Annons:
Etikettövrigt
Läst 1173 ggr
VildaVittra
2015-12-04 10:05

Svegan som nyårslöfte?

En svegan är en person som alltid äter svenskt kött och främst svenska råvaror, man får dock äta sådant vi inte kan producera i Sverige, men då i rimlig mängd, så ingen "avokado" varje dag, utan de sparar man till festliga tillfällen. 

Skulle du kunna tänka dig att bli svegan? Eller du kanske redan är det?

Jag är svegan, och har varit det långt innan jag hörde begreppet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Wellcraft
2015-12-06 13:37
#1

Är absolut svegan. Tråkigt bara att ordet är väldigt likt vegan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
2015-12-06 13:58
#2

Haha. Nu är ju inte alla veganer "tokiga" om jag får citera min veganvän, men jag förstår vad du menar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wellcraft
2015-12-06 14:49
#3

Tänkte mer på att, om jag använder ordet svegan, så känns det som en hel del veganer kommer starta upplopp 🤪

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vanja
2015-12-07 10:55
#4

Jag har nog isåfall varit svegan länge. 
Är detta begrepp nytt?  Jag har aldrig hört de förut.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Taxelina1
2015-12-08 12:17
#5

Ordet "Svegan" blev nog till lite som en protest mot veganerna, har jag en känsla av. Det finns en Svegan grupp på facebook, där jag själv är med.

Hälsning från en stor djurvänCool

trollslända
2015-12-10 17:05
#6

Hade inte hört uttrycket, trodde svegan betydde en svensk vegan. Var det första jag tänkte på iaf. Jag äter till 99% svenskt kött men visst händer det att en och annan tysk korv slunkit ner.

Annons:
tlover
2015-12-10 20:08
#7

Jag vet inte om jag kan kallas svegan, äter tex ris ganska ofta och det är ju inte så svenskt, men jag har som mål att äta svenskt över 90% i slutändan då gårdsproduktionen verkligen kommit igång.

l'm back

VildaVittra
2015-12-10 20:18
#8

#7 Har man allergier så har man ett "fritt pass" när det gäller sånt. Som om jag ska få i mig några färska grönsaker under vinterhalvåret förutom kål och lök, så måste jag köpa något importerat, men jag äter ju inte kilovis av det, utan använder mest konserverade/frysta grönsaker. Samma sak är det ju med dig och gluten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-12-10 20:22
#9

#8 Fast jag har ju egentligen inget att skylla på till maten då vi odlar potatis själv till och med, mjölmix är väl annars däremot.

l'm back

VildaVittra
2015-12-10 20:24
#10

#9 Men man kan ju inte äta potatis hela tiden, det skulle ju bli rejält tradigt. Matkorn går ju bort för dig, det är ju annars "svenskt ris".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

nypisnina
2015-12-21 13:30
#11

Å, då är jag det till stor del, det är la för bananer ibland då som jag viker av för, men det är inte varje vecka. Jag försöker även äta närproducerat kött och vet jag inte var djuret kommer ifrån så väljer jag hellre vegetariskt.

Taxelina1
2015-12-30 17:40
#12

Jag äter så närproducerat jag kan och tar köttet från skogen. Men visst blir det säkert en miss då och då. men målet är endast svensk mat.

I stället för ris kan man äta svenskt matvete. I början fick jag känslan av ett äta kalaspuffar till maten, men nu kan jag längta efter det😉

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: