Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 2253 ggr
VildaVittra
12/6/15, 2:31 PM

SD och halalslakten

Satt och lyssnade på Sveriges radio där Mattias Karlsson (SD) gör ett antal påståenden om halalslakt som är väldigt okunniga, så jag kände att det var dags att lyfta frågan igen. Nedan är ett urval ur hans uttalanden.

"Det som är legio bland muslimer i världen är att man slaktar obedövat"

"Men halalslakt så som en majoritet av världens muslimer praktiserar det, det är ju halalslakt av obedövade djur och det är inte tillåtet och det ska inte vara tillåtet"

Det är ganska intressant hur en politiker kan hålla sig så oinformerad om hur läget med obedövad slakt är i andra länder, för om problemet var religiöst, så skulle ju Belgien inte slakta runt en 75% av djuren obedövat trots att det bara finns 5% muslimer i landet. Eller tror han att muslimer äter väldigt mycket kött? Och hur förklarar han då alla grisar som slaktas och kastreras obedövat? Eller vet han inte att griskött inte är tillåtet att äta för en muslim?

Så, hur kommer man tillrätta med problemet att folk försöker skuldbelägga muslimer för något som förekommer i alla kulturer? Brukar ni rätta folk som tror att all obedövad slakt är halal?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6297968 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Zepp
12/9/15, 11:21 PM
#1

Sen skall man hålla i åminne att skäktning inte är särskildt kontroversiellt om det är rätt utfört.

Och att bedöva med slaktmask är bara ett annat sätt att aliva djuret innan avblodning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_(slaktmetod)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
12/9/15, 11:27 PM
#2

#1 Slaktmasken avlivar inte, utan det är en bedövningsmetod.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
12/9/15, 11:40 PM
#3

De dör så småningom om du inte avblodar dem!

En kula eller stång rätt in i hjärnan är en rätt säker anledning till att man dör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nausicaa]
12/12/15, 1:18 PM
#4

Jag brukar rätta dom som tror det. Dom allra flesta brukar inte återkomma med något svar på det. 

Har svårt att se att SD egentligen bryr sig om djuren faktiskt. Då skulle dom vara mer insatta i ämnet och ha en bredare politik istället för att bara rikta in sig på halal och muslimer.

VildaVittra
12/12/15, 3:37 PM
#5

#4 Det irriterande är att folk som skriver detta i trådar på nätet och som man rättat, skriver samma smörja i nästa tråd och i nästa tråd och i nästa tråd……

SD bryr sig inte ett jota om djuren, de använder ju bara detta som ett slagträ för att sprida sin islamofobi. För om det varit någon form av omsorg om djuren, skulle de väl i så fall verka för att förbjuda kosher som alltid är obedövat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Nausicaa]
12/12/15, 3:43 PM
#6

#5 Ja tyvärr verkar det inte helt ovanligt. 

Håller helt med dig. Dom har ingen genomtänkt politik för djuren alls.

Annons:
nypisnina
12/21/15, 1:27 PM
#7

Lite off topic här kanske, men har det inte att göra med att djuret förblöder långsamt, att det är en långsam död som är den hemska grejen med halalslakt? Att de inte bedövas är fånigt att sägas med tanke på hur tex höns behandlas under transporter… De önskar nog att de vore döda.
Det är mycket som behöver ändras i svensk djurhållning och slaktmetoder.

Zepp
12/21/15, 1:55 PM
#8

En riktigt utförd Halal innebär att djuret dör på någon sekund!

Och med tanke på reglerna de har så skall omständigheterna vara sådana vid slakten att djuret inte skall ha en aning om att det skall dö.

En av anledningarna till att Halal inte tillåter bedövning är att slakten tar för lång tid. döden får inte vara ett utdraget moment utan skall ske ögonblickligen.. dvs på någon sekund.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nypisnina
12/21/15, 2:23 PM
#9

#8 Det låter ju iaf humant eller vad man ska säga. Men frågan är om det görs så alltid?
Usch, ibland undrar jag om det inte vore bättre att bli vegetarian på heltid… Stackars djur!

tlover
12/21/15, 3:15 PM
#10

#8 Svensk halal bedövas, det är bara inte all slags bedövning som är halal (exakt vilka vet jag inte).

l'm back

Zepp
12/21/15, 8:13 PM
#11

#9

Betänk att reglerna kom till långt innan det fanns slakthus!

Egentligen skulle halal och kosher innebära att det inte funkar att slakta storskaligt och i slakthus!

Våra lagar om bedövning handlar mer om att det är ett rätt grymt hantverk att slakta storskaligt.

På så sätt kan man säga att bedövningen innebär att djuret är hjärndött innan det avblodas som då är den oåterkalleliga punkten för liv eller död!

Halal och Koscher handlar oxå om att upprätthålla ett skråväsen, Imamer/Rabbiner ger vissa rätt att vara slaktare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
12/21/15, 8:15 PM
#12

#11 "Egentligen skulle halal och kosher innebära att det inte funkar att slakta storskaligt och i slakthus!"

Varför skulle det inte kunna innebära det?

"På så sätt kan man säga att bedövningen innebär att djuret är hjärndött innan det avblodas som då är den oåterkalleliga punkten för liv eller död!"

Nej, alla bedövas inte med bultpistol, det finns fler metoder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
12/21/15, 8:25 PM
#13

Iomed att varje djur måste behandlas med respekt, inte får slaktas i närhet av något annat djur, inte hållas fast, det måste ske avskildt, av särskildt utbildad och godkänd personal, som godkänts av en Imam!

Dvs de gamla reglerna handlar om att slakta enskilda djur!

Såå modern halal har garanterat förändrats där man behållit det väsentligaste?

Det tar fortfarande för lång tid enligt halal.. en av de viktigaste detaljerna där är att döden skall ske snabbt.. och djuret skall inte ha en aning om att det är på väg att slaktas.. dvs inget onödigt lidande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Gronstedt
12/28/15, 8:08 AM
#14

#7: Djuren förblöder inte långsamt. Vid korrekt utförd skäktning upphör hjärnan att fungera, och därmed slutar djuret att känna, inom några sekunder. Vid avblodning av bedövade djur spelar dock tiden mindre roll.

nypisnina
1/8/16, 4:44 PM
#15

#14 Det är ju bättre det iaf.. det ska gå smärtfritt till tycker jag.

Achatina
1/29/16, 12:52 AM
#16

Så less på hela SD karusellen. Djurskydd är ju bara på agendan om man kan koppla islam till något negativt.

Kawonda
1/31/16, 11:09 PM
#17

Halalslakt är varken snabb eller smärtfri. I den här artikeln sammanfattas den ganska väl: http://www.svd.se/vanligt-att-slakta-utan-bedovning

tlover
1/31/16, 11:11 PM
#18

#17 I tråden pratas det om svensk halalslakt, i Sverige så ska all slakt bedövas (jag vågar inte säga att det alltid görs, det finns idioter överallt).

I länder där halalslakt sker utan bedövning sker oftast annan slakt också med bedövning.

Svensk halalslakt är snabb och smärtfri.

l'm back

Kawonda
2/1/16, 9:00 PM
#19

I tråden pratas det om halalslakt i ganska generella ordalag tycker jag. Att skäktning skulle gå snabbt och att djuret inte känner smärta i mer än några sekunder. Den bedövning som muslimer har godkänt i Sverige är förresten bedövning med el, men inga andra metoder.

VildaVittra
2/1/16, 9:23 PM
#20

¤19 Bultpistol är också tillåtet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gronstedt
2/2/16, 9:32 AM
#21

#19: Korrekt utförd skäktning går snabbt, med medvetslöshet inom ett 10-tal sekunder.

På http://www.halalcertifiering.se/halalharam.html kan man läsa mer om hur olika grupper ser på halal. Citat:

  • Enligt islams lagskolor Hanbali och Maliki ska all slakt ske utan föregående bedövning, och enligt lagskolorna Shaf'i och Hanafi är det accepterad att slakta med föregående bedövning under förutsättning att djuret inte hinner dö innan snittläggningen.

Det är alltså Shaf'i och Hanafi som överensstämmer med svensk lag.

MelodyX
2/12/16, 10:13 AM
#22

Den här frågan diskuterade jag och min man innan vi gifte oss over and over igen. Det här är också en fråga där jag helt har fått ändra ståndpunkt på grund av mitt tidigare okunnande och ingenting gör mig idag så irriterad som den okunskap som råder idag hos flera sd människor med flera. 

Slakt, oavsett djurslag, kan inte vara etiskt korrekt. Oavsett hur den går till. Jag skulle säga att en korrekt utförd halal slakt är lika "bra" som en vanlig utförd slakt på ett svenskt slakteri. Vi i Sverige är ju för övrigt väldigt måna om att behålla jaktsamhället och där kan vi väl verkligen snacka om djurplågeri i dödsögonblicket? Få djur dör direkt när de blir skjutna, de flesta lever och går flera meter innan de faller ihop. 

Hur som helst… Det intressanta i det här är ju att det råder sådan dubbelmoral (säkert på grund av okunskap). Enda skillnaden om man köper halal som är slaktat i Sverige, är ju att djuret har fått en besignelse innan och att det är vänt mot Mecca i slaktögonblicket. MEN - det finns ett par STORA slakterier i Sverige, som står för otroligt mycket producerat kött i våra stora matkedjor, där hela slakteriet har fått en välsignelse för att spara tid och som är byggda så att djur ALLTID slaktas mot mecka, det enda alltså som skiljer dessa kött åt är stämpeln på förpackningen att vissa dagar stämplar man dem med halal och andra inte i övrigt är det samma kött och exakt samma procedur. 

När det kommer till utländskt kött har vi en annan matkedja vars hela sortiment innehåller halalslaktat kött. Många handlar därifrån ändå. När det kommer till utländska slakterier slaktar de flesta andra länder utan att bedöva innan, för att spara tid och pengar. 

Dubbelmoralens svenskar i ett nötskal ;-) 

Själv startar vi nu uppfödning av kaniner , och kommer att slakta dem halal. Självklart med svenska regler och lagar dock.

Upp till toppen
Annons: