Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 1685 ggr
VildaVittra
12/4/15, 10:01 AM

Hur kan Arla se sina bönder i ögonen?

Medan Arlas mjölkbönder går på knäna ekonomiskt, så roar sig  Arlas styrelse med golfrundor och dyra julbord. Varför är det bara arbetaren som ska dra åt svångremmen?

http://www.expressen.se/debatt/hur-kan-arla-se-sina-bonder-i-ogonen/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ghosthunter
12/4/15, 10:16 AM
#1

Det kan man undra? Själv har jag gått över till Värmlandsmjölk, det är 2 kr dyrare….men väl värt eftersom bönderna får mer betalt och det är närproducerat👍

Jag förstår inte varför folk är så snåla när det gäller just mjölk? Men det går bra att köpa godis och alkoholhaltiga drycker i stora mängder….vilket både är dyrt och onyttigt.

Stackars bönder som får så lite betalt!😡

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

VildaVittra
12/4/15, 10:23 AM
#2

#1 Dom flesta jag har pratat med kan mycket väl tänka sig att betala mer om pengarna går oavkortat till bonden och inte ner i chefernas fickor. 

Jag köper också lokalproducerad mjölk, finns det alternativ så väljer jag det istället för Arla, jag undviker att stödja det företaget (för det är ju tyvärr inte deras bönder man gynnar). Det är ju bättre att välja lokala mejerier så de kan växa och anlita fler av Arlas bönder så de kommer ifrån "slavkontraktet".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ghosthunter
12/4/15, 11:33 AM
#3

Ja och sen är det ju det med att det inte färdas så långt också.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

tlover
12/4/15, 8:05 PM
#4

Vi skyr Arla som pesten i vår familj. Nu är väl inte Norrmejerier änglar men bättre än Arla har jag för mig.

l'm back

Ghosthunter
12/4/15, 9:57 PM
#5

Bara det främjar bönderna så att de får bra betalt och att mjölken inte behöva resa femtioelva mil för att nå fram, så tycker jag att det är toppen!🙂

Utnyttja det lokala mejerierna!!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Taxelina1
12/8/15, 12:32 PM
#6

Jaa, visst är det sjukt. Tur det kom fram. Skitstövlar😡

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
Gronstedt
12/8/15, 1:15 PM
#7

Jag är lite kluven - är det bättre att köpa Arlas svenska mjölk, så får deras bönder i alla fall något, eller är det bättre att bara köpa från andra mejerier?

VildaVittra
12/8/15, 1:21 PM
#8

#7 Jag förstår hur du tänker, men köper man från andra kan de anlita fler bönder och de kan sluta hos arla. Vill du stödja bönderna hos arla ändå, så gör det med stalldörrsförsäljning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
12/8/15, 3:39 PM
#9

Vi undviker Arlas produkter, så långt det går, men köper andra svenska mejeriprodukter. Så har vi gjort ett bra tag nu. Anledningen till att vi började med detta var att vi fick reda på att Arla behandlar mjölkbönderna så illa.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ninja99
12/8/15, 11:15 PM
#10

Hoppas att Arla och alla inblandade snart inser att man istället kan producera både hälsosammare, djurvänligare och miljövänligare växtmjölk.
Vi människor klarar oss alldeles utmärkt utan bröstmjölk från andra djur, det har vi gjort länge innan det blev populärt att dricka kons mjölk i vår del av världen. Vi är den enda art som konsumerar en annan arts bröstmjölk, vilket sjukt nog sker även i vuxen ålder. Det är inget som är vare sig naturligt eller nyttigt för oss människor. Låt kalvarna få den mjölk som är ämnad för dem och ingen annan. Att dricka mjölk från kor leder - bland mycket annat - till ökad risk att få prostatacancer, benskörhet och tidigare död - så varför skulle någon vilja dricka komjölk eller konsumera komjölksprodukter om man har den insikten?

VildaVittra
12/8/15, 11:19 PM
#11

#10 Miljövänligt på vilken planet? Har du missat att bidöden är orsakad av extensiv odling (alltså det du gör din växtmjölk av)? 

Återigen, korrekt terminologi på denna sajt, vi får se om du kan argumentera utan det enda slagträet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ninja99
12/8/15, 11:40 PM
#12

#11 På vilket sätt menar du att tillverkningen av växtmjölken, som görs av t ex havre och soja - förutom alla sorters nöt- och frömjölker som finns - skulle vara värre än de betydligt större kvantiteter av samma grödor som ges som foder till djuren? Varför skulle produktionen av likadana grödor för växtmjölk leda till bidöd om inte foderproduktionen gör det menar du? Det får du gärna förklara lite närmare.

Har du själv missat att nötkreaturen på jorden står för en större del av metangasutsläppen, vilket är otroligt destruktivt för miljön på vår planet, då metangas är en mer potent växthusgas än koldioxid?

Du frågar om vilken planet, det är ingen annan planet än den vi bor på som jag syftar på. Det trodde jag var självklart, men det är det kanske inte för alla.

VildaVittra
12/8/15, 11:49 PM
#13

#12 För att varje gång du plöjer en åker, så kväver du miljontals djur i marken, dessa enorma odlingar svälter även ihjäl insekter runt om eftersom plantorna bara blommar en gång.

En vall däremot (alltså där du får kons hö ifrån) plöjs med flera års mellanrum och är inte monokulturer. Och spannmålet man ger kor, är det spannmål som inte blev av kvalitet för människor att äta, så det är inga extraodlingar, utan ett tillvaratagande av det som redan finns. 

Bidöden orsakas av att dessa enorma odlingar oftast besprutas, det vet vi. 

Om jag missat metanutsläppen? Nej, men jag har inte missat en massa annat heller. När man ska titta på om något är miljövänligt ska man göra det som en ekvation, där man räknar på plus och minus. Kor tillför en väldigt massa, samt så fanns det långt många fler kor förut, men ändå är det nu som problemet uppstått, har du funderat på varför det är så?

Vegankosten är faktiskt inte miljövänlig alls, den mest miljövänliga är att äta efter säsong samt av det som finns i ditt närområde och det som odlas ska odlas i en permakultur, en odlingsform som kräver djurhållning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
12/11/15, 1:31 AM
#14

"Den dyrare mjölken i Värmland gör succé

http://www.expressen.se/gt/den-dyrare-mjolken-i-varmland-gor-succe/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
12/14/15, 11:18 PM
#15

Förlåt men är tvungen att hoppa in här:)

Hur är det etiskt att ta ifrån kalvar från sina mammor inom 24 timmar efter födseln?? Kor har dokummenterats skrika ut  efter sina kalvar i veckor efter detta skett och många kor går in i en deppretion..

Nu är ju det här ändå etiskt djurhålling iFokus..

VildaVittra
12/14/15, 11:23 PM
#16

#15 Varför inte starta en tråd om det så denna får vara on topic?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
12/14/15, 11:25 PM
#17

#16

ok:)

Upp till toppen
Annons: