Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1862 ggr
vallhund
2015-06-29 09:02

Import gatuhundar saknar fullgott rabiesskydd

SVA har testat 75 gatuhundar som importerats till Norge från Rumänien, Ungern, Balkan eller Baltikum. Endast 35 av dem hade fullgott rabiesskydd. 14 hundar saknade helt skydd mot rabies, 40 hundar hade dåligt med antikroppar. Av 56 hundar med vaccinationsintyg hade bara hälften antikroppar i tillräcklig mängd.

Länk till SVA:s info

Jag är tyvärr inte förvånad. Gång på gång får man höra att det minsann inte är någon risk med importerade gatuhundar för organisationerna som tar hit dem är så seriösa. Nu är det verkligen dags att folk börjar tänka med huvudet i stället med hjärta och slutar ta hit dessa hundar. Vill man hjälpa kan man skänka pengar för att hjälpen ska ske på plats, annars kommer vi snart att ha det första fallet av rabiessmitta i Sverige på 140 år.

Plankat rakt av från Bukefalos med Dentakus tillstånd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
VildaVittra
2015-06-29 09:23
#1

Jag är inte heller det minsta förvånad, folk lever för skyddat i det här landet och inser inte frågans allvar. Rabies dör man av, likaså kan man dö av dvärgbandmask.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-06-29 09:30
#2

Bra att tänka både med huvud och med hjärta. Jag har sett på nära håll hur man arbetar i Rumänien för att komma tillrätta med gatuhundsproblemet där. Så många organisationer och alla är givetvis inte lika seriösa. Hjälp på plats, men även export via seriösa organisationer behövs anser jag.

vallhund
2015-06-29 10:10
#3

På vilket sätt skulle export av gatuhundar bidra till att lösa problemen i hemländerna?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2015-06-29 10:19
#4

#2 Export hjälper enbart de som vill stoppa en förtjänst i fickan samt till att putsa folks glorior. För hur mycket man än testar för sjukdomar, så finns det en uppsjö av saker man inte testar för. 

Folk ska inte köpa hundar i en webbshop efter att enbart sett en bild på den. Punkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-06-29 11:03
#5

Alla har inte behov att få glorior putsade. En del gör saker för att de vill hjälpa utan baktankar. Jag tror att det behövs både support I hemlandet och att hundar exporteras till Scandinavien t.ex.

vallhund
2015-06-29 11:21
#6

#5 Svara gärna på frågan i #3 hellre än att upprepa samma påstående.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-06-29 11:43
#7

Givetvis hjälper det Rumänien t. ex. att exportera sina hundar.

VildaVittra
2015-06-29 11:48
#8

#7 Hur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2015-06-29 11:50
#9

#7 Möjligtvis att det hjälper de individuella hundarna men lär inte ha någon praktisk betydelse för gatuhundspopulationen som sådan i längden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2015-06-29 11:51
#10

Utdrag från studien:

"The two main objectives of antibody testing are to check if the animal (i) has been vaccinated according to recommendations, and (ii) has developed an adequate humoral immune response. Previous studies in conventional pet dogs show that the antibody response is influenced by vaccine product used, number of vaccine doses in the primary immunisation schedule, interval between vaccination and blood sampling, age, size and breed of the dog (Cliquet and others 2003, Mansfield and others 2004, Kennedy and others 2007, Jakel and others 2008). However, taking these aspects into consideration, more than 85 per cent of vaccinated dogs achieve an adequate immune response after one dosage of rabies vaccine (Fooks and others 2002, Council of Europe 2008, Van de Zande and others 2009, Berndtsson and others 2011). Several studies report that the interval between vaccination and testing will affect the proportion of dogs with titres above 0.5 IU/ml since peak antibody values are seen four weeks to six weeks postvaccination (Cliquet and others 2003, Mansfield and others 2004, Jakel and others 2008). Therefore analysis was restricted to only those dogs that had been vaccinated four months to six months before sampling to standardise with the control group (Berndtsson and others 2011), and the difference between imported rescue dogs and owned Swedish dogs was statistically significant. Only 45.5 per cent of the rescue dogs showed a sufficient antibody response four months to six months postvaccination compared with 87.5 per cent of the conventionally owned dogs. There is no systematic comparison of the rabies antibody titre and protection from challenge between immunosuppressed and healthy dogs (Morters and others 2014). Many rescue dogs have poor body condition, as well as deficiencies and underlying infections which might have a negative impact on the immune response (Davlin and Vonville 2012). Still, mass vaccination campaigns in free-roaming dogs are very successful (Cleaveland and others 2006, Thiptara and others 2011, Morters and others 2014), and one study in Peru demonstrated that 97 per cent of the free-roaming dogs had antibody titre ≥0.5 IU/ml 12 months postvaccination (Chomel and others 1988). The rabies vaccines used in the present study are all inactivated and approved for the European market. If stored or administered according to the manufacturers’ instructions, they should be expected to provide a satisfactory response in the majority of dogs examined in the present study. Hence, one might question if dogs with no detectable antibody responses have been properly vaccinated before rehoming and adoption to Norway."

Sammanfattningsvis så har korrekt vaccinerade hundar har i mycket hög grad tillräckligt med antikroppar, under förutsättning att vaccinet förvarats korrekt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dentaku
2015-06-29 11:57
#11

#2

Trots att forskare menar att risken för spridning av rabies ökar genom import av gatuhundar från Östeuropa? Trots att hälften av hundarna som kommer hit saknar tillräckligt skydd mot rabies och var femte hund helt saknar antikropparna mot en sjukdom som har nästan 100% dödlighet om den hinner bryta ut innan man får behandling?

Jag är beredd att hålla med den person som skrev i en annan diskussion på ämnet att de som importerar dessa hundar varken tänker med hjärtat eller hjärnan, de tänker med en helt annan kroppsdel.

Här finns hela studien

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[[Boris Sager]]
2015-06-29 12:14
#12

Det får du faktiskt räkna ut själv kan jag tycka. För de flesta är det uppenbart . De, som vill hjälpa utan baktankar ser till att gatuhundarna får den kontroll, vaccinering,avmaskning som behövs och ser till att hundarna kan tas omhand både i och utanför resp. land. Problemet är att de flesta människor i dessa länder har svårt att försörja sig själva och än svårare att försörja en hund. Finns många shelters, men de räcker inte alls till. Så många frivilligarbetare med spay & neuter program. Tidigare blev ju människor tvångsförflyttade från landsbygden till städerna och fick inte ta med sig sina djur. Därav många gatuhundar. Ingen, förutom skrupelfria personer som inte bryr sig, vill sprida smitta. Men man kan inte avfärda alla organisationer för att en del inte bryr sig.

Dentaku
2015-06-29 12:18
#13

#12

Du får gärna meddela vilka organisationer som testar att hundarna har tillräckligt med antikroppar innan de skeppar iväg dem till rabiesfria länder. Det är den kontroll som behövs just vad gäller rabies eftersom vaccinationsintyg uppenbarligen inte är tillräckligt.

Övriga smittor som gatuhundar bevisligen fört med sig till Sverige kan vi ta i en annan tråd.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-06-29 12:36
#14

# 13, jag har ingen sådan lista. Jag anser mig inte heller behöva presentera någon här. Det jag anser är att man måste hjälpa både på plats och genom export av friskförklarade hundar utomlands. Och självklart utan egen vinning.

Dentaku
2015-06-29 12:41
#15

#14

Men du hävdar ändå att det finns seriösa organisationer som kontrollerar antikroppar?  Annars borde du vara negativ till export åtminstone till detta införts. Rabies innebär ett så ohyggligt lidande att det knappast är förenligt med att vara djurvän att strunta i riskerna för att sjukdomen sprids.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

vallhund
2015-06-29 12:43
#16

#12 Om du hoppar ner från dina höga hästar så kanske du slipper få svindel. Markera gärna vilket inlägg du svarar på, det hör lixom till god netikett.

Ingen har bett dig att föreläsa om hur hundar har det i andra länder, så det kan du göra någon annan stans.

Jag väntar ff på svar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
2015-06-29 13:05
#17

Svarar du alltid så här # 16? Jag svarade på ditt inlägg tidigare också, men det kom inlägg emellan. Jag anser inte att jag föreläser sånt som du troligen redan vet. Jag har f.ö. redan svarat på din fråga, för din skull gör jag det inte en tredje gång. Du känner inte mig och kan enbart uttala dig om mina åsikter, inget annat. Kan vi inte diskutera ang. amnet istället för personliga motsättningar. Blir ett mycket trevligare klimat då.

Cragan
2015-06-29 13:21
#18

#14 då du sysslar med ras hundar så borde du vara oerhört intresserad av att kontrollerna skall gå rätt till. 1 fall av rabies från en import hund o du kommer nog få se ett totalt import förbud på hundar så det kommer ju drabba alla som vill utöka genbanken i sin avel o där med rasen i det längre loppet.

vallhund
2015-06-29 13:25
#19

#17 Sluta tramsa, du har inte någonstans i tråden svarat varför/hur det skulle hjälpa ett lands gatuhundspopulation genom exporter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
2015-06-29 16:16
#20

#19, genom dina inlägg tycker jag att du skapar motsättningar, som inte finns. Att tänka både med hjärtat och hjärnan gör vi nog alla i dessa frågor i varierande grad. Att det bland alla dessa organisationer, som hjälper gatuhundar finns oseriösa varianter, som inte borde syssla med det är helt klart. Helt klart finns också sådana, som gör ett enormt arbete och som gjort under många år. Det värsta problemet är i nuläget Leishmania infektioner. Ingen organisation "vinner på" att göra ett dåligt jobb. Då försvinner den snabbt. De jag känner till kontrollerar sina hundar mycket noggrant inklusive titrar innan de transporteras. Javisst avlastas Rumänien av att hundar exporteras ut ur landet, på individnivå. Ju fler Friskförklarade desto bättre.

Annons:
VildaVittra
2015-06-29 16:19
#21

#20 Det motsägelsefulla är att du använder ordet seriös om gatuhundorganisationer som exporterar, för det är en ekvation som inte går ihop, det är nämligen aldrig seriöst att exportera djur därifrån. Riskerar man ta in smitta i ett annars smittfritt land= oseriöst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-06-29 16:29
#22

Skulle lagt till de, som jag uppfattar som seriösa.

vallhund
2015-06-29 16:34
#23

#20 Där är vi överens vad gäller hundar, förutom att jag inte vill ha hit gatuhundar öht, bl a för att kontrollerna är sorgligt bristfälliga.

Min åsikt är att den bästa lösningen på populationsnivå är att fånga in hundarna, ge dem behövlig veterinärvård vb samt vaccinera o kastrera o därefter släppa ut dem igen. Gärna mellanlandning på någon rescuehem där de kan få äta upp sig o ev hitta familj att flytta hem till.

Om man under vistelse utomlands själv blir adopterad av en hund så skall den självklart kunna tas med hem under förutsättning att allt sker enligt konstens alla regler.
De få fall jag känner till är väl mest kuriosa o deras ägare petnoga med att se till att alla kriterier uppnås.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2015-06-29 16:35
#24

#22 Du tycker alltså att det är seriöst att föra in smitta? Intressant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-06-29 16:50
#25

Var ser du att jag skrivit det,# 24? Det tycker jag inte.

VildaVittra
2015-06-29 17:05
#26

#25 Du skrev att du uppfattar vissa organisationer som seriösa och alla organisationer riskerar importera smittor= du tycker det är seriöst att importera smittor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-06-29 17:16
#27

Alla organisationer riskerar inte att importera smittor. Vissa är mer noggranna än de införselregler, som SJV har, de, som jag definierar som seriösa. Uppenbarligen uppfattar du och jag seriositet olika.

Annons:
VildaVittra
2015-06-29 18:00
#28

#27 "Alla organisationer riskerar inte att importera smittor."

 Jo, om man vet det minsta lilla om smittorna kring medelhavet, så vet man att alla hundar som importeras därifrån riskerar att föra in smitta, för man testar/behandlar bara för ett fåtal. 

"Vissa är mer noggranna än de införselregler, som SJV har, de, som jag definierar som seriösa. "

Visa mig den organisationen som tar 120 000 för sina hundar, prislappen ligger där någonstans för att garantera frihet från smitta. 

"Uppenbarligen uppfattar du och jag seriositet olika."

Definitivt, jag uppfattar seriösa som seriösa och inte oseriösa som seriösa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-06-29 18:06
#29

Hur har du kommit fram till dessa påståenden? Nu dröjer det ett tag innan jag kommenterar dig igen :)

Dentaku
2015-06-29 18:18
#30

#20

Vilka organisationer kontrollerar titrar?

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

VildaVittra
2015-06-29 18:53
#31

#29 Genom att studera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-06-29 19:03
#32

# 28: jag upp fattar också seriösa som seriösa, oseriösa som oseriösa. 120000 för smittfrihet är taget "ur luften". Så många parabler, som avgör det. #30: De seriösa organisationerna kontrollerar titrar. Nu har den här diskussionen blivit oseriös. Därför har jag tappat intresset.

[[Boris Sager]]
2015-06-29 19:11
#33

Haha genom att studera! Bra, fortsätt med det!

VildaVittra
2015-06-29 19:12
#34

#32 Vad som avgör det? Jo, om man vet vad ett enda test kostar och vet ungefär hur många tester som behövs göras, så är det inte mer matematik än multiplikation.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
vallhund
2015-06-29 19:15
#35

4 månaders karantän kostar ju en hel del.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dentaku
2015-06-29 19:25
#36

#32

Du tänker alltså inte namnge någon så att din uppgift går att kontrollera. Den enda som gör den här diskussionen oseriös är du, jag kan presentera källor för mina påståenden.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

vallhund
2015-06-29 21:21
#37

#33 Du kanske skulle må bra av det du med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dentaku
2015-06-29 23:01
#38

Enligt mig så är det ingen som helst lösning på problemet med Rumäniens gatuhundar att några hundra exporteras utomlands, i synnerhet inte med tanke på smittrisken. I stället borde man kanske fokusera på att systematiskt fånga in, kastrera och vaccinera så många som möjligt. I vissa områden kan de kanske sedan släppas ut igen, på andra ställen där det är mindre möjligt kanske det finns möjligt att hålla grupper av hundar i hägn. Hundar som är mycket illa däran eller uppenbart aggressiva bör naturligtvis avlivas.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

vallhund
2015-07-02 13:35
#39

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dentaku
2015-07-04 17:26
#40

SVA har länkat till denna nyhet på sin facebooksida och när jag läser bland kommentarerna där hittar jag en person som hävdar att Rumänien är rabiesfritt. En person som jobbar som volontär på ett ställe som skickar dessa gatuhundar till Sverige. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

VildaVittra
2015-07-04 17:49
#41

#40 Det måste vara underbart att leva i det blå och låta alla andra städa upp efter sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: