Annons:
Etikettfisk-och-skaldjursodling
Läst 2362 ggr
VildaVittra
12/14/16, 3:14 PM

Ni hoppar väl över ålen på julbordet?

Världens ålbestånd är hotade. Även den så kallade odlade ålen är egentligen vildfångad och sedan gödd, så den är inte ett alternativ alls.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Calcifer
12/14/16, 3:16 PM
#1

ÅL?! Aldrig hört talas om det ens passar till. 😮


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
12/14/16, 3:18 PM
#2

#1 Det är inte alla landskap där den är ett självklart inslag traditionellt, men jag är uppvuxen med den (Roslagen), gissar på att det mest är längs kusterna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
12/14/16, 3:18 PM
#3

#0 Tack för upplysningen, har jag lärt mig något nytt idag också! 👍

Utan att veta om hur det står till med världens ålar, så är jag för kinkig för att ens våga prova att äta det. Efter vad maken har beskrivit så låter det inte speciellt trevligt i varken smak eller konsistens. 😐


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
12/14/16, 3:20 PM
#4

#1 Oj, så tokigt. Men nej, jag skulle aldrig köra på det. Jag ogillar fisk i allmänhet så nä blö.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Björn.B]
12/14/16, 3:22 PM
#5

Jag kommer äta ål till jul.

Silent_Hill
12/14/16, 3:23 PM
#6

Har aldrig ätit ål så givetvis fortsätter jag med att hoppa över den 👍

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Carmarino
12/14/16, 3:27 PM
#7

Har heller inte ätit ål, så det är inget för mig. Eller rättare sagt, jag har provat det en gång, men det var bland det äckligaste jag smakat, så jag föredrar att låta ålarna stanna i havet.

Fast även om jag hade tyckt om det så hade jag inte ätit det. Helt otroligt att folk "kräver" ål på julbordet, när den snart är helt utrotad. Då, om inte förr, så lär de ångra att de var så kortsynta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Gronstedt
12/14/16, 3:29 PM
#8

Grannarna säger att vandringsålarna förr kunde vara som en ström förbi husen här  - jag har bara ett par gånger sett en enda krake, som katten fått tag i.

Honestyisdead
12/14/16, 3:29 PM
#9

Familjens ålfilé a 250g från odlingen precis vid oss är redan bokad. Får hoppa nästa år.

[Björn.B]
12/14/16, 3:40 PM
#10

Ålen som fiskas i Sverige är ju fullvuxen till skillnad i Frankrike och England där ses ungarna (glasålen) som delikatess och fångas året runt.

VildaVittra
12/14/16, 3:42 PM
#11

#10 Du menar att om dom gör ett fel så är det okej att vi gör det också? Eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
12/14/16, 3:43 PM
#12

#10: Så mycket värre - här fångas alltså av de få som överlevt till vuxen ålder och är på väg att föröka sig …

Carmarino
12/14/16, 3:44 PM
#13

Det finns ingen odlad ål. Länken i artikeln funkar inte, men fortsättningen går att läsa här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
12/14/16, 3:49 PM
#14

De påstår att ålen växer upp snabbare och färre dör i odlingarna än i det fria och sedan släpps ut.

Carmarino
12/14/16, 3:53 PM
#15

Ja, men den förökar sig inte i fångenskap. Dessutom vet forskarna inte om de ålar som fötts upp i fångenskap hittar tillbaka till Saragassohavet för att leka och föröka sig, så beståndet minskar hela tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
12/14/16, 3:54 PM
#16

Ätit ål en gång. För flera år sedan. Och det var så benigt att jag inte kunde med det. Sen är det inte någon tradition att äta ål där jag bor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Björn.B]
12/14/16, 4:20 PM
#17

#11 Dom fiskarna som har tillstånd att fiska ålen får en kvot av Havs- och Vattenmyndigheten kvoten och ålen fiskas främst i sjöar och vattendrag där ålen inte kan nå havet Dom tar upp sin kvot och den ål som vi i Sverige inte äter upp går på export till Europa. Så man kan bojkotta ålen om man vill men kvoten tas ändå och går med lastbil till Europa och främst till Holland där rökt ål är populär.

Du kan läsa om ålfisket på länken.

https://issuu.com/havochvatten/docs/__l_faktablad

VildaVittra
12/14/16, 4:31 PM
#18

#17 Du hoppar behändigt över det faktum att ålar kan förflytta sig långa sträckor på land. 

Om jag anser att kvoten ska få finnas kvar? Nej. Vi måste dessutom föregå med gott exempel om vi ska kunna påverka andra, exempelvis inom EU. ICES vill ju införa ett totalförbjud på ålfiske, något jag ställer mig helt bakom.

Har du förstått att 99% av ålarna har försvunnit?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
12/14/16, 4:40 PM
#19

Hittade en väldigt söt film om ålens livscykel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Björn.B]
12/14/16, 4:58 PM
#20

#18 Du glömmer bort att stor del av ålen dör i turbinerna på vattenkraftverken. Och just i dom vattnen bedrivs det ålfiske. Vet du även att man tar upp mindre ål nu än under början av 2000- talet och har en kraftig kontroll över fisket.

I vilken studie visar att ålen skulle ha försvunnit med 99% Varför överdriver du när man under 2006 fångade över 280 ton ål då alla fick fiska den? Nu när endast ett fåtal fiskare får fiska ålen landar man kring 150 ton ål från Mälaren, Hjälmaren, Östersjön, Värnen och andra mindre vattendrag.

Det har även gjorts studier att ålen inte kommer ut i havet från Mälaren, Hjälmaren, Värnen och älvar med vattenkraft.

Mer än 300.000 ålar beräknas dö i turbinerna i vattenverken varje år är det inte bättre att dom fiskas upp än att bli fisksoppa i turbinerna.

Annons:
VildaVittra
12/14/16, 5:10 PM
#21

#20 "Du glömmer bort att stor del av ålen dör i turbinerna på vattenkraftverken. "

Nej, det gör jag inte. Dessutom finns det inget av det jag skrivit som ens tyder på något i den riktningen. 

Och just i dom vattnen bedrivs det ålfiske."

Vet du om att vattenkraftverken betalar ålfiskare för att fiska upp ålarna och släppa ut dom på andra sidan? Vet du om att man skulle kunna släppa ut alla istället för att behålla en del till mat? Inte? Det gör jag. 

"Vet du även att man tar upp mindre ål nu än under början av 2000- talet och har en kraftig kontroll över fisket."

Det är som att säga att det är okej att skjuta en låglandsgorilla då och då eftersom man skjuter färre än vad man gjorde förut. Det gör inte arten mindre hotad. 

"I vilken studie visar att ålen skulle ha försvunnit med 99% "

Källförteckningen finns längst ner: http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/sa-vill-vi-radda-den-akut-hotade-alen

"Varför överdriver du när man under 2006 fångade över 280 ton ål då alla fick fiska den? "

Vad är det jag överdriver? Citera tack. 

"Det har även gjorts studier att ålen inte kommer ut i havet från Mälaren, Hjälmaren, Värnen och älvar med vattenkraft."

Och om det nu är sant, hur får du det till att det är okej att ytterligare utsätta arten för fiske?

"Mer än 300.000 ålar beräknas dö i turbinerna i vattenverken varje år är det inte bättre att dom fiskas upp än att bli fisksoppa i turbinerna."

Du ser alltså ingen annan lösning på problemet? Aldrig hört talas om laxtrappor? Man skulle alltså inte kunna lagstifta om att det skulle gå "ålbäckar" förbi vattenkraftverken alltså?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Björn.B]
12/14/16, 5:31 PM
#22

Vad är det jag överdriver? Citera tack. 

Läste du din egen länk? "99% av glasålen längs kusten" När blev Mälaren, Hjälmaren, Vättern och älvarna kustvatten? Sötvatten är väl insjövatten. Och glasål får inte fiskas i Sverige samt att man bara får ta upp ålar som är minst 50 cm.

Du ser alltså ingen annan lösning på problemet? Aldrig hört talas om laxtrappor? Man skulle alltså inte kunna lagstifta om att det skulle gå "ålbäckar" förbi vattenkraftverken alltså? 

Laxtrappor har visat sig inte fungera för ålen. Det finns heller ingen intresse hos politiker att lagstifta om ålbäckar och inte heller finns det bevis på att ålen skulle välja en sådan väg. Och det går inte ha ålbäckar i Mälaren eller Hjälmaren samt Vättern.

Klart jag vill ha en lösning för ålen men det är ett problem som inte ligger enbart hos EU utan är ett världsproblem då glasålen ses som en delikatess. Ett stopp av glasålen skulle öka beståndet.

VildaVittra
12/14/16, 5:56 PM
#23

#22 Aha, du tror att glasål inte är en ål. Okidoki. 

"Laxtrappor har visat sig inte fungera för ålen."

Nähä? Jag hittade ju bara på en ålanpassad möjlig lösning för skojs skull. 

"Det finns heller ingen intresse hos politiker att lagstifta om ålbäckar och inte heller finns det bevis på att ålen skulle välja en sådan väg. "

Inga alls? Har du ens letat? https://www.youtube.com/watch?v=OolS1BIt_gU Notera hur lättlockade ålar är. Tror du mig inte, kolla på denna snutt också: https://www.youtube.com/watch?v=BanbpKOhGgY

"Klart jag vill ha en lösning för ålen "

Men utan att du själv påverkas. Det är ju precis som folk tycker att klimatfrågan är viktig, innan de sätter sig på planet till Thailand.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
12/14/16, 7:53 PM
#24

#17: Om de kommit till vattendragen kan de nog komma därifrån också. Eller menar du att det finns en särskild sorts svensk matål som förökar sig i insjöar?

tlover
12/19/16, 8:33 PM
#25

Nej, jag kommer inte äta ål vid jul, jag har aldrig testat det eller ens hört om det vid julbord innan i år.

Ang turbinerna. Går det inte att sätta ett "plogformat" nät vid turbinerna för att skydda iallafall en del fisk från att bli färs (det finns säkert en anledning till varför det inte är så men tänkte bäst att fråga)

l'm back

jagga-ewe
12/28/16, 3:10 PM
#26

Jag har smakat ål för många år sedan o tyckte det var gott. Men det är inget vanligt inslag på julborden här och jag har inte ätit det.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Sehvrin
2/18/17, 9:01 AM
#27

#25 Det finns fingaller med fiskledare för kraftverk som man sätter vid intaget till turbinen (nedströmsvandrande fisk tar oftast inte vägen genom eventuella omlöp/inlöp/laxtrappor då de följer strömmen och största delen går oftast genom turbinen). Problemet är att galler med mindre vidd innebär en produktionsförlust och kan vara svårare att sköta på grund av ett ökat rensningsbehov. Därför är många kraftbolag motvilliga till att installera fingaller.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
tlover
2/18/17, 9:23 AM
#28

#27 Tack för infon

l'm back

One.Gibbis
8/14/17, 8:59 AM
#29

Åt rökt ål en sommar när jag var yngre, innan den fridlystes. (För det är den väl??) Visst var det gott, men förstår inte varför man inte kan avstå att äta något när det hotas av utrotning? Varför beslutar man inte bara att beståndet ska återhämta sig först, punkt? Det gör mig lite galen att vissa håller så hårt i sina traditioner att de väljer att inte bry sig om en art dör ut, bara för att de var tvungna att ha den på middagsbordet! 😭

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

[Stockholmare]
9/28/17, 7:20 PM
#30

Många år sen jag åt ål.

#24 Ålen i Mälaren är inplanterad.

Gronstedt
9/29/17, 9:07 AM
#31

#30: Och förökar sig därmed där utan att vandra?

[Stockholmare]
9/30/17, 9:25 AM
#32

#31 Det får du fråga fiskeklubbarna om hur dom gör. Vet bara att både i Södertälje och Stockholm finns det slussar som är stängda när det inte är fartyg som ska passera.

Möjligt att dom kan ta via dammluckorna vid Riksdagen men vet inte om luckorna blockerar ner mot botten och att luckorna ofta är stängda.

[Stockholmare]
9/30/17, 9:43 AM
#33

Fiskeriverket har studerat inplanterade ålar i Mälaren. Där har man kunnat konstatera att när det var dags att påbörja lekvandringen, så hittade bara ett fåtal av ålarna ut ur sjön. Det här har visat sig vara ett utbrett problem bland de importerade bestånden.

http://fof.se/tidning/2011/10/de-okanda-hoten-mot-alen

Travis D
8/15/18, 12:43 AM
#34

Har faktiskt aldrig ätit ål på julbordet :)

Annons:
ElisabethB
9/22/18, 1:39 PM
#35

Svarade nej, men det är inte helt sant heller. Jag kommer inte gå på något julbord i år.. Tycker inte alls om frossandet på kött. Jag äter själv kött och dricker en hel del mjölk, men har principen att alltid köpa svenskt och att allt animaliskt ska vara ekologiskt.. Skulle gärna köpa gårdsslaktat, men vet inte var jag kan få tag på det, tyvärr. Anledningen är att då vet jag att djuret jag äter har mått bra..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: