Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1860 ggr
Gronstedt
2015-06-26 09:35

Tänkvärt om aktivism

På http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/henriktorehammar/article21011417.ab 

kan man finna några ord som låter som en rimlig förklaring till den allt vanligare och verklighetsfrämmande djurrättsentusiasmen - nog verkar den bestickande?

"Vi har en generation som vuxit upp med en kultur dominerad av bilder och att de ska uttrycka sig känslomässigt inför dessa. Samtidigt som sociala medier förstärker den djupt antiintellektuella impulsen att falla för grupptrycket. Här marscherar snart en kader av digitala krigare med militant inlevelseförmåga. “En söt djurbäbis - den borde ha rösträtt!”"

Torehammar fortsätter med för mig oväntad skärpa: 

"Snapchattande millenniebarn som lärt sig blocka debatt och avfärda logik som manlig härskarteknik tycks ju rätt mycket krossa tjusiga universitetsideal om rationella samtal. Om man tänker på hur mycket av denna klickaktivism som väcks av medier, så är det lätt att frukta att den dag Disney/Pixar gör en film om animerade foster med ögonfransar. Då kan vi snart säga hej då till aborträtten."

Annons:
Magi-cat
2015-06-26 20:14
#1

Så otroligt enögt föraktfullt. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2015-06-27 13:30
#2

#1: Kanske enögt, om också inte lika enögt som de aktivister som beskrivs, men vari består det föraktfulla? Kanske en smula raljerande, men ändå med en tydlig vilja att betrakta och beakta bakomliggande mekanismer - till skillnad från dem som sätter fingrarna i öronen och skriker att kött är mord och djur borde ha rösträtt.

Taxelina1
2015-07-21 09:53
#3

Vet faktiskt inte vart världen är på väg. Rätt skrämmande faktiskt…

Hälsning från en stor djurvänCool

MaxFlickan
2015-08-23 14:47
#4

Finns det på fullaste allvar människor som tycker att djur ska ha rösträtt…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Fialialej
2015-08-23 23:51
#5

#4 Nej. De är i så fall väldigt, väldigt, väldigt få. Jag ar aldrig träffat nån och jag har vart ganska engagerad inom djurrättssvängen.

"På natten är alla katter svarta"

MaxFlickan
2015-08-24 14:06
#6

#5 Puh, tur. Blev lite rädd där ett tag för det lät ju inte riktigt klokt…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Fialialej
2015-08-24 15:05
#7

#6 Finns puckon överallt och allt är ju relativt, så man får ta saker med en nypa salt.. :)

"På natten är alla katter svarta"

Ixectrona
2015-09-02 23:28
#8

Det finns människor som tycker att alla djur, eller i vanligare fall, människoapor, elefanter och delfiner, ska ha precis samma mänskliga rättigheter som - just det - människor. Djurrätt handlar numera inte om att ge rimliga rättigheter till djuren, utan om att se dem 100% som människor, med samma behov och önskningar.

veggie4every1
2015-09-03 20:57
#9

Det finns inte någon så vitt jag vet som tycker att djur ska ha rösträtt. Jag tror inte att någon på allvar egentligen tror att det finns människor som tycker det heller. Man avser att förlöjliga rättigheter för djur genom att tala om rösträtt, det är inte seriöst menat.

När vi talar om rättigheter för djur så talar vi om rätt till liv, rätt till frihet och rätt att inte vara någons egendom.

Inte rösträtt. Men det tror jag att nästan alla förstår egentligen.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Taxelina1
2015-09-12 09:56
#10

#4 Djurensrätt kämpar för att djuren ska ha samma rätt som oss människor att kunna få försvara oss i rätten. Länken handlar inte om Sverige, men jag läst någonstans att dom jobbar för det även häri landet.

http://www.svd.se/vanvardade-djur-kan-fa-ratt-till-advokat

Hälsning från en stor djurvänCool

JonasDuregard
2015-09-12 13:42
#11

#8 "Det finns människor som tycker att alla djur, eller i vanligare fall, människoapor, elefanter och delfiner, ska ha precis samma mänskliga rättigheter som - just det - människor."

Det finns så klar människor som tycker nästan vad som helst. Men jag har aldrig stött på någon som tycker så. Jag är säker på att det är extremt ovanligt och att fästa vikt vid dem på det sättet som du gör är lite förrädiskt (om de ens finns). 

Att peka ut dem som några slags representanter för djurrättsrörelsen är direkt missvisande. 

#10 "Djurensrätt kämpar för att djuren ska ha samma rätt som oss människor att kunna få försvara oss i rätten."

Inte riktigt samma så vitt jag kan avgöra, men avlägset påminnande om. Vilket inte är så förvånande med tanke på organisationens syfte.

Upp till toppen
Annons: