Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 1856 ggr
VildaVittra
12/18/15, 3:31 AM

Mitt liv som svensk gris

Är du nyfiken på hur livet faktiskt ser ut för många av våra grisar i Sverige? Kika då in på denna väldigt informativa sida, även jag lärde mig massor: 

https://www.facebook.com/mittlivsomsvenskgris/

Jag är inte medlem på facebook, men det går att se den ändå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[klarabastin]
12/18/15, 3:10 PM
#1

Annat perspektiv

Djurfabriken

VildaVittra
12/18/15, 3:16 PM
#2

#1 Tack, men jag vet redan hur det ser ut, så mig kan ni inte missleda. 🙂 Men bra att du är här inne och läser! 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Synnerlig]
12/18/15, 5:53 PM
#3

#2 Förklara gärna hur Djurfabriken.se är missledande?

VildaVittra
12/18/15, 7:57 PM
#4

#3 Du kan börja med att läsa i länken jag postade ovan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Synnerlig]
12/19/15, 1:22 PM
#5

Vart vill du att jag ska läsa i den länken? Det är ju bara till en Facebook-grupp. Sen är det nog rätt så självklart att bönder som lever för att föda upp och döda romantiserar eller förminskar problemen på gårdarna.

Jag litar nog hellre på videos som tagits i smyg på flera olika ställen inklusive ekologiska gårdar i Sverige, där ingen bonde kan mörka någonting 👍

[Nausicaa]
12/19/15, 3:31 PM
#6

#5 Fast det står ju högst upp att det är livet för många grisar i Sverige. Alltså inte alla.

Det finns alltid idioter som inte sköter sina djur, och man måste såklart vara öppen för båda sidorna. Att de finns de som sköter sina grisar bra och där dom faktiskt får må bra tills dom dör. Och så finns det dom som missköter sina grisar. 
Och som konsument kan du göra ditt val vilken du vill stödja genom att vara noga. Alternativt föda upp själv. Eller om man nu vill välja att inte äta djur. 

Men tro inte bara på ena sidan, var kritisk och se med egna ögon.

Annons:
[klarabastin]
12/19/15, 3:42 PM
#7

#6 det var därför jag skrev "annat perspektiv" och int "sanningen"

VildaVittra
12/19/15, 4:02 PM
#8

#5 Tja, gruppens inlägg kanske? Ju fler du läser, ju mer lär du dig. Precis som med skolans böcker. 

Du litar på en video som man klippt ihop av flera års filmning och väljer att tro att det är sanningen? Ställ dig frågan om varför militanta veganer aldrig stöter på folk som mig, där djuren har det bra, för det lustiga är att vi är i majoritet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Synnerlig]
12/19/15, 4:06 PM
#9

#8 Fast sen så ÄR jag ju faktiskt vegan och ja, jag bryr mig om hur djuren har det på gårdarna, MEN även om djuren skulle ha det så bra som många vill försöka få det att låta så är det fortfarande inte så djuren vill ha det, de kan fortfarande inte bete sig naturligt OCH det som är felaktigt är att man har tagit djurens frihet och rätt att leva.

Jag skiter fullständigt i om en människa t.ex. hålls i fångenskap med allt hen behöver om hen sedan ändå dödas. Jag tror inte att människan är tacksam mot mördaren då.

VildaVittra
12/19/15, 4:22 PM
#10

#9 Varför skulle djuren inte kunna bete sig naturligt? Mina gör det.  Och vad har din kosthållning med logisk resonemangsförmåga att göra? Försvinner ens förmåga till källkritiskt tänkande med en vegansk kost, eller vad menar du? 

Och nej, det är inte fel att äta animalier, det har vi gjort i årmiljoner. Det är lika lite fel att äta djur som att äta nötter eller potatis. 

Sedan behöver du lära dig lite om djurens förmåga till resonemang, de går inte och tänker "Ska de döda mig nu?", utan när slakten sker, sker den så fort att de inte ens hinner känna smärta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Synnerlig]
12/19/15, 4:29 PM
#11

#10 Jag hade skrivit svar på dina kommentarer, men med tiden så har man lärt sig att det är omöjligt att resonera med dig så jag låter hellre bli och gör någonting trevligare istället😛 Om man aldrig någonsin vill förstå att människan inte är något överhuvud på jorden och vill tro att människan har rätt till att göra vad hon än vill med jord och andra jordlingar, ja då är det ingen idé att diskutera känner jag.

[Nausicaa]
12/19/15, 4:30 PM
#12

Personligen tyckte jag den där sidan var intressant. Dom tar upp problem som finns, förklarar varför det kan hända och vad dom gör för att förebygga. 

#7 var inte din kommentar jag reagerade över.

#9 menar du då automatiskt att djuren alltid mår dåligt i fångenskap oavsett?

VildaVittra
12/19/15, 4:39 PM
#13

#11 Okej, du kan inte förklara dina påståenden eftersom du saknar underlag för dom. Tack då vet jag. 

Det går nämligen alldeles utmärkt att resonera med mig, om man har stöd för det man påstår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Synnerlig]
12/19/15, 4:44 PM
#14

#12 Nej, t.ex. husdjur kan ha det bra så länge man har rätt utrymme och ger dem den vård och omsorg de behöver, men vi ser ju oftast våra husdjur som familjemedlemmar och vill att de ska ha det bästa. Tyvärr så klarar sig inte t.ex. hundar utan människan så jag tycker att det är en vänlig handling att adoptera t.ex. hundar som behöver ett kärleksfullt hem 🙂

Men djur som man bestämt sig att se på som mat är annorlunda. Visst finns det vissa småföretagare som kanske har några få grisar på en stor yta utomhus året runt osv, men som vegan så tycker jag inte att det är okej att ta rätten från andra levande, kännande individer att leva. Hoppas du förstår hur jag menar.

Men de flesta som har djur som ska ätas vill ju ha så många djur som möjligt på så liten yta som möjligt (och lagligt) för att få ut så mycket pengar som möjligt av dessa liv. Man utgår ifrån de lagar som finns idag och tycker att så länge man följer lagarna så har djuren det automatiskt bra och trivs.

[Synnerlig]
12/19/15, 4:52 PM
#15

#13 Eller så är det för att jag vet av tidigare erfarenhet att om man ens börjar diskutera med dig så får man hålla på i all evighet utan att komma någon vart och jag föredrar att inte hänga med dig i oändligheten, haha 🤪

VildaVittra
12/19/15, 5:02 PM
#16

#15 Ja, jag är väldigt kunnig. Och jag ger mig inte om någon påstår saker som är helt fel. Ska jag göra det menar du? 

Men som sagt, folk som skriver som du nu gör, gör det för att de inser att de inte har något på fötterna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
12/19/15, 5:09 PM
#17

Förstår inte hur någon kan tycka att det är rätt att döda för sin egen njutnings skull OAVSETT hur djuret har levt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Synnerlig]
12/19/15, 5:15 PM
#18

#16 Du kan få tro det VildaVittra. Jag har förstått att du gärna håller dig i din bubbla och inte vill tänka eller tro att det är fel att döda andra kännande individer som har en vilja att leva. Speciellt nu när vi inte ens behöver döda andra för mat, det behövdes kanske på stenåldern i brist på mat men vi är inte kvar där längre.

Och där sätter jag punkt för mig.

VildaVittra
12/19/15, 5:22 PM
#19

#17 Inte njutning,, utan för överlevnad. Både min och planetens.

#18 Jag tror inte saker, jag vet. Och vi måste visst slakta, annars är det svårt att få in maten i munnen. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
12/19/15, 5:28 PM
#20

#19 Vi behöver kött! Då förstår jag varför alla veganer är döda! Smart där 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VildaVittra
12/19/15, 5:38 PM
#21

#20 Ja, jag hade jag fortsatt äta veganskt så hade jag dött. Eller du kanske tycker det är smart att dö? Människan är gjord för att äta animalier, därav kan inte en vegan få i sig allt denne behöver från naturliga oprocesserade källor. 

Men som sagt, läs gärna i länken ovan och så kan vi diskutera det som står där. Det är verkligen en väldigt intressant sida.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vendelay
12/19/15, 5:47 PM
#22

#21 Som jag förstått det fick du B12-brist. Det är ju vanligt men så lätt att undvika. Jag har läst på sidan och jag ger också upp med dig nu. Detta tillför ingenting för varken dig eller mig eftersom jag tycker att det är fel att döda och du tycker att det är okej att döda någon som vill leva. Så jag säger som Synnerlig och sätter punkt här.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[klarabastin]
12/19/15, 6:34 PM
#23

#21 "Människan är gjord för att äta animalier"

HAHAHAH 

Länk till bild

en till text

VildaVittra
12/19/15, 6:50 PM
#24

#23 Jag älskar verkligen dessa bilder som folk som inte har någon koll publicerar. 😂

Vår närmaste släkting är schimpansen, äter de bara frukt? Och vad använder de sina huggtänder till? Jaga zebror kanske? 😉 Nej, givetvis inte, de använder de för att slåss med varandra. det är liksom "lite" fler saker man får titta på när man ska ta reda på vad en art äter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
12/19/15, 6:57 PM
#25

#24 är vi chimpanser?? 

Vi människor klarar oss utmärkt på en *animalisk* baserad diet.. 

Att folk gör valet att döda en oskyldig varelse för smakens skull äcklar mig om ja g ska vara ärlig.

Det finns inget bra sätt att döda någon som hellre vill leva. punkt.

*redigerad av admin

[klarabastin]
12/19/15, 6:58 PM
#26

🤔

VildaVittra
12/19/15, 7:10 PM
#27

#25 Genetiskt så ä vi väldigt väldigt nära schimpanser. Djuren du postade är vi inte alls nära släkt med. Vilka djur ska man jämföra sig med helst tror du?  

Och vi klarar oss inte alls på en icke animalisk kost om vi inte framställer visa ämnen och tillför dom som tillskott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[klarabastin]
12/19/15, 7:13 PM
#28

#27 

Termiter utgör mindre än 1% av chimpansers diet. Om en ko äter bara gräs MEN en sorts havre någon gång om året. Betyder det då att kor inte är växtätare?

[klarabastin]
12/19/15, 7:13 PM
#29

🙂

VildaVittra
12/19/15, 7:15 PM
#30

#28 Är termiter den enda insekten i området där schimpanserna lever? 😎

"Om en ko äter bara gräs MEN en sorts havre någon gång om året. Betyder det då att kor inte är växtätare?"

Du kanske inte vet det, men havre är en växt det också, dessutom ett gräs. 😂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
12/19/15, 7:21 PM
#31

#29  Den youtubevideon är inte baserad på vetenskapliga data och handlar om fruktätare (äter du enbart frukt?). Här har du en trovärdig källa på vad dina förfäder åt för några miljoner år sedan. En kort sammanfattning är att det handlar om ett skelett från ett barn som dött pga att det inte fått tillräckligt med animaliskt protein. 

http://www.livescience.com/23671-eating-meat-made-us-human.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
12/19/15, 7:24 PM
#32

#30 ett djur som äter spannmål  klassificeras den inte som en växtätare utan som en granivor.

[klarabastin]
12/19/15, 7:26 PM
#33

#30 fruktätare är inte heller samma sak som en frugivor

VildaVittra
12/19/15, 7:27 PM
#34

#32 Ja, om det utgör djurets huvudsakliga födokälla, det gör det inte hos kon. 

Hur var det nu, fanns det fler insekter i området där schimpanserna bor? Och är du själv frukterian?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
12/19/15, 7:29 PM
#35

#33 Jaså? http://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/leksikon/f/frugivor.html

Eller du kanske inte vet vad definitionen på frukt är?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
12/19/15, 7:30 PM
#36

Lite länkar från samma sida.

1

2

3

Tror det finns ganska många för-och motargument om det här. Dessutom så hör det inte till ämnet så vi kanske ska sätta punkt här?

[klarabastin]
12/19/15, 7:32 PM
#37

Lägg märke till att sidan du länkade till är på norka och när du översätter den så står det fruktätare och inte frugivor.

VildaVittra
12/19/15, 7:33 PM
#38

#36 Och vad vill du få fram? Ska jg länka till avhandlingar om sjukdomen du visste så "enormt mycket" om, dvs kwasiakor? Eller till avhandlingar som rör miljöpåverkan av konstgödsel (som du som vegan stödjer). 

Jag kommer aldrig sätta punkt när folk sprider totala felaktigheter. 🙂Jag bryr mig för mycket om miljön och folks hälsa för det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
12/19/15, 7:34 PM
#39

frugivore /fruːdʒʉvɔr/ is a fruit eater. It can be any type of herbivore or omnivore where fruit is a PREFERRED food type

Länk

VildaVittra
12/19/15, 7:35 PM
#40

#37 Frugivor är latin, fruktätare är svenska. Jämför med herbivor-> växtätare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
12/19/15, 7:36 PM
#41

#39 Motbevisar inte alls det jag skrev, preferred är samma sak som huvudsakliga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[klarabastin]
12/19/15, 7:40 PM
#42

Om du du "prefer" betyder att föredra inte att göra något huvudsakligt

VildaVittra
12/19/15, 7:48 PM
#43

#42 Fast på fackspråk så är det just det som avses. Skulle författaren ifråga skriva samma sak på svenska skulle denne just välja ordet huvudsakliga. 

Fackspråk skiljer sig från det vanliga språket på en del punkter. Ta ordet teori som exempel. Vi säger att du har en teori om att människor kan flyga om de äter morötter, det kommer dom inte kunna, men det är som sagt en teori du har. Men om det finns en vetenskaplig teori om att människor kan flyga om de äter morötter, så är det högst troligt att de just kan det, för en vetenskaplig teori är underbyggt av mätbara data och fakta. Så ordet teoris betydelse skiljer sig beroende på om det är fackspråk eller inte. 

Frugivor är ett fackord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MoaL
12/19/15, 8:55 PM
#44

Det känns både okunnigt och oseriöst att påstå att vi inte är omnivorer, då vi så uppenbart är det. Diverse olika människoarter har ätit animalier i miljontals år, och allt hos oss är utformat för att äta både vegetabilier och animalier.

Däremot är det ett problem med den överätning av animalier som vi har i dagsläget här i västvärlden. Vi måste inte äta animalier varje måltid, och definitivt inte i den mängd som äts.

Att vara vegan är en lyx som vissa vill/känner behov av att unna sig. Inga problem i mina ögon, men, det minsta vi skulle vara tvungna att återgå till en mer "naturlig" livsstil, som till exempel om vi inte skulle kunna importera det som behövs, vid en katastrof eller dylikt, så skulle de med största sannolikhet vara tvungna att börja äta vissa animalier igen för att överleva. (Att Sverige sedan ändå inte skulle ha möjlighet att föda sin befolkning vid ett sådant sammanbrott är ett annat problem. 😮)

On topic nu, vilken intressant och informativ fb-sida. 🙂 (Och så fick jag se var du hittade bilden som du postade inne på ViF.) Jag tvivlar inte alls på att många grisar har det bra. Det jag dock är nyfiken på är hur de grisar som ska slaktas hålls? På bilderna verkar det mest vara suggor/gyltor, kultingar och någon enstaka galt? Jag har bara varit på en mycket liten och sliten grisgård, och både suggan och galten jag såg hade hyfsat gott om utrymme, om än mörkt och ruffigt, medan de unga grisarna som skulle till slakt när de nått rätt storlek gick i väldigt stora grupper i betongboxar, med bara lite halm på golvet. Är det bruklig hållning av slaktgrisar, eller var det en oönskad typ av hållning? 

Personligen tycker jag att alla grisar ska ha gott om halm och möjligheter att böka, utrymme att röra sig på, samt helst utevistelse. Jag är ingen beundrare av hållningen på den grisgården jag kikade in i. 🤫

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Nausicaa]
12/19/15, 10:03 PM
#45

#14 Jaha, men då är det ju inte jämförbart med ditt exempel hos människor. Vi skulle inse om vi blir tagna av någon och skulle må mycket dåligt. 
Så då borde det ju ha någon betydelse av hur djuren mår.

Men jag förstår att du helt enkelt menar att djuren har rätt att leva och då spelar det ingen roll om dom lever ett perfekt liv fram tills dom dör.

Gronstedt
12/20/15, 2:48 PM
#46

Om nu djur är så naturliga, så borde chimpanser vara en bra förebild för människor - eller? 

De äter inte bara insekter, utan jagar och dödar även däggdjur, speciellt apor, som de gärna sliter i bitar. De är rentav så mänskliga att de befaras hålla på att utrota en annan art (se http://illvet.se/djur/apor/schimpanser/schimpanser-utrotar-en-annan-apart). En sammanfattande beskrivning kan läsas på http://fof.se/tidning/2006/8/favoritmat-andra-apor. 

En ännu kortare sammanfattning finns på http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-ater-schimpanser:

"Schimpansen är en allätare. Den är till allra största delen vegetarian, men äter även kött. Dess diet lär bestå av över 300 olika saker och är mycket omväxlande. 

På den vegetariska sidan handlar det om frukter och bär, blad, knoppar, blommor, frön, nötter med mera. Bland den animaliska födan återfinns bland annat fågel­ungar, fågelägg och insekter. Schimpanser äter dock även andra mindre djur – främst andra arter av apor, men även antiloper, getter, grisar och liknande. Dessa djur kan schimpanserna få tag på genom att jaga ensamma eller flera tillsammans. Schimpanser kan också tillverka enklare redskap för att få tag på föda." 

Argumentet att människor inte ska äta kött eftersom vi saknar andra köttätares ben och tänder, och därför inte kan springa ifatt och bita ihjäl bytet och slita det i stycken rått ska jag fästa avseende vid den dag jag ser en vegan böka upp rötter med näsan och äta dem råa utan att tvätta dem. Och då menar jag naturligtvis inte människokonstruerade rötter som moderna morötter och potatisar, utan kvickrot, maskros och andra naturliga växter.

Men det lär inte hända, eller hur? Eftersom veganer använder precis samma verktyg som köttätare för att göra sin mat ätlig, nämligen händerna och hjärnan. De kroppsdelar som ännu mer än tänderna och tarmen gör oss till allätare.

MoaL
12/20/15, 3:10 PM
#47

#46 Åh, om jag kunde gilla ditt inlägg mer än en gång. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: