Annons:
Etikettdjurhållning-och-miljön
Läst 1915 ggr
Hildgrim
2015-02-04 15:55

Hur äter man så djur/miljövänligt som möjligt?

Hur äter man så vänligt som möjligt? Utgångspunkten är en vanlig "stadsbo" utan egna odlingsmöjligheter. 

Jag har många veganer i mitt facebook flöde som gärna vill få det att låta som att veganismen är det enda rätta. Men jag tycker inte det verkar så pass enkelt att allt blir bra bara man slutar äta animalier. Det dör ju fortfarande djur när man odlar denna vegetariska mat. Så frågan är ifall t ex jakt egentligen kan innebära att FÄRRE djur dör än att köpa vegetarisk korv i mataffären?

Så hur ska man egentligen äta för att göra så lite skada som möjligt på djur och miljö? Veganskt? Bara vilt? Ekologiskt? Sojamjölk eller kravmärkt komjölk? osv.

Annons:
VildaVittra
2015-02-04 16:05
#1

Absolut kan jakt vara en metod för stadsbon, har man en balkong eller ett rum man kan upplåta till djuruppfödning så är ju det också en möjlighet genom att hålla kaniner och/eller vaktlar så länge man ger dom miljövänligt foder, även om jag anser att alla djur ska få vara utomhus. 

Och ja, jakt innebär definitivt att färre djur dör än med konventionell odling. 

Hur man ska äta beror lite på var man bor och vad som finns i närheten, samt vilka förvaringsmöjligheter som finns. Som att köpa fisk från en liten fiskebåt i hamnen är bättre än från frysdisken, men frysdiskens krok/linfångade fisk är bättre än de vanliga "torkblocken" om man bor långt från havet. Bäst är ju dock att fiska själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2015-02-04 16:06
#2

Oj, detta område är enormt och mycket infekterat. Men jag kan nämna några riktlinjer utifrån min övertygelse:

Välj djur som har ätit ärttypiskt och som ätit mat som människor inte kan äta och som ätit den på mark där man inte kan odla. Därmed praktiskt taget alla djur som ätit spannmål/kraftfoder bort.

Välj djur som gått ute på artanpassad mark. Ett extra plus är om djuren levt där man låter dem gå på efterbete efter slåtter/skörd, så att de har gödslat och bearbetat marken medan de betat.

Välj djur av arter som inte är alltför sönderavlade - grisar med så långa ryggar att magen släpar i backen, kor som inte kan gå ut för att de trampar på sitt eget juver, fåglar med urkalkade skelett …

Välj INTE veganskt, det dödar massor av djur och förstör biotoper och jordskikt i rasande fart.

Em_
2015-02-04 19:12
#3

Jämför man kyckling, svin och nöt uppfödda i storskala tycker jag korna har det bäst. Å andra sidan kräver de mest foder för att producera ett kilo kött. Det mesta nötköttet i butikerna kommer dock från uttjänta mjölkkor, så om man äter mjölkprodukter kan man likaväl äta nötkött. Om jag har förstått rätt är broilers bra ur miljöperspektiv. De når sin slaktvikt på kort tid och lite foder. Å andra sidan tycker jag att de har flest djurvälfärdsproblem.


tlover
2015-02-04 20:41
#4

Jag har ju gått från en vegetarisk mathållning för djuren och miljöns skull. Men då har ju jag lyxen att vi kan både hålla egna köttdjur (kaniner än så länge) och odla egen mat.

Ska man kolla på mängden djur som dör så ska man äta mat som inte blivit odlad där man plöjer jorden, i alla fall plöjer så sällan som möjligt (varje gång man plöjer så dör miljardtals djur, folk reagerar inte på det helt enkelt för att dom bryr sig inte om maskar och dyl, dom är inte "värd" lika mycket som söta djur) och så ska man såklart äta mat som inte odlats med pesticider och insecticider då också dom dödar miljardtals djur och förstör miljön.

Bäst är väl om man kan fara ut till folk som odlar och håller djur själv och som nämts ovan jakt och att samla i naturen är ju jättebra. Sen att ta vara på mat som annars skulle ha slängts (tex äpplen om man bor där folk har äppelträd) är ju superbra och även att odla själv (även om det bara är groddar, många bäckar små, du vet).

Jag kanske ska förtydliga att jag inte heller tror att man bara ska äta kött utan jag tror på att man ska äta lagom 🙂

l'm back

Hildgrim
2015-02-06 14:33
#5

Tack för svaren. Att hålla hönsfåglar är något jag drömt om i många år. Höll också på att skaffa vaktlar ett tag men främst som reptilfoder men dåvarande sambo satte käppar i hjulen. Just nu bor jag tyvärr in en väldigt liten lägenhet utan balkong så att hålla några nyttodjur är uteslutet. Dessutom är jag pälsdjursallergiker så kaniner vill jag inte beblanda mig med. Det skulle vara nakna marsvin i så fall? Haha. Oavsett så hoppas jag kunna flytta så jag får en gräsplätt eller i alla fall en större balkong under dom kommande åren. En liten flock med vaktlar kan man väl ha boende på en balkong? 

Just nu bor jag i Skåne och har mycket nära till havet. Så fisk från den lokala lilla fiskebutiken vore alltså en bra bas? Jag har även möjlighet att köpa från en hjortfarm, vad tror ni om det? Dom säljer kött från sina egna hjortar samt från övrigt vilt dom får in. Jag äter för tillfället inte rött kött eller fågel men brukar åka dit ibland och köpa slaktrester till hunden. Så då kan jag lika gärna köpa något till mig själv också.

Men är vegetariskt alltid av ondo? Spontant så känns vegetarisk mat bättre än kommersiellt framställt kött? Det är ju mycket prat nu om att folk borde äta mindre kött ur miljösynpunkt. Hur är det med ekologiska baljväxter?

Och hur ska jag tänka angående mejeriprodukter? Jag är fd vegan och känner mig mycket flexibel i mejerikylen. Är krav-märkta mejeriprodukter (från ko) bättre än växtbaserade produkter? 

Ett dilemma jag har är att jag har en hund som äter ca 7-8 kg kött/organ/ben per vecka (mindre på sommaren som tur är). Hon äter barf som jag kombinerar själv. Jag kommer INTE ha råd att utfodra henne med bara vilt, det blir alldeles för dyrt. Dessutom kommer jag inte lyckas få tag i tillräckligt med innanmäte för att göra en komplett kost. Men idag finns det mycket "barf-korver" i djuraffär att köpa. Dessa brukar vara stämplade med kategori 3 och är alltså slaktavfall. Då är det väl sånt som blir över som annars inte används? Sådant kan jag väl köpa med gott samvete även fast det antagligen kommer från djur som inte haft det så bra?

Nått som jag brukar få köpa direkt från matbutiken till henne är köttben. Jag är rätt nojig vad gäller ben och ger bara kyckling och revben från fläsk eller lamm just nu. Kanske vore det en bra idé att börja köpa hel krav-kyckling då jag tar filerna och hon får resten?

Finns det någonstans jag kan läsa mer om detta ämnet? 

Jag kommer säkert komma på fler frågor. :)

VildaVittra
2015-02-06 14:42
#6

"Spontant så känns vegetarisk mat bättre än kommersiellt framställt kött? Det är ju mycket prat nu om att folk borde äta mindre kött ur miljösynpunkt. Hur är det med ekologiska baljväxter?"

Det stora problemet är att köttindustrin uppfattas som miljövidrig om man bara tittar på aspekten utsläpp av växthusgaser, när den faktiskt också har en hel del positiva egenskaper. När man avgör om något är miljövänligt, så bör man göra det som en ekvation istället, där man lägger in både plus och minus.

Plöjning är aldrig av godo, speciellt inte så länge den utförs av traktorer. Så vegetabilier som odlas på åkrar är inte miljövänliga, däremot är perenna vegetabilier som äpplen det. 

Om den lilla lokala fiskebutiken inte köper sin fisk från stora trålare så är det ett bra val.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Gronstedt
2015-02-06 14:43
#7

#5: "Men är vegetariskt alltid av ondo?" Absolut inte! Det är det totalveganska som är av ondo, förnuftigt odlade vegetabilier är aldrig fel. Eller ännu hellre viltsamlade.

Slaktavfall är en resurs som utnyttjas alldeles för lite, så det borde i alla fall göra mindre ont i samveten är att skaffa "tillagad" hundmat, som använder samma slamsor men mycket mer energi. Fast jag snöar på om inte människor skulle kunna äta de där BARF-korvarna …

tlover
2015-02-06 15:42
#8

#5 Marsvin domesticerades ju som köttdjur så varför inte 🙂däremot vet jag inte hur nakenmarsvin är jämfört med cuy köttmässigt.

"Men är vegetariskt alltid av ondo?"

Nej, men det är inte alltid kött heller, det är de extrema varianterna åt båda hållen som är värst skulle jag gissa. Sen vad som är bäst mängd animalier beror på massa olika saker, det är tex mycket enklare att leva på en hållbart odlad vegetabilisk kost i varmare trakter än här

Själv äter jag ju kött från egen gård och annars ovo-vegetariskt tex just för att jag inte har möjlighet att hitta hållbart kött (eller vilt skulle ju vara en möjlighet, men vi har inte fått den möjligheten sen jag gick från en helt ovo-vegetarisk kost)

l'm back

Majskiii
2015-02-26 12:34
#9

Veganskt… Allätare konsumerar 10 ggr så mycket växter som veganer. Veganskt E gött o du slipper oroa dig för saker, du blir friare. Sluta dricka tutte nu o tänk på hälsa, miljö, djur o människor.

tlover
2015-02-26 12:39
#10

#9 Fast äter man djur som gått på gräsbete tex så konsumeras mer växter ja men mindre djur dödas än om man äter motsvarande mängd mat från mark som är plöjd eller man använt konstgödsel på.

l'm back

Gronstedt
2015-02-26 19:58
#11

#9: Den som lever veganskt dödar inte bara oerhört många fler djur, utan fördärvar också livsmiljön för allt levande, inklusive människan, genom att slita sönder det naturliga kretsloppet. Så det är inte speciellt vänligt mot varken djur eller natur.

Hildgrim
2015-02-28 14:42
#12

#9 Det är precis såna där kommentarer jag är så trött att se i mitt fb-flöde. Sluta dricka tutte låter både otrevligt och nedvärderande. Du vet dessutom ingenting om mitt mjölkdrickande. Faktum är att jag var vegan under många år men har nu börjat tänka om.. för djurens och miljöns skull.

Hildgrim
2015-08-08 00:51
#13

Putt. :)

Annons:
missan´s
2015-09-02 16:43
#14

- Jag äter vegetariskt i skolan 

- Familjen köper väldigt mycket ekologiskt

- Allt kött vi köper är alltid svenskt

- Vi köper så mycket som möjligt svenskt och närodlat. 

- Äter även mycket vegetariskt hemma då mina syskon t.ex är det på heltid.

- Vi försöker också att undvika sånt som t.ex palmolja och liknande.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Upp till toppen
Annons: