Annons:
Etikettprotestlistor
Läst 3230 ggr
EvaLuna
8/22/14, 7:24 PM

Pälsförsäljare - be dem sluta

I butiken Lyxx säljer man äkta päls. Pälskantade scarves (!!!) Så här tycker dom  "Päls i alla dess former är årets julklapp även till våra kära tonåringar. Den här västen är gjord med en stickning som gör att passformen blir perfekt. Mycket elegant och finns även i vitt, brunt och grått"

Snälla, hjälp mej att övertyga dem om att de ska sluta. Tror inte man kan skriva på deras facebooksida så maila på lyxx@telia.com . Bifoga gärna denna länk

http://www.peta.org/feat/chineseFurFarms/index.asp

Tusen tack för eran hjälp!

Eva 

Butiken

https://www.facebook.com/pages/Lyxx-Trend-Design/58018451265?fref=ts

Annons:
VildaVittra
8/22/14, 7:34 PM
#1

Och hur framställs pälsen (och inte från en petakälla)?  För päls som biprodukt är verkligen inte fel och peta ljuger friskt (vilket är känt sedan tidigare).🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EvaLuna
8/22/14, 8:08 PM
#2

Alla vet att du hatar Peta. Varför tror du att dom ljuger? Biprodukt till vad? Hund- & kattköttsproduktion ger päls som biprodukt & hela den industrin är jättefel & innebär ett fruktansvärt lidande för djuren i alla led. Biprodukt i mink-, räv, mårdhundsfarmning? Vad är isf huvudprodukten? Tortyr?

Gigantiska ekonomiska intressen hotas av Petas arbete varför stora förtalskampanjer drivs mot dem. Både i pälsindustri men oxå i farmaceutisk industri liksom i kosmetikabranschen. Jag råder dej att fundera lite till på vem som ljuger

VildaVittra
8/22/14, 8:19 PM
#3

#2 Ta inte ord du inte vet hur de ska hanteras i din mun, det ligger inte i mitt hjärta att hata. (Slå gärna upp ordet).

Men lite intressant att man ska godta kända lögnares ord rakt av. Och till skillnad från dig har jag god koll på industrierna då jag rör mig i den verkligheten själv, istället för att stödja mig på forumsmyter. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EvaLuna
8/22/14, 8:27 PM
#4

Hahaha! Jättegod koll. Intressant med en människa som är så vilsen som anser sej företräda etisk djurhållning (googla gärna begreppet) att förespråka päls. Du glömde frågan med biprodukt. Nå, vid vilken produktion får man päls som biprodukt?

VildaVittra
8/22/14, 8:33 PM
#5

#4 Jag behöver inte googla något uppenbarligen, men om du nu hade en sådan avers mot denna sajt, varför postade du tråden här när det händer att man faktiskt kan få en förfrågan om att bevisa sina påståenden, om man som du inte vill ställa upp med det? Det finns ju sajter där admin sväljer allt med hull och hår, kanske tråden skulle passa bättre där, så kan jag lägga in länken i petatrådarna här istället. 

Lite kul är det, tack för att du förgyllde min fredagkväll. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
8/22/14, 10:58 PM
#6

#4 Här kan du hitta päls som en "biprodukt". När vi slakar kaniner så tar vi såklart hand om pälsen (om inte den skadas vid flådd, vi är inte så duktiga på just det än), det är ensjälvklarhet för mig att när ett djur väl slaktas så ska man ta hand om allt man kan. kött och ben som inte är människomat blir till kattmat och den sista lilla delen som man inte kan använda som djurmat eller till hantverk blir till kompostmat.

Att använda hela djuret är att visa respekt för djuret (så att föda upp djur bara till päls och man inte gör nått av köttet tex är lika respektlöst som dom som inte ens försöker göra nått av pälsen/skinnet av dom djur man slaktar till kött).

l'm back

Annons:
[Thiah]
8/23/14, 8:50 AM
#7

#6"Att använda hela djuret är att visa respekt för djuret" 

En extra tummen upp på den

Linnea
8/29/14, 1:52 PM
#8

Jag vet inte vad som händer med tex minkarna efter att de blivit flådda men rent ekonomiskt vore det idiotiskt att inte använda köttet till något om det är möjligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

VildaVittra
8/29/14, 2:16 PM
#9

#8 Minns jag inte fel så blir kropparna fjärrvärme, men det som är tokigt är ju att föda upp fjärrvärmeskött på kött, istället för att i så fall använda foderköttet som fjärrvärme på direkten.

Dock har minkpäls en hel del goda egenskaper (för exempelvis reumatiker eller för att förhindra förfrysningar på slädhundsförares händer), men många andra skulle lätt kunna använda päls från ett gräsätande djur istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Linnea
8/30/14, 1:37 PM
#10

#9 Okej det är lite som att fiska ur haven runt sydamerika mfl för att mata odlad lax. Dom där småfiskarna äts ju faktiskt av ortsbefolkningen.

Bäver ska vara väldigt varmt har jag hört men det är nog inte lika lätt att föda upp.

Vilken typ av gräsätare tänker du på? Kopäls tex är ju inte så tjock. Alpacka kanske?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Cragan
8/30/14, 8:14 PM
#11

#10 kaniner bla både kött o päls från dem 🙂

Linnea
8/30/14, 10:04 PM
#12

#11 Just det, det tänkte jag inte ens på!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

marathos
9/1/14, 10:17 PM
#13

Mycket av den pälsen som säljs produceras under vedervärdiga förhållanden, där både djurens liv o död är en mardröm.  Finns många källor till det, inte bara PETA.  Finns all anledning att protestera mot pälsförsäljningen  hos Lyxx.

Annons:
tlover
9/1/14, 10:21 PM
#14

Borde det inte vara bättre att betala extra för pälsar som var uppfödda under ett bra liv och kommer från Sverige.

Dvs att sätta krav på ursprung snarare än att dissa helt (tex sluta köpa fårfällar på IKEA för bara några hundringar utan att istället köpa dom för 1500-2000:- av en svensk uppfödare som tar väl hand om djuren.

Nu finns det kanske inte så stor markanad för kaninskinn än men det är ju delvis konsumenterna som skapar marknaden.

l'm back

Ixectrona
9/5/14, 11:11 AM
#15

PeTA har betalat folk för att plåga djur förut, så att de kan filma det. Även på sätt som folk vanligen inte behandlar djur, som att flå dem levande. De förfalskar alltså plågsamt djurplågeri för att visa "det här är vad som händer", när de betalade för det.

Men oavsett vad som görs eller inte görs på pälsfarmer i Kina, så är pälsindustrin hemsk här i Skandinavien också.
Norge: https://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/sets/
(Det är hemska saker på mängder av Norska gårdar i de där bilderna. Stora sår, avbitna svansar och ben, döda valpar som blir ätna, och så vidare. Och de som är i "toppskick" lever fortfarande fruktansvärda liv i en liten gallerkub.)
Finland: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Fur_farming_in_Finland

Har inga bilder att visa för Sverige men en dokumentär jag såg - vars syfte var att måla pälsfarmerna i ett positivt ljus och få oss att gilla dem(!) - övertygade mig inte det minsta, tvärtom, det fick mig ännu mer att inse hur hemskt det är.
I Sverige, på 2010-talet, så är det lagligt att massuppföda minkar och rävar i små kuber till burar, och de spenderar hela sina liv (förutom bolådor för honor med ungar?) på gallergolv.

Vill jag ha en domesticerad mink eller räv som ett älskat husdjur, nej, det är inte okej, av "djurskyddsskäl". Vill jag föda upp det i misär och döda det för sitt skinn, go for it. Behöver jag stänga in en hund i en bur korta stunder ibland, som för ensamhetsträning, nej, det är kriminellt. Men att ha minkar och rävar instängda hela sina liv i värre burar är helt okej, tummen upp.🤪

Med det sagt - päls är inte päls, om vi säger så. All päls kommer inte från fruktansvärda förhållanden som faktiska pälsfarmer. Tar man päls från ren eller kanin som ändå ska ätas, så har de fötts upp i bättre förhållanden.
Minkar och rävar äts inte, de föds enbarts upp för sin päls och kropparna slängs sedan.

Whippetgerbilen
9/10/14, 5:08 PM
#16

Men asså, varför måste man ha päls?? Man skulle klara sig utmärkt utan päls, päls är bara en onödig detalj som idioter vill köpa. Så tycker jag. Kan någon svara mig, varför man måste ha päls? Djuret behöver ju pälsen och skinnet.

Dogs is my world ♥

VildaVittra
9/10/14, 5:16 PM
#17

#16 För att päls har vissa egenskaper som du inte kan uppnå med andra material. Jag brukar använda slädhundsförare som exempel (då jag är en själv) och att man står i kyla och hela tiden håller i spannet. Utan päls är risken stor för förfrysningsskador på händerna.

Sedan är päls bättre på axlar och rygg för exempelvis reumatiker än vilken fleeceväst i världen.

Utöver detta så är det väl korkat att inte använda alla delarna av de djur vi slaktar? Eller ska vi ytterligare öka på den överkonsumtion av jordens resurser som pågår?

Själv försöker jag undvika oljebiprodukter, då de är vidriga för miljön (med djuren som lever i den) och hälsan, så jag skulle hellre ha en pälsjacka än en av polyester.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
9/10/14, 7:24 PM
#18

#16 Päls (och ull, läder och andra animaliska produkter) har egenskaper som man inte kan få av syntetmaterial el växtmaterial.

Själv är ullkläder ett måste på vintern och även ibland på sommaren pga min ledvärk då ull är rent utav smärtstillande för mina leder medan fleace el liknande inte alls är det.

Jag längtar tills jag har pälsvantar, fårskinnsväst osv på vintern då kanske man inte behöver vara rädd för att gå ut.

Sen är det väl dumt att inte använda pälsen när man väl slaktar ett djur eller hur?

l'm back

Whippetgerbilen
9/11/14, 12:13 PM
#19

#17 #18 Jag menade främst mink, räv och mårdhund. Såna som man bara slänger bort efter. Att man tar skinnet från fåret när dom har blivit slaktade tycker jag är okej. Men jag menade rovdjur som folk bara slänger när dom inte är värda något längre. Jag vill inte stödja djurplågeri. En pälskappa innehåller ca 80 minkar, är det värt det? Päls är ett måste för djur, dom klarar sig helt enkelt inte utan den, ska vi då ta ifrån dom den bara för att dom ska bli någon detalj? De tycker jag är fel.

Dogs is my world ♥

tlover
9/11/14, 5:53 PM
#20

#19 Nog för vad jag förstår kan man ju äta rovdjur också, även om jag vet att man inte gör det.

Päls eller ull är ett måste för mig med på vintern så det behöver inte bara "vara en detalj".

Nu tycker jag ju inte om industriell djurhållning hursom men som sagt bara för att det är päls betyder det inte att det är dåligt eller onödigt.

l'm back

Annons:
Varga
9/30/14, 12:49 PM
#21

Nu använder jag rovdjurspäls också - det finns nämligen en hel del rovdjur som skjuts pga "skyddsjakt" och liknande. Och dessa pälsar tycker jag är helt okej, så länge de inte skjuts för att man ska sälja pälsen utan som sagt för att man har jagat vilda djur av någon annan anledning. Sedan kan man tycka vad man vill om skyddsjakt, det är en annan diskussion.

Men jag tycker som någon sa tidigare att det viktigaste är att man kollar upp källan på var pälsen kommer från. Syntetiska material (och även typ bomull) ger istället väldigt ofta stor miljöpåverkan som i sin tur kan leda till att tusentals vilda djur förlorar sina hem. Så att använda fleece istället för till exempel ylle eller fårskinnspälsar är väldigt ofta mycket sämre i det stora hela.

Med det sagt så stödjer jag absolut inte djurfarmar där man föder upp djur enbart för att använda deras päls och slänga bort resten av kroppen. Men dels vill jag visa på att det finns många olika situationer där man faktiskt skjutit vilda rovdjur av en anledning, där jag tycker att det är respektlöst mot djuret att inte försöka använda så mycket som möjligt av dess kropp efteråt, och dels tror jag också att den bästa vägen att gå om man vill få bort den typen av pälsuppfödning är att helt enkelt visa på hur bra det är att stödja annan typ av päls"industri" - nämligen enskilda jägare, gårdsägare och liknande.

(med reservation för babbligt och osammanhängande inlägg då jag blir avbruten konstant på jobbet. Kan inte folk förstå att jag faktiskt måste kommentera saker i forum istället för att jobba ;) )

exiztenzia
2/15/16, 8:27 AM
#22

Päls är vidrigt och djur som blir päls föds upp under barbariska förhållanden som t.ex minkar och rävar. De både lever och avlivas vidrigt.  Canada Goose är ett av företagen som använder päls från prärievargar som fångats med saxar vilket är tortyr. Djuret har att välja på att sitt fast och lida fruktansvärt  eller helt enkelt bita av sitt eget ben. Avstå och bojkotta päls totalt. De enda som behöver päls är djuren pälsen sitter på. Lägg ner mink- och rävfarmer.

Gronstedt
2/15/16, 10:08 AM
#23

Ännu har vad jag kan se ingen påvisat att pälsen som omtalas i #0 är oetiskt framställd, eller ens vilket djurslag den kommer från. Har jag missat de upplysningarna?

tlover
2/15/16, 11:49 AM
#24

#22 konstigt jag behöver päls. Utan ull och päls så är vintern ett helvete för mig.

l'm back

Linnea
2/15/16, 8:40 PM
#25

#22 Det är alltid intressant när folk säger att all päls innebär lidande för djuren eller att alla kor har det dåligt, jägare gillar bara att skjuta ihjäl djur osv. Dra inte allt och alla över en kam. Bara för att en hundägare svälter eller slår sin hund innebär ju inte det att vi ska förbjuda alla att äga hundar för att det innebär lidande för hunden.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Varga
2/16/16, 5:14 AM
#26

Väl sagt #25! Jag är absolut emot djurplågeri, på samma sätt som jag är emot våldtäkter. Men jag är inte rädd för alla män bara för att vissa män våldtar, på samma sätt som jag inte tycker att all pälshandel är vidrig och fel!

[klarabastin]
2/17/16, 3:15 PM
#27

#24 

Djuren i pälsindustrin får nog ett jobbigare helvete än dig utan sin päls på vintern.

Det är inte så att du dör om du inte har päls på dig. 

Hur ser du på fuskpäls?

Det finns ingen anledning att ha päls på sig från djur som avlas fram och torteras hela sina liv bara för att DERAS päls ska bäras av någon fåfäng tant i status syfte.

Pälsindustrin är inte etisk på något sätt, den är omoralisk och full av död och lidande.

Annons:
VildaVittra
2/17/16, 3:21 PM
#28

#27 "Hur ser du på fuskpäls?"

Fuskpäls har inte samma egenskaper. Och jo, det dör folk av köld, även i Sverige. Min morbror frös ihjäl. 

"Det finns ingen anledning att ha päls på sig från djur som avlas fram och torteras hela sina liv bara för att DERAS päls ska bäras av någon fåfäng tant i status syfte.

Pälsindustrin är inte etisk på något sätt, den är omoralisk och full av död och lidande."

Jaså? Är det från din egen köttkaninsuppfödning som du dragit de slutsatserna? Alla är ju inte som du, jag tar väl hand om mina djur och de plågas inte det minsta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2/17/16, 3:22 PM
#29

#27: "Det finns ingen anledning att ha päls på sig från djur som avlas fram och torteras hela sina liv bara för att DERAS päls ska bäras av någon fåfäng tant i status syfte."

Det där gäller fortfarande bara för de dåliga delarna av pälsindustrin och inte alls för de etiskt uppfödda och slaktade djur vars päls och kött används.

Som förklarats i flera inlägg i den här tråden finns det ibland god anledning att använda päls, och inget av dem har att göra med fåfänga eller status. I flera inlägg har också förklarats att låtsaspäls tillverkad av miljöfarlig och ändlig olja inte kan ersätta riktig päls under alla omständigheter, även om man skulle vilja välja ett så djur- och miljöfientligt alternativ.

Man kan lika väl säga: Det finns ingen anledning att förstöra miljön för djur och människor genom att stötta oljeindustrin, när det finns fullkomligt naturliga alternativ.

[klarabastin]
2/17/16, 3:32 PM
#30

#28 Frös din morbror ihjäl för att han inte hade varma kläder eller inte hade päls??

Vart har jag skrivit att jag har köttkaninsuppfödning?😂

Vad är hälsoriskerna med att inte bära päls?? 

Djurvänliga vinterkläder

VildaVittra
2/17/16, 3:43 PM
#31

#30 Okej, du har glömt det igen, här skrev du det:

Och min morbror frös ihjäl för att han inte hade tillräckligt varma kläder på sig, päls är det varmaste du kan ha på dig. 

Hälsorisker? Tja, död, även förlorandet av lemmar (jag fick förfrysningsskador på ovansidan av mina händer i vintras, inga allvarliga skador eftersom jag gick in relativt snabbt, men hade jag exempelvis haft motorstopp långt ut i en skog, så hade det kunnat gå illa). 

Varför ska man ha på sig sådana kläder som i länken med så dålig isoleringsförmåga för?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2/17/16, 3:51 PM
#32

#31

Undrar om du läser alla dina kommentarer då efter att jag la ut det så svarade någon med "Ska du ha de till kött" eller liknande

Jag svarade:nej jag skrev att de var efterfrågade, inte att jag ska sälja dem till slakt. Jag ska sälja de som sällskaps djur. Vi har tagit den här diskussionen (som du verkar ha glömt) i en annan tråd.

Varför ska man ha på sig sådana kläder som i länken med så dålig isoleringsförmåga för?

FÖR ATT DE INTE EXPLOATERAR ELLER DÖDAR HJÄLPLÖSA INDIVIDER KANSKE. 

Sen så ser jag väldigt många personer med pälsvästar och päls detaljer. Är det det lika varm? Fryser fjortisarna ihjäl utan sin kanin detalj på väskan?

VildaVittra
2/17/16, 3:57 PM
#33

#32 Nej, du skyllde ifrån dig när antikaninköttare skrev i tråden sedan. Du glömmer att du och jag diskuterat köttkaniner i andra trådar medan du fortfarande var aktiv. Varför inte stå för att du var köttkaninsuppfödare förut? Jag har ju berättat att jag korkat nog var vegan tidigare. 

"FÖR ATT DE INTE EXPLOATERAR ELLER DÖDAR HJÄLPLÖSA INDIVIDER KANSKE. "

Åk till en oljerigg och påstå sedan felaktigt samma sak. 

"Fryser fjortisarna ihjäl utan sin kanin detalj på väskan?"

Fjortisarna har oftast fuskpäls på sina väskor. Sedan är inte alla delar av ett djurs päls lämpliga till kläder, huden kan vara för tunn osv, då kan man använda dom till dekoration.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2/17/16, 4:05 PM
#34

#32: Att du ser vissa personer använda päls där det inte behövs 
1: har ingenting att göra med att andra använder päls där det behövs
2: säger ingenting om vilket slags päls det är
3: säger ingenting om hur djuren pälsen kommer från har levat och dött.
Det saknar alltså relevans på flera plan.

Annons:
[klarabastin]
2/17/16, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#33 När har jag diskuterat köttkaniner? Jag har tagit bort en eller två kommentarer då de inte stämmer med mina åsikter längre.

Päls kanske är det varmaste, men inte det enda varma

Bild på mitt svar nedan

tlover
2/17/16, 4:36 PM
#36

#27 okej så du tänker avliva mig nästa vinter? Djur som har så ont som jag har vid skov avlivas så ska du jämföra mig med djur så ska jag avlivas. Jag riskerar dessutom amputation om jag har otur alternativt död om man inte skulle amputera. Fuskpäls hjälper inte på långa vägar och dödar antagligen mer. Snälla uttala dig inte om något som du uppenbarligen inte kan förstå.

l'm back

Linnea
2/17/16, 4:43 PM
#37

Fatta vilken miljöförstöring bomullsodling orsakar.. och den är ju inte i närheten av oljan ändå. Många djur som dör av de anledningarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[klarabastin]
2/17/16, 4:46 PM
#38

#36 

"Fuskpäls hjälper inte på långa vägar och dödar antagligen mer."

Antagligen? Trodde du ville att man bara ska skriva sånt man faktiskt vet här.

"okej så du tänker avliva mig nästa vinter? Djur som har så ont som jag har vid skov avlivas så ska du jämföra mig med djur så ska jag avlivas. Jag riskerar dessutom amputation om jag har otur alternativt död om man inte skulle amputera."

Som sagt så är päls inte det ända varma alternativet på vintern.

Vart bor man om man riskerar att dö om man går ut utan päls?

Gronstedt
2/17/16, 4:51 PM
#39

#38: Då borde du inte skriva här alls, enligt dina egna ord.

Var man bor? Ungefär var som helst, om man har fysiska förutsättningar som gör att man behöver päls för att behålla sin fysiska funktion. Du kanske ska läsa vad som faktiskt står i inläggen innan du försöker bemöta dem?

Jag har för övrigt fortfarande inte sett någon uppgift om vilket slags päls det handlar om i #0 och hur den har tagits fram. Har jag missat dem?

tlover
2/17/16, 5:18 PM
#40

#38 det var därför jag skrev antagligen, jag har inte sett du skriva det. Ull funkar vid vissa tillfällen men det är inte vindtätt. Föreslå gärna något som är lika bra som ull el päls som inte är plast. Du är medveten om att Sverige är i ett subarktiskt område, det innebär att det kan bli kallt. Tyvärr behöver jag ull även på sommaren vid skov.

l'm back

[klarabastin]
2/17/16, 8:01 PM
#41

Nu pratar jag om allmänheten och inte undantag som sjukdomar eller funktions nedsättningar.

Tvivlar starkt på att alla som bär päls har problem med hälsan och riskerar att dö. Annars hade inte pälsindustrin varit så stor.

Annons:
Gronstedt
2/17/16, 8:07 PM
#42

#41: Och varför pratar du om "allmänheten" i det specifika fallet? Ingen här har försvarat den pälsindustri du kritiserar, så det är ganska meningslöst att fortsätta argumentera som om det hade varit fallet. Prova att bemöta de inlägg och argument som faktiskt finns här, så kanske det kan bli en diskussion.

[klarabastin]
2/17/16, 8:11 PM
#43

#42

Vilken pälsindustri är det som jag kritiserar.

Jag tycker att all päls är vidrigt

VildaVittra
2/17/16, 8:19 PM
#44

#43 Och jag tycker all vegansk olja är vidrigt. Se hur djurvänliga dina kläder är:

By http://www.evostc.state.ak.us/Gallery/gallery-spill.htm#nogo, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1314055

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2/17/16, 8:21 PM
#45

Min olja?

VildaVittra
2/17/16, 8:24 PM
#46

#45 Ja, din olja. Vad tror du att dina kläder är gjorda av?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2/17/16, 8:25 PM
#47

#46

Vad är dina kläder gjorda av?

VildaVittra
2/17/16, 8:27 PM
#48

#47 Ull, lin, återvunnen bomull (köper gardiner osv på loppis och syr om till kläder), skinn och päls till största del. 

Svara på frågan nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[klarabastin]
2/17/16, 8:32 PM
#49

#48

Köper mest på secondhand och får av mamma när hon inte vill ha längre

Jag är inte korkad

VildaVittra
2/17/16, 8:39 PM
#50

#49 Varför länkade du då till denna sida om det inte är att du rekommenderar sådana kläder? http://www.onegreenplanet.org/lifestyle/a-guide-to-insulated-winter-jackets-that-are-not-made-with-down/

Exempelvis första posten, Primaloft, är gjord av 100 % polyester. Vad kommer polyester ifrån? Jo, DIN olja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klarabastin]
2/17/16, 8:42 PM
#51

#50

Länkade till vinterkläder utan päls, inte mina kläder….😴

jagga-ewe
2/17/16, 8:45 PM
#52

#49 Nu undvek du frågan. _Vad_ tror du att dina kläder är gjorda av? Inte _Vem_ har du fått dem från. Även kläder från second hand och arvegods kan ha negativ miljöinverkan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

VildaVittra
2/17/16, 8:45 PM
#53

#51 Nej, du länkade dit och uppgav att det var "djurvänliga vinterkläder", inser du nu hur fel du hade?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/18/16, 9:45 AM
#54

#41 om all päls förbjuds (vilket du vill) så resulterar det i att jag inte kan få tag i päls vilket leder till smärta och kan leda till amputation om jag har otur. Så även om du pratar om allmänheten så påverkar det undantagen. Sen finns det andra än sjuka och funktionshindrade som behöver päls.

l'm back

[klarabastin]
2/18/16, 11:32 AM
#55

#54

Du har ju en päls? Behöver du fler?

Annons:
VildaVittra
2/18/16, 11:35 AM
#56

#55 Pälsar slits precis som vilka kläder som helst. Efter ett tag börjar de tappa pälsen och förlorar då sin värmande förmåga. 

När ska du svara på frågan i #53?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/18/16, 12:37 PM
#57

#55 Så bara dom som redan har ska få ha det inte dom som behöver nya för att dom slits eller dom som blir sjuka senare?

Sen så har jag inte nog, jag har tyvärr bara en pälsmössa och behöver minst vantar också.

l'm back

Upp till toppen
Annons: