Annons:
Etikettsällskapsdjur
Läst 3252 ggr
VildaVittra
12/25/15, 8:41 PM

Vegansk katt och hundmat

Detta är en fortsättning på en tråd på en annan sajt.

I den tråden gjordes ett antal påståenden och vid efterlysning på källan, så gavs detta examensarbete som detta.

http://www.vetmeduni.ac.at/hochschulschriften/diplomarbeiten/AC12256171.pdf

Påståendena var som följer:

"Nej, lever är verkligen inte bättre än tillskott när man behandlar B12 brist."

"Man kan absolut hålla hundens tänder i fint skick på en vegetabilisk kost, så det är ingen anledning."

Jag kan faktiskt inte hitta något i texten som stödjer något av dom. Citera gärna ur den där de två påståendena styrks. Jag hittar heller inte hur länge djuren fick gå på kosten, för det är ju en högst intressant variabel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
IngaTrnqvist
12/25/15, 9:11 PM
#1

Det första handlade väl dock om människor, så det är väl lite ot i ämnet? Hålla hundars tänder i skick på veganfoder kan man säkert om man är flitig med tandborste och tandskrapa . Jag föredrar att ge råa ben, jag.
Men nä, finns inget i länken som stödjer de påståendena vad jag kan hitta heller.

Zepp
12/25/15, 9:44 PM
#2

Orkar inte läsa allt.. troligen mest dravel det lilla jag ögnade igenom.

Hur som helst lär det vara straffbart att enbart ge vegansk föda till hund och katt.. speciellt till katt som är rena carniovorer!

Gluten till katt?😭

En annan fråga är hur etiskt det är att ge vegansk mat till katt och hund?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

veggie4every1
12/26/15, 10:28 PM
#3

#0 Den undersökningen handlade förstås inte om att svara på de två frågorna.

Du får som sagt själv söka information om B12, det torde vara i ditt eget intresse. Det är bara tragiskt att du dödar så många individer i onödan när du enkelt kan ta ett B12 tillskott.

Man kan hålla hundens tänder i perfekt skick när man låter en veterinär rengöra tänderna en gång per år oavsett om hunden äter vegetabilisk hundmat. Så ska man även borsta tänderna på hunden. Vore konstigt om du inte visste det redan.

Nu är det tyvärr så här att jag inte kommer att skriva om djurrätt på de sajter som inte tillåter mig att skriva med de ord jag själv väljer och hur jag väljer att skriva. Där ord som "utnyttja" och "döda" är fula ord när det gäller icke-mänskliga individer, där skriver inte jag. Du är dock i din fulla rätt att bestämma över dina sajter som du vill, precis som jag gör på mina sajter.

Däremot så är jag också i min fulla rätt att välja bort de sajter jag inte vill skriva på. Därför väljer jag bort att debattera på dina sajter. Så jag kommer inte att fortsätta den här diskussionen.

#2 Det är inte olagligt att ge hundar vegetabilisk hundmat i Sverige. Hur etiskt är det då att mata ditt rovdjur som du håller i fångenskap med en annan lika älskvärd och kännande individ? Du behöver inte svara på frågorna eftersom  jag inte kommer att fortsätta diskussionen här pga anledningen ovan. Men det är något att fundera över, eller det bör i alla fall vara något att fundera över.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Taxelina1
12/31/15, 12:24 PM
#4

#3 Ska vi börja mata vargarna med ensilage och liknande när klövviltet tar slut i skogarna? För vargen är också ett rovdjur som äter andra djur. Även sina artfränder i vissa fall.

Hälsning från en stor djurvänCool

Em_
1/1/16, 4:30 PM
#5

#3 För mig (och de flesta andra hund- och kattägarna antar jag) är mina djur mer älskvärda än djuren de äter. Annars hade jag inte kunnat skaffa köttätande djur från första början.


thenewbreed
1/2/16, 11:52 AM
#6

Jag tycker det är oetiskt att ge sina hundar och katter vegansk mat för att det gagnar ingen annan än ditt egna samvete. 

Jag tycker att vara en djurvän innebär att man ser till djuren bästa och uppfyller deras behov i största möjliga mån. En hund skulle säkert klara sig på vegansk mat, men skulle den föredra det? Nej antagligen inte. 

Som jag skrev i en annan tråd om samma ämne; En häst kan vara lycklig genom att stå 20 timmar på box. Om den är uppfostrad så sen den var ett föl. Men betyder det att det är det bästa bara för att det går att göra så? Nej. 

Det är ju liknande med hundar. Du kan uppfostra en hund att gilla vegansk kost och den skulle kunna vara lycklig ändå. För den vet inget annat. Men jag tycker inte det är etiskt överhuvudtaget.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Gronstedt
1/2/16, 12:38 PM
#7

Är man så vegansk att man inte kan ge tamhållna köttätare artkorrekt mat, är man väl rimligen så vegansk att man inte skulle komma på tanken att hålla tamdjur alls?

Taxelina1
1/10/16, 1:28 PM
#8

Men man undrar ju om hunden verkligen mår bra i längden av fel kost. Hur den utvecklas.

Hälsning från en stor djurvänCool

Linnea
2/3/16, 8:57 PM
#9

#3 Hur etiskt det är att mata ett djur med ett annat djur? Ett enkelt svar: NATUREN. Så som djuren gör i naturen är såklart det bästa för arten annars hade evolutionen gjort något annat. Lev med det. Naturen är grym. Om ingen blir uppäten kommer alla djurarter dö ut. Men det är kanske bättre enligt dig för då måste ju alla bli veganer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Emouse
10/6/16, 3:50 PM
#10

Jag kallar det ren idioti att mata rovdjur veganskt.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Wellcraft
10/9/16, 4:22 PM
#11

#3 Bara för att det inte är olagligt så betyder det inte att det är bra.
Du kan också enligt lag hålla din hund i en rastgård och enbart rasta den på annat ställe en gång per dag.
Hästar får enligt lag stå åtskilliga timmar per dygn i box. Kaniner och hamstrar får enligt lag hållas på jättesmå ytor.

Men det är inte olagligt att vilja sitt djur det bästa. Du får ge ditt djur arttypisk, bra kost. Du får ha din häst ute i hagen så mycket det går, det är okej att låta din kanin bo i en stor bur, eller vara lös.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

BoltensRattery
11/13/16, 9:59 PM
#12

Kan man inte tänka sig att utfodra sin hund/katt med kött så är det kanske en bättre idé att sadla om till en kanin😎

molbojse
12/14/16, 3:27 PM
#13

Hundar får enligt lag äta vegetarisk/vegansk kost då de är allätare.
Katter får inte enligt lag utfodras vegetariskt eller veganskt då de är köttätare.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Honestyisdead
12/14/16, 3:31 PM
#14

Håller med #7.

Linnea
12/14/16, 7:34 PM
#15

#13 Allätare, inte vegetarian. Helt olika saker. Varför innehåller då kattmat så mycket annat än kött om det är olagligt?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Honestyisdead
12/14/16, 7:38 PM
#16

#15 De innehåller också kött. Hade de enbart innehållit vegetarisk är det inte lagligt.

Nu blandas det ut för att bli mer utfyllnad.

molbojse
12/15/16, 12:06 PM
#17

#15 Hundar är allätare, ja, men det är inte katter. Torrfoder finns för att människan är lat. Grönsaker och spannmål fungerar som bukfylla och gynnar inte kattens näringsintag alls. Dock är maten inte endast och uteslutande på vegetabilier, utan som sagt - utfyllnad. Att utesluta kött helt ur kattens kost och bara servera säg grönsaker är inte lagligt, nej. Att servera grönsaker tillsammans med kött i kosten är inte olagligt även om det är onödigt och för det mesta gör mer skada än nytta.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[HundochKatt]
1/3/17, 1:28 PM
#18

B12 ersätter väl inte Retinolet (A-vitamin) i lever? 🤪 Eller är det jag som inte fattar något av det som skrivits i TS?

Sedan det här med att "Man kan hålla hundens tänder i perfekt skick när man låter en veterinär rengöra tänderna en gång per år oavsett om hunden äter vegetabilisk hundmat. "

Eeeh….. Vilken syn på djurhållning! Det är alltså bättre att söva hunden en gång om året för att rengöra tänderna än att ge det som hunden verkligen behöver? Dvs. Ben! 

Är det verkligen etiskt och djurvänligt att välja sövning före det som är naturligt för hunden? Knappast!

VildaVittra
1/3/17, 1:33 PM
#19

#18 Lever innehåller inte bara retinol, utan även B12. Har man B12 -brist som jag har, så bör man äta mer lever. Jag hatar lever, men åt igår upp fyra burkar leverpastej som jag köpt till djuren bara för att jag blev så galet sugen på det. Misstänker att det är dags att kolla mina värden igen. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[HundochKatt]
1/3/17, 1:37 PM
#20

#19 Jo, men det vet jag. Tolkade det bara som att lever var överflödigt, vilket det inte är. Jag har själv B12 brist och tar en tablett varje dag enligt läkarens ordination och trots att jag äter en del kött och ibland lever. Men förmodligen inte tillräckligt.

Annons:
VildaVittra
1/3/17, 2:21 PM
#21

# 20 Jag vill främst kostbehandla, även om jag har tabletter hemma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: