligt att så fort det handlar om avelsdjur så är allt okej, avelsdjur från riskländer säger jag också nej till - då sjukdomar kan ligga latent.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Em_
12/29/16, 1:02 PM
#4

Visst är risken samma med avelsdjur, men nyttan (d.v.s. att motverka inavel i Sverige) är större än för ett djur som bara ska vara sällskap.


VildaVittra
12/29/16, 1:06 PM
#5

#3 Förutom utrotningshotade djur är jag helt emot import av avelsdjur också. Så himla viktiga är inte raserna att man inte kan korsningsavla om genpoolen är snäv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/30/16, 8:33 PM
#6

Tror jag också ändrar från 2 till 3, det var mycket lättare att läsa efter att jag röstat (eller så var jag stressad 😇)

l'm back

Annons:
Gronstedt
1/3/17, 2:39 PM
#7

#5: Kan man inte importera/exportera endast sperma? Som man gör med hästar? Då behöver ju inte individer transporteras omkring på samma sätt.

VildaVittra
1/3/17, 3:23 PM
#8

#7 Enligt hunduppfödare som jag diskuterat med, så blir den inte lika många valpar då samt att tiken riskerar att strunta i valparna. Men jag ställer mig frågande till det, jag tror bara att det behövs mer forskning. Se på hur grisuppfödarna håller på med grisarna när de insemineras för att suggan ska få orgasm= fler griskultingar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
1/3/17, 3:27 PM
#9

#8: Får tikar orgasm? Säger inte "received wisdom" att det bara är människohonor och grishonor som får det? 

Låter som om mer forskning skulle behövas.

VildaVittra
1/3/17, 3:33 PM
#10

received wisdom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
1/3/17, 3:39 PM
#11

#8 Tror inte det stämmer? Många olika arter insemineras utan problem. 
Det hade varit ett bra alternativ till att importera avelshundar från riskländer, för även "fina" avelsdjur riskerar att ta hit sjukdomar som ligger latent eller inte syns på prover. 

Sen är jag lite skeptisk till att ens sätta en hund på ett flyg om denna måste åka i lastutrymmet :( Men har inte så mycket kunskap där och därför inga stora åsikter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
1/3/17, 3:46 PM
#12

#11 Om det stämmer skulle det ju vara jättelätt att komma runt. Min kastrerade hanhund är ju fullt kapabel till att tillfredsställa tikarna även om han skjuter blanka skott. Så om man inseminerade före eller efter att en kastrerad hane gjort sin kurtis? 

Don Casper skulle jättegärna ha det jobbet. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
1/3/17, 3:46 PM
#13

#11 skall vara uppvärmt och trycksatt lastrum som levande djur transporteras i men kan ju knappast vara givande för djuret o sitta i mörkret i dom timmar flygningen tar

Annons:
Gronstedt
1/3/17, 3:59 PM
#14

#10:  "received wisdom" = sådant som "alla" vet.

#12: I alla fall bland hästar vill man undvika kastratbetäckningar, eftersom deras sats har en annan kemisk sammansättning än "skarpa skott" och medför risk för infektioner hos honan.

VildaVittra
1/3/17, 4:04 PM
#15

#14 Kondom? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: