Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 1284 ggr
VildaVittra
3/6/16, 1:38 PM

Fett slut på hyllan

"Vi älskar miljövänlig mat och är inte rädda för fett.

Därför råder det brist på ekologiskt smör hos mejeri­jätten Arla.

– Efterfrågan har ­exploderat. Vi har drivit utvecklingen inom ekologiskt i flera år, så till den grad att vi för tillfället ­inte ens kan möta efterfrågan, säger Daniel Emilson på Arla."

Detta rimmar ju väldigt illa med Arlas påståenden om att det är den dåliga efterfrågan på mejeriprodukter som orsakar nedläggningen av mjölkgårdar. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22391027.ab

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
_Fisken
3/6/16, 1:50 PM
#1

DET var en mycket bra observation av dig!

Åsa S
3/6/16, 1:54 PM
#2

Fast mjölkgårdarna som läggs ner kanske inte är ekologiska det finns ju inte jättemånga gårdar som är ekologiska.

VildaVittra
3/6/16, 1:56 PM
#3

#2 Det är faktiskt många som producerar ekologiskt, men som inte har råd med certifieringen. Så det vore ju en smal sak att åtgärda om Arla kände för att investera i produktionen (genom att ge vettigt betalt) istället för i golfturneringar och lyxmiddagar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/6/16, 10:41 PM
#4

# 3 Men det beror på att korna sinar just nu enligt artikeln dvs att de ska till att kalva och att de därför inte ger så fet mjölk som krävs för att göra smör. När de väl kalvat så kommer den feta mjölken med grädden som behövs. 

Men även om Arla certifiera flera att driva ekologiskt är du säker på att det finns efterfrågan på mjölken som blir över efter att du tagit bort grädden från den?

Själv bojkottar jag Arla i mesta möjligaste mån.

VildaVittra
3/6/16, 10:52 PM
#5

#4 Med fler kor skulle man haft ett lager med smör och man kan göra mer på mjölken efter man tagit bort grädden än att bara dricka den. Man gör ost, mediciner, vassle till brödbak osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/6/16, 11:02 PM
#6

#5 Ost utan fett? Det tror jag inte på. Men vassle går att göra det är riktigt men så stor efterfrågan på detta finns inte. Hemma kokte min mor risgröt på vasslen efter hon gjort osten. Den var god 😃

Arla är inte intresserad av vare sig producenter eller konsumenter de är sig själva nog.

Annons:
VildaVittra
3/6/16, 11:25 PM
#7

#6 Mjölken är inte fettfri efter att grädden är borttagen. Jag gör ost på helt vanlig standardmjölk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/7/16, 11:01 AM
#8

# 7 Standardmjölk brukar innehålla 3 % fett det är tillsatt. Grädden flyter upp till ytan och skummas av eller separeras med en separator. Se på lättmjölken som innehåller 0,5 % fett eller minimjölk om denna nu finns kvar som innehåller 0,1 % fett. Arla klarar av att ta bort allt fett från mjölken.

VildaVittra
3/7/16, 2:29 PM
#9

#8 Nej, den blir inte helt fettfri, minimjölk har fett i den också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/7/16, 3:01 PM
#10

# 9 Men det är tillsatt fett. Det är dessutom homogeniserat.

VildaVittra
3/7/16, 3:06 PM
#11

#10 Ja, fettet tillsätts i form av grädde om man sedan vill göra mellanmjölk eller standardmjölk. Men vad har det med saken att göra? Man kan fortfarande ta bort grädde ur mjölken och sedan göra ost på den. Då får man ut tre produkter, dvs grädde, ost och vassle. 

Vet du att minimjölk även heter skummjölk? Det heter den för att det är den produkt som blir kvar när man skummat av grädden. Köp mjölk direkt från bonden och prova själv så får du se det med egna ögon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/7/16, 3:23 PM
#12

Nej minimjölken innehåller 0,5 % fett, skummjölken innehåller 0,05 % fett. Och i minimjölken är fettet homogeniserat.

"Den skummjölk som såldes i dagligvaruhandeln förr hade en fetthalt på 0,05%"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skummj%C3%B6lk

[helga21]
3/7/16, 3:26 PM
#13

Skummjölk är mjölk där fettet avskilts, liknande kärnmjölk. Fanns förr att köpa, men har ersatts av lättmjölken. I mjölkproduktionen avskilj fett, som sedan tillförs igen för att erhålla de olika mjölksorterna. Används även för att framställa mjölkpulver.http://recept.citygross.se/action/subProductGroupCG;jsessionid=3CB16D58252B6B38559CD38B9350ABCE?productGroupId3=233

Annons:
VildaVittra
3/7/16, 3:27 PM
#14

#12 Nej, det var "blåmjölken". Läs gärna hela texten, för då skulle du läst detta "Skummjölk är mjölk från vilken grädden avskilts genom separering.".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/7/16, 3:28 PM
#15

skummjölk, mjölk från vilken fettet har avskiltshttp://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/skummj%C3%B6lk

VildaVittra
3/7/16, 3:29 PM
#16

#15 Står det att allt fett avskiljts? Nej, det gör det inte. 😎

Men återigen, vad har detta med frågan att göra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/7/16, 6:16 PM
#17

# 16 Ber om ursäkt att jag  försvann. Det berodde på att mitt tangentbord slutade fungera.

Det står att fettet avskiljs ja om du klickar på länken i # 15

Jag läser detta

"Skummjölk är mjölk från vilken grädden avskilts genom separering. Den innehåller alla mjölkens näringsämnen utom fett och fettlösliga vitaminer såsom A och D. Skummjölken kan blandas med olika mängd grädde till de standardiserade mjölksorterna eller indunstas och torkas till mjölkpulver (även kallat torrmjölk).

Ett gammalt namn för skummjölk är blåmjölk, eftersom den skimrar i blått. "

Så jo all fett avskiljs den innehåller inte några fettlösliga vitaminer.

Frågan var om det fanns avsättning för denna mjölk utan något fett.

VildaVittra
3/7/16, 6:35 PM
#18

#17 Det står fortfarande inte att allt fett avskiljts, däremot att grädden tagits bort, men det finns fett kvar i mjölken ändå.

Dessutom påverkar ju inte fetthalten det faktum att det går att göra ost av mjölk, det går ju även att göra ost av restprodukten vassle (som ricotta och mesost). 

Men vill du lära dig mer om osttillverkning, så rekommenderar jag boken "ost smör och surmjölksprodukter till husbehov", den läste jag som nybörjare fö massa år sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helga21]
3/7/16, 6:51 PM
#19

# 17 Men inga fettlösliga vitamaner. Det var konstigt?

VildaVittra
3/7/16, 6:55 PM
#20

#19 Nej, det är inte det minsta konstigt. Det är för att de finns i sådan liten mängd redan i den fullfeta produkten, så sedan när grädden avskiljts, så är halten så pass låg att den inte gör utslag. Jämför med titervärden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
3/8/16, 7:00 PM
#21

Jag gör ost på lättmjölk och det går säkert att göra på minimjölk också. Det finns ju en hel del lågfett ostar på marknaden.

l'm back

Upp till toppen
Annons: