Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 3637 ggr
VildaVittra
2015-12-30 20:06

Tvingades avliva sin häst – åt upp den

"Helena Ståhl, 24, valde att avliva sin travhäst efter en skada. Men istället för att begrava hästen valde Helena något helt annat – nämligen att äta upp köttet.

– Vissa rynkar på näsan från början men förstår sedan mina argument, säger Helena till Aftonbladet."

_http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22017105.ab
_

Skulle du kunna äta din egen häst?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
thea_thea
2015-12-30 20:08
#1

Oj, lite udda! Jag har aldrig ägt en häst, så kan inte svara på din fråga :)

Ria74
2015-12-30 20:13
#2

Jag vet inte ärligt talat. Har ägt gris och den åt vi, men häst likställer jag mer med hund och katt och dom hade jag aldrig kunnat äta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[peter54]
2015-12-30 20:18
#3

Jag kan tänka mig att åtminstone göra lite hamburgerkött till smörgåsen, men jag skulle nog skänka bort det mesta, kanske till ett zoo med höga foderkostnader för stora rovdjur.

TjockaBerta
2015-12-30 20:19
#4

Häst är ett mycket bra kött och det är inte sunt att bara slänga mat. I det här fallet vet hon vad hästen fått i sig annars kan det vara lite tveksamt. Foder och mediciner. Äta min egen häst. Kanske. Det beror nog mest på utfodringen.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
2015-12-30 21:02
#5

Hmm bra fråga, det är ju annorlunda om man vet att djuret ska bli kött. Jag skulle däremot vilja att köttet m.m kommer till nytta.

Kanske ge bort hästköttet som timmerkuskarna brukade göra förr.

l'm back

Taxelina1
2015-12-31 11:42
#6

Nja…förr hade jag nog kunnat göra det. Men nu tror jag nog inte det. Men det är faktiskt en sund tanke. Förr tog dom ju tillvara allt.

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
tlover
2015-12-31 12:15
#7

#6 Fast man åt sällan sin egen häst vad jag förstår, däremot grannens.

Eller var det svält så åt man nog sin egen men hade man nått val så åt man helst inte arbetskamraten. (iallafall enligt timmerhästens bok).

l'm back

Em_
2016-01-01 16:17
#8

#4 Hästar är klassade som livsmedel om inte ägaren aktivt väljer bort det. För livsmedelshästar gäller speciella regler om vilja mediciner de får äta. Jag skulle ha svårt att äta en häst jag haft en personlig relation till.


Cragan
2016-01-01 16:26
#9

inga som helst problem med att äta häst dock mindre troligt att jag kommer komma i ett läge där jag kan äta min egna häst då jag ej har något intresse av djuret förutom som mat

Gronstedt
2016-01-02 11:47
#10

Jag skulle nog inte kunna sätta tänderna i den direkt den var död, så att säga, men några veckor efter avlivningen skulle jag kunna äta köttet. 

Men jag skulle ha mycket svårt att slakta själv, tror jag.

thenewbreed
2016-01-02 11:55
#11

Jag har bott på island och där äter man upp de slaktade hästarna. Så jag har inga problem att äta mina arbetskamrater. Eller ge bort till zoo. Begrava skulle kännas som slöseri. 

Jag ser den döda kroppen som bara en död kropp, ett tomt skal. Personligheten/själen lämnar kroppen vid döden. Tror jag. Eller det är så jag tänker om det hela.

Medarbetare på bildredigering! :)

Gronstedt
2016-01-02 12:05
#12

#7: Åt man verkligen häst? Har inte det varit tabu i Sverige långt fram i tiden?

tlover
2016-01-02 12:29
#13

#12 Inte slängde man flera hundra kilo mat bara sådär, man födde ju däremot inte upp hästar för slakt (som svärmor säger "man äter inte upp traktorn") som med många andra djur.

Eventuellt så kan det ha varit skillnad i olika delar av landet (Det är ju STORA skillnader mellan olika landsdelar när det gäller mat.)

l'm back

Annons:
Gronstedt
2016-01-02 12:37
#14

#13: Det var nog just det man gjorde på många håll. Rackaren eller sockenlappen fick "ta ned" hästen och gräva ned kroppen utom synhåll, eller så fick den bli liggande. Hästslaktare var föraktade, liksom bödlar (inte sällan samma person).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rackare

http://www.popularhistoria.se/artiklar/sockenlappar/

tlover
2016-01-02 12:48
#15

#14 I Timmerhästens bok nämns det att vänner ofta slakar varandras hästar då man inte ville göra det själv så det måste vara kulturskillnader. Det är ju som sagt stora skillnader i vårt avlånga land.

Edit: kanske har det att göra med att samer allmänt ogillade hästar?

l'm back

jagga-ewe
2016-01-02 14:35
#16

Jag vet inte om jag skulle äta nån av mina hästar. Eller, gammelgubben skulle jag nog inte äta just för att han är gammal o det lär inte va nåt bra kött på honom. Han är nog helt enkelt jäkligt seg. Surmärren… Jag vet inte. Jag hoppas ju ändå på att hon ska bli minst lika gammal som gubben o då vara för seg. Skulle jag få ta bort henne nu beror det på hur köttet verkar vara. Fast samtidigt, hon är ju min älskling, det vore svårt rent emotionellt. Jag vet att stallägarn tog till vara på köttet från ett föl som bröt benet illa första sommaren. Inte kul att behöva skjuta fölet, men än värre att slösa bort köttet. Men, han är ju islänning oxo, han är van att äta utsorterade föl.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

VildaVittra
2016-01-02 14:39
#17

#16 Jag har hört att hästkött inte blir segt trots hög ålder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jagga-ewe
2016-01-02 14:42
#18

#17 Islänningen som har stallet har konstaterat att gammelmärren där (28 i år) inte lär bli middag för hon är för seg i köttet nu. Möjligen korv, men njae, det var bättre att göra korv av fårkött, det var godare. =) Vi snackade om det i går förmiddag senast.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Gronstedt
2016-01-02 15:54
#19

 #14: Slaktar dem, ja, men äter dem? Inte bara säljer skinnet och kokar lim på hovarna?

Enligt vad jag läst hade det mer att göra med att samer inte hade det svenska kulturarvet som sade att det var "hedniskt" att äta hästkött. De upplevde det inte som orent att hantera.

Dock har väl tabut mot hästkött det släppt allt mer under åren. Det lär ju vara kyrkan som satte i folk att det var dåligt, som ett led i att bryta gamla hedniska sedvänjor. Och kyrkan har ju tappat mark.

#17:  Det verkar vara något som man "vet", detta att hästkött inte blir segt med ålder och arbete. Jag vet dock inte om det stämmer. Det kanske är så att arbetande djur inte blir sega? Nöt, får och getter arbetar ju sällan speciellt mycket innan de blir slaktade.

tlover
2016-01-02 15:59
#20

#19 Sälja skinnet vart? Okej det brukade vara en marknad 2 ggr/år i vissa samhällen men att spara skinnet till då gjorde man nog inte.

Vad jag minns från timmerhästens bok så åt man faktiskt hästkött, men man som sagt födde inte upp hästar för slakt.

Kulturarvet är ju annars här, kanske är det just för att samer hade en annan syn på hästar som dom åts här menar jag.

l'm back

Annons:
Gronstedt
2016-01-02 16:06
#21

#20: Jo, många gånger är ju "svensk historia" något som slutar i höjd med Dalälven eller så ☺️. Kanske det också bidrar att de norra delarna av nuvarande Sverige inte var så intressant att predika för när det kristna budskapet skulle hamras in?

Men skinn kan väl ha både sålts och köpts, bytts och använts även mellan marknaderna? Vore intressant att veta om skinn och ben av häst varit använt i samiskt hantverk. Som sörlänning har man ju en tendens att sätta likhetstecken mellan "samiskt" och renar, utan att tänka så mycket på hur vettigt det är egentligen …

tlover
2016-01-02 19:46
#22

#21 Största delarna av norra Norrland började ju koloniseras först på 1600 talet. Undantag finns, främst vid kusten men många ställen i Lappland tex hade inga kolonisatörer till på ca 1800 tal. Så det kristna trycket och kulturen borde på så sätt inte vara lika starkt. Även om såklart många samer tvångskristnades.

De stora avstånden gjorde säkert också sitt, många kunde ju gå i kyrkan endast vid marknadstid tex.

Samer hade aldrig häst (jag har för mig att den samiska dödsguden red på en häst men jag är inte säker) därför så användes inte det av samerna. Detta gäller iallafall samer som var nomader (det finns ju flera olika slags samer alla flyttade inte med renarna).

De bofasta använde nog både hud och annat av häst. I boken "Urfödan" som handlar om maten i Lappland tidigt 1900 tal så tas det upp gång på gång att allt användes med endast några få undantag (tex mag/tarm innehåll och bland nomaderna begravdes även hela skelettet och även hornen om de var kvar på renarna så att dom inte skulle få renolycka benmärgen åts upp däremot).

l'm back

Gronstedt
2016-01-04 09:30
#23

#22: Den där boken verkar mycket spännande . Skulle du rekommendera den?

tlover
2016-01-04 11:00
#24

#23 Ja både "Urfödan" (av Lilian Ryd) och "Timmerhästens bok" (av Yngve Ryd) rekommenderar jag starkt. Även de andra böckerna jag läst av syskonen Ryd ("Eld" och "Snö")

l'm back

Gronstedt
2016-01-04 11:05
#25

#24: Timmerhästens bok har jag redan, men jag lägger till de andra på VILL HA-listan 🙂.

EDIT: Tittade på Adlibris - USCH vad många spännande böcker dessa två har producerat! Detta kan bli dyrt …

Sisselie
2016-01-04 15:06
#26

Visst kan man väl köpa hästkött i vilken mataffär som helst, även idag? Såna där tunna skivor att ha som smörgåspålägg. Eller är jag helt förvirrad???🤔

VildaVittra
2016-01-04 15:10
#27

#26 Ja, och de är jättegoda. Däremot oprocesserat  hästkött har visat sig vara smått omöjligt att få tag på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sisselie
2016-01-04 15:15
#28

Jag förstår inte diskussionen. Det verkar som att flera här säger att man inte äter/åt hästkött, som att det är nåt jättekonstigt…

T ex:

"Slaktar dem, ja, men äter dem? Inte bara säljer skinnet och kokar lim på hovarna?

Enligt vad jag läst hade det mer att göra med att samer inte hade det svenska kulturarvet som sade att det var "hedniskt" att äta hästkött. De upplevde det inte som orent att hantera."

Gronstedt
2016-01-04 15:25
#29

#28: Vad är det du inte förstår? Det är bara att läsa på lite historia. På många håll har hästkött betraktats som hedniskt, orent, skamfyllt och vad du vill. Och på många håll lever föreställningen att hästkött är oätligt kvar.

Gronstedt
2016-01-04 15:32
#30

#27: Det där hamburgerköttet är ofta gjort på nöt. Annars har jag mest sett hästkött i korv, till exempel Gustafskorv. Helt hästkött har jag aldrig sett säljas.

VildaVittra
2016-01-04 15:57
#31

#30 Så började det vara bara för ett par år sedan, innan har det alltid gjorts av hästkött. 
Skulle aldrig köpa falskt hamburgerkött, det ska vara av hästkött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2016-01-04 16:05
#32

#31: Jo, jag vet. Det på nöt är inte alls lika smakrikt, men 17 vet när jag sist såg hamburgerkött på häst … Fast det tror jag kanske beror mer på disneyfiering än på någon historisk motvilja.

Em_
2016-01-04 16:29
#33

#32 Ja, dels disneyfiering men sen tror det kan bli lite meckigt med produktionen också. Hästar slaktas ju då och då lite här och var så det blir mer jobb med logistiken. Sen har nog hästköttskandalen gjort sitt till att ge hästkött dåligt status.


Gronstedt
2016-01-04 16:40
#34

#33: Hästköttsskandalen blev nog snarare så stor skandal som den blev just för att så många tycker att hästkött är oätligt. Hästköttets dåliga status är ju mycket äldre än så. 

Att hästkött slaktas på olika håll har flera orsaker, bland annat att få slakterier tar emot häst - kanske för att hästslakt fortfarande har dålig klang och det skulle ge dem dåligt rykte? Om slakterier tog emot hästar som vilka köttdjur som helst skulle det kanske bli skillnad? Utrangerade hästar skulle kunna gå rakt in i produktionen i svenska slakterier.

Sedan ska man inte glömma att många svenska hästar anses otjänliga som människoföda, för att de har behandlats med till exempel fenylbutazon av ägare som hoppats att de ska bli friska.

Hästköttsskandalen har nog öppnat mångas ögon för att hästkött är utmärkt mat, just genom att diskussionen blev så stor och öppen kring  varför folk blev upprörda. Vissa blev mer upprörda för att det var häst än för att det var falskdeklarerat, och då undrar i alla fall jag över deras prioriteringar.

Annons:
Sisselie
2016-01-04 17:57
#35

#29 Jag är urdålig på historia… Men okej, det har alltså tidigare ansetts vara fel att äta hästkött, men nu är det mer okej? Jag har alltid hört talas om hästkött som en självklarhet, även om jag sällan ätit det. T ex när jag red på ridskola i mitten av 80-talet pratades det som en självklarhet att hästar slaktades, aldrig att de avlivades. Så jag hade fullständigt missat att det ansetts fel att äta hästkött…

Gronstedt
2016-01-05 10:46
#36

#35: Det är fortfarande många som inte anser det OK att äta hästkött, även om det gamla religiösa tabut har lättat en del. Men många verkar tycka att man inte kan äta hästar just för att man ofta har en mer personlig relation med hästar än med till exempel kor.

Angående att hästar slaktas, så menar man med "slakt" här inte nödvändigtvis att de äts, utan bara att de dödas genom bedövning och avblodning. Små sällskapsdjur brukar avlivas, med vilket man menar att de dödas med gift, narkosmedel eller liknande, och inte avblodas.

Man kan avliva hästar med injektion också, men det brukar anses mindre djurvänligt och mindre säkert.

Sollar
2016-01-05 17:46
#37

Jag kommer från en släkt där vi alltid fött upp djur och sedan slaktat, styckat och ätit dom. Jag har ocd och är väldigt petig med hur kött får se ut men om hästkött uppfyller mina krav, (har inte kollat så vet inte,) så hade jag nog kunnat äta mina hästar också. Ser inget fel i att äta hästkött.

Adirfen
2016-01-30 08:20
#38

Är hästjej och har därför valt att inte äta häst överhuvudtaget. Varken de jag känner eller inte.

Temmy
2016-02-03 23:25
#39

Nu har jag visserligen inte någon häst för tillfället, men jag tvivlar på att jag hade kunnat äta min egen häst. Dock skulle det vara intressant att prova, för att se hur det smakar helt enkelt. 😊

MelodyX
2016-02-12 09:50
#40

Äter gärna hästkött, men mannen äter inte pga religionen så det är en ickefråga här. Tveksam om jag skulle kunna äta min egen dock men tycker dock inte sakfrågan är fel utan tycker det är bra att svenskar äter hästkött så vi slipper transporter till utlandet. Mer hästkött åt folket.

Vrilen
2016-04-10 14:47
#41

Njaa skulle nog inte äta upp min lilla pålle. Är vegetarian så nej det skulle jag inte. Skulle nog kremera henne och begrava askan i en djurkyrkogård.

Annons:
Mysan_
2016-04-10 16:46
#42

Nej det skulle jag aldrig klara.

[Zachapacka]
2016-04-10 21:30
#43

Tror inte att jag skulle kunna äta upp min egna häst, kanske, det beror på situationen. 

Men jag skulle definitivt inte slänga bort köttet.

sosom11
2016-04-11 21:29
#44

Jag skulle absolut kunna äta upp min egen häst, som att jag har ätit upp många av mina egna kor och får som jag varit bästa kompis med men sen slaktat pga olika omständigheter.

EW

Denna kommentar har tagits bort.
Temmy
2016-05-05 09:58
#46

*liten edit av medis

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
2016-05-05 12:55
#48

* liten edit av medis

Annons:
Cragan
2016-05-05 13:32
#49

editerar lite så  2 svar tomma #46 o #48 och 2 borttagna då jag klassar svaren i #45 o #47 som trollning och det skall ej dom svara få mot sig.

Snuffles
2016-06-10 22:24
#50

Hela den här tråden skrämmer mig
Köttätare är ju läskiga på riktigt

Wellcraft
2016-06-14 17:11
#51

#50 Lättskrämd.
Btw vilka är köttätarna i tråden? Jättenyfiken. Trodde det var mestadels allätare här!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sasmal
2016-06-17 20:40
#52

Jag skulle inte kunna göra det. För mig är det som att äta en hund eller katt. Speciellt om jag hade haft en personlig relation till hästen. Hade varit som att äta en vän.

Scorpio97
2016-06-17 20:56
#53

Nej, jag tror inte jag hade kunnat äta ett djur jag haft en personlig relation till, oavsett vilken art det gäller. Däremot hade jag absolut velat att köttet kom till nytta, så jag hade nog försökt skänka bort eller sälja det. Jag tycker inte man ska slänga mat, och har ett djur dött ska så mycket som möjligt komma till nytta.

Däremot ser jag inget problem med att äta häst, hund eller någon annan art på det viset. Jag tycker inte det är någon skillnad på att äta en häst, hund, katt eller marsvin jämfört med att äta ko eller gris. Men jag tror inte jag skulle kunna äta köttet efter ett djur jag "känner". 

Vilket jag kan tycka är lite synd, för jag hade gärna haft en mindre gård i framtiden och försöka vara mer självförsörjande även på kött, men jag vet inte om jag skulle klara av att äta djur jag själv fött upp.


//Jessie

[LeShutDown]
2016-07-10 23:12
#54

jag har aldrig haft en häst, men jag är vegetarian och jag har en hund.. så kan göra en liknelse, men nej jag är faktiskt emot hästkött och jag skulle aldrig kunna leva med mig själv efter det, det skulle vara som om min bästa vän dog och jag satte mig och kalasade på hennes kött.. yuck. 

Jag kanske låter lite psyko, men enligt vad jag tror på och känner så skulle jag hellre äta  en död människa än en död häst..
Dock är det pest eller kolera och inget som jag någonsin skulle vilja

TheCottonCandy
2016-12-13 15:50
#55

Ja helt sjukt vilket slöseri det är att begrava när kropparna kan komma till nytta! Fler borde tänka på detta när de begraver sina föräldrar, mormor, morfar osv. Vi borde äta dem, eller skänka till en annan som kan äta deras kött (om nu man inte villl äta sin egen mormor vill säga), men  köttet på dem kan ju faktiskt komma till nytta! Möjligtvis det kan bli en soffa av skinnet också! :)

Annons:
VildaVittra
2016-12-13 15:57
#56

#55 Inte vidare kunnig i smittspridning alltså. 

Men ja, våra kroppar borde komma till nytta, det är just därför man kan donera sin kropp till vetenskapen. Man borde också kunna utvinna gas, fjärrvärme osv. Inte mig emot, när jag är död är det ju bara några kilo kött, fett och ben i princip. 

Videon visar ett sätt ens kropp kan komma till nytta, inte för känsliga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TheCottonCandy
2016-12-13 16:43
#57

#56 Nu handlade det dock inte om att donera en hästkropp till vetenskapen eller liknande, utan specifikt om att äta sin häst. Du kan inte jämföra bananer med äpplen.

Om du inte förstod det så var jag inte seriös om att man ska äta sin mormor, använde jämförelsen för att få fram hur sjuka resonemang många här har.

Lämnar diskussionen nu då jag inte orkar lägga hela min kväll här.

Bye!

VildaVittra
2016-12-13 17:01
#58

#57 "Du kan inte jämföra bananer med äpplen."

Den var intressant, med tanke på att var exakt det du gjorde. Man blir inte sjuk av att äta en häst, men det riskerar du att bli av att äta människor. 

Sedan skrev du i ditt inlägg att "men  köttet på dem kan ju faktiskt komma till nytta!", vilket var just det jag svarade på. Håll reda på vad du skriver och klaga inte när du får svar på det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TheCottonCandy
2016-12-13 17:20
#59

Du kan lika gärna riskera bli sjuk av att äta häst som människa. Är det en fullt frisk människa behöver du inte bli sjuk.

Du riskerar dessutom att bli sjuk bara genom att äta rött kött. Ändå gör många det utan att rynka på näsan.

Det handlade inte om huruvida du blir sjuk av det eller ej, utan om att du faktiskt äter en annan individ när du inte behöver.

tlover
2016-12-13 17:25
#60

#59 Fast individen är ju inte "kvar" när man väl äter. Det är ju liksom ingen som pratar om att äta ett levande djur

(och ja, jag kände direkt att min pappa inte var kvar då jag såg "han" efter att han hade dött)

l'm back

VildaVittra
2016-12-13 17:48
#61

#59 Pratade ni något om anrikning i skolan? 

Och jo, jag måste äta "individer", jag bryr mig för mycket om min hälsas, miljön och djurlivet för att inte göra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2016-12-14 09:44
#62

#59: Det är mycket färre människor än andra djur som aldrig ätit mediciner. Människor lever längre och ofta i mer förorenad miljö, och kan därmed ha högre halter miljögifter i kroppen än andra djur. Det är betydligt vanligare att andra människors sjukdomar smittar till andra människor än andra djurs sjukdomar gör det. Se där 3 skäl för människor att inte äta människokött. 

Men naturligtvis kan och bör kropparna komma till nytta på andra sätt, inte minst som energikälla. Man bör åtminstone överväga att undvika resursslöseri i samband med hantering av stoftet.

För övrigt är det värsta miljöbrott en människa kan begå att låtsas att hon inte ingår i det naturliga kretsloppet och i stället sätta sig över det, med den massdöd detta oundvikligen medför.

PS: Specificera gärna vilka sjukdomar du anser smittar från häst till människa.

Annons:
Em_
2016-12-14 12:01
#63

Vi äter friska djur som slaktats på ett kontrollerat sätt i syfte att bli livsmedel. De allra flesta människor självdör. Djur som dött på det sättet skulle aldrig få bli livsmedel. Egentligen behöver man inte ens spekulera i vilket kött som är "värst", vi äter inte självdött oavsett ;)


Calcifer
2016-12-14 15:18
#64

Jag såg en dokumentär i Ryssland där de ibland erkände att blev det för kallt, och inte kunde ha någonstans att fixa mat så åt de upp sina katter och hundar.

Jag vill egentligen inte personligen sätta mig in i den situationen för det känns… hemsk. Inge jag vill tänka på fören nöden är på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[hamsterwille]
2022-12-08 11:12
#65

#3: aa

Upp till toppen
Annons: