Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 971 ggr
VildaVittra
2016-01-10 18:26

Farligast för människan- vildsvin eller varg?

I Gefle dagblad kan man läsa följande citat "– Jag bedömer absolut att vildsvinet är mindre farligt än varg för människan, säger Johan Lundberg på Jägareförbundet i Gävleborg." och i samma tidning även detta "Den som säger att vargen är farlig för människan förlorar sin trovärdighet".

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/farligaste-djuret-for-manniskan-vildsvin-eller-varg-1
http://www.gd.se/gastrikland/sandviken/den-som-sager-att-vargen-ar-farlig-for-manniskan-forlorar-sin-trovardighet

Vad tror du? Vilket av djuren är farligast för människan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ria74
2016-01-10 18:30
#1

Jag är inte rädd för varg, men däremot vildsvin. Särskilt sugga med kultingar, har sett vilken skada dom kan åsamka en människa eller hund för den delen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zachapacka]
2016-01-10 18:37
#2

Vildsvin är farligast (även om de inte är särskilt farliga för människor, vi är betydligt farligare för dem).

Jag är ofta ute och rider i skogen och det är mitt i ett vargrevir, även om jag inte är rädd för något djur så har jag betydligt mer respekt för vildsvin än vargar. Vargar är smartare än vildsvin och det finns betydligt fler vildsvin än vargar.

TjockaBerta
2016-01-10 18:58
#3

Vargen lär nog hålla undan om jag kommer men vildsvin litar jag inte på.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
2016-01-10 20:19
#4

Här finns det ju inte vildsvin så jag kan bara döma av det jag läst och sett på djurpark men vildsvin verkar farligare (jag har inte sett varg förutom på djurpark heller för den delen, här finns bara björn, lo och järv.)

l'm back

exiztenzia
2016-01-11 04:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vildsvin utan tvekan, en varg anfaller inte människor

Gronstedt
2016-01-11 10:34
#6

Vildsvin, svarade jag. De är "farligare" på många sätt. 

Chansen att stöta på dem större, eftersom de går in i bebyggelsenära odlingar, hagar och trädgårdar, gärna i större grupper. En överraskad eller trängd vildsvinsskock är mer benägen att rusa över en människa och mosa henne än en eller ett par trängda vargar är att rusa på och bita henne. Jag blir hellre omkullknuffad av en vettskrämd varg som rusar förbi än av fem vettskrämda vildsvin …

Risken för allvarliga personskador och/eller mekaniska skador är betydligt större vid trafikolycka med vildsvin än vid trafikolycka med varg, och dessutom är risken att smälla med vildsvin kanske större, eftersom de kan förekomma i större grupper.

Vildsvin ställer till betydligt större skador på grödor och anläggningar, deras förstörelse medför ekonomisk skada för många fler, från trädgårdsentusiaster till spannmålsodlare, än vargar, som "bara" orsakar skada för ett fåtal djurhållare.

Angående risken att bli biten/uppäten av det ena eller andra djurslaget, tror jag också att vildsvin är värre. Man läser ibland om människor som attackerats och skadats av vildsvin, men sällan eller aldrig om vargar som gjort något värre än att ta hundar och se skrämmande ut. Vildsvin skadar också hundar, men jag vet inte hur många hundskador vargar respektive vildsvin svarar för.

Om hästen och jag stötte på varg i skogen tror jag chansen att jag skulle bli avslängd av en panikslagen häst är mindre än om vi stötte på vildsvin, och om hästen sprang hem och jag blev sittande på marken skulle jag hellre sitta i en flock vargar än i en flock vildsvin (inte för att någondera skulle vara så trevligt, så jag slipper helst). Men detta sista är rätt subjektivt, jag har inte hört/läst om någon som råkat ut för någondera.

Annons:
Em_
2016-01-11 12:20
#7

Äsch, jag går på trångsynt det-hände-nästan-mig-resonemang för en gång skull. 
- Vildsvin som jagat mina nära och kära: ~7 st
- Vargar som jagat mina nära och kära: 0 st

Ett exempel: min kusin cyklande hem i en villaförort vid en storstad. Ut ur en skogsdunge kommer ett par suggor i full galopp. Som tur är var han i bra form och kunde spurta i från. Har svårt att föreställa mig att en frisk varg skulle bete sig på det sättet.


Taxelina1
2016-01-12 14:23
#8

Sen finns det ju betydligt fler vildsvin än vargar…än så länge😎

Jag skrev varg eftersom jag ser hur alltför många på landsbyggden drabbas av vargens framfart. Den har vid flera tillfällen jagat tjejer på hästar och smugit runt bland djurbesättningar. Stressat ston så dom inte ger mjölk och fölen blir apatiska.

Jag har sett vildsvin irl två gånger.

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: