Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 9287 ggr
Rorvers
6/22/15, 2:39 PM

Kor som sällskapsdjur?

Hej! Jag hittar ingen annan sida att skriva på, men etisk djurhållning låter bra så då frågar jag här och hoppas någon vill svara :) Jag är verkligen förälskad i kor men undrar om man kan ha dessa som "sällskapsdjur" utan att behöva tex, slakta, mjölka, avla. Jag hittar inte någon riktig säker fakta om man behöver mjölka korna när de inte har kalvar? Har hört både att dom inte har mjölk, precis som vi människor, när dom inte har kalvar, men jag har även hört att dom producerar mjölk hela tiden och behöver mjölkas även när de inte har kalvar? Så om någon kunnig person kan svara på detta vore det underbart. Hur många kor i en flok behöver man ha? Är det viktigt att en ko får kalv minst engång i livet? Måste dom gå med en tjur? Om dom behöver det, kan man kastrera tjuren då? Jag vet att dom behöver väldigt mycket plats och jag skulle vilja se att dom går ute året runt, är det möjligt? Att om dom på vintern har en mindre hage som är kopplad till ett stall som dom kan gå ut och in i eller fryser dom? Jag har även varit sugen på rasen som har mycket hår, Highland cattle om jag minns rätt. Fryser även dom på vintern? Skulle självklart läsa på mer om det skulle bli så att jag skaffar kor, men det här är frågor jag inte hittar säkra svar på. Tacksam för svar :)

Annons:
sighni
6/22/15, 3:00 PM
#1

Javisst kan du ha kor som sällskapsdjur bara du har plats för dem, ute och inne och kunskaper. En ko producerar mjölk för att hon fått en kalv, om hon inte fått någon kalv så produceras inte heller någon mjölk.  Det är anledningen till att kor semineras så de ska kalva varje år och hålla igång mjölkproduktionen. Highland cattle kan gå ute året om ifall de har ett vindskydd. Om du går in på jordbruksverkets hemsida så kan du finna de lagar och förordningar som gäller vid djurhållning. Där kan du säkert få svar på en del av dina frågor. Du borde kunna få hjälp av en distriktsveterinär också.  Kor behöver inte kalva och inte heller ha en tjur med i flocken. En kastrerad tjur kallas för stut och kan naturligtvis gå med i flocken om så önskas. I "de vilda" håller tjurarna sig lite för sig själva.  Läs Per Jensens bok " Djurens beteende och orsakerna till det" . Mycket bra bok. Där finns ett kapitel om "nötkreaturens beteende" som är läsvärt. Du har inte funderat på någon lantras? I så fall hade du kunnat vara behjälplig med att hålla en ursprunglig ko-ras vid liv och säkert fått mycket hjälp och stöd från de som är engagerade i detta. Du hittar säkert dem om du söker på lantras + ko. Lycka till!

Gronstedt
6/22/15, 3:06 PM
#2

Du kanske får bättre svar på Lantdjur iFokus? Men jo, man kan ha kor som man varken slaktar, mjölkar eller ta kalvar på. De lakterar inte när de inte har kalvat.

Man bör ha minst två tillsammans, men i naturen lever de ofta i större grupper. En tjur är inte nödvändig för att korna ska kunna bilda en harmonisk flock. Som alltid handlar det om individer och hur de trivs tillsammans.

Det finns regler om att kor måste ha tillgång till väderskydd, men det finns raser som klarar sig bra med lösdrift och ligghall. Oavsett ras måste man sköta klövarna, hjälpa dem att hålla sig rena vid behov och sköta om eventuella sjukdomar och skador. Om de bor i Sverige behöver de förmodligen stödfodras med stråfoder i alla fall en del av året.

Titta gärna på nordiska lantraser!

Emma&Hanniball
6/22/15, 3:10 PM
#3

En ko behöver ju alltid en artfrände, jag skulle säga 2 eller 3 som minsta flock, vill du ha mindre ko ras så kan jag rekommendera fjällnära, eller rödkulla, lite lättare då kor kan tränga in dig så att du klämmer dig rejält, inte så kul med en stor ko på några 200 kg då inte, själv varit med om det gör förbaskat ont, sen kanske man kunde undvika att ställa sig i mitten av alla kossorna också 😛 Jag har mina kossor ute hela sommaren, går ner med hunden och kollar till kossorna varje dag, så att ingen blivit sjuk eller skadat sig och gosar med dom, jag brukar springa iväg från kossorna och när man tittar bak ser man alla komma mot en i rusande fart, det är skoj att ''leka'' tagen med dom, dom skadar mig aldrig med vilje❤️. Själv har jag ingen tjur i mitt hägn. Jag är som du bara intresserad av sällskapet 🙂

Rorvers
6/22/15, 3:18 PM
#4

Tack för svaren! Låter intressant det där med lantrasen, ska kolla upp det. Kollade lite på fjällkon också, verkar som en trevlig ras! #3 Hur många kor har du och hur har du dom på vintern? :)

Wellcraft
6/22/15, 3:38 PM
#5

Kor är roliga som sällskapsdjur.
De går även att rida & köra in med kunskap och tålamod, tyvärr kostar de en hel del i drift - spec. när de enbart går som sällskap.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
6/22/15, 3:48 PM
#6

Det du efterlyser är inte kor, utan kvigor. Kor är honor av arten nötkreatur som har haft minst en kalv, kvigor är honor som inte haft det.🙂

Men ja, precis som folket ovan skriver så kan man ha kvigor som sällskapsdjur och utan tjur. 

Ta en ras som du gillar, åk och träffa olika raser så det inte är utseendet du faller för. Du kan ju exempelvis wwoofa på kogårdar, så kan du få mer handfast kunskap än det du kan läsa dig till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Emma&Hanniball
6/22/15, 3:55 PM
#7

#4 Jag har en flock på ca 10 st 🙂 På vintern är dom i hagen där dom också har ett litet ''stall'' med 2 öppna dörrar (Stora) Och med massor av hö, sen brukar jag ta in dom för natten i ett stall, där det är varmt och gott 🙂

Ixectrona
6/24/15, 12:51 PM
#8

Kanske mini-kor vore något? 😉

Emma&Hanniball
7/17/15, 4:30 PM
#9

#8 Vilka pucklar dom har på ryggen! 😮

Sindri
7/17/15, 7:01 PM
#10

Oj, så söta! Vem gillar inte kor?! Kanske ser de där mer ut som urkor i storleken innan människan började avla på dem.

VildaVittra
7/17/15, 7:07 PM
#11

Jag skulle snarare säga att det är ö-kor, eftersom dvärgdjur oftast gynnas på isolerade platser. Vet ni om att det fanns dvärgmammutar på öar i Europa förut?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
7/17/15, 7:15 PM
#12

Ah! låter rimligt. Som den där lilla Flores-människan de hittade för några år sedan.

tlover
7/17/15, 8:18 PM
#13

#10 Uroxar är förfadern till tamkor om jag minns rätt och dom var ju enorma.

#11 Jag visste att det fanns dvärgmammutar på öar utanför nordamerika men inte i Europa.

l'm back

Annons:
Cahira
8/20/15, 8:39 PM
#14

Som sagts i tråden så går det ypperligt att ha dom som sällskap. En oparad ko av köttras producerar inte mjölk så du slipper mjölka. :) Finns raser både med och utan horn (dvs finns de som aldrig växer horn) och finns både små och stora raser. Googla runt, finns mycket intressant. :) De behöver vara minst 2 och du behöver ett bra staket, vi kör på elstängsel för att hålla våra under kontroll, har ca 40 st plus två tjurar. Men om du har scottish highland så är nog inte el bästa svaret eftersom pälsen är så tjock att dom skulle lätt bli rymmare. Tänk på att kossor kan hoppa rätt högt så kolla runt vad för stängselalternativ du har.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: