Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2887 ggr
Kaninagare
2015-03-31 17:32

Tankar ang köttätande djurvänner

Hejsan! Jag sitter här och tänker lite på hur man resonerar om man är en köttätare men ändå värnar om djuren. På just denna sajt skrivs det mycket om att man minsann köper kött från en gullig gård på landet där djuren går ute hela tiden och har det så  bra. Mjölken, ja den hämtar man såklart på samma gååård och äggen får man från sina hönor som går på gräsmattan där hemma. Kanske låter det som en bra idé. Men då undrar jag, hur gör ni när ni går på restaurang? När ni äter hos bekanta? Frågar ni då "Ursäkta är detta kött gårdsslaktat från en liten bondgård där djuren går ute minst 10 månader om året?" eller struntar ni i era värderingar just då?

För om man struntar i sina värderingar så fort man går utanför dörren så visar man ju att man ändå inte värnar om djuren. Man kan alltså fortfarande stoppa i sig kött som man vet är dåligt producerat, utan att det vänder sig i magen. Folk som inte äter kött börjar ju oftast inte äta kött när de går utanför dörren om de faktiskt tycker synd om djuren. Så ni får gärna förklara. Hur gör ni egentligen på restauranger och hos bekanta? Måste ju vara mycket enklare att bara säga "nej tack jag äter inte kött" än att behöva fråga om köttbitens levnadsförhållanden.

Annons:
Honestyisdead
2015-03-31 17:35
#1

Man kan välja att inte äta köttet.

Wony
2015-03-31 17:36
#2

En spontan tanke kring slutet på det du skrev TS, "Måste ju vara mycket enklare att bara säga "nej tack jag äter inte kött" än att behöva fråga om köttbitens levnadsförhållanden. "

Jag tänker mig att… Är det inte bättre att sätta press genom att vilja veta köttbitens ursprung? På så sätt kan man ta med sina värderingar ut från hemmet. Sedan kan jag villigt erkänna att jag inte är bäst i världen på att 100% av tiden ta hänsyn till ursprung, men jag gör ändå så gott jag kan.

VildaVittra
2015-03-31 17:38
#3

Om jag någon gång äter på restaurang så äter jag vilt. Men ja, man kan fråga vart köttet kom ifrån, restauranger av kvalitet satsar ju på livsmedel av bra kvalitet och ekologiskt smakar faktiskt mer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
2015-03-31 17:39
#4

gör det lätt för mig jag äter inte på resturang (förutom på ställen som specialicerat sig på vilt) och bekanta äter så olika från mig att jag ej äter hos dem. dock äter dom gärna hos mig om jag bjuder då jag har tillgång till så mycket godare kött än deras prispressade skräp

Em_
2015-03-31 20:15
#5

Jag har realist och kompromissar. Blir jag bjuden frågar jag inte. En "icke-djurvänlig" köttbit någon gång ibland påverkar knappast produktionen. Jag anser mig vara en djurvän eftersom jag delar med mig av fakta och åsikter när det passar. Skulle jag sitta och förklara för värden varför just det köttet inte duger skulle det bara skapa en obekväm stämning och folk skulle känna sig utpekade. (Att ljuga och säga att jag inte äter kött är inget alternativ för mig.) Så ja, jag ruckar på mina principer men jag väger upp det med att påverka folk. I slutändan tror jag det gör mer nytta för djuren. Det innebär också att inte att alla enskilda djur skulle kalla mig vän för sin vän, men eftersom jag försöker förbättra för djur i största allmänhet kallar jag mig ändå djurvän.


Magi-cat
2015-03-31 20:37
#6

Jag känner djurvänner som gör just så, frågar noga på restaurangen var köttet kommer ifrån. Är det då från typ Brasilien väljer de något annat. På så sätt skapas efterfrågan och restaurangerna motiveras förhoppningsvis till att välja bra råvaror. 

Om de är bortbjudna så väljer de vegetariskt och säger till i förväg, samt erbjuder sig att ta med egen mat för att inte krångla till det för värden. (Men det brukar aldrig ställa till problem.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tlover
2015-04-01 13:14
#7

jag äter vegetariskt borta och även ofta hemma (eftersom vi inte har så stor köttproduktion än). Bara för att man är blandkostare så betyder det inte att man är inte kan äta vegetariskt eller helvegetariskt/veganskt då och då utan det betyder att man både äter animaliska produkter och  vegetabiliska produkter.

l'm back

Denna kommentar har tagits bort.
Vanja
2015-04-08 09:44
#9

Jag skulle uppskatta att inte bli dömd utefter vad jag äter. 
Men nej, när jag bjuds på mat så äter jag det som serveras (Om det inte är lamm eller kalv). Jag anser inte att det är, på något sätt, min rätt att bestämma vad som andra ska laga för mat. Så jag äter det som serveras, dock äter jag inte borta speciellt ofta. Ett par gånger om året kanske. Och de som lagar maten och envisas med vanligt kött i köttdisken kommer inte att ändra på sig, så är det bara. Så det kommer inte göra någon skillnad om jag säger att jag är vegetarian. 

Hemma äter vi bara KRAV, dock så kommer vi nog köpa vanligt kött om det skulle tryta ordentligt i plånböckerna. Vi gör vad vi kan ekonomiskt. 

Jag har provat att vara vegetarian, men det är ju inte ens gott. Allt smakar lite som hushållspapper. Och jag hade jättejättesvårt att hitta substitut till skinka, leverpastej, köttbullar eller schnitzel, som smakar gott. Det är klart att det finns alternativ men det smakar inget vidare. 

Men det vore gött att bli accepterad för att man försöker så gott man kan, det är det som är det viktigaste.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tlover
2015-04-08 15:21
#10

#9 Det som lockade mig att bli vegetarian var att det smakade så gott 🙂

Det var det etiska som fick mig att bli blandkostare igen 😃

Kanske har du inte hittat rätta maträtter 😎

l'm back

Vanja
2015-04-08 15:23
#11

#10 Jag välkomnar alla tips kan jag tillägga. Jag försöker att äta mindre kött, men det är inte så himla enkelt som det låter när man är uppfostrad med att äta kött.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tlover
2015-04-08 15:26
#12

#11 starta en ny tråd på kanske matlust eller nån annan passande sida och säg till då du gjort det så hjälper jag gärna.

l'm back

vallhund
2015-04-09 15:25
#13

Själv är jag extremt kräsen, kanske beroende på allvarig anorexi i ungdomen. Jag äter kött/fisk då o då, men eftersom utbudet är begränsat så blir det inte så ofta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Wraith]
2015-04-11 13:36
#14

Det är jätte bra om folk vågar fråga var köttet kommer ifrån på restaurang. Det visar medvetande och detta ställer krav på restaurangen som i sin tur kommer se att kunderna är medvetna om vad de stoppar i sig. Men självklart kan de ju ljuga, men sådant brukar komma fram förr eller senare och det skadar dem mer än att köpa in lite dyrare kött som kommer från bra djurhållning.

All heder till dem som även vågar ta upp ämnet med bekanta och vänner när de blir bortbjudna. Man behöver kanske inte rata maten rakt av, men om man tar upp det till diskussion så ökar man medvetenheten. När folk ser att andra tänker till så tenderar även de att börja tänka.

Jag brukar vara ganska jobbig på djuraffären, brukar alltid fråga var godisen/benet kommer ifrån då detta aldrig står utskrivet, iaf väldigt sällan. Oftast blir det "ehhh vi vet inte", då köper jag inget. Även om de kanske inte rusar till hyllan med info eller börjar kolla att de bara köper svenskt/nordiskt osv så ger detta dem nog en tankeställare.

Brukar även vara så pass fräck om jag hittar en produkt som kommer från Asien och jag är med en kompis så brukar jag rata benen så folk hör "nä usch inte från Kina" typ…

Taxelina1
2015-04-14 15:43
#15

PÅ restaurang äter jag fisk. Blir jag hembjuden på mat hos någon, så äter jag det som bjuds. Till vardags äter vi bara vilt här.

Hälsning från en stor djurvänCool

Ria74
2015-05-18 10:12
#16

Äter jag på restaurang frågar jag var köttet kommer från, får jag inget bra svar väljer jag vegetariskt.

Är jag borta hos någon äter jag vad som serveras.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Adirfen
2015-11-02 14:23
#17

#5 och jag har samma tankar.

Afturelding
2015-11-02 15:11
#18

Gammal tråd, men den är så pass intressant att jag också vill lämna ett litet avtryck.

Jag äter inte kött, men jag äter mejeri- och äggprodukter så principen blir väl densamma, om än i mindre kapacitet. Hemma är jag extremt noga med att alla animaliska produkter är ekologiska och KRAV, men ute eller hemma hos andra så är det inte så väldigt ofta jag frågar. Ibland kan jag ta upp det som ett samtalsämne rent allmänt vid middagar dock. 

(ute kan jag lika gärna äta veganskt, och de flesta av mina vänner brukar bjuda på vegansk mat för att det alltid är någon i sällskapet som är vegan)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Record
2015-12-11 13:51
#19

Att äta hel-veganskt för människan är inte hållbart i längden, med bristsjukdomar som följd.

Att föra ut sitt budskap via radions P1 program, och sedan talar reporten om det verkliga budskapet, det är botten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6323632

Upp till toppen
Annons: