Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 1571 ggr
VildaVittra
2016-02-14 10:48

Ulliga och gulliga – med rätt att döda

"Tor och Oden har en uppgift här i livet, och den sköter de med bravur. De ska hålla vargar och andra rovdjur borta från matte Maries getter. Inte en enda killing har kommit till skada sedan hundarna kom in i bilden."

http://land.se/djur-natur/ulliga-gulliga-med-ratt-att-doda/

En jätteintressant och läsvärd artikel om hållning av pyrenéerhundar tillsammans med getter här i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
exiztenzia
2016-02-15 08:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tror starkt  att hundar är mycket bra som boskapsvaktande djur. Hundarna vaktar sin boskapsflock väl och det jag hört är att de som har sådana klarar sig från rovdjursangrepp.  Jag  tycker att fler borde använda hundar.

Wellcraft
2016-02-15 13:19
#2

#1 Bilden var lite knasig. 
Hört talas om vargar som tar sig in i fårhägn och dödar tiotals får men äter enbart av ett kadaver eller inget alls? En varg dödar ofta, många djur i onödan för att jaktinstinkten tar över när de tar sig in till en flock med tama djur. De dödar dem även på ett brutalt vis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
2016-02-15 13:29
#3

#2: … om de dödar dem alls och inte bara lämnar dem skadade. 

#1: Det blir lätt löjligt när man sentimentaliserar och romantiserar "naturen" utan att kolla hur den faktiskt fungerar. Det finns förvisso många skäl för människan att försöka leva mer naturanpassat, men inte för att naturen på något sätt är god eller trevlig eller sportslig eller ärbar.

tlover
2016-02-15 14:15
#4

#1 Det finns massor av djur som dödar för sin egen underhållnings skull. Jag har katt så jag har sett det många gånger. (även höns kan vara riktigt ondskefulla om dom vill, då även dom som bor bra inte bara industrihöns).

l'm back

jagga-ewe
2016-02-15 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har haft pyrre o kan bekräfta att det är bra vakthundar. En uppfödare vi träffade berättade att hennes tik hade spöat en grävling som kom för nära valparna. I Norge har pyrrar använts till att vakta boskap mot björn. Det finns film på hur tre pyrrar driver bort en björn om kommit för nära boskapen. Minns inte om det var får eller kor.

Samtidigt kan pyrrar vara väldigt gosiga om de får.Jag saknar verkligen min pälstuss!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: