Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2932 ggr
tlover
1/6/16, 12:44 PM

Eftersöksjägare hotas

Inte direkt djurhållning men jag tyckte den passade här ändå.

Mattias Heed skickades ut av polisen på nyårsafton för att avliva en skadad varg. Nu hotas han och måste få polisskytt.

Det jag undrar är vad är det för djurhatare som håller på så? Han förkortade ju lidandet för vargen, eller tycker folk att vargen ska plågas till döds?

http://www.expressen.se/gt/hotad-vargjagare-far-personskydd-av-polis/

l'm back

Annons:
Sommarek
1/6/16, 12:47 PM
#1

Det är en enorm skillnad på jägare som dessa och folk som tycker det är roligt att skjuta djur, enligt mig. Fattar inte heller.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
1/6/16, 12:53 PM
#2

#1 Jag har då inte träffat en enda jägare som gillar att skjuta djur. Gillar att vara ute i naturen ja eller gillar att få mat till familjen. Men folk jagar ju för naturupplevelsen och för att få mat, inte för att det skulle vara kul att döda. Iallafall härikring (det kan vara annars på andra ställen såklart).

edit: kom på en till kategori, de som gillar att arbeta med sina hundar

l'm back

Sommarek
1/6/16, 1:04 PM
#3

#1 Fast man kan ju vara ute i naturen, både med och utan hund, utan att skjuta något.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
1/6/16, 1:07 PM
#4

#3 Fast då får man lite mat till familjen (visst det finns bär, svamp osv men det är lite mat jämfört med tex en älg)

l'm back

papa-bear
1/6/16, 1:07 PM
#5

tyvärr är det ju så att extremister av alla slag ofta inte vet vad de sysslar med, för det mesta drivs de av ett hat som måste få utlopp mot något, i detta fall en jägare som gjorde en välgärning och avslutade en vargs liv, i stället för att den skulle gå och lida i onödan innan den självdog av skadorna.

VildaVittra
1/6/16, 1:15 PM
#6

Men det förstår du väl att man ska fånga in vargen, ge den veterinärvård och sedan placera den i ett kärleksfullt hem hos "djurvänner". Livslängd är ju så himla mycket bättre än livskvalitet, så vargen kommer bli tacksam. Har du frågat den ens vad den själv tycker? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sommarek
1/6/16, 1:31 PM
#7

#4 Tänk, jag har överlevt ett helt liv utan att behöva skjuta något till min familj…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
1/6/16, 1:46 PM
#8

#7 Nej, du jagar ju mat på ICA till katterna istället. Då får man ju rena händer, när någon annan gör det åt en.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sommarek
1/6/16, 2:32 PM
#9

#8 Jaså, gör jag det? Så spännande. Vad kan du mer berätta för mig om mitt liv som jag inte själv var medveten om?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
1/6/16, 3:33 PM
#10

#7 Fast då kanske du bor på ett ställe där det går att odla maten du äter eller på ett ställe där du inte har flera mil till affärn så att du inte behöver ha vinterförbrukningen av kött (protein) i frysen.

Dom flesta jägare tycker ju om det också som sagt, det är naturen+maten som oftast gör att dom jagar inte bara en av dom.

l'm back

Sommarek
1/6/16, 3:46 PM
#11

#10 Nej, jag tycker det är sjukt att vilja skjuta djur, bara.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
1/6/16, 3:57 PM
#12

#11 Det är som sagt ofta inte det man vill även om det är en del av det.

l'm back

Sommarek
1/6/16, 4:03 PM
#13

#12 Fast det där argumentet håller ju inte någonstans. Vill man inte så låter man bli. Vill man ut i naturen så går det utmärkt utan bössa. Gillar man sporten så skjuter man på en måltavla.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
tlover
1/6/16, 4:37 PM
#14

#13 Fast inget av det ger ju fortfarande (några större mängder) mat heller.

Det kan ju finnas andra delar också tex att man gillar smaken av älgkött, är intresserad av anatomi etc

l'm back

VildaVittra
1/6/16, 4:37 PM
#15

#9 Matar du katterna med vegetabilier eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
1/6/16, 5:30 PM
#16

men vad f-n är det för fel på folk om man nu kan kalla dem det 💣

exiztenzia
1/7/16, 5:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Frågan uppstår ju genast om denna vargen var skadeskjuten eftersom det pågår licensjakt på varg ju nu. Det är helt obegripligt att Sverige ens skjuter varg med tanke på den lilla vargstam vi har, dessutom är det olagligt enligt EUs lagar och regler. Naturvårdsverket har gjort en analys som visar på att Sverige behöver en vargstam på minst 1700 individer om vi inte regelbundet får in invandrare med nytt blod och det vet väl alla hur svårt det är för en varg att passera renbetesland. Naturligtvis måste man skjuta en skadad varg frågan är hur uppkom skadan? Genom en dålig skytt som i sin iver att skjuta varg träffade fel. Det finns alldeles för många amatörjägare i skogarna. Att gå ut och skjuta friska vackra djur innebär att något är fel i huvudet. Naturupplevelse kan man ha utan vapen i handen så jävla bullshit. Jägare är mentalt störda på något sätt. Alla jägare jag känner, visserligen inga mängder men alla av dom har misshandlat sin fru eller tjej så visst är det något brutalt fel. En frisk normal människa har inte som hobby att döda djur.

exiztenzia
1/7/16, 5:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Läste efteråt att det var en påkörd varg. Då är det väl ok att tillkalla en eftersöksjägare. Dock finns det folk som roar sig med att köra på en varg om tillfälle finns och denna varg kan varit utjagad på vägen pga att den var rädd eftersom galna män med vapen skjuter efter den i skogarna.

tlover
1/7/16, 8:09 AM
#19

#17 Frågan är väl snarare hur folk kan vara så onda att dom hotar människor som minskar lidande för djur. Alla jägare (många är ju kvinnor) misshandlar inte alls sina fruar och flickvänner. Det är nog snarare som riksgenomsnittet med tanke på att de flesta som bor på landet häromkring jagar (både kvinnor och män men bland de äldre är kvinnor lite mer ovanligt). Sen så undrar jag fortfarande var man ska få maten från om man ska fingå i skogen. Okej söderut är det mer en sport vad jag förstår men här jagar man för mat.

l'm back

Sommarek
1/7/16, 8:13 AM
#20

#14 Det finns fortfarande utmärkta sätt att studera anatomi utan att skjuta något, annars kunde ju läkare få ha licensjakt på sjuka människor också.

#15 Nej.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
tlover
1/7/16, 8:17 AM
#21

#20 det tolkar jag som att du inte har något svar angående maten då du och andra undviker detta. Synd med tanke på att vilt antagligen är det som dödar minst djur.

l'm back

Sommarek
1/7/16, 8:19 AM
#22

#21 Nej, jag har svar angående maten; det är bara inte ett enkelt. Visst, det är ekologiskt och innebär minst lidande för djuret (om jägaren kan sin sak), men jag anser ändå det är fel i huvudet på folk som ser ett djur och vill sätta en kula i pannan på det - lika väl som de flesta andra anser att människor som vill döda andra människor är sjuka i huvudet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
1/7/16, 8:28 AM
#23

#22 så 300 000 svenskar är sjuka i huvudet? Så alla jägare som inte skjuter bara för att se på djuret (det händer ofta) är sjuka i huvudet? Så min familj är sjuk i huvudet? Är det inte bättre att veta var maten kommer från istället för att lägga ansvaret på någon annan som man gör då man köper maten?

l'm back

Sommarek
1/7/16, 8:38 AM
#24

#23 Om du frågar mig, så ja. Det skrev jag väl precis ovan?

Är det inte bättre att veta var maten kommer från istället för att lägga ansvaret på någon annan som man gör då man köper maten?

Det skrev jag väl egentligen också precis ovan? Vet inte varför jag behöver upprepa det.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tlover
1/7/16, 11:06 AM
#25

#24 Det går inte att döma folk och kalla dom sjuka i huvudet bara för att man själv aldrig skulle kunna tänka sig göra det.

Jag skulle tex aldrig kunna tänka mig se på en fotbollsmatch (med vuxna skulle mitt barn börja spela fotboll skulle jag såklart se) men jag kallar inte folk som far på sånt för sjuka i huvudet.

Du kan inte heller döma folk för att du råkat på några skitstövlar eller dömer du alla slags grupper så? Då kan du inte ha ,ånga vänner kvar för det finns skitstövlar i alla grupper.

Mitt råd till dig är att träffa nya människor inom områden som du inte träffat förut för att bli av med lite fördomar.

l'm back

Sommarek
1/7/16, 11:33 AM
#26

#25 Likadant som du och de flesta andra skulle anta att folk som går ut i skogen och med glädje skjuter andra människor för att äta dom är sjuka, så kan jag ha den åsikt jag har. Du behöver inte hålla med, och du kan argumentera mot den tills du blir blå, men jag både får och kan ha den. Det handlar inte om ett intresse, som fotboll, utan om vad jag anser vara mord. Jag har lika stort intresse av att lära känna jägare som du antagligen har av att bli bundis med mördare för att försöka förstå varför de tycker sig ha rätten att ta en annans liv.

Och oroa dig inte, vänner har jag. Men tack för omtanken.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Cragan
1/7/16, 7:54 PM
#27

#26 sjuka/skadade djur skjuts för att korta deras lidande köttet går på destruktion för att förhindra spridning av sjukdomen så din liknelse haltar kraftigt
sen att det finns lagar mot att skjuta människor är ett helt annat kapitel men att skjuta är en av dom mest skonsamma avrättningsformer som finns när den utförs korrekt i länder med dödsstraff 
och kan säga att iaf dom flesta jag träffat som blivit fällda för dråp är riktigt trevliga individer dock har dom ofta en mörk sida som inte är trevlig men i vissa fall har dom helt enkelt bara drivits så pass långt att dom ej sett någon annan utväg än att ta en annan människas liv.

Annons:
tlover
1/7/16, 9:24 PM
#28

#26 Det är då mer jämförbart än din jämförelse (mord). Jakt har fram till riktigt nyligen varit ett sätt att överleva i Sverige, inte en hobby. Att det lever kvar att skaffa sin egen mat är inte konstigt då det fortfarande finns folk som lever tack vare jakt (dvs dom skulle ha svultit ihjäl annars).

Att då kalla dessa människor för mördare är ytterst respektlöst.

Du får ha dina egna åsikter ja, men man ska tänka på hur, var och när man yttrar sina åsikter.

l'm back

Em_
1/8/16, 12:10 PM
#29

Har inte läst allt men… Det är ju stor skillnad på att verkligen fantisera om och riktigt njuta av själva dödandet och att se det som en acceptabel del av jakten. Sen kan man ju vara glad och nöjd över en lyckad jakt utan att just döden ger tillfredsställelse. Att en liten skara sjuka människor lockas av något behöver inte betyda att alla inom kategorin är det. Det sägs t.ex. att pyromaner utbildar sig till brandmän, ska vi avskaffa det yrket då?


tlover
1/8/16, 12:51 PM
#30

#29 Bra skrivet. 👍

l'm back

Sommarek
1/9/16, 7:42 PM
#31

#27 Du har inte läst mitt första inlägg, va? Där jag skriver att jag inte fattar hur man kan hota folk som försöker förkorta ett djurs lidande?

#26 Rent evolutionsmässigt har även mord och våldtäkt varit sätt att försäkra sig om artens och släktens överlevnad. Ska vi fortsätta med det också?

#29 Det håller ju inte heller. Om inte man njuter av att döda levande varelser så låter man bli. Varför inte skjuta mot mål istället? 

Att en liten skara sjuka människor lockas av något behöver inte betyda att alla inom kategorin är det. 

Fast i min värld är det sjukt att vilja skjuta något som helst. End of story.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Taxelina1
1/10/16, 2:40 PM
#32

#17 För det första tar du bara för givet att vargen är tjuvskjuten och jägare är mentalt störda. Såna som misshandlar sina familje medlemmar😡 Omoget…

#18 Här blev du överbevisad men antar då helt plötsligt att vargen troligen blivit påkörd med flit. Det är såna som du som sprider falska rykten och skit som inte har en susning om sanning. Hur fungerar egentligen såna här människor?

Beklagar att du känner "så många jägare" som är mentalt störda😟  Eftersom du missat en massa annat så har du säkert även missat att man ska ha tillstånd från polisen att inneha vapen.

Vet du överhuvudtaget vart vargen blev påkörd och var licensjakten pågår? Sverige är stor. Se dej om utanför stadsgränsen, så upptäcker du det. Kanske…

Hur kan du överhuvudtaget uttala dej om människor som du inte känner? 

Den här killen som går ut i ur och skur, dygnet runt och även på nyårsafton när andra festar, gör det för att förkorta ett lidande på ett skadat djur.  Vet du hur mycket dom riskerar sitt liv genom att gå ut och ta hand om skadade djur som vanliga trafikanter skadat på grund av dom har stora tunga hårda fordon. Dom går längst vägarna med hunden och spårar vart det skadade djuret tagit sin tillflykt. Sen får dom följa spåren tack vare att hunden är så suverän med sin nos, många kilometer och timmar i skogen där det är direkt kolsvart. Dom har stora magnetplattor på alla fyra sidorna på bilen där det står VILTOLYCKA. Dom har massor av reflexer på sej och hundarna. varningsblinkers och saftblandare på biltaket. Starka pannlampor. INGEN bil saktar av, utan stampar på som vanligt. Många har tagit upp att dom kommer kräva poliseskort vid eftersöken. Dom är ju även anställda av polisen.

Att ta sej rätten att styra ett annat djurs liv gör du så fort du skaffar dej en katt, råtta, mus, hund, kanin och så vidare. För jag hoppas verkligen när den dagen kommer när ditt djur är så pass sjukt eller gammal, att du inte låter stackaren ligga och självdö. 

Alla måste självklart ha sin egen åsikt. Men att kalla folk för mördare är att gå för långt. När du ger dej in i en sån här diskussion ska du ha fakta. Hur många jägare är mördare? Och mord är då det gäller att döda en annan människa. Och planlagt. Har du någon statistik?

Jägare är oftast stora djurvänner. Men, visst ja…Dom är ju mentalt störda och misshandlar sina fruar😮Dom får inte bara gå ut och skjuta det första djur dom ser. Det handlar om att tänka sej för innan skottet. Art och antal bestäms i så kallade älgskötselområden, där dom våren innan gjort en "Älgspillnings inventering" för att veta hur många älgar det finna i olika områden. Vilka djur som får skjutas beror på hur många taggar älgtjuren har. Om man år skjuta till exempel över eller under 6 taggar, och liknande. Allt styrs. Och det viktigaste av allt. Dom vill inte gå och köpa vakuum förpackat kött på Ica. Här kan dom hämta klimatsmart, miljövänligt kött från skogen. Alltså är dom MYCKET noga med vad dom äter. Och oftast kommer dom hem utan, för det är svårt att komma åt och se några djur.

Hur ser du på vildsvins problematiken då?

Du har även missat att vargen ställer till en hel massa problem på landsbygden. Till 100% kommer du kontra med att "Då kan ju flytta" Men se, det kan man inte.

Någon ska producera vår svenska mat. Men du kanske bara äter importerat?

Om du läser igenom länken så ser du att det står 700 vargar…1700 vargar. Viktigt med fakta…

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/vargen-har-ratt-att-leva-i-sverige?gclid=Cj0KEQiAn8i0BRDur-HV1PCTy4UBEiQAPuFr9CdlxRa40lPs341gBBf2ukcid-hwxqMGCxQS51B5MAcaAvoK8P8HAQ

Hälsning från en stor djurvänCool

papa-bear
1/10/16, 3:14 PM
#33

#32 apropå vildsvin, där står lrf och jägarförbundet mot varandra, artikel i mittmedia, där jägarförbundets ordförande i gävleborg inte ser några problem i att vildsvinen sprids över hela sverige, men det är hans åsikt, jag är inte säker på om hans medlemmar, som många gånger även är medlemmar i lrf, har samma åsikt. vildsvinen är mer farlig för människa och hund än varg i skog och mark, vargar har än så länge bara tagit hundar som sprungit lös, medan vildsvinen attackerar allt som rör sig.

Sommarek
1/10/16, 3:30 PM
#34

#33  medan vildsvinen attackerar allt som rör sig.

😂 Det var väl ändå en sanning med modifikation, va?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
papa-bear
1/10/16, 3:35 PM
#35

#34 det är ganska nära sanningen, för de försvarar sin flock om de anser att de är hotade, och då får det vara vilket som, djur eller människa.

VildaVittra
1/10/16, 3:37 PM
#36

#34 Nej. Vildsvin är farliga, har själv blivit jagad. 

#20 Hur får dina katter mat då? Regnar från himlen eller slaktar du själv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sommarek
1/10/16, 4:00 PM
#37

#34 Naturligtvis anfaller de om man anser att man hotar dem. Därför får man anpassa sig efter huruvida det finns vildsvin i området man rör sig i eller inte. Vildsvin är nattaktiva, och det ska till att man överraskar dem när de vilar för att de tror att man anfaller dem. Låter man lite när man går eller visslar eller sjunger hinner de oftast flytta på sig. Vildsvin är dessutom skygga djur. 

#36 Du är väl inte allt som rör sig, heller? ALLA djur är farliga, så är det.

Och mina katter får såklart mat genom en gryta vid regnbågens slut.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
1/10/16, 4:06 PM
#38

#37 Jag hotade inte vildsvinet och jag rör på mig, alltså faller jag under den kategorin. Har du sett ett vilt vildsvin IRL?

Och då hade jag rätt, det var en fråga om dubbelmoral, någon annan får ha blodiga händer åt dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

papa-bear
1/10/16, 4:32 PM
#39

ju mer jag läser, inser jag att sommarek är inskränkt i sina åsikter, att det inte går att föra en diskussion med hen, eftersom att hens åsikter är de rätta, även om man framför synpunkter från sådana som upplevt saker som diskuteras, så vrider och vänder hen på det så att de har fel.

Sommarek
1/10/16, 4:49 PM
#40

#39 Du menar att jag inte låter min livslånga övertygelse och erfarenheter  ändras av folk som presenterar dålig fakta? Japp, guilty as charged.

Men visa du gärna på hur jag har "fel" i mina åsikter, jag är lutter öron.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
1/10/16, 5:24 PM
#41

#40 Ja, när man bevisat lider av dubbelmoral, så är det verkligen en indikation på att man behöver omvärdera sina åsikter.

"Fast i min värld är det sjukt att vilja skjuta något som helst. End of story."

!"Det handlar inte om ett intresse, som fotboll, utan om vad jag anser vara mord."

Du köper färdigslaktat till dina katter och anser att jakt är mord. Hur ställer du dig till folk som beställer mord? Har de lika "rena" händer som du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sommarek
1/10/16, 5:58 PM
#42

#41 Jag vet att du gillar att anta saker jag inte har skrivit och hitta på allsköns historier om mig utefter det, men nej, jag köper inte färdigslaktat till mina katter. Du får hitta något annat att fabulera om.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
1/10/16, 6:20 PM
#43

#42 Nej då, jag citerar ju exakt det du skriver. Du har katter, du ger dom inte vegansk mat, du anser att skjuta djur är mord. Och jag vet fortfarande inte vem du är, första gången jag lade märke till dig var när du påstod att en av mina medlemmar på en annan sajt skulle mörda sitt eget barn. Har du fler nick under vilka du skriver och antar att jag är synsk? 

Så svara på frågorna nu istället för att hela tiden undvika dom. Det ger ett mycket mer seriöst intryck än det du håller på med nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sommarek
1/11/16, 10:40 AM
#44

#43 Nej, du fabulerar, som vanligt. Tre av mina katter klarar inte köttprotein, så de äter mest fisk och annat. Inget mysterium, men heller inget du har med att göra, faktiskt. Det du och många andra inte verkar fatta är att jag har den åsikt jag har, och om ni inte gillar den är det inte mitt problem. Jag är inte tvungen att vara vegan, att källsortera, att bara ha växtätare som husdjur eller något som helst annat på grund av min åsikt, vilket du och många med dig verkar tro. Attityden "du får inte ha åsikter om inte du kan leva efter dem till 100% är ganska sjuklig men typisk iFokus.

Och jag vet fortfarande inte vem du är, första gången jag lade märke till dig var när du påstod att en av mina medlemmar på en annan sajt skulle mörda sitt eget barn.

Vilket jag aldrig skrev; det var du som tolkade det så och gick dessutom och "varnade" TS för vad du trodde jag sagt. Så nej, jag tror varken att du är synsk eller att du kan läsa. Du biter dig fast i folk vilkas åsikter du inte gillar och sedan läser du deras inlägg som fan läser Bibeln.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
1/11/16, 10:54 AM
#45

#44 Och fisk föds färdigförpackat? Eller det kanske inte är ett djur? Så inga fabulationer…som vanligt. Fisk "mördas" på din beställning. Så svara nu på vad du tycker om personer som beställer mord. 

"Vilket jag aldrig skrev; det var du som tolkade det så och gick dessutom och "varnade" TS för vad du trodde jag sagt."

Vilket var precis det du skrev, du bör nog hålla reda på dina egna inlägg fortsättningsvis. 

"Du biter dig fast i folk vilkas åsikter du inte gillar och sedan läser du deras inlägg som fan läser Bibeln."

Du vet absolut ingenting om mig, det märks. Sluta nu med personangrepp bara för att du själv inser din egen dubbelmoral.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sommarek
1/11/16, 11:26 AM
#46

#45 Du verkar ju vara bortom pedagogisk räckvidd när du inte ens inser när du sitter och ljuger, om vad någon annan menat med det hen skrev, dessutom. Att försöka förklara något för dig är inte värt min tid.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
1/11/16, 11:44 AM
#47

#46 Nej, jag ljuger inte, jag gick till och med in och läste inlägget innan mitt svar. Sluta som sagt med personangrepp. 

Så du vill alltså inte svara för att du vet hur tokigt ditt resonemang är. Bra, då vet vi det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/11/16, 1:00 PM
#48

#31 När under 1900 el 2000 talet I Sverige har det varit socialt accepterat att mörda (människor de är de enda som kan mördas) och våldta?

l'm back

Annons:
Em_
1/11/16, 1:30 PM
#49

#44 Men då får man väl argumentera för att det är okej att köpa djurdelar för att mata sina husdjur men inte okej att döda ett djur för att själv äta det? För mig blir det konstigt att kategorisera en grupp som mördare och en grupp som kärleksfulla djurägare, när båda livsstilarna medför att djur dödas. 

Självklart får man har vilka åsikter man vill, men går man ut och kallar en grupp för sjuka utan att ha mer på fötterna än just åsikter så får man räkna med kritik.


Taxelina1
1/12/16, 2:35 PM
#50

#18 Jag hade sett framemot ett svar från dej, och blev besviken när jag inget fått. Har du läst det jag skrev?

Hälsning från en stor djurvänCool

jackiejohn
1/12/16, 7:39 PM
#51

Undra om han hade blivit hotad och fått sina ägodelar vandaliserade om han blivit utskickad för att avliva ett påkört rådjur? Eller älg? Troligtvis inte…! Detta som han har blivit utsatt för efter att ha utfört sitt jobb - avlivat ett påkört djur i detta fallet råkade det vara en varg är för mig helt vansinnigt. Men enligt dessa djurälskare/djurvänner eller vad de kallar sig kanske anser att det är bättre att djuret går en långsam och plågsam död tillmötes? Har skummat igenom tråden och blir lite lätt mållös..på grund av all skit som kastas på jägare. Att skjuta/avliva ett djur är inte mord, den som påstår det (riktar mig inte till någon specifik i tråden!) vill jag gärna se källa på var i lagen det klassas som mord? Mord är det när en människa tar livet av en annan människa, då och endast då klassas det som mord. Att ropa mord utan grund är inte okej, då mord är ett högst allvarligt brott. Och lååångt ifrån alla jägare är kvinnomisshandlare och sjuka i huvudet, jag är uppväxt i en jägarfamilj och jag själv tog min egen examen för något år sen. Och uppskattar inte att kallas mördare när det absolut inte finns någon som helst grund till att använda ordet mördare/mord i sammanhanget. Vi är även nästan helt självförsörjande vad det gäller kött med undantag av fisk och kyckling. Mina djur föds upp och får all den vård och skötsel och kärlek de behöver och är friska och välmående, att en del av dom hamnar i frysboxen senare gör mig inte till en dålig människa/mördare heller, det finns inte belägg för ett ord som mördare eller mord i sammanhanget. Alla har rätt till sin åsikt men att bli kallade något så grovt som mördare tror jag inte någon uppskattar.

Taxelina1
1/14/16, 7:15 PM
#52

Jag förstår inte vart synen på vilda djur tagit vägen. Det finns inget sunt förnuft längre. 

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20603565.ab

Hur kan man ta ett vilt djur, amputera ena benet och hålla den fången? Rävkraken smet sen ur inhägnaden. Då säger hon att räven är ute i det fria och mår bra. Hur katten vet hon det? Det är ett vilt djur som behöver alla sina ben för att kunna jaga effektivt, för att överleva. 

Och jag tror faktiskt att om djurrättare fått tag på vargen skulle den råkat ut för samma sak.

Det här är jaktbrott. Och sedan sitter folk och spottar på eftersöksjägare.

Jag har full jaktutrustning vad gäller kläder. Var inne på macken en dag för att handla lite fika. Fick några mycket nervärderande blickar från ett par yngre tjejer som stog bakom disken och tog betalt…men varför…? Jag skulle ut och fotografera !!!

Hälsning från en stor djurvänCool

landsbygdsbo
2/19/16, 8:38 PM
#53

Att skjuta på ett djur för rent nöjes skull, tja det är väl som att skjuta på lerduvor.

Jag gör det med.

Men att skjuta en hjort eller ett rådjur efter att ha smugit i timmar är en positiv upplevelse. dels för att man lyckas komma till ett bra avslut, dels för att ens egna kunskaper visat sig vara tillräcklig och sedan att kunna se fram mot många trevliga måltider.

Upp till toppen
Annons: