Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 2433 ggr
[klarabastin]
2015-12-14 23:28

Är mjölkindustrin etisk?

Hur tänker ni om mjölkindustrin. Nu menar jag massproduktion och inte någon liten egenförsörjande gård mitt ute på landet.

Är det verkligen etiskt att skilja på ko-mammor och kalv?

Annons:
VildaVittra
2015-12-14 23:33
#1

Det går definitivt att ha en helt etisk mjölkproduktion och min dröm är att konsumenterna börjar bli villiga att betala för det. För man måste inte separera kalv från ko hela dygnet, särar man exempelvis på dom nattetid, så kan man mjölka på morgonen och de kan se varandra även som separerade. Men, det är mer arbete och därför skulle mjölken kosta mer. 

Jag vet att det finns gårdar där korna hela tiden kan se sina kalvar och nosa på dom även om de inte står i samma box. Det är ju ett bra första steg i alla fall. 

Så skäll på Arla, som bara vill att korna ska kosta mindre och mindre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-12-15 09:30
#2

Det stora etiska problemet med mjölkindustrin anser jag inte vara att man skiljer kor och kalvar från varandra - det är ett övergående fenomen och som #1 skriver kan det lindras med ganska enkla medel - utan att man skapat groteska monsterkor som knappt kan få med sig sitt eget juver och som inte kan leva på naturlig komat för att de ska producera bisarra kvantiteter mjölk.

Em_
2015-12-15 17:27
#3

Jag tycker inte det största problemet är själva avskiljningen utan att kalvarna inte får mat på ett sätt som tillfredsställer deras sugbehov fullt ut.


[klarabastin]
2015-12-15 21:02
#4

Jättefina synpunkter:)

Taxelina1
2015-12-30 18:14
#5

Det heter ko och inte ko mammor  En ko har alltid fått en kalv. Annars kallas hon kviga😎

Har någon av er varit i en modern lagård nån gång?

Vi har haft djurhållning i många år. 

En del kor vill inte ha sina kalvar utan stångar dom när dom föds. Då måste kalven bort snabbt. Andra kor råmar något dygn, sen är det lugnt.

Kalvarna suger mjölk från en kalvamma. Spenvarm mjölk där dom suger från gummispenor, så dom får tillfredställa sina behov ändå. För det mesta och på de flesta gårdar går kalvarna ihop i stora inhägnader där dom har mjukt och fint med massor av halm. Och kan själva gå och ta sej en slurk när andan faller på. Och busa med varandra.

#2 Har du någon gång tittat på tjejer? Då kanske du sett att dom har en hel del olika storlekar på sina bröst. (dom utan implantat alltså)

Det är genetiskt som på vilka hondjur som helst. 

I dagens läge vill man ha kor med mindre juver eftersom många går över till mjölkrobotar. Har kon stort juver står spenorna för långt ifrån varandra och roboten hittar inte spenorna. En ko med stort juver ger inte mer mjölk än en ko med ett litet juver. Om du ser på ett juver så är det större ba än fram. Men det är de främre spenorna som ger mest mjölk.

Stora juver är bara massa.

Hälsning från en stor djurvänCool

Em_
2016-01-01 16:36
#6

#5 Ja, jag har sommarjobbat på mjölkgård. Kalvarna drack snabbt ur sina napphinkar och sög på inredningen efteråt. Som jag har förstått tar det mycket längre tid att dia ett juver än en hink.


Annons:
tlover
2016-01-01 21:40
#7

#6 Nu vet jag inte om det gäller kalvar men barn är ju olika sugiga, därför finns nappar då vissa suger av andra anledningar än bara mat. Vilket ofta leder till barn som spyr hela tiden och mammor med såriga bröstvårtor och andra problem.

Det känns logiskt att det skulle kunna vara liknande för iallafall vissa kalvar.

l'm back

Gronstedt
2016-01-02 11:50
#8

#5: Orsakerna till stora juver spelar väl knappast någon roll för det faktum att det är svårt för en ko med stort juver att röra sig fritt och naturligt utan att skada sig? Och att något är "genetiskt" betyder ju inte på något sätt att det inte är en konsekvens av avel och hantering?

Taxelina1
2016-01-10 13:34
#9

#6 Kalvar suger på det mesta som du säkert upptäckte🙂 Händer och  varandra bland annat.

Här på gården kunde dom gå och tutta ur kalvamman när dom ville. Det fannns alltid mjölk där.

#8 Det var du själv som skrev detta😉

utan att man skapat groteska monsterkor som knappt kan få med sig sitt eget juver och som inte kan leva på naturlig komat för att de ska producera bisarra kvantiteter mjölk.

Hälsning från en stor djurvänCool

Silvestris
2016-01-25 17:18
#10

Mejeriindustrin är oetiskt och jag undviker mejeriprodukter så gott jag kan då jag idag inte har möjlighet att handla etiskt producerade mejeriprodukter. I princip alla aspekter har väl tagits upp redan.

Det är olagligt för mig som kattuppfödare att förvägra kattungar att dia (men låte dem ligga hos sin mamma) men det är helt okej att systematiskt göra detsamma mot kalvar och de får inte gå med sina mammor heller.

Jag har inget principiellt emot att ta vara på mjölköverskott och tjäna pengar på det, men det måste ske utan att djuren far illa av det.

Zepp
2016-01-29 20:41
#11

Mjölkindustrin.. läs ARLA är knappast särskildt etiska, de är vinstmaximerade och där bland annat så är våra pensioner investerade!

Däremot så går det inte att anklaga varje enskild mjölkbonde.. som kunde ha fött upp sina kalvar på annat sätt om bara Arla och konsumenterna varit villiga att betala någon krona mer.. eller om pensionärerna nöjt sig med mindre i pensionskuvertet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: