Annons:
Etikettdjurhållning-och-miljön
Läst 1405 ggr
Gronstedt
2015-06-03 10:57

Mer förkastligt ju mer som utnyttjas?

Om man har Aftonbladet Plus (vilket jag inte har) kan man läsa mer om nedanstående på http://www.aftonbladet.se/halsa/article20858755.ab?teaser=true. Men det framstår redan i utdraget nedan som om representanten för Djurens rätt tycker att kötthanteringen blir mer förkastlig ju mer av varje djur som används. Lite som alla de som tyckte slakten av kaninen Allan blev mer förkastlig för att man gjorde köttgryta av honom.

"”Köttfri” mat kan innehålla döda djur

LISTA: 12 fejk-vegetariska varor

Mer mat än man kan tro innehåller ingredienser från djurriket.

– Det är ju någonting som djurindustrin tjänar pengar på, att lägga till sina produkter i så mycket som möjligt och bli av med sitt slaktavfall, säger Moa Richter Hagert på Djurens rätt."

Annons:
Em_
2015-06-03 15:43
#1

Det är synd att slaktavfall har fått en sådan dålig klang. Jag har t.ex. kompisar som inte äter korv eftersom det "bara är äckligt slaktavfall i". Högrevsburgare från  (i teorin) samma ko går däremot bra. Fint ska det va! 

Sen är de väl inte så konstigt att köttfri mat kan innehålla delar från slaktkroppar. Det är inga muskler i varken blodpudding eller leverpastej. Tycker det blir konstigt att klaga över att barnen inte vet var chicken nuggets eller fiskpinnar kommer ifrån och sedan gå ut och känna sig lurad för att det finns löpe i ost och gelatin i geléhjärtan.


Ixectrona
2015-06-24 12:56
#2

Att gelé kommer från gelatin och därifrån från djurkroppar är ju ingen nyhet, men om något ska vara vegetariskt så ska det inte vara något kött i det. Det är ju som att smyga in hästkött när det står något annat på förpackningen.

VildaVittra
2015-06-24 13:11
#3

Är det något negativt att ta tillvara på allt från de djur vi slaktar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-06-24 13:57
#4

#2: Men det är knappast "djurindustrin" som går och smusslar in animalier i produkter för att lura eller besudla vegetarianer, som representanten för Djurens rätt antyder i citatet. Det är tillverkarna av vegetariska produkter som deklarerar sina varor fel eller inte alls. Vissa produkter behöver ju inte innehållsdeklareras i minsta detalj, så det kan också vara att folk bara antar att saker är vegetariska utan att ta reda på fakta.

Som med vin för några år sedan - ingen hade kommit på tanken att skriva på flaskorna att vissa animaliska produkter används under tillverkningen, och när det "avslöjades" (fast det aldrig varit någon hemlighet) blev det ett ramaskri från vegetarianer och veganer som kände sig "lurade" att bryta mot sina principer när de drack.

[Thiah]
2015-06-24 15:51
#5

För mig är det väldigt viktigt att HELA djuret ska användas. Allt annat är ju bara knas.

Sehvrin
2015-06-29 07:49
#6

Jag tycker det är bra att så mycket som möjligt av djuret används. Men jag tycker också att det är viktigt att det som konsument ska vara enkelt att veta vad man stoppar i sig. Så tydliga innehållsförteckningar och helst ursprungsmärkning är jag helt för.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Gronstedt
2015-06-29 11:45
#7

#6: Absolut tydliga, omfattande och framför allt sanna förteckningar över innehåll och ursprung. Den som vill ska ju kunna välja eller välja bort det ena eller andra.

Taxelina1
2015-07-02 14:39
#8

DR är ingen förening. Det är en sekt som hjärntvättar medlemmarna. Medlemmar som går med i god tro och viljan att värna våra djur, men som till slut tappar fotfästet och blir fanatiska.

Hälsning från en stor djurvänCool

Dentaku
2015-07-02 17:34
#10

#9

Intressant och det bekräftar - tyvärr - min bild av Djurens Rätt.

Finns det någon organisation som arbetar med djurskydd som inte är helt fokuserad på veganism? Jag har inställningen att vi måste äta mer vegetariskt av miljöskäl och att både djurhållning och slakt kan förbättras men ser inga etiska fel med att äta djur som haft det bra och dött snabbt och smärtfritt.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Upp till toppen
Annons: