Annons:
Etikettsällskapsdjur
Läst 2379 ggr
[Zachapacka]
2015-07-29 09:20

Att tävla med djur

Hej

Tycker ni att det är "Etiskt rätt" att tävla med djur? Till exempel trav, agility, kaninhoppning, dressyr, utställningar osv. 

Skriv gärna hur ni tänker :)

Annons:
Anne.K
2015-07-29 09:35
#1

Jag svarade att: Ja, så länge djuret mår bra och inte blir stressad/sjuk.

Vill vidareutveckla med att det också är viktigt att djuret tycker det den gör är roligt. Att man faktiskt ser en glädje i djuret när det är dags att göra det som är tänkt att göra. Finns det ingen glädje varken i blick eller kroppsspråk då anser jag att djuret inte ska behöva tvingas till att tävla. För då är det ju enbart människans glädje och djuret delar då inte den glädjen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Gronstedt
2015-07-29 09:49
#2

Jag valde "Ja, så länge djuret mår bra och inte blir stressat/sjuk."

Det talas mycket om hur synd det är om tävlingshästar, men jag undrar om det egentligen är så illa för dem. Hästar är väldigt tydliga med hur de mår och det går helt enkelt inte att komma till de höga klasserna med en häst som inte har huvud och kropp för det. Hästar är dyra och därför tas de väl omhand - kanske inte för kärleks skull, utan för att skydda en investering, men det spelar ju ingen roll för hästen. Många hästar trivs som allra bäst när de känner att de har presterat något som deras människor är nöjda med. Även om de has om hand av barn finns det vuxna i närheten som ser till att regler följs. Allt är förstås inte rosenrött inom hästtävling och -träning - det är inte ovanligt att hästar knäcks under träning och "kasseras"(det vill säga säljs dom hobbyhästar), men jag undrar om inte till exempel kaniner har det värre.

På Falsterbo Horse Show i år var det kanintävlingar. På väg in mot området såg man hundratals människor och hundar, cyklar och 4-hjulingar som trängdes. Mitt i detta släpades några kaniner i vanliga transportlådor med gallerdörrar, fastspända 2+2 lådor på enkla "dramaten-kärror". Hur mådde de kaninerna, ryckigt dragna i lutande burar, med  ben och hundnosar på några centimeters avstånd? Hästarna kommer i alla fall dit i anpassade transporter, står i avskiljda stallar, äter den mat de är vana vid och skyddas från att behöva komma för nära alla främmande människor. Kaniner är billiga och lämnas ofta åt barn utan vuxnas övervakning. Många barn är förstås utmärkt förnuftiga och insatta i djurens beteende, men långt ifrån alla. 

Att djur skulle vilja och må bra av att tävla anser jag vara struntprat, om man med "tävling" avser den form av uppdelade uppvisningar som människan konstruerat. Lösa hästar kan mycket väl rejsa mot varandra, även över hinder, men de springer inte banan varsin gång och jämför tiderna sedan.

Rena uppvisningar och bedömningar tror jag inte heller ger djuren någonting - om de trivs med det är det för att de får uppmärksamhet och gillande, inte på grund av själva tävlingsmomentet.

Rumblebee
2015-07-29 21:33
#3

Jag valde "ja i vissa fall". Jag ser inget fel i det alls så länge som djuret är friskt och dessutom tycker det är kul. Däremot utställningar är jag lite emot, på samma sätt som jag ogillar modeshower för folk.

LeeKnow
2015-07-30 00:24
#4

Svarade såklart "Ja, så länge djuret mår bra och inte blir stressat/sjuk" Tycker första alternativet är lite roligt :P Tror inte direkt djuret förstår att det tävlar mot andra djur

[Zachapacka]
2015-07-30 11:30
#5

#4 inom galopp har hästarna stenkoll på att de tävlar mot andra djur. 😃

LeeKnow
2015-07-30 18:36
#6

#5 ioförsig xD Inom travet också, glömde helt bort det xD Tänkte bara på hoppning när jag skrev :p

Annons:
indra-bus
2015-08-01 12:50
#7

Nej ja tycker inte djur skall tävla. De är inte för djurens skull utan människans. Djur tävlar inte i naturen i olika grenar. Ägaren blir sur o besviken om de går dåligt. De känner djuren. Man kan stimulera dem utan att tävla.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
2015-08-01 14:24
#8

#7: Det gör de visst. Väldigt många djurarter avgör till exempel revirinnehav genom att tävla på olika sätt - om vem som kan stångas hårdast eller vem som har störst kam eller vem som kan bygga det snyggaste boet eller vad du vill. Och när du påstår att ägaren blir sur och besviken om det går dåligt, och antyder att det skulle gå ut över djuren, så generaliserar du på ett beklämmande vis.

indra-bus
2015-08-01 15:02
#9

Ja visst de kan "tävla" om en hona oxå" Men de är ingen organiserad tävling som någon hittat på åt dem.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
2015-08-01 16:02
#10

#9: Du generaliserar igen. Du har kanske en lite gammaldags syn på "naturen"? 

De flesta tävlar inte "om en hona", de tävlar om rätten att försöka bli vald av en hona, eller om rätten att uppvakta en hona - om det inte är honorna som tävlar med varandra, om revir, om resurser, om möjligheten att få ungar, om möjligheten att uppvakta hanar, om att inte bli uppäten eller utstött. Det är samma "tävlingsdrift" som utnyttjas vid till exempel kapplöpningar av olika slag, och naturligtvis vid mindre trevliga "tävlingsformer" som tuppfäktning eller hingsthetsning.

Men som sagt, tävlingar där djuren turas om att visa upp sig utnyttjar inte samma "tävlingsdrift", utan snarare driften hos djur att vara till lags och passa in och få gillande. Det betyder inte att det är fel, bara att det inte är tävlingsmomentet som ger djuren tillfredsställelse i saken.

indra-bus
2015-08-01 16:14
#11

Jo jag tycker att de är fel. Djuret kan få gillande utan att tävla. Tävlandet är för att putsa människans ego o pengar, Djuren bryr sig inte om den för en rosett eller en pokal.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
2015-08-02 12:19
#12

#11: Men bara för att de inte bryr sig om det, är det inte sagt att det på något sätt skadar dem. Vilket verkar vara det alternativ som de flesta valt: "Ja, så länge djuret mår bra och inte blir stressat/sjuk."

indra-bus
2015-08-02 22:40
#13

Men JAG tycker inte de är ok att tävla med djur oavsett vad de flesta tycker. De blir press o stress runt tävlingar. Har varit på hundtävlingar o de ligger fulla parkeringen med hundar som skäller de är stress, tex. O när de inte går som föraren tänkt sig blir de sura o besvikna de är klart hunden känner de. Många bränner ut hundarna i förtid för de skall prestera,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Gronstedt
2015-08-03 09:34
#14

#13: Ja, det har du talat om flera gånger nu. Det betyder inte att det inte förekommer motargument eller andra åsikter, eller hur? 

Du beskriver för övrigt en typ av tävling som ingen i den här tråden  har angivit som acceptabel - om nu din tolkning av vad du anser dig ha sett är korrekt, förstås. Alla hundar som skäller mår inte dåligt och det är inte självklart att en hund lider för att dess människa inte är glad. "Stress" är också ett mycket vitt begrepp och kan inte automatiskt användas som ekvivalent med lidande.

VildaVittra
2015-08-03 14:18
#15

#13 Är all stress negativ? Tycker du dessa hundar ser lidande ut?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2015-08-03 18:31
#16

Frågan var hur tänker du? Du behöver inte tala om för mig att jag tycker fel.

Vadå vilken hundtävling tror du jag beskriver?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
2015-08-03 18:40
#17

#16: Jag talar inte om för dig att du "tycker fel", jag talar om för dig vad jag tycker. Du måste acceptera att diskussionen fortsätter även efter att du har talat om vad du tycker.

"Vadå vilken hundtävling tror du jag beskriver?" Hur ska jag kunna veta det? Vet du inte själv?

zorro2
2015-08-29 17:23
#18

frågan är tävlar man för djuret skull eller for sin egen del, tävler man bare for at det kul og hunden/ hästen tycker om det, så er det ok. men tävlar man för pengerna og prestige over at man har beste duktigaste hunden/hästen ja da kan det gå veldig fel og djuret kan bli lidande. da ägaren kanskje blir arg eller anvender otillåtne midler.

Afturelding
2015-09-02 07:32
#19

Jag har precis som de flesta här svarat att det är okej så länge djuret mår bra. Generellt är jag skeptisk mot trav, eftersom att de allra flesta hästar pensioneras väldigt tidigt. Och många behöver rehabiliteras efteråt för att fungera som vanliga hästar (på grund av bristen på allsidig träning). Hästen måste såklart inte må dåligt bara för att den går/har gått i trav, men det är generellt ett väldigt kortsiktigt tänkande (i synnerhet med tanke på att hästar blir rätt gamla).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Adirfen
2015-11-02 14:13
#20

Jag tycker att det är helt okej om djuren mår bra, det hamnar alltid främst. Kan främst svara för hästar men många tävlingshästar lever för att tävla och älskar det. Utställningsdjur är också lungt men när djuren avlas sönder för bra resultat är det stopp.

Annons:
Kalli
2015-11-02 17:46
#21

Jag tävlar inte med mina hundar, det är jag alldeles för nervös för. Däremot går jag på kurser och åker på träningar och generellt kan jag inte förstå varför ena gången jag går en bana med hunden är det OK men om jag går en bana och det bedöms är det inte OK utan då skulle djuret plötsligt må dåligt?

När jag red hade vi ibland små klubbtävlingar, samma sak där. Ingen större skillnad mot att hoppa en bana på lektionstid. Sen inser jag såklart att inte alla djur mår bra i tävlingssammanhang, men att kategorisk se det som dåligt för alla individer känns som en överdrift.

Gronstedt
2015-11-02 18:00
#22

#21: Jag har känt en häst som gick i baklås när det blev tävling - fanns det ett domarbord, eller till och med bara en skrivskiva med protokoll, i ridhuset så låste han sig totalt. Trots att han kunde fungera alldeles utmärkt i samma ridhus till vardags. På tävling ute kunde han vara ljuvlig på framridningen och helt död på banan. Han slapp förstås tävlingar när ägaren förstod hur det var fatt och att det inte skulle lösa sig med bättre självförtroende.

Men han var ett undantag.

Taxelina1
2015-11-07 10:33
#23

Djur vill arbeta. Mycket av deras naturliga arbeten har tagits ifrån dom och då arrangeras det i stället tävlingar där djuren får jobba med det dom är avlade för. Många agillity hundar är från början vallhundar. Greyhound är ju egentligen jakthundar och så vidare. Så om man tänker efter lite så finns det alltid orsaker varför olika tävlingar uppkommer. För det mesta vill man ha bra avelsmaterial och vart hittar man det? Jo på tävlingar där man ser hur dom jobbar och fungerar.

Djur som sköts bra och har kul presterar bra. Jag har en jakthund som är toppen i skogen, men avskyr utställningar. Då hoppar jag givetvis över utställningen. Dels för att hon inte tycker om det och dels för att hon i alla fall inte visar upp sej.

Hälsning från en stor djurvänCool

[rutt]
2015-11-12 19:21
#24

Tävlingar hade väl varit helt ok om det, som i agility eller hästhoppning, handlar om en koordinationslek baserat på förtoende mellan djur och ägare. Andra saker som utställningar eller galopptävlingar är mer skumma saker. Hundar har avlats till grava sjukdomar för att tillfredställa våra behov av "unikhet". Och inom galopp(i vart fall utomlands) slår man stressade hästar för att dom är så uppe i varv att dom inte går in i startboxen. 

Så länge det finns något att vinna för både djur och människa ser jag inget problem med tävlingar.

[Zachapacka]
2015-11-13 16:35
#25

#24 men om de inte finns något att vinna så är de väll ingen tävling?

[rutt]
2015-11-13 18:25
#26

#25 Jag menar givetvis att deras relation vinner. Det är ett äventyr dom ger sig ut på tillsammans, vilket borde vara det viktigaste.

[Zachapacka]
2015-11-14 00:05
#27

#26 okej, insåg också att jag läst fel. Trodde du sa Så länge det inte finns något att vinna för både djur och människa ser jag inget problem med tävlingar.

men då förstår jag

Annons:
ElisabethB
2015-11-26 14:09
#28

Jag kan bara uttala mig om travtävlingar och själva tävlingsmomentet är inte så farligt i jämförelse med vad flera travtränare gör bakom kulisserna. Men jag tycker inte något djur ska användas i någon tävlingsform som inte i både träning och tävling är positivt för djuret.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

WolfLady
2015-12-14 23:59
#29

Enligt mig finns det inget etiskt med att tävla med djur överhuvudtaget då det inte ligger i varken deras natur eller intresse och att vi människor aldrig kan vara säkra på hur de mår av det.

Gronstedt
2015-12-15 09:26
#30

#29: Som du ser ovan utnyttjar ett antal typer av djurtävlingar djurens naturliga beteende.

Kalli
2015-12-15 10:46
#31

#29: Jag antar att du tycker samma sak om all djurhållning i så fall.

WolfLady
2015-12-16 20:38
#32

#31 Ja, jag tycker så om all djurhållning eftersom jag är vegan.

Kalli
2015-12-16 21:38
#33

#32: Veganer är knappast en homogen grupp i just den frågan därav min fråga.

[dynamitella]
2015-12-18 04:07
#34

Folk som tycker att tävlingshästar inte lider, utan att alla duktiga måste gilla det de gör.. Kom igen..?

Har ni sett hur de piskas, sporras, pryglas och tvingas in i hinder osv för att lära sig att inte vägra på hinder? Ser ni hur man kör sönder 2 och 3-åriga travhästar som får avlivas vid 5-6 års ålder för att de går sönder i kroppen? Visste ni att galopphästar får sår i luftgångarna efter varje lopp?

Annons:
Gronstedt
2015-12-18 09:47
#35

#34: Det du beskriver är avarter som ingen här förordar, även om de tyvärr förekommer beklämmande ofta. Ingen här har väl för övrigt skrivit att "alla duktiga måste gilla det de gör"? Det syns ganska tydligt vilka hopphästar som hoppar med trygghet och glädje och vilka som hoppar med stress och rädsla.

Inom all hästindustri förekommer att individer går sönder för att de belastats mer än de håller för, men det är inte det samma som att man generellt och avsiktligt plågar hästar. Alla som föder upp hästar vill att de ska bli så bra som möjligt och att de som inte är tillräckligt bra ska sorteras ut så tidigt som möjligt (innan de kostat en massa pengar) och kunna säljas till så bra pris som möjligt. Alltså helst friska och hela. Det är inte ändamålsenligt att "köra sönder" dem och det vill man naturligtvis helst undvika. Många travhästar avlivas för att de inte är bra nog för travtävlingar och inte går att sälja levande. Därom kan mycket sägas, men det är inte alltid ett bevis på att de har "körts sönder", utan mer på en industri med stor kassation. 

För övrigt får galopphästar inte" sår i luftgångarna efter varje lopp", men det förekommer att hästar får småblödningar i näsans slemhinnor efter ansträngning, speciellt i kallt väder. Det är inte mer smärtsamt för hästen, och inte ett större bevis på lidande och överansträngning, än det skulle vara för en människa - vi kan ju också få sådana näsblödningar, även om våra näsgångar är trängre och mer kompakta och inte vidgas lika kraftigt som hästarnas.

Det finns allt skäl att kritisera många aspekter av hästtävlingar, men kritiken går fram bättre  om man undviker generaliseringar.

thenewbreed
2016-01-02 12:46
#36

Jag kan ju bara tala utifrån min erfarenhet och vi tävlar distansritt. Vi har en häst i stallet som vet direkt när det görs i ordning för tävling. Vi har speciella rutiner och det går knappt att hålla honom. Han springer in i transporten och vägrar gå ut. Och på tävling blir han en helt annan häst. Så fort han får upp vittring på en häst framför så ökar han växeln x 100 tills han kommit förbi. Sen håller han jämt tempo så inte hästen kan gå om som precis hamnat bakom. Så fort hästar kommer upp vid sidan om honom drar han iväg. Vi ryttare har knappt kontroll. Han styr själv. Och han fattar att han ska vara först. Tycker det är underbart och se. På hemmaplan är han världens segaste häst. Tycker det är halvkul att ridas i hemmaskogarna med flockmedlemmarna. 

Men ute på tävling, då jäklar är det krut i honom. 

Det fanns en annan häst som sprang efter lastbilar som åkte utanför hagarna. Han trodde att de skulle till tävlingar. Han galopperade efter dem så långt han kunde och gnäggade och höll på. Han älskade också att tävla. 

Så om djuret tycker det är kul så varför inte? Man ser ju alla hundar på agilitybanorna som verkligen tycker det är kul. Man märker om de mår bra eller dåligt av det.

Medarbetare på bildredigering! :)

Upp till toppen
Annons: