Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1928 ggr
[sessanistheshit]
11/29/13, 7:51 PM

Besviken på denna sida.

Jag trodde att detta var en sida för mig, med människor som har djurens bästa i åtanke, men efter att ha läst ett par trådar så insåg jag snabbt att de som tyvärr hörs mest på denna sida är människor med väldigt skeva åsikter om vad "djurens bästa" egentligen är. Jag jobbar på ett No Kill-Katthem, dvs; vi avlivar inte friska djur. Det har varit mycket diskussioner om detta och jag vill bara klargöra vad detta innebär på MITT Katthem. Så länge katten har en chans till ett värdigt liv så kommer den inte avlivas. En katt med kronisk smärta, svåra sjukdomar eller skador som innebär lidande på något sätt för katten är den enda anledningen till att en katt avlivas, men detta är så klart ett väldigt individuellt beslut beroende på katten i fråga. En katt som kan bli bra av att äta medicin resten av livet, men som är skygg i grund och blir stressad av själva medicineringen skulle inte få ett värdigt liv, att plåga den med den stressen är inte försvarbart. MEN -och nu kommer jag till poängen; ATT VARA SKYGG ÄR INTE EN SJUKDOM! Jag kan inte säga detta ofta nog. Alla katter går att rehabilitera; djur lever i nuet. Självklart är det stressande första tiden, men de månader det tar att vinna kattens förtroende, för någon som vet hur man jobbar med skygga katter, kan inte jag se överskuggar de många år som dessa katter får i trygghet hos en familj som älskar dem. Efter att ha sett detta hända alla skygga katter jag har jobbat med så finns det inget argument som skulle kunna övertyga mig om något annat och för mig är det självklart att alla katter ska få en andra chans, att förvägra dem det är vad som är etiskt oförsvarbart!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[sessanistheshit]
11/29/13, 8:02 PM
#2

#1 Haha, tack Grodan

[ElisabethYL]
11/29/13, 10:34 PM
#3

Håller med dig till 100%

Här verkar det som att sånna som jag ses som djurplågare för att jag inte tvingar ut min frusna katt i minusgrader för att frysa sig halvt tokig istället för att låta honom trivas inne i värmen med sina leksaker hemma… (Han är ingen nakenkatt och han är inte rakad ;) Däremot kryper han bokstavligt talat innanför jackan om det så bara är ett par minusgrader när man är ute)

Det är också individuellt, men varför beröva honom det som han trivs med för att han inte passar in i "vissa människors mall" för hur en bondkatt ska vara…

[peter54]
11/29/13, 11:06 PM
#4

Jag är ganska säker på att uttrycket "djurens bästa" skiftar en del i betydelse beroende på vem man frågar, men så länge man verkligen utgår från djuret och inte lägger några mänskliga aspekter i uttrycket, så håller jag med om att man inte ska avliva friska djur.

Nu bortser jag förvisso ifrån de djur som avlivas för att bli mat åt människor. Jag kan också finna anledning till att avvika från detta när det gäller förvaltning av det vilda, men här var det främst katter det handlade om och där är jag enig med TS.

#3 På hittekatter har jag blivit kallad djurplågare för att jag hävdat det rakt motsatta - att vi låter katten vara ute om hon vill det och inne om hon hellre vill det.

🤔

Lena
11/30/13, 9:58 AM
#5

#4 Du skriver "På hittekatter har jag blivit kallad djurplågare för att jag hävdat det rakt motsatta - att vi låter katten vara ute om hon vill det och inne om hon hellre vill det".

Det där är ingen hållning vi som ansvarar för Hittekatter iFokus har. Verkar som ett missförstånd eller ryckt ur sitt sammanhang. Hade varit intressant om du ville ge mig tråden där detta har skett så att jag kan se hur diskussionen avlöpte.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

tlover
11/30/13, 11:17 AM
#6

#5 jag som utekattägare har flera gånger fått höra vilken djurplågare man är som har utekatt, jag menar inte att nån speciell sida påstår det men medlemmar på div sidor påstår det, vad jag förstått är det främst innekattägare även om det finns innekattsägare som inte anser så.

Vad jag förstått är det ganska vanligt, och då blir man snabbt defensiv i den frågan.

(och hur många gånger jag än försöker förklara för vår katt att hon är djurplågad så vill hon ändå ut)

ang trådämnet så är det ju olika vad man anser är att ha en etisk djurhållning.

l'm back

Annons:
[peter54]
11/30/13, 11:53 AM
#7

#5 Förlåt mig för att jag var otydlig, jag menade inte att det är den generella hållningen på sajten, utan att en medlem där uttryckte detta.

Det är ett bra tag sedan jag var där och skrev något, så jag minns inte vare sig vem eller var det inträffade på sajten. Kanske är det lättare för dig att hitta det hela om du vill läsa det.

🙂

VildaVittra
11/30/13, 1:41 PM
#8

Here we go again (har ni verkligen inget annat intresse?). Varför respekteras det inte att vi på denna sida har rätt till våra åsikter som skiljer sig från era? "Tyck som oss eller håll käften"?

"Jag trodde att detta var en sida för mig, med människor som har djurens bästa i åtanke, men efter att ha läst ett par trådar så insåg jag snabbt att de som tyvärr hörs mest på denna sida är människor med väldigt skeva åsikter om vad "djurens bästa" egentligen är."

Är det alltså skevt att tycka att man inte ska ägna sig åt djurplågeri?

"MEN -och nu kommer jag till poängen; ATT VARA SKYGG ÄR INTE EN SJUKDOM!"

Är det någon på denna sajt som ens påstått det?

"Självklart är det stressande första tiden, men de månader det tar att vinna kattens förtroende"

Jag tycker inte att ändamålet helgar medlen. Likaså som jag inte tycker att en för djuret stressig slakt är okej (det tror jag inte du tycker heller), så varför är det helt plötsligt okej att under lång tid stressa och plåga en katt?

#3 Du får hemskt gärna visa var någon skrivit att man ska tvinga ut katter, eller är det så att du inte förstått vad "tillgång till utevistelse" eller "frigående" är?

#6 Precis! Vi med utekatter blir ju påhoppade i var och varannan till ämnet orelaterad tråd om man skriver på de forum som har den inställningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/30/13, 1:48 PM
#9

#8 jag kan nog förklara vad #3 syftar på, i nån tråd (din senaste artikel kanske? är inte säker) ville jag och några andra att katter skulle få liknande rättigheter som hundar (hundar måste man ju promenera varje dag, vad än hundarna tycker) med krav på utevistelse.

Innan grönnånting kom med det bra sättet att uttrycka sig "möjlighet till utevistelse" blev det tjat ang katter som är frusna av sig att det skulle vara plågeri att "kasta" ut dom.

Jag hade tänkt att man på samma sätt som med hästar kan ha tex undantag i lagen (tex så får en häst stå i en box om det är extremt myggigt ute eller och hästen är sjuk) men grönnåntings utryck gjorde det onödigt.

l'm back

[ElisabethYL]
11/30/13, 2:29 PM
#10

#8 Läs din egen artikel inklusive de borttagna inläggen… DET är en bra början… Sen kan du läsa pm-konversationen jag hade med dig igen, eftersom du tydligen inte minns…

Själv kommer jag ihåg vad folk skrivit på sajterna jag varit ansvarig för när jag varit ansvarig för de…

Ifall du är intresserad, vilket jag inte tror, så har jag överbetyg i flera djurkurser från tiden jag läste djurskötsel i skolan - så ifall du tror du argumenterar mot någon som inte vet var huvudet och svansen sitter på en katt eller vingarna på en höna har du fel…

En lag gäller även för frusna djur, även om jag köper en hund som är frusen av sig ska den rastas - oavsett vad hunden tycker. SÅ säger lagen!

Räcker det? Eller ska jag skriva en artikel åt dig? ;) Men det kan dröja, för jag har annat jag ska göra på min fritid - inkl att ta hand om mina djur :)

"Tyck som oss eller håll käften" En bra sammanfattning - skriven av sajtvärden om sajtvärdens åsikt…

VildaVittra
11/30/13, 3:25 PM
#11

#10 Vad är ett överbetyg? Aldrig hört.

Ja, jag kommer ihåg dina pm där du var ganska irriterad över att min Medarbetare redigerat tråden samt att du skrev att du inte kunde lita på de Medarbetare som du haft och då utgick ifrån att alla andra hade samma problematik. Jag har ju tack och lov helt underbara Medarbetare.

Jag bad dig visa var någon av oss skrivit att man skulle tvinga ut katterna, ska jag ta det som att du inte hittat något?

Vem har skrivit att lagen inte ska artanpassas? En frigående katt är ju just fri att gå som den vill.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ElisabethYL]
11/30/13, 3:32 PM
#12

#11 Jag har aldrig ens i pm påstått att jag inte litat på mina Medarbetare - det har DU tagit ur luften…

Jag vet även en hel del om juridik, så vad en juridisk formulering kommer betyda i praktiken kan jag räkna ut..

Varför ska jag länka? Du kan väl läsa på din egen sajt…? Kan förvisso fixa länkar men det kommer ta tid då det blir många och jag har bättre saker för mig - du får helt enkelt betala mig lön om jag ska prioritera upp det…

Överbetyg kan väl knappast vara svårt att gissa vad det är, om man gått i skolan och fått betyg…

tlover
11/30/13, 3:44 PM
#13

#12 jag gissar att du inte följde med tråden då grönvadhannuheter formulerade det så bra genom att katterna "ska ha möjlighet till utevistelse" och jag skrev gång på gång före det att det skulle ju bli mer i lagen så att det kan passa flera katters (inte människors) behov.

Men jag gissar att du struntar i sånt?

jag har oftast haft antingen MVG eller MVG+ och har aldrig hört talas om överbetyg själv så jag kommer inte kräva att nån annan kan det.

Sen minns jag rätt kan du inte skylla på vildavittra alls, för minns jag rätt var hon ute ur diskutionen när det började talas om lagar, så uppfattade jag då det (och minns jag rätt var det inte vilda vittra som tog bort inlägg i den tråden heller).

l'm back

Annons:
VildaVittra
11/30/13, 3:53 PM
#14

#12 Jaså? Du skrev att du krävde att medarbetarna skulle redogöra varenda sak de gjorde för dig, sedan när jag skrev att jag delegerade gapflabbade du. Om de är tvungna att redogöra allt, tror du att det ger dom intrycket att du litar på dom?

Om du kan en del juridik så vet du också hur pass luddiga lagar är och att man därför har en bilaga med motiveringar till föreskrifterna. Eller? Vad tror du man kan skriva där?

Varför du ska länka? För att du kommer med anklagelser som förmodligen saknar grund. Varför ska jag då slösa min tid på att leta efter något som inte finns?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ElisabethYL]
11/30/13, 3:58 PM
#15

Lagens ORD gäller, inte lagens Mening… Bilagor är till för de som vill veta vad lagens Mening handlar om…

De redogjorde vad de gjorde utan krav… Inget annat!

Du är Sajtvärd. Punkt! Jag kan läsa mellan raderna…

tlover
11/30/13, 4:04 PM
#16

#15 så vad har du emot formuleringen "alla katter ska ges möjlighet till utevistelse"?

som sagt även om hästar ska enligt lag kunna vara i en hage så finns det lagliga undantag där också

l'm back

VildaVittra
11/30/13, 4:06 PM
#17

#15 Fast det ger ju ändå inte intrycket av att du litar på dom.

Du som kan så mycket om lagar och höns. Hur står det skrivet angående utevistelse för ekologiska höns? Tvingas de ut i snön? Är höns mer härdiga än nakenkatter? För det är ju ett krav att de ska få vara ute om man ska få kalla det för ekologiska. 

"Du är sajtvärd. Punkt!" Är det någon som påstått något annat?

"Jag kan läsa mellan raderna." Kan du visa dom raderna som du läst detta emellan? Faktiskt så blir det nog bättre om du läser det som står, och inte det du vill ska stå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
11/30/13, 4:24 PM
#18

#6 & #7 Ute - innekatt är en fråga som det finns många olika åsikter om. Det brukar vara ett ämne som vållar till heta känslor och förflugna ord. Så har det varit på alla kattforum där jag sett att diskussionen har ägt rum. #7 Lite dumt om du ger Hittekatter som sajt skulden för att det finns delade åsikter i frågan. Det gäller att skilja på enskilda iFokus medlemmars synpunkt och en sajts policy. Nu ska vi inte stjäla tråden med en sidodiskussion om något annat. Vill ni diskutera ämnet inne-utekatt vidare är ni välkommen att göra det på Hittekatter iFokus eller Katter iFokus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
11/30/13, 4:31 PM
#19

#8 Du skriver följande: "Varför respekteras det inte att vi på denna sida har rätt till våra åsikter som skiljer sig från era"

Jag vill ställa en hypotetisk fråga med anledning av detta yttrande. Blir jag respekterad om jag har en annan syn än vad ni bakom sajten har? Får jag skriva här då och diskutera er syn kontra min? Tänker att det kan vara bra att veta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
11/30/13, 4:47 PM
#20

#19 Har jag någonsin hindrat någon från att skriva oavsett åsikt?

Att få motstånd i form av argumentering är inte att inte respektera, men det som ofta sker från "andra sidan" är att det går på person och inte sak.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[peter54]
11/30/13, 4:54 PM
#21

Ursäkta att jag lägger mig i, men den här diskussionen bryter klart emot hur åtminstone jag tolkar uppställda Skrivregler för iFokus.

tlover
11/30/13, 5:03 PM
#22

#15 off topic men lagens ord bestämmer inte utan djurskyddsinspektörernas ord bestämmer, tex när djurskyddsinspektören sa åt svärmor att kalvar ska klippas en gång per år sa hon inte emot utan gick snällt och lånade en klippare.

nu säger jag inget om det är rätt eller fel utan säger som det är  verkligheten.

l'm back

Lena
11/30/13, 5:08 PM
#23

#20 Menar du att #0 går till personangrepp eller vad? 🤦‍♂️ Jag kan inte se något sådant i TS inlägg.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
11/30/13, 5:12 PM
#24

#23 Har jag skrivit det? Eller svarade jag på din fråga?Då återkommer vi till det där att man ska läsa det som faktiskt står och inte det man vill tolka texten som.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
11/30/13, 6:47 PM
#25

#24 I #8 Uppfattar jag det som att du menar trådens ämne i sin helhet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
11/30/13, 6:52 PM
#26

#25 Så man kan inte vara respektlös på andra sätt än med personangrepp?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
11/30/13, 7:10 PM
#27

#26 Du skriver själv så här i inlägg #20:

"Att få motstånd i form av argumentering är inte att inte respektera, men det som ofta sker från "andra sidan" är att det går på person och inte sak". 

Att gå på person tolkar jag som personangrepp. Eller hur tänker du där?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
VildaVittra
11/30/13, 7:25 PM
#28

#27 Återigen så svarade jag på din fråga om du fick skriva här och bemötas med respekt. Notera dessutom ordet ofta, vilket inte är synonymt med alltid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
11/30/13, 10:49 PM
#29

#28 Jag vet några vänner som fått skrivförbud här för att de haft en annan åsikt än sajtens. Tänkte därför höra innan om det är okey att ha annan det. Fick inte riktigt den uppfattningen av ditt inlägg #8. Som Sajtvärd har du givetvis rätt att angöra tonen och spelreglerna för din egen sajt. Den friheten har vi ju på iFokus, vilket jag respekterar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
11/30/13, 10:55 PM
#30

#29 Nej, de har fått skrivförbud pga personangrepp och trollning. 

Ett tips när du läser ett svar (som det jag skrev till dig) är att titta vilket inlägg de svarar på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lena
11/30/13, 11:12 PM
#31

#30 Trollning? Vad menar du då att personen gjort sig skyldig till? Vilken är din definition av det begreppet?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

VildaVittra
11/30/13, 11:31 PM
#32

#31 Ja, skriver man långa utlägg om sina flatlöss i orelaterade trådar, så finns det inte mycket annat att kalla det. Sen finns det folk vars enda bidrag till forumet är att skriva smädelser, angrepp och hotfullt i trådar, annars bidrar de överhuvudtaget ingenting, vad tycker du att deras beteende skulle kallas?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
12/1/13, 1:07 AM
#33

Nu låser jag den här tråden så får alla tid att sätta sig på händerna, gå ut o ta lite frisk luft/valfritt.

Samtidigt delar jag ut en varning till ElisabethYL för sina oförskämdheter i bl a #10.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: