Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2710 ggr
Tarotstollan
2015-05-28 22:24

Djur med proteser.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
VildaVittra
2015-05-28 22:27
#1

Fel. Enda gången jag tummar på den åsikten är när det gäller utrotningshotade djur som ska ingå i avelsprogram, som havssköldpaddor som förlorat en fena osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rumblebee
2015-05-30 17:50
#2

Om djuret kan bete sig naturligt och fortfarande kunna hoppa och springa eller vad de nu brukar göra så ser jag inget fel i det. Men som den första bilden, katten i rullstol tycker jag är hemsk med tanke på att katter är ju ett djur som gärna klättrar.

Em_
2015-05-31 14:24
#3

Katten kan inte bestämma när den vill sitta, ligga, stå eller tvätta sig. Det är helt upp till ägaren. Notera också att den har blöja. Antigen har den svårt att använda lådan (högt prioriterad rutin, nästan ritual, för de flesta katter) eller så är den inkontinent av nervskador. 

Med geten har man förmodligen kämpat i veckor för ett ben som ändå togs bort.  Djuren skuttar inte glada och lycka från operationsbordet ut i gröngräset med sina nya proteser. Såret måste läka under ett antal veckor innan man ens kan börja fundera på protes. Hur mycket ska geten behöva genomlida? Den ser inte heller direkt slank ut, inte speciellt bra i sammanhanget…

Hästen med protes ser väldigt mager ut. Som jag skrev ovan, hur mycket rehab har den plågats igenom? Kan den ens lägga/resa på sig själv?


ElisabethB
2015-06-04 19:01
#4

Jag tycker inte om vad jag ser!
När jag jobbade i travstall hade jag en passhäst/sköthäst som förlorat nästan hela svansroten. Hon hade fruktansvärda fantomsmärtor i den delen av svansen som inte fanns. Det tror jag alla djuren på bilderna har.
Hästen ser ut att ha vanvårdats under lång tid och har definitivt inte blivit återställd på bilden.. De flesta djuren på bilderna tillhör arter där det inte finns någon orsak att tvinga de att leva..
Det finns ett sammanhang där ändamålet helgar medlen och det är för att avla i bevarandeprojekt på arter - inte raser - som är utrotningshotade!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[vikinga ängel]
2015-06-28 02:19
#5

USB vilka hemska bilder, stakars djuren. Djur behöver alla sina ben speciellt lantbruksdjur. Och jag ser ingen vits med att låta den där stakars vanvårdade hästen leva. Och katten, och flera av hundarna. Det är enbart människor som inte klarar av att släpa på sina kära vänner som gör sådan här. Om den katten eller hästen var min skulle jag avliva djuren alla gånger. Dessa djur kommer aldrig ha ett värdigt meningsfullt liv…

Spöket
2015-07-03 01:28
#6

Fågeln med näbben var ok tyckte jag. Såret läks väl och sen limmas väl den undre näbben på.

Katter och hundar som förlorar 2 ben borde få somna in.

Multi vad?

Annons:
Tarotstollan
2015-07-03 01:52
#7

Nästa Onsdag 8 Juli kl. 20.00 börjar en ny serie på svt 2 som heter "Världens bästa veterinär". Jag såg på trailern de visade att det var med djur som hade proteser.
Nu vet jag inte om den serien gått innan på någon annan kanal men jag har inget minne av att sett den innan, så jag skall naturligtvis se på den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[peter54]
2015-07-07 15:20
#8

Jag har alltid varit mycket skeptisk till den här typen av "djurvård" och ser det mest som ett utslag av människans "megalomani", att man gör detta för att man kan och slår sig för bröstet med påståenden att man hjälper djur till fortsatt liv. Jag tror att man skapar oändligt lidande i många fall. Om djuret i fråga kan leva som det gjorde innan skadan är det okej, inte annars tycker jag.

Tarotstollan
2015-07-08 20:25
#9

#7. Sitter just och tittar på detta programmet och det är verkligen ett starkt jobbigt veterinärprogram! Verkligen både intressant och jobbigt att se.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Zachapacka]
2015-07-25 10:30
#10

Så fel enligt mig

Taxelina1
2015-07-26 09:20
#11

Jag håller helt med Peter #8

Det är ett sätt att själv må bra och känna och visa upp sej vad duktig man är. Det här är ett hemskt djurplågeri. Mår dåligt när jag ser sånt här.

#9 Det den här veterinären gör är helt otroligt. Särskilt när man ser att djuren blir så gott som återställda. Han är ju helt otrolig. Jag blev ledsen när jag såg golden som gick hem med en "rullstol" men det var tydligen bara under rehabiliteringen. Hunden blev ju bra till slut, men hade lång väg att gå.

Att låta djur förlora ett ben eller två blir ju en extrem belastning och resten av kroppen mår ju inte bra.

Hälsning från en stor djurvänCool

[xamerax]
2015-07-30 00:36
#12

#11 När dom skulle ta bort benet av en katt (som några dagar tidigare fastnat i en rävfälla, benet var infekterat o ruttet) och katten fick hjärtstopp under narkosen tänkte jag bara snälla låt den stackars katten dö 😕 dom fick ju igång hjärtat igen genom att göra hål i huden o trycka med fingret innanför bröstet för att få liv i den igen och alla tyckte att det var en jättevacker upplevelse..  Som du sa är det djurplågeri det där 😕

catcult
2015-08-06 10:58
#13

Jag, som varit ägare till en katt med tre ben i ca 12 år, vet att min katt levde ett lyckligt liv.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
[Thiah]
2015-08-07 06:47
#14

#12 nämen herregud :/

catcult
2015-08-08 01:25
#15

#12 Vad var det som fick dig att önska att katten dog istället för att leva? Har inte sett programmet du refererar till, men av det du skriver antar jag att kattens ben amputerades och att katten lite senare fick åka hem till sin matte/husse för att återgå till sitt vanliga liv.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Spöket
2015-08-08 12:09
#16

Katter och hundar klarar sig ok med 3 ben . ( inte 2 dock)

Multi vad?

catcult
2015-08-08 12:47
#17

#16 Precis, särskilt katter! Jag blir alltid lika illa till mods när folk önskar livet ur någon trebent katt de läst en liten notis om i lokala nyhetsblaskan och när min egen älskade katt levde tänkte jag på vilken tur hon hade att just jag hittade henne och inte någon av dem.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Zachapacka]
2015-08-09 15:34
#18

#15 Det handlar kanske inte om att katten blev trebent utan snarare att den hade bott hos veterinären i veckor (om jag kommer ihåg rätt) och genomgott flera operationer.

Adirfen
2015-11-02 14:02
#19

Om djuren mår bra så ser jag inget som helst fel i det… Det är när de förlorar fler en ett ben som det blir jobbigt. Men om en hund föds utan framben och får hjälp så tycker jag det bara är bra. (Sålänge hunden mår bra)

Upp till toppen
Annons: