Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 3278 ggr
Vanja
2016-02-07 09:56

Rida på struts.

Vart så arg när jag såg en snutt av programmet "ung och bortskämd" igår. De rider för tusan på strutsar!

Det är inte ens lagligt i Sverige, får tv3 göra så? 

Det borde väl gå att anmäla dom på något sätt?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
VildaVittra
2016-02-07 10:37
#1

Jag vet faktiskt inte om huruvida det är lagligt eller inte, så ring länsstyrelsens djurskyddsenhet och prata med dom. Det är hos dom du i så fall även gör en anmälan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2016-02-07 11:48
#2

https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000871/1370040445243/DFS_2004-11.pdf

Kapitel 3. Skötsel. 
12 §

"Strutsfåglar får inte
1. hållas tillsammans med djurarter som kan överföra smitta eller skada fåglarna,
2. användas som tävlings- eller riddjur, eller
 3. infångas med hjälp av läkemedel annat än i extrema fall och under veterinärt ansvar."

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Vanja
2016-02-10 11:21
#3

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-10 11:36
#4

Jag ser inte att det står att länsstyrelsen agerat, missar jag det? Ringde du dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2016-02-10 11:41
#5

#4 Nej, jag har inte gjort något knappt. Men däremot så vet jag människor som har legat i riktigt och ring till tidningar och anmält hit och dit. Och det är deras förtjänst att det nu uppmärksammas i media, och det är ett stort steg i rätt riktning. Ju mer det uppmärksammas i media, desto fler kommer att anmäla. Och ju fler som anmäler, desto större chans finns det att länsstyrelsen gör något åt saken. 

Men vart har jag skrivit att länsstryrelsen har agerat?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-10 11:44
#6

#5 Ju fler som anmäler, desto mer tid tar det ifrån tiden länsstyrelsen kan lägga på att agera, pappersarbete tar enormt med resurser. 
En anmälan räcker. 🙂

"Men vart har jag skrivit att länsstryrelsen har agerat? "

Du skrev "Ligger man i så händer det grejer! ", vilket jag tolkade som att länsstyrelsen agerat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Vanja
2016-02-10 11:46
#7

#6 Nej en anmälan räcker inte, ju fler som visar sitt missnöje desto mer forcerade blir länsstyrelsen att göra något åt saken. 

Jaha, du läste något som jag inte skrivit och tolkade det som något helt annat. Okej! Då vet jag :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-10 11:52
#8

#7 Tyvärr har du fel, länsstyrelsen har ju till och med gått ut och skrivit att de har problem med antalet anmälningar. En räcker som sagt, alla övriga blir bara pappersarbete.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2016-02-10 11:55
#9

#8 Det du pratar om handlar om okynnes-anmälningar. 
Men när det kommer till en sådan här stor grej så är det faktiskt bättre att fler anmäler så att ingen får för sig att se mellan fingrarna.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-10 12:31
#10

#9 Och på vilket mirakulöst sätt skulle inte alla dessa helt onödiga anmälningar ta tid då enligt dig?

Se mellan fingrarna? Du har uppenbarligen aldrig haft med länsstyrelsen att göra, när jag gjorde en anmälan fick personen besök två timmar senare. 🙂Problemet är snarare åt andra hållet med dom, de gör nedslag på sådant som faktiskt är lagligt. 

Vi får se vad de kommer fram till angående om huruvida det är djurplågeri, med tanke på vad en strutstupp väger, så håller de ju för en del (tuppar sitter i regel ovanpå honorna när de kuckilikurar).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2016-02-10 12:33
#11

#10 :) Nu kommer du med förutfattade meningar igen, du har ingen aning om vad jag har för erfarenheter av länsstyrelsen :) 
Därför orkar jag inte diskutera detta med dig längre, du läser ändå inte vad jag skriver utan hittar på eget. 
Tack och hej :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2016-02-10 13:52
#12

#11 Ibland är saker bara så uppenbara, som i detta fall. Och visst läser jag, vi definierar bara inte "nu händer det saker" på samma sätt, för tidningsartiklar är inte något annat än en rapportering till allmänheten. 

Var trevlig på denna sajt, en smiley tar inte bort oförskämdheter. Och för djurens skull, reagera med hjärnan och inte hjärtat, de vinner mer på det i det långa loppet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
2016-02-10 14:34
#13

Har inte sett hela programmet. Men nån sätter sej på en struts och åker av lika fort, som jag förstått av trailern. Är det något att anmäla?

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
VildaVittra
2016-02-12 09:31
#14

Lägger in texten här också, samt kan meddela att då jag ringde RÄTT instans hos länsstyrelsen, så sa hon att de redan för en dialog med djurägaren ifråga. 

"Jag har pratat med länsstyrelsen i Östergötland nu på morgonen och detta är en sammanfattning av vad dom sa:

Man ska inte ringa och anmäla flera gånger angående samma sak/ärende om det inte är så att man har egna förstahandsuppgifter (alltså om du själv är vittne osv).

Summan av det hela är att upprop på nätet om att folk ska anmäla sådant de inte sett själva, kommer ha noll verkan. "

Tror du på mig nu Vanja?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

flis
2016-02-12 18:27
#15

Vem på länsstyrelsens RÄTTA  instans har du talat med?  Trovärdighet bygger på mer än ett anonymt samtal.

VildaVittra
2016-02-12 18:32
#16

#15 Måste du fråga på två ställen? 🤔 Men tror du mig inte, så står det dig fritt att ringa dit själv. Vill du ha numret?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: