Annons:
Etikettlagar-och-regler
Läst 4617 ggr
VildaVittra
2013-08-02 07:37

Olagligt att avliva/slakta själv?

Knoppar av en sidodiskussion i en annan tråd och flyttar den hit.

Hoppa till toppen

Avatar för Gloriosa

2013-08-01 22:42 #41 skrivet av Gloriosa

Sen att man idag går och avlivar sina djur själv i skogen är ju bara absurt! Tycker det ska finnas en lag på att man inte får avliva sina djur själv. Det visar bara att man ser sina husdjur som …. och inte en familjemedlem.

Avatar för VildaVittra

2013-08-01 22:55 #42 skrivet av VildaVittra

Varför ska det vara olagligt att slakta själv? Är inte jag som skött djuren bättre lämpad för att ge dem ett lugnt slut?

Jag ser definitivt även mina köttdjur som individer och jag älskar dom. Jag älskar faktiskt alla djur och det är därför jag gjort valet att att föda upp själv, så jag kan ge dom det absolut bästa och slipper genom det att stödja köttindustrin.

Avatar för Gloriosa

2013-08-01 23:22 #45 skrivet av Gloriosa

# 42 slakta är inte samma sak som att avliva. Du börjar diskutera köttindustri här och åt det hållet ska inte vi börja prata om här.  Jag diskuterar folk som allmänt väljer att avsluta sitt husdjur liv hemma.Jag anser att man inte ska få avliva sitt husdjur hemma för det är absurt! ett lugnt slut kallar du det? det är annan sak om veterinären kommer hem till en och avlivar den än att man går och skjuter hunden i skogen. 

Avatar för vallhund

2013-08-01 23:28 #46 skrivet av vallhund

#41 Varför skulle jägare inte få skjuta sina djur själv? Eller för den delen vem som helst med kunskap få avliva sina djur så länge det används lagliga metoder?

Avatar för VildaVittra

2013-08-01 23:43 #47 skrivet av VildaVittra

#45 Slakta är en synonym för att avliva. Och ja, jag slaktar mina husdjur och äter dem sedan. Ordet du söker är nog sällskapsdjur (även om jag har mina slaktdjur som sällskap också).

Ett bra utförd slakt hinner inte djuret märka, vilket djur gör när man ger det en spruta hos veterinär. Så ja, jag kallar slakt för lugnt.

"Du börjar diskutera köttindustri här och åt det hållet ska inte vi börja prata om här."

Nu är det ju inte du som dikterar reglerna på denna sajt. Dessutom så var det du som drog upp något som var helt off topic, dvs att själv avsluta sitt djurs liv. 

Avatar för Gloriosa

2013-08-01 23:51 #48 skrivet av Gloriosa

#46 för det är absurt som jag säger! Folk i min släkt är jägare och ingen av dem skulle skjuta sin egen hund, det är något man gjorde förr i tiden och idag lever vi i ett annat samhälle med en annan syn på vad som är rätt eller fel. En annan förståelse helt enkelt. Ni kanske fortfarande lever kvar med den synen att det är rätt att skjuta sina husdjur för att de mår dåligt. Men det är något man höll på med förr i tiden och idag är det 2013. Samhället växer ifrån den normen. Det enda jag ser med den metoden är att man vill slippa avlivnings kostnaden. Kan säga att när jag berätta om detta för de som jaga blev dem chockade och uttryckte sig aldrig livet. De ser sin hund som en familjemedlem och har försäkringar på sina djur kanske något fler borde skaffa som tycker att avlivningskostnaden är för dyr.

Avatar för VildaVittra

2013-08-02 00:04 #49 skrivet av VildaVittra

#48 Det är inte för djurens bästa som många i samhället distanserat sig från liv och död hos djuren, utan för sin egen bekvämlighet. Man  köper hellre broilern i affären billigt, för då slipper man se slutet.

Nej, vi lever inte förr i tiden vi heller, utan vi är nog dom som blickar framåt på en framtid där djur ska få ha arttypiska liv och ett plågofritt slut.

Min gammelkatt på 24 ska snart få lämna oss. Tror du verkligen hans liv skulle få ett lugnt slut om jag stängde in honom i en bur och åkte till veterinären? En katt som inte åkt bil eller suttit i bur under de senaste tio åren?

Avatar för vallhund

2013-08-02 00:19 #50 skrivet av vallhund

#48 Det är nog du som lever i en utopisk verklighet, det bästa sättet för ett djur att dö på är när den inte vet att den dör. En del hundar får totalpanik av att vara hos vet, de skjuter husse i skogen, andra älskar sin vet, så de får somna hos vet.

Dina insinuationer om att vi är för snåla för att låta vet avliva våra djur eller för snåla för att ha dom försäkrade är oförskämt.

På den tiden vi hade produktionsdjur så slaktade vi en del själva, åt oss själva. Vi nödslaktade även djur om det skulle ta för lång tid för vet att komma.

Man gör det som 'r bäst för djuren, inte det som en del skrivbordsdjurvänner får för sig vara moraliskt rätt eller förkastligt.

Avatar för gulzebra

2013-08-02 00:46 #51 skrivet av gulzebra

#45: Personligen föredrar jag att mina husdjur får dö snabbt och smärtfritt av en (fullt laglig) kula i huvudet framför att sticka de med sprutor som gör ont och med medel som ger illamående, en insomning de kämpar mot och som tar en jäkla tid att dö av.

Förra året avlivades en råtta som var totalt livrädd för människor. Enligt dig är det alltså jättehemskt att skjuta den råttan i huvudet så hon dör snabbt och smärtfritt utan att behöva vara rädd, medan det är så mycket snällare att hålla fast henne så hon kan få sprutor under total dödsskräck. Sprutor som hon dessutom blir illamående av, som ger en sömnighet hon kämpar emot, som gör ont, och som mycket väl kan ta en sisådär 10 minuter innan hon ens somnar av. En tös som dessutom inte kunde söka trygghet hos sin matte i den där hemska stunden eftersom hon var så totalt livrädd för människor. Det är alltså bättre än att helt enkelt skjuta henne i huvudet, snabbt och smärtfritt.

Lilla Molly fick sitt huvudskott eftersom det är så mycket bättre. Om det är absurt att se till att sina husdjur får en så snabb och smärtfri död som möjligt, då är jag mer än gärna absurd. Personligen anser jag det dock vara mer absurt, rent av vansinnigt, att vara så insnöad på avlivningsmetoder som innebär lidande när det finns metoder som är mycket bättre än den där sprutan hos veterinären.

Avatar för Mustangcab

2013-08-02 01:15 #52 skrivet av Mustangcab

Min katt som jag fick avliva låg i famnen på mig när jag hade hennes favorittröja på mig. Vetten kom hem och gav henne en spruta så att hon somnade in. Inte 17 skulle min man ha kunnat skjuta katten.

Slut citat!

Så vad tycker ni? Ska det vara olagligt att avsluta sitt husdjurs eller sällskapsdjurs liv själv?

Alternativen som inte syns till fullo, ska vara:

Ja, avliva ska man göra hos en veterinär eller på ett slakteri

Ja, fast det ska bara gälla sällskapsdjur

Nej, det kan man göra själv

Annat;

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Emo
2013-08-02 07:46
#1

Köttet efter stressade djur blir sämre än kött från lugna djur. Det gäller hur de slaktats. En gris som "lönnmördas" av ägaren hinner inte uppleva den dödsångest, som många grisar upplever på slakteriet.

Beklagar att jag inte kan hänvisa till källa.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

tlover
2013-08-02 07:53
#2

Man ska kunna avliva själ om man kan det (dvs kan se till att det går snabbt och smärtfritt till)

Jag tycker att ens sällskapsdjur ska vara lite mkt värd som ens "köttdjur" då och få dö lugnt på ett ställe dom känner till, utan stress, gärna ätandes på nått gott.

Sen är djuret redan hos vet och det bestäms att den ska avlivas så ska ju såklart vetten få göra det då det är det som går snabbast.

Man får helt enkelt se till hur det är bäst för djuret i det tillfället.

l'm back

VildaVittra
2013-08-02 10:20
#3

#54 skrivet av Gronstedt

#41: Nej, det är ju så mycket bättre att man stressar djuret med transport till veterinär, insomningsspruta och till sist död! Eller att låta det träffa en okänd människa som stressar det med sin närvaro och med insomningsspruta. Eller så kan ju veterinären skjuta djuret, det är mycket bättre än att man gör det själv. *ironi*  Allt för att kunna låtsas att man inte själv har någon del i att döda det, och för att kunna låtsas att man är så upphöjd och god att man inte behöver ta ansvar för både början och slutet av djurets liv. Det , om någonting, är absurt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2013-08-02 10:27
#4

Lägger in mitt inlägg från ursprungstråden:

#45

Du menar den där veterinären som trodde att bultning var ett bra sätt att avliva en häst? Misslyckades flera ggr att ens få djuret medvetslös, finns trådar om det inne på lantdjur i fokus om jag inte minns fel.

Tragiskt med denna blinda auktoritetstro.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Gloriosa]
2013-08-02 11:13
#5

#53 & #54 & #55 Jag blir chockad över era reaktioner. Att avliva sitt husdjur hos vet är inte att man inte tar ansvar, utan tvärtom vi tar ansvar genom att välja den bästa metoden till våra husdjur. Vdå vill inte ta del i dens dödande , jag ser det inte som att man tar och dödar sitt husdjur. Man låter den somna in så att den kan slippa lida och det blir som ett sista farväl. Så när ni väljer att sätta en kula i huvet ser ni det som ni dödar ert husdjur istället för att se det som ett farväl är det det ni säger? Tror knappast att era djur är ovetande om att ni tänker döda den, ni håller ju det gevär som dödat det den jagar tillsammans med er. Jag vet att det inte gör ont att somna in för det är som att somna in för en operation.De ger bara en överdos så att de somnar för gott ovetande. Kan tillägga att det är skönt att bli nedsövd för har själv blivit det, man är helt ovetande. Vi tar fullt ansvar genom att vara med den till slutet och vara stark inne i rummet med den. Om nu era djur är så rädda för djursjukhuset så kan ju vetten komma till er. Inte för att vara så men ni som tycker det är okej att skjuta sin hund, ni bor säkert på landet. På landet eller långt ut i Sverige där bor man med dem som har samma åsikt så ni får inget perspektiv. Min familj var också från landet förr i tiden så jag vet hur man gjorde för och sånt men att man idag fortfarande lever kvar med den synen är ju stört. Inte meningen tt vara fördomsfull men det stämmer till en viss del, säger inte att alla på landet har det så. Man är inte matcho för att man skjuter sitt djur utan tvärtom man är feg. Hur vet ni ens att djuret inte kan räddas av veterinär ? Eller ni bara antar djuret har ont det finns inget att göra , så ni skjuter den. Jag vet att avliva sitt husdjur själv kommer förändras i lagen längre fram. Ni kanske inte kommer förändra er syn på det än men vet att era avkommor kommer ha en annan syn än er längre fram. jag kommer iallafall alltid välja den metoden som är minst smärtsam för mitt djur, alltså låta den somna in.

Cragan
2013-08-02 11:27
#6

#5 hade jag haft valet med gammelman när han fick somna in så hade jag valt en skogspromenad nått han verkligen gillade.  

har även jag blivit sövd och kan säga att vare sig gammelman eller katten reagera på samma sätt som jag på narkosen.  katten dog direkt av lugnandet, gammelman blev o tömma magsäcken av det lungnande (kan ju knappast va kul o va illamående som det sista) somna ganska lungt av den första dosen narkos medel o gick vidare vid överdosen.
själv blev jag lite hög i ett par 2-3 sec innan jag var helt utslagen.

Annons:
tlover
2013-08-02 11:34
#7

Jag kan ju berätta varför jag vill att man om man är kunnig ska kunna få avliva själv

När vår katt skulle avlivas så förutom att hon var superstressad av bilturen dit, fick sitta i transportburen när hon fick första sprutan, panik, spy och somna in. (detta är vad min man berättat för mig jag klarade inte av att vara med)

om man jämför det med kaninungar som fått nödslaktats så har dom antingen suttit i famnen (inte praktiskt för den som håller kom vi på sen men det påverkade inte att det gick snabbt för kaninungen) eller knaprat på lite gott havre för att sen utan att dom vet om det farit till kaninhimmlen.

däremot kan man som sagt inte göra det snabbt, stressfritt och smärtfritt så ska man inte göra det själv.

l'm back

[Gloriosa]
2013-08-02 11:34
#8

Kan tillägga att jag diskuterar husdjur och inte djur som man äter. Dessutom tycker jag att rubriken är fel då vi diskuterade hur man avlivar sjuka djur och inte diskuterade avlivning för friska djur . För det är två helt andra saker tycke jag. Tycker att diskussionen har spårat ur med att blanda in friska djur.

VildaVittra
2013-08-02 11:42
#9

#8 Så man nödslaktar friska djur då eller?

Slakt och avlivning är synonymer och frågeställningen kvarstår då alla djur har samma värde.

Sen angående perspektiv så är det nog du som skulle behöva öppna ögonen för andra perspektiv. "Vi ute på landet" kan mycket väl vara fd barhoppor på Östermalm och uppvuxna i Sumpan. Det vet ju inte du. 😉

Jag måste fråga dig om du faktiskt sett en hemmaslakt/avlivning IRL?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

gulzebra
2013-08-02 11:57
#10

#5: Människor och djur reagerar inte precis likadant på alla möjliga narkosmedel. Jag har för övrigt blivit sövd jag också, mådde skitilla som resultat.

När det gäller att avliva djur med spruta finns flera medel att välja bland och som alltid så reagerar olika djur olika på olika medel. Illamående är en av de biverkningar som finns när man avlivar djur med sömnmedel.

En jakthund fattar inte att det är hunden man ska skjuta bara för att man håller i ett gevär. Tvärtom, hunden blir ju glad över att få komma ut och jaga och får dö när den gör det den tycker om att göra.

Jag bor för övrigt inte på landet utan i en mellanstor stad (nästan 50.000 invånare) i mellansverige. Råttan Molly hade kunnat leva med daglig medicinering men pga hennes människorädsla valde jag avlivning då stressen vore för stor. Andra djur jag avlivat har varit gamlingar med för mycket ålderskrämpor, råttor med tumörer, med hjärnblödningar, med skitdåliga psyken, osv. Såvida man inte vill operera bort en tumör på en lastgammal råtta så nej, då finns inget en veterinär kan göra. När det gäller hundar så antar jag att de flesta som väljer att skjuta sin hund gör det efter att ha varit hos veterinär. Man skjuter ju inte sin hund för minsta krämpa liksom. Att du tror att folk som skjuter är hillbillys som skjuter så fort jycken trampat lite fel säger mer om dig än det gör om oss.

Den där sprutan du förespråkar är inte mindre smärtsam än en kula i huvudet, tvärtom. Kolla upp vad den där sprutan gör, hur den inverkar på kroppen innan djuret dör, hur ont olika nålstorlekar gör, hur ont det gör beroende på var man sätter sprutan i förhållande till tiden det tar att dö efteråt. Jämför sedan med att helt enkelt få hjärnan bortblåst. Ett djur som skjuts i huvudet hinner inte känna ett enda litet dugg, DET är smärtfritt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Gloriosa]
2013-08-02 12:10
#11

#9 De må vara synonymer men innebär två helt olika saker. Kan säga att alla djur är minst lika värda som oss människan, även vi är ett djur. Jag har öppnat mina ögon för länge sen då jag är uppväxt med många perspektiv och åsikter. Jag har sett slakt men inte av stora djur då jag väljer att avstå från den synen, har dock sett all typ av slakt på videor. Kanske inte samma sak men jag ser hur det går till. Avlivning har jag sett då vi avlivat våra djur på djursjukhuset. Jag vill inte uttala mig så mycket om slakt då jag ännu inte satt min egen åsikt om det, har en väldigt utsprid åsikt om det. Men jag tycker inte man ska få skjuta sina husdjur när dem är sjuka eller döende. Utan man kallar ditt veterinär eller går till veterinär. Ja, det kan ni va och vi i stan kan även vara fd bönder:P

vallhund
2013-08-02 12:17
#12

#5 

"Jag vet att avliva sitt husdjur själv kommer förändras i lagen längre fram"

Jasså, hur vet du det? Har Eskil Erlandsson viskat det i ditt öra?

Vad är det du inte förstår o blir chockad av vad jag skrev i #55 i ursprungstråden?

Djur har inte det slags medvetande som du låter påskina, skog + bössa = jakt, det bästa hunden vet.

Ni kanske inte kommer förändra er syn på det än men vet att era avkommor kommer ha en annan syn än er längre fram.

Är du synsk?

jag kommer iallafall alltid välja den metoden som är minst smärtsam för mitt djur, alltså låta den somna in.

Tänka sig, det gör vi oxå. Fast vi har uppenbarligen olika syn på vad som är minst smärtsamt för djur. Du har tydligen aldrig upplevt katter/hundar/får/hästar/kor som snedtänder på sedering o avlivningsvätskan.

Att du somnar in lulligt inför operation kan inte jämföras med avlivning av t ex hundar, inte ens narkos inför operation av hund. När du lullas iväg tack vare premedicinering inför operation så finns där, förutom kirurgen o dennes medhjälpare/assistenter, dvs ev hjälpkirurg o operationssjuksköterskor, narkosläkare o narkossköterskor som övervakar din narkos.

Dina fördomar om oss Hilly-Billys är kränkande, minst ut sagt.

#11 Djurs värde vis a vis människor kan du diskutera på lämplig sajt, dvs inte här.

även vi är ett djur, oj hur många av oss tror du missat det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

gulzebra
2013-08-02 12:29
#13

#11: Hur ska man göra om ens djur blir akut sjukt eller skadat en helgkväll när det inte finns tillgänglig veterinär då tycker du? Ska djuret plågas för att en veterinär måste ge sprutan?

Vad gör sällskapsdjur mer värda än slaktdjur?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
VildaVittra
2013-08-02 12:34
#14

#11 Men varför ska jag inte få skjuta min hund om den får mindre ont av det samt att den är i en mindre stressfull situation? För att det blir blodigt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2013-08-02 12:45
#15

#5: Försöker du på fullaste allvar göra skillnad mellan att döda och att "låta somna in"? Det sistnämnda är en eufemism för det förstnämnda och ingenting annat. När du beställer och genomför en veterinäravlivning så dödar du djuret.

"Tror knappast att era djur är ovetande om att ni tänker döda den, ni håller ju det gevär som dödat det den jagar tillsammans med er." För det första vet jag ingen som jagar med katt eller råtta, för det andra väntar sig inte hunden att bli skjuten den dag den ska bli skjuten mer än den väntar sig det alla andra dagar."

"Jag vet att det inte gör ont att somna in för det är som att somna in för en operation." Ont kanske det inte gör, utom på små djur och om sprutan sätts fel, men insomningssprutor är otroligt stressande för djur, i synnerhet flyktdjur. Som flera andra påpekat är det ganska plågsamt för många människor också, att du gillar det betyder inte att alla andra entiteter tycker det samma.

Du skryter med din upphöjda stadsboförträfflighet jämfört med inskränkta lantisar, men in själva verket är det snarare så att du har avlägsnat dig så långt från verkligheten att du faktiskt tror att "låta somna in" är något annat än att döda. Ett extremt tydligt exempel på den inställning jag beskrivit i tråden Hur resonerar ni? …

enbartmalin
2013-08-02 21:46
#16

Gloriosa, var lever du egentligen? I en rosa Disney värld?
Väx upp, lär dig om livet och hur saker och ting faktiskt går till innan du börjar spy ur dig absurda påståenden om andra människor.

Jag har avlivat husdjur både hos veterinär och hemma. Jag har sett båda sidor, jag har sett vilket djuren mår bäst av. Det har uppenbarligen inte du gjort.
Jag kommer alltid välja att avliva hemma om det går. Djuren har en annan harmoni, dom är lugna, dom trivs.
Dom flesta djur blir stressade av doften inne hos veterinär, precis som många människor blir av sjukhusdoft.
Vilket djur blir stressat av en gräsmatta, en äng, en skog?

Kanske dags att komma ut ur Disney bubblan nån gång?

Hälsningar Malin

Honestyisdead
2013-08-03 08:01
#17

Efter att ha varit med och avlivat familjens hund i år, hos vet, hade jag hellre sett att han fick leka i skogen och bli avlivad av en jägare. Det var en hemsk upplevelse och han somnade inte in lugnt! Så att påstå att sprutor hos vet är det medt humana är ignorant!! Finns inget humant med en stressad hund som spyr, flåsar av stress och försöker hålla sig vaken efter spruta!! Ett välriktat skott är 100 ggr bättre!

[Mustangcab]
2013-08-03 11:08
#18

# 17 Undvik veterinärer som ger medel som de spyr av det finns andra medel  att ge som de somnar av.

[Gloriosa]
2013-08-03 11:16
#19

Tycker denna diskussionen börjar bli väldigt mycket påhopp på personer iallafall med '' lever du i en rosa Disney värld":P Anyway det är mina åsikter och vad jag tycker. Jag förstår om ni försöker övertala mig att tycka som ni eller förstå era resonemang. Men jag tycker som jag tycker och sen får ni alltid tycka vad ni vill. Kan säga att inte meningen att ni ska känna er kränkta av det jag skrivit. jag har aldrig varit i en "Disney bubbla" kan jag säga. Jag är uppväxt i både stads miljö och lantmiljö, har släkt som bor på landet, så jag tycker jag har förståelse och både blandade åsikter som jag mött under min uppväxt. Klart jag tar åt mig det ni skriver och får mig en funderare, det är ju meningen med diskussioner. Få olika perspektiv av andras åsikter och sedan fundera, det är så man utvecklas och kan sedan bilda nya uppfattningar. Men inser att alla har blandade åsikter om hur det ska gå till på och det respekterar jag.

vallhund
2013-08-03 11:18
#20

#18

Inga medel är garanterat fria från biverkningar eller att djuret somnar direkt utan att kämpa emot o få ångest.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Mustangcab]
2013-08-03 11:22
#21

# 20 Det kan jag inte garantera men att de slipper att kräkas finns det. DV användet det här.

gulzebra
2013-08-03 12:02
#22

#19: Jag är fortfarande nyfiken på hur man ska bära sig åt om ingen veterinär finns tillgänglig vid akutfall, samt vad som gör sällskapsdjur mer värda än slaktdjur.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Mustangcab]
2013-08-03 12:27
#23

# 22 De allra flesta personer kommer inte i kontakt med några levande  slaktdjur men väl med sällskapsdjur. Sen beror på det hur nära en veterinär man bor och vilken tid på dygnet det är. Slakterier finns för att de ska finnas folk som vet hur de ska slakta. Att det sen inte alltid blir så är en annan femma. Det gäller att kunna ta vara på djuret också när det väl är avlivat och då krävs det resurser som man inte har på en lantgård.

gulzebra
2013-08-03 12:43
#24

#23: Que? Nu tänkte jag mer på det faktum att slaktdjur ska få avlivas hemma med helt andra metoder än husdjur enligt Gloriosa. Mao, om jag då skulle föda upp kaniner för kött och har en kanin som sällskap, så ska jag själv kunna slakta mina köttkaniner själv men sällskapskaninen ska jag enligt lag vara tvungen att åka till veterinär med. Det låter rätt vansinnigt i mina öron.

Ang akutfall - själv har jag exempelvis haft ett fall med en hamster som fick en blödning bakom ett öga en helgkväll. Ögat putade ut mer och mer, och allmäntillståndet var väldigt påverkat - hamstern var nedkyld, uttorkad, klarade inte av att äta eller dricka, svårt att röra sig, och var ganska snart helt borta. I vanliga fall hade jag ringt farsgubben för ett huvudskott, men just då satt han på ett plan mot Grekland så det gick förstås inte. Ringde runt till varenda veterinär i området, det bästa jag fick tag på var en som kanske kunde klämma in mig morgonen därpå. Distriktsveterinären var även den fullt upptagen och kunde inte komma ut. Hamstern självdog sedan under natten.

Jag kan inte nog uttrycka hur mycket jag skulle vilja klara av att avliva själv, då hade Forastero sluppit sitt lidande. Men det är alltså ashemskt av mig, för Forastero var en sällskapshamster och ska således avlivas med en spruta hos veterinär. Hellre självdö under hemska plågor än att avlivas hemma i lugn och ro är det jag ser när jag läser den här tråden och well, jag håller inte med. Att det skulle bli olagligt att avbryta ett djurs lidande är för mig helt absurt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

vallhund
2013-08-03 12:58
#25

#23 Va?

På en lantbruksfastighet har man oftast inga större problem med att tillvarata kött från hemslaktade djur. Större djur som avlivas av djurskyddsskäl behöver man tillstånd för att gräva ner, har man inte det så får man kontakta lokala företag som kommer o hämtar kroppen för destruktion.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-08-03 13:04
#26

18 han spydde av stressen. Han hade inte fått något medel ännu. Gissar på att lukterna i rummet gjorde sitt.

[Mustangcab]
2013-08-03 16:20
#27

# 24 # 25 Tänk er att ni bedriver en uppfödningav slaktdjur ex mellankalvar. Hur ska ni gå tillväga för att ta hand om dessa? Och jag menar nu att det är en konstant produktion. Ni måste ha kylrum och frys för att kunna härbergera dessa. Dessutom så måst ni ha kunskap att stycka dessa också. Jag känner till 2 st som säljer privat till kunder och som har detta men de har ingen stor produktion med  flera hundra djur och jag talar som sagt om kor eller kanske t.o.m om grisar men även om viltkött. Det är därför som det finns slaketerier. Sen har jag ingenting emot att man slaktar hemma för husbehov eller för dem som har avsättning för köttet.

Även en bonde som jag sällskapde med som hhde just mellankalvar på sin gård sände dem till slakt och det var kanske 25 djur per år men inte hade han någon lust att vare sig slakta själv eller att göra dessa investeringar.

Annons:
gulzebra
2013-08-03 16:35
#28

#27: Jag har inte ifrågasatt slakt, jag ifrågasätter varför man enligt Gloriosa ska få slakta sina produktionsdjur själv när det tydligen ska vara olagligt att avliva sina egna husdjur på egen hand. Var snäll och läs inläggen du kommenterar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Mustangcab]
2013-08-04 00:09
#29

# 28 Därför att det krävs kunskap för detta och tillstånd då det gäller produktionsdjur. Kan du jaga så kan du säkert också skjuta en ett djur på rätt sätt. Kan inte veterinären komma hem till dig som jag skrev tidigare som den gjorde när jag avlivade en katt?

gulzebra
2013-08-04 00:57
#30

#29: Och det finns ingenting, verkligen ingenting, som säger att privatpersoner inte kan klara av att avliva på egen hand eller har någon i sin närhet som kan. Att avliva själv utan att ha nödvändig kunskap på området är redan olagligt.

Visst kan jag dra hem en veterinär när något djur ska avlivas, men läser du mina inlägg ordentligt så ser du att jag inte är ett dugg förtjust i avlivningssprutor. Det finns ingen som helst anledning till att jag skulle dra hem en veterinär för att ge en i mina ögon plågsam spruta när djuret kan få en kula i huvudet istället. Pang så är den stendöd, snabbt och smärtfritt. Jag tänker inte utsätta mina djur för en plågsam spruta sålänge jag har en så mycket bättre metod tillgänglig.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

tlover
2013-08-04 06:10
#31

#29 fast det är väl ingen som säger att man ska avliva djuret själv då man inte har kunskap?

Men nästan varenda karl härikring och många kvinnor har ju jaktlicens (där man ska kunna avliva djuret snabbt, kan man inte pricka nog bra får man inte licesen) och varenda bonde kan ju slakta själv (till husbehov). däremot finns det väldigt få som kan avliva med en spruta härikring så det är ju inte så att kunskap fattas.

l'm back

[Mustangcab]
2013-08-04 13:29
#32

Ni missförstår precis allting jag skriver. Kan man avliva själv med ett handeldvapen så går det utmärkt eller att be någon annan som har denna kunskap. Men det blir inte mycket kvar av ett marsvin som man skjuter vill jag lova. Sen vet jag inte vad lagen säger angående avlivning av marsvin men jag vet att kommunskyttar har bl.a revolver.

gulzebra
2013-08-04 14:32
#33

#32: Tycker inte att det ser ut som att vi missförstår, däremot läser du ju knappast vad det är du sitter och kommenterar…

Inte mycket kvar av ett marsvin? Hur sjutton avlivar du marsvin undrar jag då, hagel eller? Gjort korrekt blir det inte värre än ett kulhål i huvudet, i övrigt är marsvinet helt intakt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

shaneekung
2013-08-04 20:06
#34

Tycker att man ska få avliva sina djur hemma, om man vet vad man man gör. Många verkar glömma att djur inte är människor, därför låter det illa för några att skjuta en hund. Vad är det som är så mycket bättre med att en veterinär avlivar en än jägare? hur vet vi egentligen hur hunden känner inför en avlivning?

Annons:
[Mustangcab]
2013-08-04 21:18
#35

# 33 Det beror på kaliber. Det var därför som jag skrev att jag inte vet  vad som krävs för att få avliva marsvin med handeldvapen med katter är det tillåtet dvs det är  lagligt.

# 34 Jag har inget emot att folk avlivar sina husdjur hemma så länge som det är lagligt.

gulzebra
2013-08-04 22:22
#36

#35: "11 § Gnagare, tamillrar, kräldjur och kaniner får avlivas genom skjutning med vapen. Vid avlivning med skjutvapen ska skjutvapnets laddning respektive ammunition anpassas till djurarten och djurets storlek. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma. Om bultpistol används, ska djuret avblodas omedelbart efter det att djuret har skjutits."

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Mustangcab]
2013-08-04 22:43
#37

# 36 Inte enbart 11 § utan också 9:onde kapitlet

9 KAP. BESTÄMMELSER OM ANNAN AVLIVNING AV DJUR SOM INTE ÄR AVSEDDA FÖR LIVSMEDELSPRODUKTION SAMT YTTERLIGARE BESTÄMMELSER FÖR ANNAN AVLIVNING ÄN SLAKT AV LIVSMEDELSPRODUCERANDE DJUR

Så om någon kan hantera skjutvapen och har licens för detta så går det bra att att skjuta sitt marsvin hemma.

Gronstedt
2013-08-05 08:18
#38

#19 med flera: Det är inte bara fråga om att sövningsmedel har biverkningar. Ett flyktdjur som en häst, eller ett litet rovdjur som en katt (och förmodligen alla andra djur som har god omvärldsmedvetenhet), blir stressade bara av att märka att de håller på att förlora medvetandet mot sin vilja. De känner sig inte trygga, de är inte redo att somna, men kemikalierna tar medvetandet från dem. De kämpar för att hålla sig vakna, för att ha koll på omgivningen men förlorar till sist kampen. Det är inte helt ovanligt att till exempel hästar slår över och blir okontrollerat hyperaktiva och hysteriska av lugnande medel …

[Mustangcab]
2013-08-05 13:17
#39

# 38 Katter är också flyktdjur utöver att de är rovdjur. Min katt försökte inte smita eller gjorde inte någonting när hon låg i famn.

Gronstedt
2013-08-05 13:19
#40

#39: Jag vet att de är flyktdjur, det var därför jag använde dem som exempel. Att din katt inte försökte smita bevisar inte att inte djur stressas av att sövas. Många flyktdjur reagerar med att bli paralyserade inför stress de inte kan komma undan.

[Mustangcab]
2013-08-05 13:21
#41

# 40 Jag ville bara säga detta som en upplysning. Nej hon var inte paralyserad heller då hon var hemma i sovrummet i min famn.

Annons:
jossa5
2013-08-06 11:49
#42

Kan man göra det rätt, så ser jag inget konstigt att att göra det själv. Framförallt om det handlar om ett djur som lider! Bättre att göra lidandet kort hemma, än att åka och stressa upp djuret med sådant.

Men som sagt, bara om man kan.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Stephanie
2013-08-08 18:47
#43

***Utan att ha läst något av det ni skrivit tidigare***

För djurens skull tycker jag att man absolut ska få avliva själv om man är kapabel till det. Dvs. det ska ske på ett sätt så att djuret får en snabb och ögonblicklig död.

Det är väl ändå det mest humana!? Att vilja ge sin familjemedlem en så smärtfri och avstressad död som möjligt!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MiaaiM
2013-08-09 11:11
#44

När min första katt skulle avlivas for vi till veterinären, det var det största misstaget i mitt liv. Det var allt annat än lugnt och fridfullt och jag har mått fruktansvärt dåligt av det. Jag måste leva med att min älskade katts sista stund i livet var en plåga. Nu är det bara min pappa som får sköta det hädanefter, jag tänker aldrig riskera att det händer igen. Då vet jag att det kommer gå fort och smärtfritt. 

Såg att någon tyckte att det var absurt att avliva djuren själva och att det borde vara förbjudet. Att det gjorde att man bara såg djuret som ett husdjur och inte som en familjemedlem. Det som skedde hos veterinären var absurt, hemskt och förlängde mitt djurs lidande. För mig är det att INTE ta mitt djur till veterinären när det är dags att somna in som visar att jag ser mitt djur som en familjemedlem och inte som ett husdjur. 

Det är mina tankar om ämnet.

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

[Mustangcab]
2013-08-11 08:51
#45

# 44 Du kan ta hem veterrinären till dig. Det gjorde jag. Och när din pappa dör vem ska då avliva dina djur?

MiaaiM
2013-08-11 12:34
#46

Varför skulle jag vilja ta veterinären hem när sättet de avlivar är densamma? Jag skulle aldrig riskera att vara med om samma sak, hemma eller hos någon annan.

Den dagen min pappa går bort (vilket inte är något jag ens vill tänka på så tack för den otroligt känslokalla frågan) så har jag andra som kan göra det.

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

[Mustangcab]
2013-08-11 13:42
#47

¤ 46 För mig innebar det att min katt fick somna in där hon var van och inte hos vetten. Det var en makalös skillnad mot att behöva åka dit och sen hem med en död katt i bilen. Dessuomt så såg hon ut som jag minns henne inte med ett skotthål någnstans.

MiaaiM
2013-08-11 14:09
#48

Det är väl det som är själva kärnan i diskussionen, att vi har olika upplevelser. Min upplevelse hos veterinären var fruktansvärd, jag skulle aldrig riskera att det händer igen, varken hemma eller där.

               "Smärtan är människornas store lärare"

    *Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

 

Annons:
enbartmalin
2013-08-11 19:51
#49

#47 Då tänker du ju inte på djuret i sig utan hur det är för dig, att se ditt djur med "skotthål".

Hälsningar Malin

[Mustangcab]
2013-08-11 20:01
#50

# 47 Jag tänker visst på det djuret det gällde som slapp att åka bil ned till vetten och det sista hon slapp att se var just det hon avskydde. Hon somnade in i vårt sovrum i min famn lugn och trygg. Läs gärna vad jag skrivit tidigare så slipper jag upprepa det.

enbartmalin
2013-08-11 20:18
#51

#50 Så du skrev inte _"Dessuomt så såg hon ut som jag minns henne inte med ett skotthål någnstans." ?
_Jag menar, det är ju du som lider av att se din katt med ett hål i huvet? Katten lider inte av att se det, den är ju död?

Nog har jag läs vad du skrev allt, annars hade jag ju inte kunnat citera det.

Hälsningar Malin

[Mustangcab]
2013-08-11 21:45
#52

# 51 Ja just precis det och det var det sista jag skrev, allting annat har undgått dig fullkomligt.

Tror du inte att jag sett både människor och djur döda och döende så tar du djupt miste på mig.

kattvalp2
2013-08-12 18:46
#53

Jag har inte läst hela tråden men tycker det är självklart att det borde vara lagligt att avliva själv? Sålänge personen som gör det är kapabel till det. Tvärtom skulle jag nästan våga säga, att har man ingen i hushållet/närheten som kan avliva djuret om en akutsituation skulle uppstå där man vet att djuret kommer dö, så skulle jag överväga om jag verkligen ville ha djur hemma hos mig, ifall en olycka skulle uppstå. 

Nu har jag somtur var en sambo som jag vet kan avliva djur om det skulle behövas(vilket jag naturligtvis hoppas att det inte kommer), men det är en trygghet. Jag skulle kunna göra det själv också då vi har vapen hemma som jag kan hantera men jag gör det helst inte själv… Det är ju inte alltid som man har tillgång till en veterinär snabbt oc i vissa situationer så vet man ju med sig att djuret kommer dö, då är det bättre att avliva själv än att låta den plågas ihjäl..

Silvestris
2013-08-12 19:29
#54

Jag tycker absolut att det ska vara möjligt att avliva på egen hand, men du måste kunna utföra avlivningen korrekt.

Jag får skjuta vilt så det vore ju absurt om jag inte skulle få skjuta tamdjur (disclaimer: något jag inte har gjort). Det är rimligtvis inte svårare att avliva min egen katt än en hare i full kareta.

Jag har vuxit upp med jakthundar och de har fått sluta sina dagar i skogenl, med en jaktkompis. Efter att de har sprungit av sig, käkat lite korv och gosat. Skulle det vara en sämre död än att åka in till veterinären?

De sällskapsdjur vi har haft som inte har varit jakthundar har avlivats av en veterinär, antingen hemma eller hos veterinären. Det har hängt på individerna. Mina katter kommer sannolikt att somna in hos veterinären. De är vana vid veterinären och far inte illa av att åka dit och jag tror inte att varken polisen eller grannarna skulle bli särskilt nöjda om jag tog ut dem på innergården och avlivade dem med bössa.

platy
2013-08-14 19:31
#55

Min förra kompis hade en typ 5 år gammal undulat som var "blind och svag" (sa dom iaf). Dom tyckte inte att man skulle gå till veterinär eller betala spruta så pappan bröt nacken på fågeln. Jag skulle HATA någon som gjorde så! Tänk vilken stress att när man ser dåligt, bli stoppad i en plastpåse, sen känna extrem smärta och sen var allt slut-

Annons:
Silvestris
2013-08-14 19:44
#56

#55

Nackdislokation är en snabb och effektiv avlivningsmetod och en fågel som är van vid hantering blir inte särskilt stressad av det. Dock verkar det onödigt att stoppa fågeln i en plastpåse först.

Gronstedt
2013-08-15 08:02
#57

#55: Betydligt mindre stress än att tillbringa förvirrad tid i en bil, sedan på ett ställe man inte känner till och med folk man inte känner, sedan extrem smärta när nål sätt in och injektion ges, sedan skräck när medvetandet bryts ned, sedan allt slut. Och som #56 säger, nackdislokation är snabbt och effektivt.

Guling
2014-01-22 17:03
#58

Väcker tråden till liv… ÄR det tillåtet för vilken JÄGARE som helst att skjuta hund/katt idag?? (Alltså, det behövs ingen specialkompetens/extra utbildning - eller att det endast gäller egna djur?)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

VildaVittra
2014-01-22 17:22
#59

Hur menar du? Är det om det är en rymling?

Markägare får skjuta hundar om de jagar tamdjur i alla fall. Katter innebär ju inte samma problematik.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Guling
2014-01-22 17:29
#60

#59 Nej, bara avlivning pga sjukdom ålder eller vad som…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

VildaVittra
2014-01-22 17:52
#61

Det är lagligt så vitt jag förstår.

"För privatpersoner och för andra typer av företag än de ovan nämnda finns inga formella utbildningskrav. Däremot finns krav på att den som genomför avlivningen skall kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden.

Hundar och katter

Den vanligaste metoden att avliva hundar och katter är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. Det är också tillåtet att skjuta djuret under vissa förutsättningar

."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/annanavlivning.4.37cbf7b711fa9dda7a18000230.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Guling
2014-01-22 18:00
#62

#61  Hittade den texten & tolkar den oxå som att det skulle vara lagligt - men jag har hört att det finns jägare som hållt på att bli av med licensen för att det inte tillåtet… 🤔

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Annons:
VildaVittra
2014-01-22 18:10
#63

#62 De kan ju ha använt fel kaliber eller metod, sådant är väldigt hårt reglerat vid slakt/avlivning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2014-01-23 06:48
#64

Gammal tråd, men svarar ändå.

Jag anser att man ska kunna ansöka om specialtillstånd för självavlivning så inte djuret skadeskjuts eller liknande, ett tillstånd som kan/bör/ska förnyas inom X år.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: