Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 3147 ggr
VildaVittra
2/6/16, 9:46 PM

Har du slaktat ett djur?

Tänkte bara kolla hur många av medlemmarna som slaktat ett djur en eller fler gånger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
thea_thea
2/6/16, 9:51 PM
#1

Nej, tyvärr. Har dock fått lovat att få hjälpa till, men vem vet när det blir 😛

tlover
2/6/16, 11:38 PM
#2

Jag svarade nej då jag aldrig själv avlivat djur (förutom småfåglar som katten skadat och fiskar) men från avlivningen och fram till färdig mat har jag varit med om flera gånger så jag är inte hundra om svaret blev rätt (det beror väl på vad man lägger in i begreppet slakta).

l'm back

Em_
2/7/16, 12:13 AM
#3

Nej, men ska snart lära mig.


Cragan
2/7/16, 2:07 AM
#4

har hänt ett par gånger o skall bli av par gånger till 🙂 
enda sättet att äta höns är endligt mig att föda upp och slakta dem själv och som bonus får man ägg  och mycket godare kött än det där industriellt uppfödda vatten injecerade skräpet.

Lojs
2/8/16, 4:21 PM
#5

Japp. De enda jag avlivat själv är dock kycklingar, men jag har varit med vid slakt av gris, ko och höns.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[zinnia578]
2/8/16, 8:21 PM
#6

Nej, aldrig slaktat själv men har varit med  vid slakt av både ko, höns och får

Annons:
exiztenzia
2/15/16, 8:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag skulle inte slakta ett djur ens under dödshot. Jag har inte ätit kött på över 33 år och jag kommer aldrig någonsin mer äta det heller.

Gronstedt
2/15/16, 1:30 PM
#8

#7: Så bra att du tar konsekvensen av din vägran att slakta.

jackiejohn
2/16/16, 8:08 PM
#9

Svarade ja, är uppväxt med hemslakt av främst gris och nöt. Även jägarfamilj så vart med på fram för allt älgjakt sen jag var stor nog att hålla tyst ;) Idag föder jag och min man upp gutefår för självförsörjning och mina föräldrar föder upp nöt av samma anledning så vi "byter" kött och hjälps åt vid slakt. Är även jägare själv nu sen ett par år tillbaka har haft djur i sikte många gånger tyvärr aldrig lovligt byte….än så länge. Känns oerhört bra att vara såpass självförsörjande på kött, jag vet att djuren lever bra liv fullt med omsorg och pyssel och slakten går även den alltid lugnt och respektfullt till.

landsbygdsbo
2/19/16, 8:00 PM
#10

Ja, jag både slaktar och dödar majoriteten av det kött vi äter.

Det är inga större problem rent känslomässigt och rent praktiskt har jag både medlen och kunskapen

Vad jag däremot får kämpa med, är när det blir dags att låta en av mina hundar somna in. Det ordnar jag själv hemma på tunet. Hunden det då gäller är en god vän sedan många år och det är mitt ansvar att det går fort och lugnt tillväga. Men är lika tungt varje gång.

Effie
2/23/16, 10:59 AM
#11

Nackat höns har jag gjort. Min dåvarande man tyckte att om man ska äta kött ska man klara av att döda djuret också.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

JoannaLi
3/6/16, 1:59 PM
#12

Nej, inte än! Vill dock hålla egna produktionsdjur (främst kött) så det kommer :)

Vrilen
4/10/16, 2:40 PM
#13

Jag skulle aldrig klara att döda ett djur ^^^Trivs som vegetarian

Annons:
Vattnadal
4/21/16, 4:08 PM
#14

Jag har själv avlivat tuppar, hönor och kaniner. Dock tar jag inte ur, flår och så, utan det får någon annan göra om det ska bli människormat. Ska det bara bli hundmat kan jag möjligen hugga upp djuret i mindre bitar, eller fryser dem hela efter avblodning.

Oftast är det maken som får slakta hemma. När vi köote vår gård satte jag hårt mot hårt. Ville han fortsätta äta kött, så fick han lära sig att slakta. Vi har nu får, höns och kaniner, och slaktar själva. Jag slutade äta kött 87, men har smakat lite av egna djur. Kanin är riktigt gott, så det ärter jag mer av, men inte en hel portion.

När vi slaktar är det jag som hämtar djuret. Kaninerna sitter i min famn när de får slaget, så de hinner inte alls märka vad som är på gång. Fåren står och äter säd ur en hink, jag kliar lite på dem, de lyfter huvudet ur hinken för att tugga, då placerar vi bultpistolen rätt, och de hinner inget märka.

Jag är med när buken tas ur, för att ta rätt på organ, lungor od till hundarna, men annars håller jag mig undan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Silvestris
6/17/16, 8:23 PM
#15

Nej men jag har avlivat djur.

One.Gibbis
8/14/17, 9:21 AM
#16

Nej, har aldrig gjort det själv. Däremot har jag varit med när det har nackats höns, men inte för konsumtion då, utan pga sjukdom.

Är inte emot köttätande, men tycker att det är lite absurt hur stora mängder animaliska proteiner vi äter idag. En generell tumregel är att vi behöver 50g protein om dagen, animistiskt eller ej.👍

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Leifsdotra
6/20/18, 8:43 AM
#17

Jag har aldrig gjort det själv från början till slut, men vi har slaktat höns, kaniner och lamm tillsammans här på gården. Går till ungefär som #14 beskriver det.

[Gammal Tant]
6/22/18, 6:07 PM
#18

Hur kan man göra så här mot djur och sen kalla det för etisk djurhållning ?

Jag förstår inte att ni kan ta livet av era medmänskliga varelser,

Hur går det till ??

Cragan
6/22/18, 11:20 PM
#19

#18 det är inte så svårt man ser till att djuret man föder upp för kött har ett så bra liv som möjligt i fångenskap, sen ser man till att minimera stress osv vid avlivning.

sen är jag inte så disnyfierad att jag ser djur som en medmänsklig varelse då jag inte skulle förolämpa ett djur så pass att jag kallade det mänskligt 

o sen är ju etik en underbar sak min etik kan mycket väl vara så specefik att det bara är jag som har den lika så med din o sen så finns det samhälls etik och grupp etik

som för mig är det inte fel att avliva ett djur så stressfritt och smärtfritt jag bara kan, för en del så är det inge fel att stressa o plåga skiten ur ett djur och för en del så tillåter inte deras etik att dom äter något animaliskt eller ens ha ett djur som sällskaps djur

[Gammal Tant]
6/24/18, 6:51 PM
#20

För mig är det i alla lägen fel att avliva ett djur oavsett det sker under stressade  former eller inte, nu berör vi ETIK gent mot våra med varelser , låt oss inte ta bort ord så som medmänsklighet för alla djur och människor lever sida vid sida och ska så behandlas med stor vördnad och respekt.

sen är jag inte så disnyfierad att jag ser djur som en medmänsklig varelse då jag inte skulle förolämpa ett djur så pass att jag kallade det mänskligt 

Kan man inte stava till  disneyfiering så kanske man ska avstå att uttala sig.

Jag hoppas innerligt att du inte har husdjur vid din sida för våra husdjur om några dom ska vi ta hand om och möta deras villkorslösa kärlek helt utan att dom ska känna hot om att bli slaktade för att vi ska äta upp dom.

Det finns bara en väg ut, låt alla varelser leva men med undantaget om djur lider sjukdom som inte kan botas då tar veterinär över och djuret får somna in vilket borde gälla även för oss människor .

Annons:
koppargaller
6/25/18, 12:27 AM
#21

#20 Du kanske borde hålla till på https://djurratt.ifokus.se/ istället?

Cragan
6/25/18, 11:57 AM
#22

#20 sen kan man ju döma mindre med
dyslexi har du hört talas om det någon gång?
o nu vill jag inte få höra men oj förlåt det visste jag inte om utan du kan sitta o reflektera över hur medmänsklig du verkligen är.

o jodå jag har div olika djur mina höns som jag har för produktion dom mår så bra så och går inte runt och oroar sig då dom liksom mina hundar och katterna lever i nuet dom oroar sig inte för vad som hände för 5 min sedan och oroar sig ej heller för vad som kommer att hända om 5 min

Gronstedt
6/25/18, 12:16 PM
#23

#18, 20:  Ditt personliga tyckande är du självklart fri att både ha och uttrycka, men du bör nog läsa på en del om etologi och närbesläktade ämnen. För att diskutera etisk djurhållning bör man ha vissa begrepp om vad djur faktiskt utsätts för och upplever under olika omständigheter.

Att håna en persons inlägg på grund av vederbörandes skrivfel eller skrivsvårigheter är givetvis inte acceptabelt.

Travis D
8/15/18, 12:39 AM
#24

Idag var jag faktiskt med och hjälpte till när dom slaktade 2 grisar :) ett skott i huvudet och ett snitt i halsen.

Daltorpet
9/23/18, 11:16 PM
#25

Jag slaktar allt kött vi äter. Brukar bli två grisar, två getter, 8-10 gäss flertalet tuppar och kaniner varje år. Utöver det jagar jag så blir oftast något vilt per år också. Det blir en hel del fiske också.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Draken
5/15/22, 6:55 PM
#26

Gammal tråd men Japp. Jag har varit med på slakt/avlivning. Hade köttdjur ( oxar, Kaniner och Får) när jag växte upp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: