Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 4256 ggr
VildaVittra
2013-04-05 04:41

Nyttja vilda djur i samhällets tjänst?

Det finns väldigt många djur i vårt samhälle som ses som skadedjur. Varför inte träna dem till att utföra sysslor åt oss istället?

Vad tycker du om detta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Mantissa
2013-04-05 07:07
#1

Häftigt klipp:)

Men nej, jag tycker inte att djuren måste gagna oss på något sätt för att ha ett eget existensberättigande. Det är vi som bör anpassa oss efter dem, inte tvärt om.

TerriZue
2013-04-05 10:15
#2

Håller helt med #1.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

VildaVittra
2013-04-05 11:17
#3

Problemet är ju vår livsstil, kråkflockarna kan ju länsa en åker på grödor, så de skjuts av. En annan art är ju råttor, kan man mata dom någon annanstans än i restaurangköket och ge dom en uppgift istället?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2013-04-05 13:16
#4

Nu säger du väl ändå i mot dig själv.

Vilda djur ska man inte ta in då de är stressande för dem.

O ett dött djur lider inte.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
2013-04-05 13:24
#5

#4: ??

#3: Tja, vad kan djuren utföra? Råttor och fåglar kanske skulle kunna minska mängden sopor i världen genom att äta rent på gator och i soptunnor och tränas på att gå på speciella lådor, så man samlar gödseln? Eller man kanske kan göra mat av själva råttorna/fåglarna? Men djur som lever i städer är nog ingen vidare bra mat, med alla gifter och metaller.

Att låta en kråkflock "efterskörda" kvarvarande korn på en åker och sedan skjuta av och äta kråkorna är ju ett rationellt sätt att utnyttja marken. Lite som att hägna anant vilt för att utnyttja mark som varken går att odla eller beta. Men det ser jar inte som att ge djuren en "uppgift", bara som att dra nytta av dem.

VildaVittra
2013-04-05 13:29
#6

#4 Nej det gör jag verkligen inte vilket du ser om du tänker efter, för jag har ingenstans skrivit att djuren ska fångas in.

#5 jag funderade en del på om man skulle kunna få dem att plocka mördarsniglar. Måste  odla lite spannmål få jag får hit en flock att testa på.😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gronstedt
2013-04-05 13:39
#7

#6: Mördarsnigelmördande kråkor kan nog bli en storsäljare 😃.

Mantissa
2013-04-05 13:55
#8

Problemet om du ska ha råttor som soprensare på gator och torg är att du kommer ha en jäkla massa råttor som springer på de gatorna och torgen. Föga uppskattat av majoriteten människor. Råttor och fåglar finns där det finns mat. Att mata dem på särskilt ställe skulle bara fungera om man eliminerade all mat där de är. Om det var så lätt skulle det vara gjort.

indra-bus
2013-04-05 15:43
#9

#6  Men hur skall du "lära dem vad de skall göra då"?

O få dem dit du vill?

Sen behöver du inte gapskratta för att jag frågar.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

gulzebra
2013-04-05 15:46
#10

Förstår att det inte hör helt till ämnet, men jag är tvungen att bidra med afrikanska jättekindpåsråttor - dessa råttor är inte domesticerade, så de kanske kan hoppa in på ett hörn ändå? ;) I Afrika föds de upp och används till att röja minor, med bra luktsinne, intelligens och en låg kroppsvikt som stora fördelar - kliver de på en mina så flyger de inte i luften så att säga. Utöver det kan de sniffa sig till tbc också. Rätt bra för att vara vilda skadedjur annars! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

VildaVittra
2013-04-05 17:15
#11

#9 Det lär man på precis samma sätt som i videon, men istället för mynt så använder man sniglar.

Jag satte ingen smiley i mitt svar till dig utan till #5.

#10 tack för videon, ska kika på den.

#8 Man behöver ju inte träna råttor till att städa i staden, där finns ju gott om fåglar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2013-04-05 17:24
#12

Ja men hur kommer råttorna dit? Om de redan är där gör de ju sitt "jobb"

Sen så tykcer ja inte djur skall behöva tjäna människan de är inte vår tids slavar.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VildaVittra
2013-04-05 17:50
#13

#12 Man lockar dit dom precis som i videon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
indra-bus
2013-04-05 18:43
#14

De gör man med hittekatter oxå

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VildaVittra
2013-04-05 18:56
#15

#14 Indra, man fångar hittekatter också, det skulle man med denna princip inte göra med kråkorna. Skulle du kunna vara söt och hålla dig on topic kanske?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

indra-bus
2013-04-05 19:10
#16

De var en jämförelse. Precis som du gör ibland tex. Hund uppfostran o katter.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

VildaVittra
2013-04-05 19:23
#17

#16 Nej, det var ingen jämförelse, utan du som tyckte jag sade emot mig själv.

"Nu säger du väl ändå i mot dig själv.

Vilda djur ska man inte ta in då de är stressande för dem.

O ett dött djur lider inte."

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kalli
2013-04-06 10:27
#18

Alltså, jag håller i princip med #1 att djur inte måste gagna mänskligheten för att ha ett existensberättigande.

Men att påstå att djuren blir slavar i de klipp som påvisas i tråden är ändå att dra det väl långt, vad är då inte tama djur? Ingen tvingar kråkorna i klippet att komma och lämna mynt för att få mat utan det är något de lärt sig att göra frivilligt eftersom de vinner på det beteendet. Inte helt olikt att lära sig hund ett trixs alltså.

Gronstedt
2013-04-06 18:56
#19

#8: Nä, mitt förslag var inte så värst allvarligt menat, utan mest avsett att visa på att det är svårt att nyttiggöra djuren i staden utan att de samtidigt blir ett problem.

#12: Råttorna är redan där, i restaurangköken, soptunnorna, soprummen, lägenheterna, kloakerna, på gatorna och i parkerna. Enligt David Attenborough är en europeisk stadsbo aldrig längre än 5 meter (eller om det var yards) från en råtta.

Aviendha
2013-04-07 15:46
#20

Har sett videon i #0 innan, tycker den är skithäftig! 

Jag ser det inte som att man förslavar kråkorna i videon. Precis som de i dagsläget befinner sig där det finns mat och anpassar sig till miljön är även detta en anpassning. Skillnaden blir bara att vi styrt anpassningen mer medvetet än annars. Kråkfåglar idag har lärt sig att tyda trafikljus, för att veta när det är säkert att hämta något de vill ha i korsningar/övergångsställen och liknande. Det är en anpassning som de gjort för att de tjänat på den. De är inte förslavade. Däremot har vi inte medvetet gjort dem anpassade till det.

Kan man dra nytta av en samexistens så ser jag bara fördelar av det. Fåglarna kommer finnas där hur vi än gör, och då vore det väl bättre om vi båda kunde tjäna på det. Arbeta lite mer med vår natur och vår omgivning istället för emot den liksom.

Annons:
Silvestris
2013-04-07 17:29
#21

Jag har alltid sett brännandet av animaliska produkter som ett slöseri med resurser. Varför inte låta våra naturliga nedbrytare få bryta ned slaktresterna så att näringen kan återföras till jorden istället för att brännas upp och producera konstgödsel för att "nära" jorden?

vallhund
2013-08-18 13:51
#22

#7 Igelkottar o höns fungerar utmärkt som bekämpningsmedel mot mördarsniglar. Postade något inlägg om det för några dagar sedan, minns inte var, tyvärr!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[PuffBuck]
2013-08-20 17:11
#23

#12 Som vi kan se i videon är kråkor inte korkade, vilket inte heller andra djur är. Därmed behöver man inte ta till drastiska åtgärder för att de ska lära sig nya saker. Nya eller endast intressanta saker är även stimulerande för djuren, oavsett om de är vilda eller ej. Rent logiskt sett: Varför skulle djuret göra någonting om det inte var värt det?

Som VildaVittra i inlägg 6 gav exemplet om att man skulle kunna få kråkor att äta mördarsniglar. De skulle få både stimulering och mat. Vad är felet? Jag tror knappast att VildaVittra skulle springa ut med håven eller sätta fällor för att fånga in dessa kråkor för att de skulle tvingas fortsätta slava för henne genom att få stimulering och mat. Hemskt. Överdriv inte.

tlover
2013-08-21 17:40
#24

Nog för "skadedjuren" arbetar ju redan åt oss, tänk vad snuskigt det skulle vara i städerna om det inte fanns djur som städade upp efter oss  (när man tänker på sånt är man glad över att bo i obygden).

lite så tänker vi med odlingarna, många "ogräs" är rent delikata och någonting som det finns brist på här hemma, andra "ogräs" blir mat åt hönsen eller kaninerna. Det är väldigt få växter jag anser är "ogräs".

även för att bekämpa "skadedjur" kan man göra det mer naturligt, tex har vi katt för det och sätter tex bondbönor vid potatisen för att hålla bort sork. Räven skjuter vi inte heller bort då den också håller bort sork m.m.

lavskrikan plockar upp kattens "matrester" och äter det osv

försöker man tänka större så finns det oftast bättre lösningar än att bara utrota (nu dödar ju katten, räven m.m "skadedjuren" men det är fortfarande mer naturligt än gift)

l'm back

Whippetgerbilen
2013-12-12 21:30
#25

Jag fattar inte varför tex räven är ett skadedjur, javisst den tar höns, men det är ju människan som har tagit dit hönsen. Vem har bestämt att vissa djur är skadedjur? Jag själv anser att människan är det enda skadedjuret.

Dogs is my world ♥

VildaVittra
2015-07-22 06:43
#26

De är verkligen intelligenta djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
2015-07-26 09:28
#27

Min övertygelse är att vi alla här på jorden har nytta av varandra. Vilka djur det än gäller🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
VildaVittra
2015-07-26 09:56
#28

#27 Så även jägare kan dra nytta av vargen? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
2015-07-26 10:42
#29

#28 Nu hänger jag inte riktigt med här. Har jag skrivit något om varg🤔

Men om jag tänker efter så är vargpälsen extremt värmande. Man kunde ju ta tillvara på den och göra kläder😃(skämtar)

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: