Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 1144 ggr
VildaVittra
2015-11-28 06:57

145 mjölkgårdar nedlagda sedan årskiftet

Nu finns det inget mjölkföretag alls i 13% av Sveriges kommuner. http://www.atl.nu/lantbruk/145-g-rdar-borta-sedan-rsskiftet

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Taxelina1
2015-12-08 12:34
#1

Visst är det skrämmande?

Skulle gränserna stängas på grund av terrorhot och annat, så skulle vi inte kunna försörja oss många dagar.

Hälsning från en stor djurvänCool

VildaVittra
2015-12-08 12:39
#2

Exakt. Mjölken var livsviktig under förra ransoneringen, folk tänker inte på hur många saker som faktiskt görs av den råvaran.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taxelina1
2015-12-08 12:54
#3

Och folk förstår heller inte vad det innebär att en mjölkgård läggs ner, förrän dom själva drabbas av följderna.

Det är ju liksom inget att oroa sej för. Det finns ju fulla kylarna i butiken.

Hälsning från en stor djurvänCool

Ninja99
2015-12-08 23:10
#4

Vi människor klarar oss alldeles utmärkt utan bröstmjölk från andra djur, det har vi gjort länge innan det blev populärt att dricka kons mjölk i vår del av världen. Vi är den enda art som konsumerar en annan arts bröstmjölk, vilket sjukt nog sker även i vuxen ålder. Det är inget som är vare sig naturligt eller nyttigt för oss människor. Låt kalvarna få den mjölk som är ämnad för dem och ingen annan. Att dricka mjölk från kor leder bl. a. till ökad risk att få prostatacancer, benskörhet och tidigare död - så varför skulle någon vilja dricka komjölk eller konsumera komjölksprodukter om man har den insikten?

VildaVittra
2015-12-08 23:17
#5

#4 Vad har detta med TS att göra? På denna sajt håller vi oss till ämnet och dessutom korrekt terminologi, kor har juver och inte bröst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ninja99
2015-12-08 23:23
#6

#5 Det har väl verkligen med ämnet att göra? Får jag, som anser att komjölk inte är ett livsmedel för människor, inte ha en åsikt och yttra den här menar du? 

Jag har aldrig hört ordet "juvermjölk", har du?

Annons:
VildaVittra
2015-12-08 23:28
#7

#6 Varför du aldrig hört det är för att det heter komjölk, se, nu har du lärt dig en korrekt term till. 

Och nej, ditt inlägg har inget alls med TS att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ninja99
2015-12-09 00:07
#8

#7 VildaVittra, tack för ditt trevliga inlägg. Menar du verkligen att du inte insåg att jag visste att det finns ett ord som heter komjölk? Trots att jag skrivit det i mitt inlägg ovan? Ojoj.. Jag har inte lärt mig en "korrekt term" till av ditt inlägg, det är bara ren fakta att komjölk är bröstmjölk från en ko, precis som vi människor ger våra nyfödda barn mjölk från våra bröst.

Synd att du inte tycks vilja ha ett öppet sinne för att andra kan tycka annorlunda än du själv och inte tål att någon skriver något som uttrycker en annan åsikt än den du själv har. Många andra anser att det är nyttigt att bli ifrågasatta och få nya infallsvinklar i olika åsikter och ställningstaganden. Det gäller tydligen inte dig.

Jag tycker att det är bra att mjölkgårdar läggs ner, för finns det inte tillräcklig efterfrågan, så ska inte staten gå in och använda våra skattepengar till en näring som ingen efterfrågar. Mjölkbönderna kan ställa om till att odla växter som kan användas direkt istället för att ta omvägen via ett djur, det är både miljö- och djurvänligare. Att det förekommer ett fruktansvärt djurplågeri bakom kulisserna är ytterligare en bra anledning till att inte dricka kalvarnas mjölk, om man nu inte tänker på sin egen, andra människors eller djurens hälsa. Men det som sker bakom kulisserna på den gulliga s.k. "Bregott-fabriken" är det tydligen inte alla som känner till eller vill låtsas om.

VildaVittra
2015-12-09 00:17
#9

#8 Du gav ju inte intrycket av att veta det eftersom du konstant använde felaktiga termer. Eller tillhör du dom där som bara har felaktiga termer som enda slagträ i debatter? 

Och nej, komjölk är mjölk från kons juver, inte bröst, då denne inte har några sådana. 

Och jag har ett väldigt öppet sinne, det är just så jag lärt mig enormt mycket under min livsresa. Så du har verkligen inte snappat upp vem eller hur jag är. 

Nu får du en sista chans att hålla dig till korrekta termer, sedan börjar jag redigera. 

Och utan kor, vad ska spädbarn vars mammor inte får mjölk äta? Och vad ska vi använda inom vården (ytterligare en sak du förmodligen inte vet är hur många funktioner mjölken faktiskt har). Och vad ska vi själva äta om det nu blir krig i Europa? Vi producerar bara 50 % av den mat vi äter. Och vilka insekter ska pollinera dina gönsaker? Det finns nämligen ett helt korrekt talespråk som lyder "ängen är åkerns moder". En äng måste betas, annars växer den igen och insekterna som pollinerar får det ännu svårare att överleva.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ninja99
2015-12-09 02:18
#10

#9 Fint av dig att du hotar med att redigera för att en person har en annan åsikt än du själv.

"En äng måste betas, annars växer den igen och insekterna som pollinerar får det ännu svårare att överleva."
Jag undrar just hur insekterna överlevde innan mjölkindustrin fanns..? Och hur överlevde spädbarn och vi människor överhuvudtaget? Hm.
Bara för att djur betar på ängar behöver det inte betyda att vi måste ta deras mjölk, de kan få beta där och ge mjölken till sin avkomma, så som det är tänkt att vara i naturen. Mjölken från en ko är inte ämnad för människor, lika lite som mjölken från en gris, giraff, elefant eller något annat djur är ämnad för människor. Vår egen bröstmjölk är ämnad för vår egen art - ingen annan - när vi är bebisar, precis så är det med kons mjölk också.

Hoppas att du - eftersom du har ett så öppet sinne som du påstår - vill läsa en ganska färsk (2014) omfattande forskarrapport om hur onyttigt det är med komjölk för människor, där det beskrivs hur intag av mjölk från kor ger ökad risk för bl. a. benskörhet, att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom, tidigare död etc. 
Flera andra studier visar också t. ex. på en ökad risk för prostatacancer hos män som dricker komjölk.
Den finns publicerad i British Medical Journal och har ett fantastiskt stort underlag, den är baserad på över 61 000 kvinnor och över 45 000 män, vilka har följts under en tid av ca 20 år. Kan vara intressant att ta del av om du inte gjort det än. Finns att läsa här:
http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015

Det finns betydligt nyttigare och djurvänligare alternativ att dricka för oss människor än den komjölk som av naturen är ämnad endast för kalvarna.
Det är bara att inse att efterfrågan på komjölk minskar alltmer och att ännu fler mjölkgårdar förmodligen kommer få ställa om eller lägga ner sin produktion än de som är nedlagda sedan årsskiftet.
Lycka till!

VildaVittra
2015-12-09 12:42
#11

#10 Nu läser du inte det jag skriver, jag skrev att om du inte slutade bryta mot våra regler så skulle jag redigera dina inlägg, ingenstans skrev jag att du inte fick ha dina åsikter. Läs om och läs rätt. 

"Jag undrar just hur insekterna överlevde innan mjölkindustrin fanns..? Och hur överlevde spädbarn och vi människor överhuvudtaget? Hm. "

Innan mjölkindustrin fanns, så levde vi som jägare/samlare i en värld där det fanns hjordar med betande djur som vi jagade. Vi höll alltså inte på att odla och åt en hel del mer kött än vad vi åt vegetabilier. 
Och spädbarn överlevde inte om mamman inte hade mjölk, och även vuxna dog som flugor. 

"Bara för att djur betar på ängar behöver det inte betyda att vi måste ta deras mjölk, de kan få beta där och ge mjölken till sin avkomma, så som det är tänkt att vara i naturen."

Fast det är just det vi måste, vi har inte tillräckligt med lämplig odlingsmark för att inte ta vara på en råvara. 

"Hoppas att du - eftersom du har ett så öppet sinne som du påstår - vill läsa en ganska färsk (2014) omfattande forskarrapport om hur onyttigt det är med komjölk"

När jag läste forskningsmetodik, så lärde jag mig hur enkelt det är att hitta bevis på vad som helst om man ville. Jag skulle ju lätt kunna bevisa att bönor är farligt för hälsan om jag ville. Folk borde verkligen inte ge sig på att läsa rapporter utan utbildning, för jag hittar ingenstans där de slår fast det du skriver. 😃Se här på deras slutsats:

"A higher consumption of milk in women and men is not accompanied by a lower risk of fracture and instead may be associated with a higher rate of death. Consequently, there may be a link between the lactose and galactose content of milk and risk as suggested in our hypothesis, although causality needs be tested using experimental study designs. Our results may question the validity of recommendations to consume high amounts of milk to prevent fragility fractures.3 71 72 The results should, however, be interpreted cautiously given the observational design of our study. The findings merit independent replication before they can be used for dietary recommendations."

Vad jag menar på är att man ska ta det väldigt piano med alla dessa rapporter som kommer, för det absolut bästa är att äta varierat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-12-11 01:31
#12

Hur var det nu med ingen efterfrågan på mjölk?

"Den dyrare mjölken i Värmland gör succé

http://www.expressen.se/gt/den-dyrare-mjolken-i-varmland-gor-succe/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-12-11 16:13
#13

#10: Det är knappast sant att efterfrågan på mjölk minskar. Det som minskar är efterfrågan på svensk mjölk. I stället importeras mjölk från länder med mycket mindre stränga regler för miljöskydd, djurskydd och djurvälfärd. Är det detta du tycker är så bra?

Hur insekterna överlevde? De överlevde eftersom det inte fanns några skyddade monokulturåkrar där växtätande människor förstör jorden så att den inte kan bära vegetation alls, så att marken kunde betas av djur.

 För övrigt är korrekta benämningar på anatomiska detaljer knappast en fråga om åsikter …

Annons:
Upp till toppen
Annons: